Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Ayasha schreef:scooter de deur uit en fiets in de plek. Baardagamen kosten ook een boel vermoed ik gezien die in een verwarmd terrarium zullen zitten?
schrijf eens euro per euro op waar het geld naar toe gaat. Als je ziet waar het heen gaat is het makkelijker om een overzicht te krijgen over wat "niet absoluut noodzakelijk" is. Wanneer je zulke schulden hebt opgebouwd zit "een dagje weg" er gewoon niet in. Da's heel jammer maar daar was ie zelf bij. Een huishouden redden met een parttime baan is niet simpel dus ook daar moet je dan, helaas voor jou, maar dat is dan weer jouw keuze geweest, conpromissen maken.
_Kellyy schreef:Inderdaad opschrijven, zoals hierboven al wordt gezegd.
Kan je niet elke week geld pinnen en contant houden? Bij mij is het al snel zo dat ik "wel even pin". Als je het contant bij je hebt heb je er misschien meer zicht op?
Traiectum schreef:TS: wat voor jou belangrijk is, is niet om uit te vinden waar je op kan besparen, maar juist hoe je met geld om moet gaan! Als je met geld om kan gaan, dan is (bijna) ieder budget voldoende om rond te komen. Kun je niet met geld omgaan, dan kom je zelfs met een miljoenensalaris nog in de problemen.
Neem eens contact op met de budgetcoach van je vriend. Die weet precies wie je kan helpen om dit te leren.
bigone schreef:Dus je vriend leeft hier ook van, scooter enz, hoever is het naar zijn werk? Hij zit in de schuldsanering en leeft ondertussen ook nog van wat jij inbrengt, hier klopt iets niet want zo is hij dus schuldenvrij over een bepaalde periode en dat is fijn maar nu help jij hem. Dat is ook niet eerlijk aangezien schuldsanering drie jaar is en je dan schuldenvrij bent. Begrijp me niet verkeerd, het is fijn dat je er in drie jaar vanaf bent maar ondertussen jouw inkomen erbij lijkt me niet de bedoeling. Weet de schuldsanering hier vanaf want daar zou ik maar mee uitkijken. Je weet niet hoe het met vaste lasten is, schrijf dat eerst eens op, daarna kijken of je alle toeslagen ontvangt waar jullie recht op hebben en alle verzekeringen napluizen of dat een stuk goedkoper kan, op dit moment ben je toch bezig met struisvogelpolitiek en als je de boel niet helder krijgt zal je straks weer opnieuw maar dan met zijn tweeen de boot ingaan.
Sofy schreef:Als je geen zicht hebt op je eigen uitgaven: eens een maand lang van al je uitgaven het bonnetje bewaren. En dan aan het eind van de maand al die bonnetjes groeperen in verschillende categoriën, zodat je kunt zien wat je waar aan uitgeeft.
Ga je uit? Dat kost stiekem ook altijd (veel) meer geld dan je denkt.

Sofy schreef:Maar ik kan me toch niet voorstellen dat je 100 euro per week extra uitgeeft aan boodschappen alleen, of wel? Want dan moet je echt hééél duur koken wil je dat halen!
Maar als daar echt de crux zit is het devies ook simpel: 2x per week boodschappen doen op vaste dagen, en voor die boodschappen een lijstje maken. En dan met dat lijstje eerst naar de Aldi en daarna naar de digros/jumbo om de rest te halen wat je bij de aldi niet kon krijgen, en absoluut niks kopen wat niet op je lijstje stond. Als je iets vergeten bent op je lijstje te zetten wat je wel echt nodig hebt, zet je het alvast op je lijstje voor over 3 dagen, 3 dagen zonder kun je altijd wel en dan kun je niet jezelf voor de gek houden en toch meer kopen dan nodig.
Winged schreef:Inderdaad eens bijhouden wat je zelf zoal uitgeeft en waaraan.
Daarnaast jezelf afvragen of je zoiets écht, écht nodig hebt
Letten op de aanbiedingen (en dan wel in hetgene watje nodig hebt, 3 bakken druiven omdat de 3de gratis is heeft bijvoorbeeld weinig zin)
Lees verder het 'ik ga leven op bijstandsniveau' topic eens door.
dus ik zou uit gaan van 100 euro per week..
Of als de tandpasta op is en je denkt er in de winkel pas aan...
(maar niet bij producten die bederven en anders niet opgaan
) Lianne86 schreef:155 is fout gerekend he? Ts moet ook zorgtoeslag en verzekeringen/telefoon nog betalendus ik zou uit gaan van 100 euro per week..
En 3 dagen zonder? Hangt er af wat je vergeet.. Vergeet je de bakboter/olijfolie om te bakken, dan kan ik 3 dagen niet alles koken wat ik wil kokenOf als de tandpasta op is en je denkt er in de winkel pas aan...
Sowieso vind ik het raar om je aan een vast lijstje te houden. Stel ik zie dat de deo die ik gebruik in de aanbieding is, dan sla ik die in... Uiteindelijk kun je, met een beetje goede acties, dan uiteindelijk goedkoper uitkomen... Aan de andere kant, ik koop dan ook geen onzinnige dingen extra.... Maar 2 voor 1 acties laat ik dan niet liggen als ik er tegenaan loop(maar niet bij producten die bederven en anders niet opgaan
)