Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
8nnemiek schreef:En ze woont alleen? Dan heeft ze gewoon recht op bijstand voor zover ik weet, als ze in ieder geval niet te veel bezittingen heeft. Heb je een volle spaarrekening, dan krijg je geen bijstand.
Zijn er geen baantjes te vinden als telefoniste bijvoorbeeld? Dat is prima te doen als je zwanger bent lijkt me.
AdnerB schreef:hoe betaald ze al die tijd haar vaste lasten al dan?
en volgens mij zoals hier boven al gezegd is zolang je geen dure bezittingen hebt en je geen volle spaarrekening hebt kan je een aanvraag doen op de WWB

AdnerB schreef:huh maar haar vriend heeft toch ook zijn vaste lasten?
en je gaf aan dat hij maar 100 euro boven bijstands niveau zit..knap dat hij dan mee kan betalen om haar kosten te dekken
ik zou haar adviseren om langs het CWI te gaan om het te bespreken..of langs de gemeente.
Wij kunnen haar hele situatie niet inschatten en wij werken ook niet bij de gemeente
overigens duurt het 8 weken voor de uitkering rond is als zij er recht op heeft..dus dat kost veel tijd!
Jeja schreef:@kitty1985 Ja zo zie ik het ook....
Hoe zit het met plichten moet zei eerst 4 weken solliciteren ? voor de aanvraag kan ingedient en moet ze in haar "zwangerschapsverlof" ook gewoon door solliciteren of hoe werkt dit.
Ze zou dezen week langs het UWV gaan en de aanvraag indienen, zeer verstandig lijkt mij !
anneliesdj schreef:Waar leeft ze dan nu van?
Haar vriend heeft een inkomen van 1000? Dan kunnen ze rustig samenwonen, vallen echt de toeslagen niet weg hoor. En als hij wel zoveel verdient dat ze geen toeslagen meer krijgen, kan hij haar geld besparen door samen te wonen (dan immers maar 1x vaste lasten).
zonnebloem18 schreef:De 4 weken zoektijd is verplicht over die periode zal ze wel met terugwerkende kracht bijstand ontvangen als de aanvraag wordt goedgekeurd.
In die 4 weken zal ze sowieso 2 keer per week moeten solliciteren (brieven of mail) en ze moet bewijzen dat ze is ingeschreven bij uitzendbureau's, verder zijn er gemeentes met aanvullende eisen zoals een bewijs van school of het RMC.
Ze kan zich het beste vandaag nog inschrijven als werkzoekende via http://www.werk.nl en dan kan ze over 4 weken een bijstandsaanvraag doen.
_Friemel schreef:Het is zij![]()
Ten tweede, hebben ze haar echt ontslagen of contract niet verlengd? ze had gewoon een uitkering kunnen aanvragen. Voor nu kan ze in de bijstand maar ik zeg er even bij dat het not done is om in de bijstand te zitten en zwart bij te verdienen thuis met haar schoonheidssalon.
Ze kan ook even met UWV mailen of bellen.
Vreemd verhaal is het trouwens wel..
edit: ze is géén alleenstaande moeder, ze heeft nog een vriend..
_Friemel schreef:Het is zij![]()
Ten tweede, hebben ze haar echt ontslagen of contract niet verlengd? ze had gewoon een uitkering kunnen aanvragen. Voor nu kan ze in de bijstand maar ik zeg er even bij dat het not done is om in de bijstand te zitten en zwart bij te verdienen thuis met haar schoonheidssalon.
Ze kan ook even met UWV mailen of bellen.
Vreemd verhaal is het trouwens wel..
edit: ze is géén alleenstaande moeder, ze heeft nog een vriend..
Jeja schreef:anneliesdj schreef:Waar leeft ze dan nu van?
Haar vriend heeft een inkomen van 1000? Dan kunnen ze rustig samenwonen, vallen echt de toeslagen niet weg hoor. En als hij wel zoveel verdient dat ze geen toeslagen meer krijgen, kan hij haar geld besparen door samen te wonen (dan immers maar 1x vaste lasten).
van 1000 euro, en een huur van 700 EXCL kom je niet rond... Ze betalen ookal van z'n inkomsten haar rekeningen tot nu toe.
De huurtoeslag valt dan weg voor een groot deel. ze krijgt nu het maximale
1000-700= 300 daarvan moet je dan nog leven, en rekeningen betalen...
Ze hebben toen al via belasting uitgezocht, en daaruit bleek dat dan de toeslagen wegvallen...