Overstappen van energie leverancier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Overstappen van energie leverancier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 17:46

Ik krijg stiekum best met regelmaat mails wat betreft het overstappen van leverancier.
Ik woon al bijna 4 jaar in een redelijk zuinig appartement, en heb ook al 4 jaar oxxio.
Toch hoor ik met regelmaat dat er veel mensen zijn die er een sport van maken om het
zo goedkoop mogelijk te houden en zelfs geld krijgen als ze overstappen. Ik ben per maand
90 euro kwijt aan gas en electra. Heb een appartement van 85 m2 en vrij weinig thuis....
Wat is wijsheid en wie kan mij tips geven hierin??

Nickas

Re: Overstappen van energie leverancier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:59

Ik ken ook iemand die ieder jaar z´n energieleverancier belt en vraagt wat hij krijgt als hij klant BLIJFT, ipv overstapt. Dan krijgt hij vaak alsnog korting of een geldbedrag!
Ik heb zelf het lef nog niet gehad... maar wie weet een leuk alternatief?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:03

Ikzelf ben opzoek naar een energieleverancier en ik ben tot nu toe tot de conclusie gekomen dat het hooguit een paar euro's scheelt.
Geen idee of overstappen wel zoveel zin heeft.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:04

ik volg ff

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 18:07

Ik kreeg een mailtje van energievergelijker... Ik vraag mij altijd af waar die addertje onder het gras zitten :=

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:08

overstappen heeft mij het afgelopen jaar 22 euro per maand gescheeld en een overstapbonus van 175 euro.....
Was dus de moeite waard. Zo ala het er nu uitziet krijg ik 8 euro terug.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 18:11

hittepit_12 schreef:
overstappen heeft mij het afgelopen jaar 22 euro per maand gescheeld en een overstapbonus van 175 euro.....

Via gaslicht.com zie ik dus ook een aanbieding van energiedirect met bonus van 214 euro! Ergens vind ik het ook eng
dat ik op onvoorziene dingen kom!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:14

Ik ging van EON naar Essent.
Ben nu ook weer aan het zoeken,want contract loopt af. Eerst Essent maar bellen als die nog een leuke aanbieding hebben.
En anders gewoon even reviews nalezen.
Oxxio ga ik nooit meer naar toe, die hebben toen behoorlijk lopen kloten.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 18:23

oxxio heb ik nu... Geen problemen mee gehad! Eerste jaar dik 600 euro terug gehad. Had gratis groene stroom

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:25

Mijn rekening klopte niet, en na afloop van contract bleven ze afschrijven. Vond ik iets minder prettig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:29

Overstappen is simpel en als je elk jaar overstapt en daarbij goed kijkt welke premie je aan het einde van het jaar krijgt dan kun je elk jaar zo'n 200 euro besparen. Gaslicht.com is een goede site.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:33

Overstappen ga ik vanaf nu jaarlijks doen omdat je vaak zo'n 300 eu per jaar cadeau kan krijgen, erg prettig!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 18:39

Wat is jullie jaarverbruik en in wat voor huis met hoeveel personen woon je?
Ik woon dus alleen in appartement van 85 m2
stroomverbruik is 1300 Kw betaal 70 euro pm (iets omhoog gezet ivm voorkomen bij betalen)
gasverbruik is 700 m2 betaal 20 euro pm (iets omhoog ivm voorkomen bij betalen)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:41

Ik vind het ook ingewikkeld al die energievergelijkers. Ik betaal officieel 103,- volgens de nieuwe berekeningen n.a.v. mijn jaarafrekening maar heb mijn voorschot hoger staan ivm onverwachte kosten mocht ik meer verbruiken.
Appartement van 65 m2. Wat ik lastig vind is dat ik zonder CV zit en met een gaskachel en mijn appartement in een van de slechtere energiezuinige labels val. Deze winter gaat de gaskachel eruit en de verwarming komt en ze gaan alles hier isoleren. Ik kan wel gaan overstappen maar kan het nog niet vergelijken omdat alles zo drastisch gaat veranderen. Dus maar een jaartje bij Essent nog omdat het anders niet te vergelijk is. Oxio komt ook regelmatig met acties aan de deur bv. met gratis ipad e.d. maar die betaal je uiteindelijk toch zelf en ben ook bang dat ik genaaid word door allemaal horrorverhalen.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:59

Gezin,2volwassenen,2kinderen. Stroom ongeveer 3500 kw. En gas een kleine 1600 KUB.
We wonen in een goed geïsoleerde rijtjeswoning, hr hotel 3 jaar oud en zonneboiler.
Daarvoor zaten we op 2400 kub gas per jaar.
Betaal nu 150 euro per maand.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:40

Lees even mee, twijfel hier ook over :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:54

hittepit_12 schreef:
Gezin,2volwassenen,2kinderen. Stroom ongeveer 3500 kw. En gas een kleine 1600 KUB.
We wonen in een goed geïsoleerde rijtjeswoning, hr hotel 3 jaar oud en zonneboiler.

Serieus? Ik had de essent gebeld om informatie te vragen en ze vertelde mij dat ik op ongeveer 150€ moest gaan zitten om bijbetaling te voorkomen.
Betreft een maisonette van 100m2 met 2 personen. Is dat dan redelijk?

hittepit_12 schreef:

Bij welke leverancier zit je nu?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:14

Wij betalen nu 200 per maand aan stroom maar hebben ook een groot tropisch aquarium staan en leven in huis met 4 personen :)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:41

lucifertje schreef:
hittepit_12 schreef:

Serieus? Ik had de essent gebeld om informatie te vragen en ze vertelde mij dat ik op ongeveer 150€ moest gaan zitten om bijbetaling te voorkomen.
Betreft een maisonette van 100m2 met 2 personen. Is dat dan redelijk?

hittepit_12 schreef:

Bij welke leverancier zit je nu?

Zit nu bij essent, maar had een vast tarief voor een jaar.
Regelmatig ook de verbruiks manager gebruikt en tot nu toe voldoende aan het voorschot.
Zelfs de eerste drie maanden 131 euro betaald maar dat vond ik wel erg weinig. Dus omhoog gezet.
Blij toe trouwens....
Ik zou dat even in de gaten houden, bovendien kan je beter terugkrijgen dan bij betalen.
Gewoon eens per maand kijken als je voorschot voldoende is. Kan ook eens in de 2 maanden hoor

Had verleden jaar via easyswitch gekeken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:44

Oke, maar is het dan niet vreemd dat ze jou minder adviseren met een groter huishouden? Je hebt het zelf bijgesteld naar 150 euro, maar dat is voor 4 man in een huis.

Zou het voor mij dan niet veel te veel zijn om 150 pm te betalen?

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:52

Maar wij hebben een zonneboiler, scheelt ook veel.Zonder zonneboiler zullen we wel hoger zitten.
Had gebelt ze kunnen het weer vastzetten voor een jaar en dan ben ik weer het zelfde kwijt.
Denk maar dat we dat moeten doen.

Wat heb je voorgaande jaren verbruikt per jaar?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:52

Kijk wat je verbruik is en vul dit in op gaslicht.com.
Wij stappen ieder jaar over. Het eerste jaar kregen wij € 50 terug en over 9 maanden nog eens € 140.
Ik heb zelf in de energiesector gewerkt, dat maakt het wellicht wat laagdrempeliger om over te stappen.
Er kan eigenlijk niet zoveel mis gaan.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 17:54

Iemand bekend met energiedirect?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:04

Ik ben ook aan het rondkijken voor een andere leverancier en vind op internet deze tip.
Tip 2: Let op de tijd van het jaar
Het is slim om je bewust te zijn van de relatie tussen het overstapmoment, je eindafrekening en de looptijd van je oude contract. Wat je per maand betaalt is afgestemd op je jaarverbruik. In de zomer betaal je in verhouding te veel en in de winter te weinig.
Als je oude contract bijvoorbeeld van oktober t/m september loopt en je stapt over tijdens of na de dure wintermaanden, dan is de kans op bijbetalen groot. Andersom geldt hetzelfde. Stap je over na goedkope zomermaanden, dan is het mogelijk dat je nog geld terug krijgt van je oude energieleverancier.
Als de wintermaanden voor de deur staan, loont het sowieso om zo snel mogelijk over te stappen. Je verbruikt in de winter altijd meer gas en elektriciteit, als je voor die tijd overstapt, kun je dus flink besparen.

Ik moet nog even dus bekijken wat de juiste tijd is, anders heb je kans dat je bij je oude leverancier moet bijbetalen. Of een heel hoog voorschot krijgt bij je nieuwe leverancier.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:07

Om het goedkoopst uit te zijn kun je ieder jaar een nieuw contract aanvragen bij een nieuwe leverancier via gaslicht (op dat moment de goedkoopste) en vang je ieder jaar ook de vergoeding. Gegarandeerd het goedkoopste uit, en in principe weinig moeite.