Eigen trainings- en handelsstal beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

livelovelife

Eigen trainings- en handelsstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 20:09

Ik ben al enige tijd bezig met de plannen om een eigen trainings- en handelsstal op te zetten. Ik geef al enige tijd zelf les, heb net mijn VWO afgerond en ben nu van plan om een masterclass in Deurne te gaan doen. Ik rijd momenteel Junioren, Young Riders en heb vroeger met de pony's ook EK gereden. Ook rijd ik nu al enige tijd subtop. Ik merk dat mijn passie toch echt bij de paarden ligt, en hier wil ik dan ook graag iets mee gaan doen. Ik heb bij mijn ouders ong. 4-5 hectare grond tot mijn beschikking, hier op staan al 5 prachtige stallen, een warm water-spuitplaats en een mooie poetsplaats met rubberbodem. Iedere stal is voorzien alle gemakken. De schuur is goed geïsoleerd, met een kleine badkamer met douche en toilet en een ruime zadelkamer. Ook heb ik de beschikking over een eb en vloed buitenbaan die altijd goed is, een tractor om de baan te slepen en 3-4 paddocks + ruime weidegang. Ik heb er bewust voor gekozen om geen pensionstal op te gaan zetten, aangezien ik me vooral bezig houd met het opleiden en uitbrengen van paarden. Mijn ouders zijn bereid om, in samenwerking met mij, een binnenbaan neer te zetten voor optimaal comfort. En, daarnaast, ook nog een aantal boxen bij te bouwen, net zo veel als ik er nodig zal hebben. Ook zal er een extra poetsplaats en afspuitplaats komen, een solarium en een aantal extra paddocks (hangt af van de nodige hoeveelheid).

Ik zou graag van jullie horen wat ik kan vragen voor een les (ong. 5 euro voorrijd kosten, mogelijkheid om hierheen te komen), en per maand aan een eigenaar om een paard hier in training te zetten. Qua handel weet ik de vraagprijzen goed in te schatten, en heb daar verder geen hulp bij nodig.

Alle voorbereidingen zijn al getroffen, inschrijving bij kvk is bezig.

romiley_xxx

Re: Eigen trainings- en handelsstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:13

Wauw het klinkt allemaal al super gaaf, ook stoer dat je ouders je die mogelijkheden allemaal geven. Als ik jou was zou ik ook goed rond zoeken bij andere stallen hoe duur het daar is, dan heb je ook een beetje een idee.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:20

Ik rij nu op een trainingsstal voor jonge paarden, daar wordt voor een sessie 30 euro gevraagd, paarden komen naar daar dan. En anders komen er nog voorrij kosten bij. Elke sessie is +- een uur.

Voor de paarden die bij jou op de stalling komen zou ik eerst kijken naar wat stallingen in de regio kosten en of je dagelijks met de paarden bezig bent, 5dagen/week, meer minder,... Dus kijken hoeveel tijd je er in steekt en dan uitrekenen. Ook qua stallen, ga je dagelijks mesten of om de dag, welk voer,....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:42

Zadelmak maken is hier €500 per maand, alles inbegrepen.
Tuig (hoofdstel) uiteraard door eigenaar te voorzien.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:54

Klinkt heel gaaf, succes!
Hier werd 45 per uur gevraagd.
of 500 pm idd.

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 20:18

Ik ben er dan elke dag 24/7 mee bezig, het wordt echt mijn inkomen. Vergeet niet dat bij de lessen iets meer gevraagd wordt voor mijn "ervaringen" zoals EK's enz. Ook worden de stallen 4x per dag gemest, 4-5x per dag hooi en er wordt 3 keer gevoerd. Tussendoor is er de mogelijkheid voor wortelen. De stallen hier in de buurt zijn voornamelijk maneges, of kleine pensionstallen, wat dus eigenlijk niet in verhouding staat met wat ik ga doen. Ook zal ik niet zadelmak maken, omdat dit qua risico niet te combineren is met de paarden uitbrengen op wedstrijden en mijn voorbereiding om met een van mijn eigen paarden gp te gaan starten. Het wordt dus vooral het doortrainen en opleiden van paarden die net zadelmak zijn, of voor paarden met een probleem waar de ruiter tegen aanloopt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:46

Je bent in dit soort zaken volkomen afhankelijk van je reputatie. Naarmate je bekender wordt kan je meer dan gemiddeld gaan vragen voor je lessen. Vooralsnog (je bent nog erg jong en ik ga er maar vanuit dat jouw bekendheid beperkt is) lijkt me een gemiddelde prijs van een 30/35 euro per uur, zoals voorgangers dat noemden, heel redelijk eigenlijk. Vergeet niet dat slechts heel weinig mensen vanaf het opstarten al kunnen leven van hun bedrijf. Zoiets moet groeien, als je de eerste paar jaar er de hypotheek van kan betalen mag je erg tevreden zijn..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:51

Les: 30 Euro per uur bij jou aan huis, anders nog kilometervergoeding er bovenop plus een bedragje voor de tijd/moeite van het heen en weer rijden (of bijv. stellen dat je alleen komt voor een aantal uren achter elkaar etc.)
Trainen: rond de 600 Euro per maand.

Maar dat is uitgaande van de regio hier, wat ik schat wat ongeveer gangbaar is.

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 20:53

Wil er graag bijvermelden dat tegen de tijd dat ik "officieel" begin, ik mijn Masterclass diploma (hopelijk ;) ) op zak heb en dus tot het hoogste niveau les mag geven. Dat scheelt ten eerste al van andere instructeurs. Ten tweede heb ik inmiddels een aardige bekendheid hier in NL, maar ook internationaal door meerdere EK's die ik heb meegereden (en de bijbehorende medailles) en binnenkort mijn debuut ga maken in de GP. Ik heb al een aardig aantal aanmeldingen voor alles, dus moet alleen nog de prijs bepalen. Maar van de "bekendheid" of opleiding zal het waarschijnlijk niet afhangen, dat zal er juist iets aan bijdragen (denk ik persoonlijk, verbeter me maar als ik het fout heb :) )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:59

Ik kon les krijgen van iemand die destijds Junioren/YR/Inter I op de naam had staan voor 20 Euro per uur, bij mij op stal. Bij een vrij bekende GP-ruiter kon ik 2 jaar geleden voor 35 Euro per uur terecht, wel daar op stal. Ik heb een tijdje gelest bij iemand die nationaal GP reed voor 25 Euro per uur.
Vandaar dat ik deze bedragen noemde :)

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:04

Ik les oa bij Academy Bartels' en Nicole Werner, dus ging uit van die prijzen, maar dan lager. Er is ook een verschilt tussen junioren en young riders rijden met 60% of 74%...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:13

Wat ik nog mis in jouw verhaal is wat je kan aan opleiden van paarden, want is nogal een verschil tussen jonge paarden netjes opleiden en de al verder opgeleide paarden (succesvol) starten op wedstrijd. Heb je ervaring met de `gemiddelde` paarden en kan je daar mee opvallen, en krijg je de lastigere paarden ook voor je gewonnen.
En met lesgeven, papiertje zegt mij weinig, vind gevoel en motivatie veel belangrijker. Waarin kan jij je onderscheiden qua lesgeven,wat heb je geleerd door internationale ervaringen.

Dat is in mijn ogen belangrijker dan mooie accommodatie en denk dat dat erg belangrijk is duidelijk voor ogen te houden. Want ruiters en instructeurs zijn er genoeg, en vooral tot n met z niveau zal je echt iets extras moeten kunnen bieden lijkt me wil ook extra tarieven kunnen hanteren

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:17

Dat klinkt mooi, super dat je de kans hebt! Ik denk dat je moet beginnen met 30 - 35 euro per uur.

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:26

Al mijn paarden zijn zelf opgeleid

En het zijn over het algemeen niet de makkelijkste, maar juist hele hete. Persoonlijk vind ik dat de grootste uitdaging en het leukst. Maar ook aantal middelmatige paarden succesvol gestart
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 28-09-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:30

livelovelife schreef:
Ik les oa bij Academy Bartels' en Nicole Werner, dus ging uit van die prijzen, maar dan lager. Er is ook een verschilt tussen junioren en young riders rijden met 60% of 74%...

Ik weet natuurlijk niet wie je bent zo anoniem, maar voor mij is Imke of Tineke toch wel iemand anders dan een leerling daarvan (niets ten nadele van jou hoor!)
Ik heb ook bij Jo Willems gelest, kostte me uiteraard wel heel wat meer dan mijn genoemde bedragen maar dat is voor mij ook wel echt een naam van format, plus als ik daar tien minute reed liep mijn paard als een trein.
Laat ik zeggen: als je minstens twee paarden GP hebt lopen (en uiteraard moet je het ook kunnen overbrengen, dat ik als ik rij bij jou ook voel dat ik echt beter aan het rijden ga, maar daar ga ik nu even van uit) ga ik 50 Euro per uur of meer betalen :)

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:31

En met masterclass mag je tot gp niveau lesgeven :)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:32

Ik zou eens rondvragen bij 'collega's' (dus mensen die hetzelfde werk doen met een vergelijkbaar niveau) of op hun websites kijken. Dat kan je ook een indicatie geven. Als je bij Bartels rijdt, kan je daar misschien ook advies vragen?

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:34

Ik zeg ook niet dat ik hetzelfde wil vragen, in tegen deel! Die mensen hebben zoveel meer ervaring. Maar ik heb daar wel gewerkt en stage gelopen. Bovendien betaalde ik hier in de regio 50 euro voor 45 minuten bij iemand die inter 1 had gereden.

Heb er trouwens alwel veelzeggende tips uitgehaald, hiervoor nog bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:36

livelovelife schreef:
En het zijn over het algemeen niet de makkelijkste, maar juist hele hete. Persoonlijk vind ik dat de grootste uitdaging en het leukst. Maar ook aantal middelmatige paarden succesvol gestart

Kan je ook iets met juist extreem trage? Probeer dit voor jezelf duidelijk te krijgen, wat zijn je pluspunten, maar ook wat zijn je verbeterpunten. Maak een bedrijfsplan, klinkt heel stom, maar bedrijf moet altijd groeien en zo heb je een duidelijk doel wat je op welke manier wil bereiken, zodat je niet zomaar overal in stapt waardoor je later problemen krijgt.
Als voorbeeld je kan nu namelijk wel heel veel lessers aannemen om geld te verdienen maar als liever paarden in training hebt, kan je beter daar op wachten, want lessers afzeggen als nieuwe paarden te rijden kringt ook niet goed voor je reputatie en gooi je je eihen ruiten in. Heb dit dus duidelijk voordat je begint.

Vind die hierboven bedragen netjes voor wat we over je weten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:42

Je zou ook heel pragmatisch kunnen vissen bij je mogelijke klanten wat zij een redelijk bedrag vinden en daar op mikken. Dan heb je in elk geval klandizie en naarmate je een goed 'product' aflevert zal jouw naam groeien en kun je altijd nog je tarief verhogen toch?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:43

Je kunt jezelf ook juist hoog in de markt positioneren. Dan denkt de klant: nou, dan zal ze wel goed zijn. Een marketingprincipe: door hoge prijs maak je juist reclame voor jezelf. Moet je natuurlijk wel kwaliteit leveren. Sowieso moet je erover nadenken welke doelgroepen je wilt aanspreken. De penny om de hoek of de dressuurruiter aan de andere kant van het land? Kortom, alles hangt af van je businessplan: je propositie (dit is mijn product en hierom is het goed), je concurrentie, je bekendheid, etc. Je klinkt zelfverzekerd: goed zo!

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:47

@trol klopt!

@haike Meerdere van mijn paarden ware heet, maar een klein deel traag. Dit komt omdat ik vrijwel alles doorgereden heb, en een enkeling op 6 jarige leeftijd "terug" was gereden. Geen enkel paard is traag uit zichzelf, de een is wel wat minder gevoelig voor het been dan de ander, maar ieder paard zou goed moeten reageren op hulpen.

En bedrijfsplan heb ik al een tijd af :) En ik heb uitgerekend dat ik toch zeker wel 5 klanten per dag kan doen, met avondwerk erbij 8.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:47

Je kunt jezelf ook juist hoog in de markt positioneren. Dan denkt de klant: nou, dan zal ze wel goed zijn. Een marketingprincipe: door hoge prijs maak je juist reclame voor jezelf. Moet je natuurlijk wel kwaliteit leveren. Sowieso moet je erover nadenken welke doelgroepen je wilt aanspreken. De penny om de hoek of de dressuurruiter aan de andere kant van het land? Kortom, alles hangt af van je businessplan: je propositie (dit is mijn product en hierom is het goed), je concurrentie, je bekendheid, etc. Je klinkt zelfverzekerd: houden zo. Volg eventueel een cursus over het runnen van een eigen bedrijf. Kvk had zulke altijd, maar kan zijn dat het weg bezuinigd is.

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:47

@EvelienKiss Wat grappig om het zo weer te bekijken! Erg leuk, bedankt :)

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:50

In welke regio van het land zit je? Denk dat dat ook heel erg veel uitmaakt. Meerdere pension stallen in de buurt lijkt me wel gunstig. Of heb ik de regio ergens gemist? In dat geval, sorry...