hypotheek; hoeveel ten opzichte van loon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

hypotheek; hoeveel ten opzichte van loon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:03

Oké, een beetje een kriptische topic titel maar ik heb geen idee hoe anders te omschrijven :D . Momenteel zit ik in een ontzettend dilemma w.b.t het kopen van een ander huis en hoeveel te lenen. Mijn vriend en ik hebben alletwee een goed inkomen maar ik heb het zo vaak fout zien gaan. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de keuze's van anderen. Hoeveel lenen jullie ten opzichte van wat je mag lenen? Voor hoeveel heb jij je huis gekocht en hoeveel heb je geleend en zelf geinvesteerd? Heel persoonlijk en privé, dat begrijp ik maar toch ben ik stiekem wel nieuwsgierig hoe anderen met dit dilemma zijn omgegaan :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:04

Belangrijkste is: heeft 1 van jullie een vast contract?

Ik wil je best mijn gegevens geven, maar wel privé uiteraard :D Heb net een hypotheek afgesloten namelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:07

Ik heb goedkoper gekocht dan het bedrag dat ik max kon lenen.
Ik wilde niet aan mijn tax zitten qua hypotheek lasten, dus heb ik er bewust voor gekozen een lagere hypotheek af te sluiten.

Vooraf heb ik eerst goed informatie ingewonnen bij 3 verschillende hypotheek adviseurs, voordat ik überhaupt m'n keuze maakte met wie ik in "zee" zou gaan.
Ik zou gewoon dat doen, deze mensen kunnen je veel beter informeren over alle inns en outs.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-13 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:08

Haha, snap ik! Het is ook best lastig omdat het zo privé is. Daarom komt er om mij heen zo weinig info los dus ik dacht, misschien zijn er mensen op bokt die een dergelijk dilemma ook hebben gehad. Ik heb een vast contract (en heel veel zekerheid want ik ben zelfs bij bezuinigingen erg veilig). Mijn vriend heeft echter een eigen bedrijf. Overigens, we hebben nu ook al een eigen huis met redelijk wat (over) waarde en extra waarde i.v.m. investeringen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:10

[***] schreef:
Ik heb goedkoper gekocht dan het bedrag dat ik max kon lenen.
Ik wilde niet aan mijn tax zitten qua hypotheek lasten, dus heb ik er bewust voor gekozen een lagere hypotheek af te sluiten.

Vooraf heb ik eerst goed informatie gewoon bij 3 verschillende hypotheek adviseurs, voordat ik überhaupt m'n keuze maakte met wie ik in "zee" zou gaan.
Ik zou gewoon dat doen, deze mensen kunnen je veel beter informeren over alle inns en outs.

Bedankt voor het advies! Probleem is alleen dat ieder hypotheek adviseur in ons geval iets anders zegt, dat maakt mij een beetje ehm, onzeker :+ . Van sommige hoor ik dat we het beste kunnen lenen op één inkomen (al denk ik dat als je dat doet in deze regio dat je vrij weinig hebt)... Anderen zeggen dat je nu best max kunt lenen gezien de voorwaarden zo anders zijn nu w.b. veiligheid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:11

Wij hebben de hypotheek bewust om 1 salaris, omdat je nooit weet wat kan gebeuren dus dat het geen wurghypotheek is. Door inbreng eigen vermogen hebben wij ook bewust een lagere hypotheek en dat scheelt in de maandlasten!

Dus wij zitten iets onder de max dat wij hadden kunnen krijgen op 1 salaris.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-09-13 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:12

Wij hebben minder dan de helft aan hypotheek genomen als dat we konden, ook omdat ik een dure hobby heb haha. Ik zou niet meer als 1/3 van het totaal inkomen willen betalen aan hypotheek

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:15

Wij hebben ook bewust voor een goedkoper huis gekozen dan dat we zouden kunnen lenen, puur omdat we graag ook gewoon willen kunnen blijven leven.
De paarden kosten ook aardig wat.
Maar ook als je zin hebt om een x bijv uit eten te gaan, naar een concert of een nieuw shirt of wat dan ook te kopen, dat dat gewoon kan.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:15

Wij hebben ook net gekocht, heel bewust niet op de max. Wij lenen nu ongeveer 75% van wat we maximaal mogen, en omdat we allebei nog niet zo lang zijn afgestudeerd gaan we beiden nog zodanig stijgen in salaris dat we over een paar jaar het huis op 1 van beide inkomens kunnen betalen. Dit is voor ons een hele bewuste keuze geweest zo, nu hebben we nog de ruimte om ernaast nog te kunnen sparen en leuke dingen te kunnen doen, en hebben we onszelf ook ingedekt voor een eventuele breuk later.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:19

Hmm, toch dat ene salaris.. Situatie bij mij is als volgt. Wij hebben nu een leuk en super deluxe huis met een prima waarde (twee onder een kap arbeiderswoning met vrij uitzicht). Echter is het onze droom om vrijstaand te wonen met de paarden aan huis (nu in pension dus DUUR). Gezien de huizenprijzen zouden we in deze regio nu onze slag moeten slaan. Wij zouden nu kunnen kiezen uit een huis waarbij we relatief weinig extra hoeven te lenen (bij interesse pb) maar wat eigenlijk gesloopt moet worden dus de komende tijd afzien. Anderzijds kunnen we wat meer lenen voor een huis wat moet worden opgeknapt maar wat bouwkundig prima in orde is... Dat maakt het zo lastig. Overigens heb ik het nu weer over mijn eigen situatie maar ik ben vooral benieud naar de dilemma's en keuze's (en reden van die keuzes) :Y)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:21

marjotje82 schreef:
Wij hebben ook bewust voor een goedkoper huis gekozen dan dat we zouden kunnen lenen, puur omdat we graag ook gewoon willen kunnen blijven leven.
De paarden kosten ook aardig wat.
Maar ook als je zin hebt om een x bijv uit eten te gaan, naar een concert of een nieuw shirt of wat dan ook te kopen, dat dat gewoon kan.

Nou, dat speelt bij mij nu ook; ik hoef nu nooit te zeggen 'sorry kan niet want geen geld'. Als ik een keer wat leuks zie wat ik echt wil hebben (gebeurt bijna nooit maar ach) kan ik het gewoon kopen. Daarbij hou ik ook nog eens van verre en avontuurlijke vakanties gezien wij nog geen kinderen hebben :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:21

Wij hebben dus voor het opknapproject gekozen; lagere instapwaarde en kunnen er hoog rendement uit halen. Maar mijn hemel, t wordt wel een monsterklus :=

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:22

vuurneon schreef:
Wij hebben dus voor het opknapproject gekozen; lagere instapwaarde en kunnen er hoog rendement uit halen. Maar mijn hemel, t wordt wel een monsterklus :=

Haha, been there, done that! Maar hoewel je het nu nog niet kan zien; straks ben je er heel blij mee :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:23

Daar richt ik mij ook zeker op haha, eerst maar eens de offerte van de aannemer afwachten om te zien hoeveel leuke dingen wij nog kunnen ondernemen tussendoor :')

(Is wel een sprong in het diepe, eerste keer samenwonen, gelijk kopen en dan ook nog een opknapper := . Heeft wel een hoop slapeloze nachten opgeleverd die dilemma's! Welk huis, huren, kopen, etc)

Mri

Re: hypotheek; hoeveel ten opzichte van loon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:29

Wij gaan nu voor min of meer de max. Rente stand is laag, huizen prijzen ook.
omdat wij beiden nog (flink) groeien in salaris werd dit ons ook geadviseerd.

voordeel wat jij straks hebt zijn de lagere kosten voor stalling. Dat kan je ook meerekenen in je besteedbaar bedrag

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:30

vuurneon schreef:
Daar richt ik mij ook zeker op haha, eerst maar eens de offerte van de aannemer afwachten om te zien hoeveel leuke dingen wij nog kunnen ondernemen tussendoor :')

(Is wel een sprong in het diepe, eerste keer samenwonen, gelijk kopen en dan ook nog een opknapper := . Heeft wel een hoop slapeloze nachten opgeleverd die dilemma's! Welk huis, huren, kopen, etc)

Poeh, dat wordt een goeie relatietest :+ Maar voor jou als tip; goedkoop kan ook duurkoop worden. Ga echt verder met de aannemer waar jij vertouwen in hebt ook al is die wat duurder! En ik kan het weten want ons huidige huis is bijna helemaal afgebroken en weer opgebouwd en er zitten toch een stelletje prutsers tussen :x

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:31

Mri schreef:

voordeel wat jij straks hebt zijn de lagere kosten voor stalling. Dat kan je ook meerekenen in je besteedbaar bedrag

Tja, dat is inderdaad bij mij ook het geval. Paarden aan huis betekent een besparing van 400 per maand...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:35

Paard aan huis scheelt wel; heb een weiland in eigen beheer en hoewel ik uiteraard wel onderhoudskosten en tijd erin moet stoppen ben ik voor het paard zo'n 1100 euro per jaar kwijt (incl dierenarts etc)

De aannemer hebben wij al; hij was de doorslaggevende factor om juist dat huis te nemen (heeft de inspectie gedaan) en het is echt een zeer betrouwbare man die uitstekend werk afleverd. Wij zorgen zelf voor de sloop en materialen.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:55

Wij zitten nu gekocht op alleen salaris van mijn vriend.
We willen verhuizen en om dit mogelijk te maken ivm een restschuld, moet mijn salaris er ook in meegenomen worden voor het volgende huis.
Het komt nu neer op 100% van zijn salaris en 20% van het mijne, met het idee dat we wellicht in de toekomst nog kinderen willen en ik minder wil gaan werken.
Gelukkig hebben wij een financieel mannetje die voor ons rekent. :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:01

Rytir schreef:
Mri schreef:

Tja, dat is inderdaad bij mij ook het geval. Paarden aan huis betekent een besparing van 400 per maand...

paard aan huis zal je 400 euro pensionkosten schelen, maar niet 400 euro in het geheel. Jij moet thuis ook voer voor de paarden kopen, toch? En je zult ook geld moeten investeren in het omheinen van de wei, aanleg van rijbak, enz.

Wij hebben paarden aan huis maar het is nog steeds een dure hobby.. Wij waren voor 3 paarden zo'n 100 euro per maand kwijt aan (goed) hooi. Nu hebben we er nog 2 dus zal een stuk minder zijn, maar toch, vergis je niet in die prijzen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 10:05

[/quote]

Tja, dat is inderdaad bij mij ook het geval. Paarden aan huis betekent een besparing van 400 per maand...[/quote]
paard aan huis zal je 400 euro pensionkosten schelen, maar niet 400 euro in het geheel. Jij moet thuis ook voer voor de paarden kopen, toch? En je zult ook geld moeten investeren in het omheinen van de wei, aanleg van rijbak, enz.

Wij hebben paarden aan huis maar het is nog steeds een dure hobby.. Wij waren voor 3 paarden zo'n 100 euro per maand kwijt aan (goed) hooi. Nu hebben we er nog 2 dus zal een stuk minder zijn, maar toch, vergis je niet in die prijzen.[/quote]

Dat had ik idd al in mijn berekening meegenomen; ongeveer 120,- p.p zal ik dan zeker kwijt zijn! Maar dat is t.o.v. wat ik nu betaal dus een besparing van een kleine 400 euro. :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:05

vuurneon schreef:
Belangrijkste is: heeft 1 van jullie een vast contract?

Ik wil je best mijn gegevens geven, maar wel privé uiteraard :D Heb net een hypotheek afgesloten namelijk :)

maakt niks uit, met intentie verklaring krijg je ook hypotheek en ontslag kan ook als je vast contract hebt

Wij hebben het niet op max laten zetten maar ik ben vlak na aankoop toch ontslagen door economische redenen.
Bij mijn nieuwe baan ben ik 500- gezakt in inkomen. ja, dat voelen we nu wel.
Nu hebben wij geen ontzettend duur huis, maar wel veel rente op de hypotheek wat het erg duur maakt. ook zijn de verbruikerskosten verdubbeld tov ons vorige huis en dit huis en ook dat viel me tegen ( nu vrijstaan, slecht geisoleerd, meer gemeentelijke kosten)
Met mijn loon kan ik de hypotheek net betalen, maar bijna al het loon van mijn man ( die meer verdiend) zijn we kwijt aan vaste lasten

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:15

Wij zitten zeker niet aan onze max. en we zouden het huis in het ergste geval ook op 1 salaris kunnen betalen. Dat vonden we allebei belangrijk, net als dat er op deze manier voldoende geld is om zowel te sparen als leuke dingen te doen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:27

Wij willen lenen op 1 salaris en 2 dagen salaris( beide fulltime aan het werk) vooral ik ga nog erg omhoog in salaris dus dit moet makkelijk kunnen :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:31

Onze hypotheek is een derde van het salaris van mijn vriend. Zo hebben wij nog genoeg over voor leuke dingen en sparen en als ik straks werk hebt hebben we heel mijn salaris over.