Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EvaC

Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 18:48

In juli vorig jaar zijn wij (vriend en ik) in ons huidige huis komen wonen. Ik heb toen een contract afgesloten bij Essent voor de levering van energie en gas. Ik ben toen netjes geholpen door hen met de meterstanden e.d. Ons maandbedrag werd vastgesteld op €176,- dat was toen aan de redelijk hoge kant maar dit wordt ook berekend aan de hand van het verbruik van de vorige huurders. Geen probleem, dacht ik, dan krijgen we aan het eind van het jaar lekker wat centjes terug. Niets is minder waar! We kregen 30 augustus, na een telefoontje van Essent zelf, een eindafrekening van maar liefst €2700,-!!!! Ik schrok me de blubber! Ik heb uiteraard meteen mijn huurbaas (we huren niet van een woningbouw) gebeld om hem dit voor te leggen. Hij zei dat zijn vorige huurder dit ook had gehad en dat hij het voor me na zou kijken en de volgende dag terug zou bellen. Nu is het inmiddels 1,5 later en heb ik nog niets vernomen. Ik heb al een aantal malen een bericht op zijn voicemail achtergelaten dat ik graag teruggebeld wil worden. Helemaal omdat de datum voor de automatische incasso op 13-9 staat.

We hebben in een jaar tijd qua gas en energie, in een normale eengezinswoning, het drievoudige "verbruikt" dan wat gemiddeld is. Ons maandbedrag is omhoog geschoten naar €373,- Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit mogelijk is! We werken beiden overdag en zijn ook 's avonds amper thuis. Als we niet thuis zijn staat de verwarming laag en wordt er behalve door de koelkast en de vriezer geen stroom verbruikt. Graag zou ik horen of er meer mensen zijn die dit is overkomen en wat voor jullie toen de oplossing was. Want heel eerlijk gezegd ben ik niet bereid om dit te gaan betalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:51

Dat is voor een rijtjeswoning/eensgezinswoning echt heel erg veel. Zoiets heb je bij een groot vrijstaand huis met kantoor en schuren erbij.
Tapt er niemand af? Wat zijn de hoogste kosten? Gas of elektra?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:51

Heeft je huisbaas soms een plantage ?(omdat hij je niet terugbelt)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:52

Volgens mij zou je toch ene onderzoek moeten kunnen laten instellen. Heb ooit een kennis gehad die zo'n enorme rekening kreeg... Bleek dat de buren stroom aftapte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:52

zigranta schreef:

Ja daar dacht ik ook aan. Dit kan onder gewone omstandigheden echt niet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:55

ik zou ook een onderzoek laten instellen door essent. Want dat is echt een belachelijk hoge eindrekening. Mijn ouders (7 mensen in huis totaal) hebben ook wel eens zo'n hoge afrekening gehad, maar dat was wel een beetje te verklaren.

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:56

Het kan ook zijn dat er ergens een gaslek zit. Dit hadden wij in ons huis. 24 uur per dag lekte er een beetje. En dat was na een jaar een boel geworden....

Peelie

Re: Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:57

maar dat ruik je toch?

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:01

Klopt de begin en eindstand die Essent gebruikt wel? Misschien dat daar wat fout is gegaan? Extra cijfertje doet natuurlijk ook veel.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:07

Een vriend van mij had ook een onverwachte rekening van 1600 euro, hij is hierdoor uit zijn huisje gegaan omdat hij dat gewoon niet kon betalen, elk jaar zo'n hoge gasrekening. 3 maanden later bleken ze een fout te hebben gemaakt, en had hij helemaal geen eindafrekening meer. Voor niets uit zijn huisje gegaan en terug thuis gaan wonen. Toen hij de maatschappij belde om te vragen of er geen fout was gemaakt ontkenden ze dat natuurlijk glashard, en na 3 maanden met hangende pootjes terug moeten komen. Gebeurd dus regelmatig...

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:13

Wij roken af en toe een vleugje... En voor zover zelf alles goed gechecked. Toen de Nuon een keer aan het werk was voor de deur het laten meten met een speciaal apparaatje. Bleek onder de betegelde keukenvloer een lek te zitten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:26

Om dit soort verassingen te voorkomen, schrijf ik elke maand m'n gasstand op en geregeld het electrisch, mocht er bv een gaslek wezen, dan heb je dit veel sneller in de gaten.
Ik vind het trouwens ook een heel hoog vebruik :=

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:28

zigranta schreef:

daar dacht ik ook meteen aan...

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:32

ik heb een 1-gezinswoning rijtjes huis voor mij en mn 2 kids
niet goed geïsoleerd
ik betaal 130 euro per maand aan essent...
dus vond die 176 al aan de hoge kant laat staan die 373

heb je al contact gehad met Essent?
ik zou daar ff je gezinssituatie uitleggen, dat die afrekening dus ABSOLUUT niet kan
vraag ze om alles te komen nakijken ivm lekkage e.d

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:38

Zodeju!! Dan schrik je je helemaal rot!
Ik dacht ook direct aan een plantage of aftapperij.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:40

Tussendoor kan je ook op de site van essent je standen al doorgeven. Zij berekenen dan of je maandbedrag nog klopt.

Zou wel alle gegevens nog een keer checken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:43

De standen op de eindafrekening kloppen wel?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 19:47

Wow! Wat een boel reacties al!

Ik weet heel zeker dat er geen wietplantage is mede omdat mijn huurbaas stinkend rijk is en dat geld gewoon niet nodig heeft ;) Dus daar maak ik me geen zorgen over. Of de buren misschien aftappen durf ik niet te zeggen.

Het verbruik van beide is erg hoog.
Elektriciteit is 4.208 kWh
Gas is 5.613 m3

Ik heb hem inmiddels gesproken. Hij ging onmiddellijk zijn zus bellen om te vragen naar de afrekening die zij heeft gehad. Hij belt me vanavond terug. Mocht hij dat niet doen bel ik gewoon glashard laat op de avond zelf wel even. Hij stelde voor dat ik contact opnam met Essent om te vragen naar een controle voor beide meters. Helaas kan dat nu niet meer omdat ze bereikbaar zijn tot 17.00 uur. Ik heb hem nu ook gezegd dat ik dit bedrag absoluut niet ga betalen, daar ging hij niet echt op in.

Over het maandelijks opschrijven van de meterstanden: haha ja daar ben ik nu ook achter :P Sinds ik op mezelf woon is dit de eerste keer dat ik dit soort dingen in eigen beheer heb, dus ik heb daar simpelweg nooit over nagedacht. Dat ga voortaan wel doen.

Edit: ik weet heel zeker dat de beginstand en eindstand kloppen. Bij de beginstand opnemen ben ik zelf bijgeweest. Het opgeven van de eindstanden heb ik ook zelf gedaan. Essent heeft nog contact opgenomen om te vragen of ik heel zeker wist dat dit klopte.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:50

Jeetje, wat extreem veel :wow:
Ik neem aan dat je van de winter niet 24/7 op 26 graden hebt zitten stoken? :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:52

Als Essent zelf ook al heeft gebeld, vonden zij het dus ook blijkbaar extreem. Dan zou er ergens dus iets 'lekken'

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 19:53

Hahaha! Was het maar waar! Dan had ik nu mezelf voor m'n kop kunnen slaan en m'n leergeld braaf betaald :P

Overdag staat de verwarming op 16,5 of 17 graden. 's Avonds staat hij netjes op 20. Dus het lijkt me dat het daar ook niet in kan zitten. In de winter hebben we ook regelmatig de openhaard aan, dan slaat de CV ook gewoon af.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:55

Ik betaal ook €270 in de maand, woon in een gewoon rijtjeshuis, niet al te goed geisoleerd. Heb nu sinds augustus vorig jaar een nieuwe ketel, vorige was antiek, dus ben zeer benieuwd! Afrekening hier is altijd oktober.

Ts ik vind het van jou wel gigahoog hoor!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:56

EvaC schreef:
Wow! Wat een boel reacties al!

Ik weet heel zeker dat er geen wietplantage is mede omdat mijn huurbaas stinkend rijk is en dat geld gewoon niet nodig heeft ;) Dus daar maak ik me geen zorgen over. Of de buren misschien aftappen durf ik niet te zeggen.

Het verbruik van beide is erg hoog.
Elektriciteit is 4.208 kWh
Gas is 5.613 m3

Ik heb hem inmiddels gesproken. Hij ging onmiddellijk zijn zus bellen om te vragen naar de afrekening die zij heeft gehad. Hij belt me vanavond terug. Mocht hij dat niet doen bel ik gewoon glashard laat op de avond zelf wel even. Hij stelde voor dat ik contact opnam met Essent om te vragen naar een controle voor beide meters. Helaas kan dat nu niet meer omdat ze bereikbaar zijn tot 17.00 uur. Ik heb hem nu ook gezegd dat ik dit bedrag absoluut niet ga betalen, daar ging hij niet echt op in.

Over het maandelijks opschrijven van de meterstanden: haha ja daar ben ik nu ook achter :P Sinds ik op mezelf woon is dit de eerste keer dat ik dit soort dingen in eigen beheer heb, dus ik heb daar simpelweg nooit over nagedacht. Dat ga voortaan wel doen.

Edit: ik weet heel zeker dat de beginstand en eindstand kloppen. Bij de beginstand opnemen ben ik zelf bijgeweest. Het opgeven van de eindstanden heb ik ook zelf gedaan. Essent heeft nog contact opgenomen om te vragen of ik heel zeker wist dat dit klopte.

Tsja en hoe komt meneer zo rijk :+ :D
maar wat bale voor je TS!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:00

5600 kuub gas, echt niet normaal. Wij verstoken 2200 met een strenge winter en een groot, oud vrijstaand huis. Hier klopt echt iets niet.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:01

Kijk even goed of de beginstand wel klopt
Zo had ik paar maand geleden een afrekening van ruim 1200 euro.. alleen stroom! beginstand klopte niet terwijl ik die wel goed had doorgegeven
Had veel stess en gezeik opgeleverd en ik moest maar bewijzen dat het niet klopte (had gas en stroom tegelijk doorgegeven en gas klopte dus wel gewoon)
Nadat ik het via social media had rondgeschreeuwt werd ik binnen een uur gebeld en kon het ineens wel allemaal opgelost worden
Maffia praktijken zijn het!