is dit haalbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lauss_

is dit haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 12:33

Hoi bokkers!

Mijn vriend moet wegens verhuizen van zijn vader op zich zelf gaan wonen.
Nu wil hij heel graag dat ik mee ga en we samen gaan wonen. Ik twijfel heel erg ondat ik niet weet of ik het wel kan betalen. Ik zit nog op school in het 2e jaar van mijn 3jarige opleiding. Ik zal even mijn inkomsten op een rijtke zetten.

Stufi: 380 euro (dit is wat ik nu krijg, dus thuiswonend)
Loon: gemiddeld 200/300 euro.

Als ik ga samen wonen ben ik dus uitwonend en krijg ik ook meer studie financiering. Dan zal ik ongeveer 500euro krijgen

Verder heb ik natuurlijk mijn vaste uitgaven zoals:
Zorgverzekering, telefoonabbonement, sigaretten.
Ook wil.ik graag nog blijven sparen en moet ik school betalen.

Denken jullie dat dit haalbaar is? Oja ik ben trouwens 19.

Groetjes

tita

Re: is dit haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:34

Waarom wilt hij dat je meegaat?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:35

Hoeveel is de huur en hoeveel verdient je vriend?
Want jij zal niet veel bij kunnen dragen.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:35

Het gaat niet alleen om jouw inkomen maar om jullie gezamenlijke inkomen en lasten van een eventueel huis.
Houd rekening met huurtoeslag als je gaat huren. Ik weet niet precies hoe dat zit omdat ik zelf een koophuis heb.

Houd er ook rekening mee dat je alleen je uitwonende beurs krijgt als je ook daadwerkelijk bij je vriend ingeschreven staat. Echter krijg je dan wel dubbele lasten voor je rioolreinigingsheffing etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:37

Als je goed oplet wel, je beurs zal dan ong. 520 worden, heb jij je zorgtoeslag wel meegerekend, 88 euro.
Als je vriend 23 is dan kan hij (als je in de sociale huursector komt) huursubsidie aanvragen. En het gaat om een jaar waarin je nog studeert dus dat moet te overbruggen zijn. Met weinig inkomen kun je ook samen teruggave van gemeentelijke belastingen aanvragen, scheelt altijd iets.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:38

Ik zou het niet doen, laat hem maar eerst even op zijn eigen benen staan! Al is het maar een half jaartje, even een eigen ritme vinden, leren voor zichzelf te zorgen. Dan kan je na verloop van tijd altijd nog bij hem intrekken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:40

Waarom wil je vriend dat je bij hem komt wonen?
Omdat je dan kunt mee betalen, omdat hij anders op zichzelf is aangewezen?
Dus eigenlijk omdat het voor hem handiger is?
Of is hij echt serieus en wil hij echt een leven met jou opbouwen?

Jij bent nog erg jong.
Ik zou goed nagaan wat je vriend precies van je wil.
En ook of jij er wel echt aan toe bent.
Als het nog niet goed voelt, niet doen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:42

Tja, dat is ook wat om over na te denken, kan je vriend wel alleen wonen of moet hij alles nog leren of vind hij het gemakkelijk mbt huishouden enz.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:42

Of het haalbaar is, weet je alleen maar als je je inkomsten naast je uitgaven zet.

Maar denk er wel goed over na. Ga niet samenwonen omdat het handiger is voor je vriend. Ga samenwonen omdat je het allebei graag wilt en er écht aan toe bent.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 12:55

Mijn vriend is 20, bijna 21. Het wordt idd wat ruimer qua geld als ik.mee ga. Maar hij heeft duidelijk gezegd dat ik het alleen moet foen als.ik echt wil. Dus het gaat niet om het geld. Ik denk wel dat hij het moeilijk vind om op eigen benen te staan. Huur subsidie komen we niet voor in aanmerking, hoe het met de rest zit seet ik eigenlijk niet zo goed. Dinsdag heeft hij een 2e bezichtiging bij t huisje en dan ga ik mee kijken. Daarna ga ik beslissen wat ik ga doen.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 12:57

En ik krijg idd ook zorgtoeslag 88euro

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:58

Je hoeft toch niet meteen de eerste de beste dag als hij het huis heeft, samen te gaan wonen.
Als hij het moeilijk vindt om op eigen benen te staan, wacht dan nog een half jaar/jaar.
Dan kan hij leren zelfstandiger te worden en leren op eigen benen te staan.
Je kan er dan toch altijd de weekenden heen of zo?
Als je daarna gaat samenwonen zijn jullie waarschijnlijk allebei sterker en zekerder, om het te doen slagen.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 13:26

Ik twijfel eigenlijk het meest door mijn ouders, ik heb niet zo"n super band met ze, en t enigste wat die er over zeiden is als je in de problemen komt gaan wij je niet helpen en je maakt een hele grote fout. Verder willen ze het er jiet over hebben. Dus dat maakt het voor mij ook lastig, als ik het goed met ze kon bespreken en uitrekenen wat ik kwijt ben per maand. Maar dat gaat helaas niet. (Excuses voor de typfouten, zit op mijn mobiel)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:45

Jeetjemina, hoe kom je aan zo'n hoge stufi?

Jammer dat je het niet gewoon met je ouders kunt bespreken. Je kan via nibdu.nl wel kijken wat de kosten ongeveer zouden kunnen zijn. Want je betaalt neem ik aan ook mee aan de huur, gas en licht enz. ?

Die moet je allemaal op een rijtje zetten, naast je inkomsten en dan zul je vast zien of het in ieder geval kwa geldzaken haalbaar is.

Daarnaast moet jij het zelf ook nog willen en leuk vinden.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:47

Geryon schreef:
Jeetjemina, hoe kom je aan zo'n hoge stufi?

Jammer dat je het niet gewoon met je ouders kunt bespreken. Je kan via nibdu.nl wel kijken wat de kosten ongeveer zouden kunnen zijn. Want je betaalt neem ik aan ook mee aan de huur, gas en licht enz. ?

Die moet je allemaal op een rijtje zetten, naast je inkomsten en dan zul je vast zien of het in ieder geval kwa geldzaken haalbaar is.

Daarnaast moet jij het zelf ook nog willen en leuk vinden.

Ik krijg ook een dergelijke stufi. :j Aanvullende beurs waarschijnlijk

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:47

Dan zou ik helemaal uitkijken met samenwonen, als één van de redenen is dat jijzelf het huis uit kunt.
Dat is geen goede reden en doe je jezelf en je vriend tekort.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:48

Haha kreeg mijn vriend dan maar een aanvullende :D Al is 98 euro ook erg leuk natuurlijk.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:49

Geryon schreef:
Haha kreeg mijn vriend dan maar een aanvullende :D Al is 98 euro ook erg leuk natuurlijk.

Ach de redenen dat je vaak een aanvullende beurs krijgt zijn die paar honderd euro niet waard hoor :)

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 13:50

Ja klopt mijn aanvullende beurs is best hoog. Er is geen twojfel ober of ik het graag wil, of hij. Dat willen we allebei. De twijfel bij mij is vooral omdat ik gewoon niet in de schulden wil komen. Ik ga straks even een goed overzicht maken van mijn inkomsten en uitgaven. Is er mischien iemand die mij kan helpen met welke verzekeringen je dan allemaal nodig hebt? Inboedelverzekering weet ik, verder heb ik eerlijk gezegd geen idee.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 13:51

Wat bedoel je precies mika11?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:52

Ik zou het niet doen. Ik heb het op de leeftijd die jij nu hebt wel gedaan en als ik die tijd over mocht doen zou ik er nu voor kiezen om thuis te blijven. Ik denk dat bijna iedereen van jouw leeftijd wel onenigheid heeft met zn ouders en een verschillende visie op het leven, gelukkig zijn mijn ouders me toen wel blijven steunen maar ik heb ook mn eigen boontjes moeten leren doppen. Laat je vriend eerst eens een half jaartje op zichzelf wonen en dan ga jij gewoon lekker regelmatig naar hem toe, samenwonen kan daarna ook nog.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:13

Lauss_ schreef:
Wat bedoel je precies mika11?

Het kan best zijn dat ik jou verkeerd begrepen heb, hoor. :o
Maar ik bedoelde dat het voor mij overkwam, dat jullie allebei problemen thuis hebben.
Jouw vriend moet het huis uit van z'n vader, jij hebt geen goeie band met je ouders.
Dat jullie daarom dan maar gaan samenwonen, dan ben je in ieder geval beter af.
Dat is geen goede basis om te gaan samenwonen.

Maar het zijn dat dit helemaal niet het geval is.
Ik bedoelde, ga alleen samenwonen als het om de goede reden is:
dat jullie zeker weten dat je een leven met elkaar wilt opbouwen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:21

Stop met roken. Dat scheelt al 7 a 8 euro per pakje en levert je ook nog een goede gezondheid op.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 14:32

Dan heb je het idd verkeerd begrepen denk Mika. Zijn gaat verhuizen naar een plaats 200km verder, hij blijft hier, vandaar dat jij op zich zelf gaat wonen. De band met mijn ouders is idd niet zo goed, maar vlucht daar niet voor weg. Dus ik blijf als ik het niet kan betalen gewoon thuis wonen.

En ja stoppen met roken is idd de beste optie, maar om echt te kunnen stoppen koet je daar volledog achter staan. En eerlijk gezegd is dat bij mij nog niet zo. En daarbij maak ik zelf sigaretten en haal de sjag uit belgie, dat is 14 euro voor 300gram en daar heb ik er ongeveer 2in de maand van.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:34

Heeft je vriend wel een fulltime baan?
Ik ben afgekeurd en heb een uitkering, die is niet veel meer dan wat jij in het laatje brengt. En mijn vriend en ik wonen samen, hebben een huis gekocht (op alleen zijn loon) en redden het prima samen :j