Bedankt voor alle reacties! Heb ze allemaal gelezen maar zal ze niet stuk voor stuk beantwoorden. Als ik in mijn reactie iets vergeten ben te antwoorden hoor ik het wel

Alle reacties kan ik in komen. Over onze contracten;
-ik werk bij een grote bank, gemiddeld 34u per week. Over 2,5 jaar moet ik er weer uit, gezien mijn lovende functioneringsgesprekken en gedeeltelijke overplaatsing naar een hogere afdeling, ben ik er aardig zeker van dat ik deze 2,5 jaar daar nog uit kan zingen. Qua spaargeld, aangezien ik tussen mijn studies door nog zo'n 3 jaar heb gewerkt, zit het wel goed.
-mijn vriend is ingenieur, starter dus. Hij heeft een jaarcontract (40u)inclusief studie gekregen van zijn baas. Dit project doen ze nu voor de 2e keer en alle vorige startende ingenieurs werken er inmiddels 3 jaar met een vast contract.
Of we überhaupt de keus hebben tussen huren en kopen kom ik volgende week achter, omdat ik voor dan een afspraak met de bank heb. Misschien komt daar inderdaad wel uit dat we geen rooie cent kunnen lenen

Qua rondkijken voor huizen; dit doen we al heel lang en we weten beide wat voor iets we graag zouden willen hebben. We kijken overigens naar huur en koopwoningen, dus beide opties staan nog open (als de bank natuurlijk goedkeuring geeft om te kopen

). We vinden het alleen zo zonde dat de huurprijzen best wel hoog zijn in verhouding met wat je er voor krijgt. We willen best een €600- oid uitgeven per maand voor een woning, maar als je daarvoor in een ieniemini huisje zit.. Zonde geld dan.. Dan leg ik er (als het mag van de bank

) liever nog een €300- oid bij dat je een hypotheek hebt (bij wijze van).
We hebben dus zeker nog geen keuze gemaakt tussen huur en koop en weten dus ook niet of we kunnen kopen. Maar het spookt wel in ons hoofd om en we willen alles eerst goed bekijken van wat wel en niet kan. Daarom: bedankt voor de reacties en ik hoop op meer