Belastingdienst, studie-en reiskosten aftrekken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Belastingdienst, studie-en reiskosten aftrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 11:56

Ik heb een vraagje over de aftrekbaarheid van studiekosten en reiskosten.

Ik werk voor een gemeente en als ambtenaar heb je helaas geen recht op reiskostenvergoeding. Nu zijn er volgens mij 2 opties om toch niet iets aan reiskosten gecompenseerd te krijgen:
1. Mijn eindejaarsuitkering netto uit laten keren als reiskostenvergoeding. Ik denk dat mijn bruto eindejaarsuitkering ongeveer 1600 euro is.
2. Reiskosten aftrekken via de belastingdienst. Als ik in de tabel van de belastingdienst kijk op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ar_vervoer zou het hier om een bedrag gaan van 1943 euro. (gemiddeld werk ik 4 dagen in de week en ik reis 63km per dag)
Mijn vraag is: Mag ik van beide manieren gebruik maken? Ik neem aan van niet aangezien ik bij optie 1 niet meer gebruik kan maken van optie 2. Welke optie levert mij uiteindelijk nou het meeste op?

Dan nog een vraag. Ik ben in september begonnen met een deeltijdopleiding, ik doe de pabo. Nu krijg ik geen studiefinanciering meer (sowieso geen recht meer op), maar wel een tegemoetkoming leraren van ca 1200 euro per jaar. Nu kun je via de belastingdienst ook studiekosten aftrekken. Geldt dit ook als je die tegemoetkoming krijgt? Hoe bereken je het bedrag wat je evt kunt aftrekken? Ik zie dat je er sowieso 500 euro moet afhalen. Ik ben in september begonnen dus dit jaar heb ik maar 4 maanden studie, maar ik heb wel al mijn boeken dit jaar al gekocht. Is het de bedoeling dat je dit zeg maar spreidt over het hele collegejaar? Dus nu 4/12e deel van het collegegeld / boeken en volgend jaar de rest?

Ik ben erg benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Ik kom er op de site van de belastingdienst niet echt uit. Wil ze wel bellen, maar de ervaring leert dat dat bij de belastingdienst ook niet altijd wijs is (en bokt is natuurlijk wel heel wijs).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:45

Ik neem aan dat je met het openbaar vervoer reist?

Ik begrijp je eerste optie niet helemaal. Wat is de toegevoegde waarde van de eindejaarsuitkering als reiskostenvergoeding. Je krijgt die uitkering toch altijd netto?

Doe je een opleiding waarvoor je wel stufi zou krijgen als je daar nog recht op had?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 13:57

Ik kan zeg maar mijn gehele eindejaarsuitkering netto laten uitkeren. Het bruto bedrag wordt dan netto. Ten minste, dat kon vorig jaar dus nu neem ik aan ook. Dit is alleen mogelijk voor mensen die geen reiskostenvergoeding krijgen, het is dan een soort verknipte vorm van reiskostenvergoeding. Mijn bruto eindejaarsuitkering is 1600 (ongeveer) en die zou ik dan volledig netto uitbetaald krijgen.

Voor deze studie zou je ook geen studiefinanciering krijgen als je het nog niet verbruikt had. Het is een deeltijd opleiding en daar krijg je sowieso geen stufi voor.
Ik krijg dus wel een tegemoetkoming, deze: http://www.duo.nl/particulieren/studief ... eraren.asp

Ik reis inderdaad met het openbaar vervoer. Ik ga er vanuit dat mijn werkgever me een verklaring kan geven dat ik idd met ov reis.

veerledec

Re: Belastingdienst, studie-en reiskosten aftrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:12

Wat krijgen mensen die wel een reiskostenvergoeding krijgen dan als eindejaarsuitkering? De vraag zal derhalve zijn of die eindejaarsuitkering voor jou geldt als reiskostenvergoeding.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:13

Ik krijg reiskostenvergoeding, maar niet volledig en ook ik kan kiezen voor die eindejaars en/of vakantie-uitkering, maar dan gedeeltelijk omdat ik al een deel RKV krijg.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:18

Voor wat betreft je studiekosten: http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1t32fd.pdf en dan niet de uitleg over de aftrek met stufi pakken.

Kosten nemen in het jaar van betalen. Alleen duurzame goederen (pc bijvoorbeeld) moet je afschrijven, die kosten moet je dus uitspreiden. Boeken gaan in principe maar één jaar mee, dus die kosten kan je in één keer nemen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:20

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:28

veerledec schreef:
Ah, jullie hebben eigenlijk dit: http://medewerkers.leidenuniv.nl/p-en-o ... oloon.html ?
Maar dan krijg je toch wel gewoon een vergoeding?

:j

Dat is het inderdaad. Ik snap nog steeds niet hoe het werkt, maar ik geef maar gewoon aan dat ik het wil en HRM doet de rest. Ik hou er in ieder geval altijd iets aan over :$

Ik doe dit dus gedeeltelijk, maar TS kan dit dus voor het hele bedrag doen omdat zij verder geen vergoeding krijgt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:36

Ja, maar dat heeft dus niet zoveel met bruto/netto te maken. De vergoeding laat je meenemen in je eindejaarsuitkering, waardoor je fiscaal een tariefsvoordeel haalt, maar je krijgt wel een vergoeding. Voor zover mag je dus geen extra aftrek meer claimen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 14:37

Veerle, eindejaarsuitkering is uiteraard voor iedereen die er recht op heeft, maar mensen zonder reiskostenvergoeding (of met gedeeltelijke reiskostenvergoeding) kunnen hun eindejaarsuitkering dus netto uit laten keren.

Mijn vraag is eigenlijk wat voordeliger is... en dat vind ik een beetje lastig in te schatten:
1600 euro eindejaarsuitkering netto laten uitkeren
of 1943 euro reiskosten aftrekken van de belasting.

Iets zegt me dat ik beter voor optie 2 kan gaan, maar ik heb dus eigenlijk geen idee waar ik dat op baseer :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:52

De vraag is dus eigenlijk of het voordeliger is om een reiskostenvergoeding van je werkgever te ontvangen, of het forfaitaire bedrag in aftrek te brengen in je inkomstenbelasting?

Die 1.600 is denk ik niet het goede vergelijkingsbedrag. Wat is de vergoeding die verrekend gaat worden, oftewel, hoeveel meer ontvang je van je werkgever als je voor optie 1 kiest? Dat bedrag moet je dan vergelijken met 1.943 aan aftrek * het voor jou geldende tarief in de inkomstenbelasting.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 15:02

Ik stuur je even een pb'tje Veele :+

die studiekosten kan ik dus wel gewoon aftrekken ondanks tegemoetkoming leraren?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:09

Voor zover deze meer zijn dan 500 euro en de tegemoetkoming. Dus stel je hebt 2.000 euro aan collegegeld en boeken betaald, en 1000 euro tegemoetkoming ontvangen, dan kan je 500 euro aftrekken. En deze jurist geeft dan nog wel even de vrijwaring: mits je aan de overige voorwaarden voldoet :+. De studie moet dus wel worden gedaan met het oog op toekomstige inkomsten, en die moeten dan ook wel redelijkerwijs te verwachten zijn. Op je 55e nog een studie kunsthistoricus beginnen neigt bijvoorbeeld wellicht meer naar hobby dan naar 'gericht op toekomstige inkomsten'. Als universitair opgeleide en werkzame advocaat een cursus manicure volgen kan bijvoorbeeld ook tot vragen leiden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 15:13

Gok dat ik dit jaar niet aan dat bedrag kom dan... Krijg iets van 1200 euro tegemoetkoming, collegegeld is hetzelfde bedrag. Boeken hebben me denk ik 600 a 700 euro gekost.
Alleen betaal ik t collegegeld in 5x waardoor ik dit jaar maar 400 euro collegegeld betaal en volgend jaar de overige 800. Kosten voor dit jaar zijn dan 1100 euro, terwijl ik misschien dit jaar al wel de tegemoetkoming ontvang... (die krijg je in 1x) maar misschien ook pas volgend jaar, dan zou ik het alsnog kunnen doen.

Ik zou de tegemoetkoming pas in januari kunnen aanvragen, dan geldt dat dus voor volgend jaar?
Dan kan ik dit jaar 1100 - 250 = 850 euro aftrekken vd belasting.

Ik geloof dat dit voor t eerst is dat mijn aangifte ingewikkeld gaat worden :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:22

Wat betreft de studiekosten is er maar 1 antwoord dat correct is voor de Belastingtelefoon: Voorleggen aan het belastingkantoor. Namelijk niet alle vergoedingen vallen onder een tegemoetkoming voor de studiekosten dus het is dan altijd aan een inspecteur om dat te beoordelen. Dan heb je ook zwart op wit je uitspraak.

Voor de vraag mbt de reiskosten kun je zoiets beter laten uitrekenen door een belastingadviseur denk ik.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:26

Reiskosten voor je studie kun je als studiekosten rekenen, ik mag dat dit jaar gelukkig ook (vorig jaar niet omdat ik toen nog deel stufi kreeg)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:28

Mir_U schreef:
Reiskosten voor je studie kun je als studiekosten rekenen, ik mag dat dit jaar gelukkig ook (vorig jaar niet omdat ik toen nog deel stufi kreeg)

Ik vraag me af waar je dit vandaan haalt? Dit is namelijk volgens onze informatie (belastingtelefoon) NIET aftrekbaar in beide gevallen.

http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1t32fd.pdf
Laatst bijgewerkt door Gnome op 26-09-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:29

Ik laat de reiskosten ook altijd verrekenen met de eindejaarsuitkering (en dan krijg ik ook nog reiskosten maandelijks)
Het is voordeliger om het zo te doen, ik weet niet precies meer waarom is me ooit wel uitgelegd, het is makkelijk want alles word voor je gedaan en je hoeft zelf eigenlijk nergens om te denken.
De werkgever moet dit echter wel zo willen doen. Wij moesten allemaal een addendum tekenen, anders kun je niet mee doen.

Hoe het zit met opleiding weet ik eigenlijk niet.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:31

Mir_U schreef:

Nope, geen reiskosten....

Overigens is de drempel voor 2013 250 euro zie ik nu.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 26-09-13 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:32

SAKKIA schreef:
Ik laat de reiskosten ook altijd verrekenen met de eindejaarsuitkering (en dan krijg ik ook nog reiskosten maandelijks)
Het is voordeliger om het zo te doen, ik weet niet precies meer waarom is me ooit wel uitgelegd, het is makkelijk want alles word voor je gedaan en je hoeft zelf eigenlijk nergens om te denken.
De werkgever moet dit echter wel zo willen doen. Wij moesten allemaal een addendum tekenen, anders kun je niet mee doen.

Hoe het zit met opleiding weet ik eigenlijk niet.

Dit is inderdaad voordeliger waarschijnlijk als je het anders maandelijks doet. Voor Maaike geldt, begrijp ik, de keuze tussen via de werkgever of het forfait in de inkomstenbelasting, en dat is dus wel wat anders.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:35

ingedebruijn schreef:
Wat betreft de studiekosten is er maar 1 antwoord dat correct is voor de Belastingtelefoon: Voorleggen aan het belastingkantoor. Namelijk niet alle vergoedingen vallen onder een tegemoetkoming voor de studiekosten dus het is dan altijd aan een inspecteur om dat te beoordelen. Dan heb je ook zwart op wit je uitspraak.

Voor de vraag mbt de reiskosten kun je zoiets beter laten uitrekenen door een belastingadviseur denk ik.

Citaat:
Scholingsuitgaven drukken niet voor zover belastingplichtige deze kan voldoen uit een vergoeding van zijn werkgever of derden.
Tegemoetkoming studiekosten staat niet in de wet gedefinieerd, het moet gaan om drukkende kosten. Wat voor onderscheid zou de Belastingdienst daar in willen maken dan?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:38

verkeerd gelezen dus even een editje :z
Laatst bijgewerkt door Gnome op 26-09-13 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:40

Wij hebben alleen de informatie hier dat er in dit soort situaties altijd schriftelijk voorgelegd moet worden, waarop de inspecteur dan verder beslist is niet aan ons dus daar kan ik je geen antwoord op geven.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 15:44

Ik zal ze sowieso eens bellen binnenkort, maar ben graag een beetje op de hoogte hoe of wat.

Mir, je studiekosten kun je wel aftrekken als je geen stufi meer krijgt, maar je reiskosten volgens mij niet.

Niet-aftrekbare studiekosten
De volgende kosten mag u niet aftrekken:
– rente voor studieschulden
– kosten van levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en
kleding
– reis- en verblijfkosten
– kosten voor studiereizen of excursies
– kosten voor (de inrichting van) een werk- of studeerruimte
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 26-09-13 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:46

In dat geval gelden normbedragen, dus dan gaat het niet om de werkelijke kosten.