Stoppen met studie na vier jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luf_horses

Stoppen met studie na vier jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:07

Ik 'studeer' op dit moment International Business and Languages. Studeer tussen aanhalingstekens, want eigenlijk zou ik al afgestudeerd moeten zijn.

Dit semester zou ik twee vakken hebben en dan zou ik in februari af mogen gaan studeren. Ik probeer het zo te regelen dat ik nu mijn vakken en afstuderen tegelijk doe en dan afspraken met leraren maak over de vakken die ik eigenlijk dit voorjaar zou moeten doen.

Maar: het vinden van een afstudeerstage wil niet zo goed lukken. Dit ligt uiteraard helemaal aan mezelf. In sollicitaties kan ik niet uitleggen waarom ik die stage nou zo graag wil en waarom ik geschikt ben. Waarom? Omdat ik het eigenlijk helemaal niet wil en omdat ik helemaal niet geschikt ben...

Ik weet dat het belachelijk is en dat het ontzettend stom en irrationeel zou zijn, maar de optie die mij nu het meest aanstaat is het allemaal maar laten voor wat het is en iets anders gaan doen. Dit zou natuurlijk tot gevolg hebben dat ik 22 ben, zonder opleiding en dat ik schuld heb bij duo. Als ik een nieuwe studie zou beginnen(universitair) zou ik pas op mijn 28e klaar zijn om te gaan werken.

Daarentegen zie ik het niet zitten om nog een jaar IBL te doen en in de marketing terecht te komen. Verder vraag ik me ook af of ik uberhaupt wel de vaardigheden heb om deze studie af te maken..

Zijn er bokkers die zijn gestopt na vier jaar, of mensen met dezelfde problemen?

Sorry voor mijn lange en misschien onduidelijke verhaal!

_Nancy

Re: Stoppen met studie na vier jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:29

Wat ontzettend zonde als je zou stoppen..
Je bent zoooo dicht bij je diploma, je hebt al 4 jaar 'uitgezeten'.

Zoek dat laatste beetje motivatie en maak je afstudeer project.
Bereid je beter voor op je sollicitatie gesprekken, want je weet nu wel de 'waarom' vragen gaan komen.

Het zou imo echt eeuwig zonde zijn om nu nog te stoppen omdat het je even tegen zit.. :n
Zet je schouders er nog even onder! :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:31

Ah wat balen. Ik kan me heel goed voorstellen hoor wat je voelt.
Maar je hebt al bewezen dat je het kunt dus zet je beste beentje voor en maak het af!

Wat zal je trots zijn als je dan je diploma in the pocket hebt!

Succes!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:33

Probeer alsjeblieft nog even door te zetten en toch dat papiertje te halen. Je bent er bijna!
Ga eens creatief op zoek naar een afstudeerstage, iets wat meer aansluiting heeft bij jou en wat toch akkoord is voor je studie.

Ik ben gaan werken met nog een paar vakken open met de intentie die nog wel even te halen. Het is er nooit meer van gekomen en nu zit ik met het probleem dat ik teveel werkervaring en capaciteiten heb voor een MBO(+) functie, maar door het ontbreken van dat papiertje ook niet in aanmerking kom voor de HBO functies. Zeker niet in de arbeidsmarkt van tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:36

Sowieso als je nog een univ studie zou willen doen, nu alvast starten, anders betaal je je groen en geel aan instellingsgeld omdat je een tweede bachelor na je eerste start!

Op je 28e van de univ komen is helemaal niet erg, je hebt daarna nog zeker 40 jaar werken te gaan.

Ik zou wel proberen om deze opleiding af te ronden. Dan heb je in ieder geval de schuld niet, maar als je dus wat anders wil doen, wel NU al beginnen ivm hele hoge kosten. (Zwager heeft eerst studie A afgemaakt, en is toen met studie B begonnen, voor deze regels gingen gelden. Werd erg ziek, moest chemo's etc, raakte zo twee jaar kwijt, dus kon opnieuw beginnen met studie 2. En daardoor betaalt hij nu 15000 euri per jaar aan collegegeld..

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:37

Je bent niets voor niets in het vierde jaar terecht gekomen, je kan dus wel dergelijk iets ;)! Gewoon nog even je schouders eronder zetten en ervoor gaan het laatste jaar! Je gaat denk ik spijt krijgen als je nu stopt, en dat ook vanwege je studieschuld (nieuwe studie is ook duur!). Je diploma binnen een bepaalde sector wilt niet zeggen dat je de rest van je leven in die sector moet blijven werken, ik ken genoeg mensen die iets totaal anders zijn gaan doen, het gaat om je kwaliteiten!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:42

Ik zou het oer en oer dom van je vinden om wanneer je er zo dicht bij het einde bent de handdoek in de ring te gooien en te stoppen, man wat zul je later dan veel spijt van hebben! Je kan best wel beetje beu zijn maar kom op zeg 4 jaar heb je uit gezetten en nu stoppen. Toren hoge schuld bij DUO geen papier op zak en kop met verstand maar je komt vervolgens nergens aan de bak want er zijn geen papieren.. Kom op zeg ff doorbijten het zal niet het ergste in je leven zijn om deze laatste paar maanden ff uit te zitten..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:47

Je bent wel geschikt want je doet het al 3 of 4 jaar en je studeert bijna af. Hop, nog even doorzetten, je stage goed afronden en daarna, met dat papiertje, waaruit blijkt dat je bepaalde vaardigheden bezit, een baan zoeken, al dan niet in je studierichting, of verder studeren maar dan heb je deze moeite niet allemaal voor niets gedaan.

JE KAN HET! (Geeft virtuele schop in de goede richting)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:43

Ik herken jou verhaal erg goed, zat in het zelfde schuitje.
Ik heb 3 jaar gestudeerd en zou nog paar vakken,.minor en afstudeerstage moeten doen. Voor mij zou dat 1 jaar duren, als ik alles van mezelf zou opgeven. Ik heb het bekeken en zou het over 1,5 verspreiden, want vond het zonde om te stoppen. Toch 3 jaar al gestudeerd etc. Ik kwam terug van vakantie en raakte gelijk in de stress en paniek dat ik toch heb besloten om te stoppen.
Ik ben nu een andere studie aan het doen en ook vanaf het begin weer. Het bevalt me tot nu toe zo goed! Geen stress etc.

Het is zooo moeilijk en het kost zove moeite om jezelf te dwingen voor iets wat je eigenlijk niet wilt! Samen met mijn moeder heb ik alles besproken en de knoop doorgehakt.

Goed nadenken wat jij wilt! 1 jaar kan zo voorbij zijn of juist niet! Probeer een stage te zoeken wat je toch leuk vind. Misschien niet de typische stages voor jou opleiding,maar eentje waar meer je passie bij ligt! Of stop en zorg dat je de kosten kan opvangen.

Leeftijd moet niet echt uitmaken, je doet het uiteindelijk voor je hele leven. Ik ben zelf 22 en ook pas klaar op 26/27 jarige leeftijd.
Succes! Als je nog meer vragen hebt kun je altijd een pb sturen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:20

Probeer er voor te gaan. Het is zo zonde om op te geven. Wat moet dat moet. Ook al vind je het wat minder leuk. Zo lang hoef je niet meer en het scheelt je een hoop kosten.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:03

luf_horses schreef:
In sollicitaties kan ik niet uitleggen waarom ik die stage nou zo graag wil en waarom ik geschikt ben. Waarom? Omdat ik het eigenlijk helemaal niet wil en omdat ik helemaal niet geschikt ben...

Waarom zou je niet geschikt zijn? Als je niet geschikt was, dan was je nooit in deze fase van de studie gekomen.

Ik zou het echt dom vinden om nu te stoppen, zeker met de gedachte dat je dan nog wel een universitaire studie gaat doen. Wie zegt dat het afstuderen daar op rolletjes gaat verlopen? Wil je dan ook weer stoppen? Waarom niet even doorzetten? In iedere studie heb je wel eens tegenslagen en dat zal uiteindelijk met werken niet anders zijn.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:47

Ik snap je helemaal, en ik hoefde nog maar drie maanden!
Ik zat er compleet doorheen, opleiding in de zorg.
School werkte me tegen en ik raakte mijn motivatie kwijt.
Ik was toen (21) jaar en ben na wat akkefietjes direct gestopt.
De zorg was niet meer wat ik wilde, en doordat ik neigde naar een andere opleiding heb ik dot doorgezet.
Ik ben de opleiding bank en verzekeringen gaan doen, en heb het heel Erg naar mijn zin!
Als ik was doorgegaan met de andere opleiding was ik vast en zeker gaan werken, en er
Na tien jaar op terug gekomen...
Ik heb veel met mijn ouders hierover gesproken en mensen verklaarde me echt voor gek,
Maar uiteindelijk heb ik nu wel een opleiding waarbij ik het super naar mijn zin heb!

De beste investering die je kunt doen in het leven: is investeren in jezelf!

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 00:11

Bedankt voor alle reacties! Heel fijn dat zoveel mensen reageren en me de schop geven die ik nodig heb. Jullie hebben gelijk dat het zo zonde is om te stoppen. Ik heb er immers al zoveel tijd en geld ingestopt. Misschien is het ook een beetje een karaktertrek van mij om alles altijd maar spontaan te besluiten en meteen uit te moeten voeren.

Het idee dat ik niet geschikt ben is eigenlijk de afgelopen twee jaar ontstaan. De eerste twee jaar gingen eigenlijk heel goed, al had ik vanaf dag 1 al het idee dat ik het niet leuk vond. Ik kon altijd al goed leren en praat mezelf vrij makkelijk ergens uit. Daardoor haalde ik hoge cijfers en vond ik het leuk dat ik ergens goed in was. Na het tweede jaar draaide het steeds meer om creativiteit, strategisch inzicht etc. en hier liep ik echt op vast. Hoe graag ik het ook wil, ik ben gewoon niet creatief ik kom niet op inzichten en ideeën waar ik wel op zou moeten komen. Daarom gaat het dus vooral mis bij projecten waarbij er iets origineels van mij wordt verwacht, zoals mijn afstudeerstage. Ik ga het trouwens wel aankaarten bij de opleiding, dat ze dat misschien meer in het eerste jaar moeten testen, zodat studenten eerder een beeld krijgen van hun capaciteiten.

@Peco Ja! ik heb iemand gevonden die hetzelfde meegemaakt heeft! Heb jij geen spijt dat je er drie jaar aan besteed hebt? Fijn dat je iets gevonden hebt wat je wel echt leuk vindt! Fijn dat jouw moeder er ook achter stond. Dat is dus bij mij niet zo. In welk jaar zit jij nu van je nieuwe studie?

@Maradhja Drie maanden! Jij was nog verder dan ik. Je hebt gelijk dat je niet naar anderen luistert, maar alleen naar jezelf. Dat moet ik ook meer gaan doen. Fijn dat je het meer naar je zin hebt. Grappig, want ik zou juist meer van het economische af willen stappen en voedingsconsulente willen worden, dus de zorg in. Compleet omgekeerd.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 00:17

Waarom maak je het niet gewoon af en ga je daarna een universitaire master doen in een richting die je wel ligt?
Lijkt me de meest snelle en nuttige oplossing :).

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 00:23

@Eef_Bam; Daar heb je gelijk in, denk ik. Al denk ik niet dat er een master is waar ik word aangenomen, die in mijn interesse ligt. Al is het natuurlijk altijd een idee om me op masters te oriënteren. Misschien geeft dat wel een motivatieboost! Dankjewel

Geheel offtopic= Wat een leuk paard heb je!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 00:27

Ohw wat zou dat toch zonde zijn zeg! Probeer die laatste motivatie op te pakken en maak het af. Dan kan je heel erg trots op jezelf zijn. Al die tijd die er in zit en geld, zou toch super zijn als je het papiertje uiteindelijk nog hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 03:47

@Peco Ja! ik heb iemand gevonden die hetzelfde meegemaakt heeft! Heb jij geen spijt dat je er drie jaar aan besteed hebt? Fijn dat je iets gevonden hebt wat je wel echt leuk vindt! Fijn dat jouw moeder er ook achter stond. Dat is dus bij mij niet zo. In welk jaar zit jij nu van je nieuwe studie?

a .[/quo

Ja en nee. Ik heb er spijt van omdat ik toch 3 jaar heb verspild aan een opleiding die ik niks vind, maar heb hier ook veel geleerd wat ik weer mee kan nemen. Vooral aan de stages heb ik veel gehad (pabo). Ik ben deze swits net begaan, zit dus in mijn eerste jaar nog gewoon ;) en ik heb zeker geluk dat mijn moeder achter mij staat! Waarom staat de jouwe er niet achter? Al snap ik het wel waarom nief, maar toch.. ik heb altijd wel tegen mijn moeder gezegd dat ik twijfel etc.
Ik zou het toch nog een paar keer bespreken met je moeder. Als je het echt niet leuk vind, is dit jaar ook weer weg gegooid geld en tijd...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:02

IBL, dat was mijn droomopleiding.. Kwam alleen niet aan mijn punten.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:09

Altijd afmaken! Toon dat je doorzettingsvermogen hebt. Met deze opleiding heb je straks heel veel keus in masters (meer dan je waarschijnlijk denkt) en kan je heel breed werk gaan zoeken. Het komt er niet altijd op aan wat je voor papiertje hebt maar DAT je er een hebt. En dat je de juiste instelling en karaktereigenschappen hebt om een succes te worden in die baan. Zet hem op!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:17

Zonde om nu te stoppen. Als het een probleem is om een goed sollicitatiegesprek te voeren om een stageplaats te vinden, dan ga je dat trainen. Er is veel te vinden op internet. Vraag aan een vriendin om een gesprek met jou te oefenen. Maak vragen, bereid jezelf voor op het gesprek, oefen antwoorden geven, actie/reactie, verdiep je in het stagebedrijf, er is zoveel te vinden op internet. Misschien heb je iemand in je omgeving (studiebegeleider) die je daarmee verder kan helpen.
Ik hoop dat je doorgaat, succes !!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:19

Ik zou sowieso een gesprek aangaan met een studieadviseur. Informeer even bij medestudenten/kennissen welke een goede naam heeft, een goede studieadviseur kan je echt helpen.
Weet je verder zeker dat je niet de andere studenten en de zaken die van je verwacht worden erg overschat? Ik heb er bv zelf een handje van om te denken dat ik niet geschikt ben voor veel situaties (stage, bestuur, werk, etc.) maar als je eenmaal op die plek zit valt het vaak echt reuze mee.
Ik zou nog even doorzetten. Er zijn steeds meer functies waarbij ze alleen een bepaalt niveau vragen en geen specifieke studie meer. De mogelijkheden om door te stromen naar een functie die je wel leuk lijkt is altijd nog groter met papiertje dan zonder papiertje ook al ligt het helemaal niet in de richting van je studie. Bovendien heb je juist in deze fase van je studie de mogelijkheid om de stof wat meer richting je eigen interesses te zetten. Je kunt zelf bijvoorbeeld een afstudeerstage zoeken in een richting die je wel meer aanspreekt (of in ieder geval zo veel mogelijk aanspreekt). Daarnaast sluit ik me bij de vorige reacties aan dat je waarschijnlijk meer mastermogelijkheden hebt dan je denkt.

Ik ken wel een aantal mensen die in deze fase van hun studie nog gestopt/gewisseld zijn. Het kan wel en het kan ook goed aflopen maar kijk wel goed of je een ander plan hebt wat financieel mogelijk is. Zonder plan B zou ik niet stoppen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:20

Zeker niet opgeven nu! Het is zonde om straks zonder diploma en met een grote schuld te zitten en dan 4 jaar 'weggegooid' te hebben. Nog even een poos doorzetten en dan heb je je hbo papiertje en dan kun je nog alle kanten op. Voor veel vacatures vragen ze hbo werk- en denkvermogen, dus dan is zo'n diploma altijd handig, al ga je straks een andere richting op.

Overigens herken ik het wel een beetje. Ik heb zelf ook erg tegen mijn afstuderen aangehikt. Ik dacht dat ik het niet kon en twijfelde heel erg aan mezelf. Maar toch doorgezet en inmiddels afgestudeerd. Als je echt ongeschikt bent dan kom je toch niet tot het 4e jaar lijkt me? Kan je decaan/slb je niet helpen met je brief? Wellicht kan zij je twijfels wegnemen en een draai eraan geven dat je het wel kunt?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:48

Ik snap heel goed wat je bedoelt! Bij onze opleiding is dat precies zo (HBO Dier- en Veehouderij). Eerste 2 jaar kom je nog wel door met goed leren maar daarna komt er meer bij kijken. Laat ik hier nu mazzel mee hebben. Maar wel heel erg rot dat jij dit dus juist niet zo ervaart.

Maar ik denk echt dat je het wel kunt hoor. Doorzetten en achteraf heel blij zijn en dan iets zoeken waar je gelukkig van wordt! 2 vliegen in 1 klap! Succes meis!

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 07:06

@Peca Excuses! Verkeerd gelezen. Mijn ouders zijn van mening dat we er teveel tijd en moeite in hebben gestopt om nu te stoppen. Ze zien alles rationeler, wat natuurlijk ook wel logisch is. Mooi dat je inderdaad iets mee kunt nemen uit die drie jaar, waardoor je toch tegen werkgevers kunt zeggen: Het past niet bij mij, maar ik heb er wel dit en dit van geleerd.

@Matheno Je mag de mijne hebben!

@blue_sky Dat is wel iets inderdaad. Als ik nu opgeef moet ik straks een periode van vier jaar op mijn cv gaan verklaren, of toegeven dat ik geen doorzettingsvermogen heb.

@Electra63 Dat moet ik inderdaad ook gaan doen. Het probleem is dan weer de motivatie om dat te doen, aangezien ik al heel snel geneigd ben te denken dat ze me toch niet willen.

@Lest Ik moet toegeven dat zelfreflectie niet mijn sterkste punt is, maar ik heb toch wel het gevoel dat ik vrij objectief kijk naar wat ik kan. Daar heb je wel een punt, dat diploma zegt toch wel iets. Daarnaast worden hbo afgestudeerden vaak ook beter betaald voor dezelfde functie.

@Capopjekop Daar moet ik een voorbeeld aan nemen en gewoon doorzetten!

@Roos_M Fijn dat het voor jou wel uitpakt. Ik vind het ergens wel vervelend, omdat in die eerste twee jaar je evaluatie ligt. Zodra je eenmaal je propedeuse hebt kijkt geen kip meer naar hoe jij het doet en of je wel geschikt bent.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:01

Ik heb maandag een gesprek met mijn studieloopbaanbegeleider! Bedankt voor de tip.