Wegenbelasting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

renep

Wegenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 10:25

Op dit moment woon ik in Engeland, en ben in het bezit van een hyundai terracan van +/- 2000 kg.
Dit voertuig aangeschaft om een IFOR williams HB510, tweepaards trailer te kunnen trekken.

Hier betaal ik £ 475,-- pond per jaar (563,-- Euro) aan wegenbelasting en dit voertuig wilde ik meenemen naar Nederland, echter kwam ik erachter dat de jaarlijkse wegenbelasting in nederland 2220,-- Euro is.

Zijn er goede altenatieven in jullie ervaring die goedkoper uitvallen in de wegen belasting?
Is een bestelbus een goed alternatief of zeggen jullie niet doen ivm met de ondergronden op de locaties?

Alvast bedankt voor jullie tips

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:31

bestelbus ben je net zo duur uit.
alleen als je een (bewijsbaar )eigen zaak hebt, en je auto als bedrijfswagen registreert, krijg je een lager tarief.

Peelie

Re: Wegenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:39

Kan de auto niet op grijs kenteken omgekeurt worden. Zou dat schelen? (ik weet het niet, het is maar een brainfard)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:40

grijs kenteken is bedrijfswagen.maar de regels zijn allang geleden gewijzigd. als particulier kan je wel grijs kenteken hebben,maar niet de belasting voordeel. dan moet je echt een bedrijf hebben..
en fard is met een T ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:42

Helaas, wegenbelasting is debiel hoog. Na de jaarwisseling ook voor oldtimers overigens..

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:45

Grijskenteken zou alleen de provinciale opcenten schelen, helaas is dat niet heel veel...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:45

alle voordeeltjes zijn in de loop der jaren afgepakt.

renep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 10:47

Eigen zaak is het probleem niet echter het prive gebruik en de bijtelling wel, aangezien die van de catalogus waarde uitgaat en de auto van 2003 is en dus duurder uitkomt en het trekken van de trailer zullen toch prive kilometers zijn.

Onze eerste optie was deze auto meenemen en alleen gebruiken voor de trailer en een andere voor woon werkverkeer maar met deze wegenbelasting word het misschien beter om wanneer dat nodig is een auto te huren om de trailer te trekken.

blijf gerust komen met opties heb nog 6 maanden voor ik naar Nederland kom

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:49

Als je als particulier een bedrijfsauto koopt, heb je er wel deels voordeel van. Wij hebben vorig jaar een Mitsubishi Pajero gekocht om de trailer te trekken. De auto was een bedrijfsauto en wij kochten hem als privé auto. Privé zou deze auto idd uitkomen rond de wegenbelasting die jij zou moeten betalen voor jou auto in Nederland. Maar omdat ie bedrijfsauto is geweest is ie nu een semi-grijs kenteken en betalen we maar 816 euro per jaar. Als bedrijfsauto zou deze auto nog maar iets van 120 euro aan wegenbelasting kosten.

Dus de enige manier om de kosten echt te drukken is er een bedrijfsauto van maken. Een andere auto aanschaffen heeft niet zo veel zin, want alles waar veilig een 2-paardstrailer achter kan is privé gewoon heel erg duur in de wegenbelasting.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:49

Klopt dat er geen grijskenteken voor prive is alleen zakelijk.
De bus van mijn man zouden we prive zo n € 250/300.- per maand voor betalen, zakelijk slechts € 30.- per maand.

Je hebt alleen als je er prive mee rijd wel bijtelling, dit word berekend over de nieuwwaarde.
Echter bij een bedrijfsauto van tot 1998 betaal je slechts 10% van de aanschafwaarde
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 10-09-13 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:50

Een vriendin van mij heeft haar auto verkocht en in Nederland een nieuwe gekocht. Iets met uitvoer/invoerkosten, misschien kan je daar ook nog naar kijken?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:02

je kan geen bedrijfsauto "maken ".
of je hebt een bedrijf, en schrijft m in, of niet.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:11

Bij import vanuit de EU heb je in elk geval al niet met btw te maken (mits ouder dan ik dacht half jaar EN tenminste 6000 km gelopen). Wel moet rest BPM afgedragen worden, hoeveel hangt af van de leeftijd van het voertuig. Als je geluk hebt kan je de auto als verhuisboedel meenemen, dan hoef je afaik ook geen BPM te betalen.

Nadeel van een UK auto lijkt me wel dat ie rechtsgestuurd is en een mijlenteller heeft. Sommige digitale tellers zijn eenvoudig van mijl naar km te zetten, stuur omzetten is wat meer werk :+

Motorrijtuigenbelasting: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nbelasting

Het is rekenen maar een bedrijfsauto voor het zware werk en een kleinere zuinige auto voor privé gebruik kan een goede optie zijn.
Edit
renep schreef:
het trekken van de trailer zullen toch prive kilometers zijn.

Als ik goed gevonden heb mag je max 500 km privé rijden zonder bijtelling. Daar kom je al aan als je 1x per week naar het clubterrein 5 km verderop rijdt |(

Neem trouwens aan dat je rijbewijs BE hebt, een tweepaardstrailer zonder E lijkt me niet of nauwelijks te doen (onze anderhalfpaards met een max van 1600 kg mag ik alleen rijden als ie zou worden teruggekeurd naar lager gewicht, b.v. 1350 kg)

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:40

renep schreef:
Eigen zaak is het probleem niet echter het prive gebruik en de bijtelling wel, aangezien die van de catalogus waarde uitgaat en de auto van 2003 is en dus duurder uitkomt en het trekken van de trailer zullen toch prive kilometers zijn.

Onze eerste optie was deze auto meenemen en alleen gebruiken voor de trailer en een andere voor woon werkverkeer maar met deze wegenbelasting word het misschien beter om wanneer dat nodig is een auto te huren om de trailer te trekken.

blijf gerust komen met opties heb nog 6 maanden voor ik naar Nederland kom

Als je de bedrijfsauto gewoon op prive houd (het moet dan wel een grijs kenteken uitvoering zijn, dus zonder achterbank etc) en je rijd 10 procent van de kilometers opjaarbasis voor je zaak dan heb je geen bijtelling en je rijd toch lekker voordelig.. Maar volgens mij kennen ze in Engeland geen grijs kenteken uitvoering.Dus gewoon je auto daar verkopen en hier een gelijkwaardige wagen in grijs kenteken- uitvoering kopen.Zit je ook niet met de invoer-perikkelen en BPM naheffing.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:44

Of om laten bouwen, maar denk voordeliger is hier een andere tr kopen!

renep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 13:43

Zo even wezen googlen, RDW en de belastingdienst gebeld het word inderdaad een aardig kosten plaatje om het om te gooien of om te bouwen. Invoeren hoef ik niet aangezien ik hier woon en als inboedel mee verhuis hetzelfde geld voor de bpm. Grijs kenteken kennen ze hier wel maar er staat dan VAN op het kenteken bewijs en de RDW neemt dat over.

Moet zoiezo even het kenteken bewijs even nakijken wat erop staat echter zoals het er nu uitziet word het voordeliger als ik hem hier van de hand doe en in nederland een ander koop.

Wat wel erg jammer is aangezien ik hier de executive uitvoering heb en in nederland als bedrijfswagen gruwelijk duur is dus misschien ombouwen toch goedkoper is. heb in ieder geval wat te googlen en uit te zoeken.

En anders op zoek naar een ander voor een schappelijke prijs die de grote trailer kan en mag trekken op grijs kenteken in nederland pfffff
gelukkig heb ik nog even

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:37

Hou er ook rekening mee dat een rechtsgestuurde auto lastig te verkopen is als je 'm na een paar jaar in NL zou willen verkopen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:43

En je bij elke parkeergare of betaalde parkeerplaats een probleempje hebt :+ Had Engelse vrienden die hun auto mee hadden genomen maar die liepen wel heel erg tegen dit probleem aan. Als je een passagier hebt gaat het nog wel maar anders moet je steeds je auto uit en omlopen.

In Nederland is de wegenbelasting heel erg hoog. Ik geloof dat mijn auto in Nederland drie keer zo duur is als hier in België

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:48

Wat trouwens ook niet iedereen weet: voor het gewicht dat je achter de auto mag hangen telt het werkelijke gewicht (voor rijbewijs het maximale gewicht op het kentekenbewijs). Dus bijvoorbeeld een aanhanger van 600 kg met 1000 laadvermogen achter een auto die 1400 kg mag trekken is toegestaan. Je kunt dan alleen niet het maximale laadvermogen benutten, in dit voorbeeld mag er maximaal 800 kg lading op de aanhanger.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:17

Sjongejonge wat een onzin komt hier weer langs en datgene wat van belang is, wordt gewoon genegeerd! Is de auto rechts gestuurd (waarschijnlijk wel)?

Je kunt de auto ombouwen naar grijs kenteken, ALTIJD! En ja, als particulier heb je dan ook al enig voordeel, namelijk de provinciale opcenten die je niet hoeft te betalen.
Als bedrijf val je wel in het zeer lage tarief wat dit type auto in het verleden zo populair maakte bij particulieren.
Als de auto echter rechts gestuurd is, is ombouw naar grijs kenteken niet echt raadzaam, aangezien het zicht erg beperkt wordt (ja, ik heb met een LHD grijs kenteken in GB gereden, dus ik weet wat het is).

Daarnaast is invoer van dergelijke jonge auto's vaak niet zinvol. Zeer waarschijnlijk, zeker als ie RHD is, is het goedkoper de auto in GB te verkopen en in NL een passende andere auto te kopen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:24

Kom je echt hier in NL wonen, of blijft je thuisadres in Engeland?

renep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 09:47

De auto is inderdaad rechtsgestuurd en ja het zicht word wel degelijk belemmerd en ben me daar ook bewust van. wij rijden hier in Engeland sommige links gestuurde landrovers en nissan navara's voor het werk.

Daarbij kwam ik dezelfde uitvoering van mijn auto tegen op een nederlandse site als omgebouwde bestelbus van een jaar ouder meer kilometers op de teller en 5000 euro duurder dan dat ik de mijne twee jaar geleden gekocht heb hier in Engeland.

Het ombouwen kost 2000 euro als ik het laat doen en de helft als ik het zelf doe.
Dus ben alle opties aan het uitpluizen en wanneer we naar nederland komen hoop ik me toch definitief daar te vestigen aangezien mijn vriendin partime een eigen bedrijf begint die hier al draait

renep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 09:49

Casarell schreef:
Kom je echt hier in NL wonen, of blijft je thuisadres in Engeland?

Ik woon op dit moment in Engeland maar ben nog gewoon belastingplichtig in nederland en heb daar ook nog steeds een woonadres omdat ik niet alles mee wilde verhuizen voor een periode van drie jaar.
Dus eigenlijk een expat met adres in nederland als dat een beetje duidelijk is :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:03

renep schreef:
De auto is inderdaad rechtsgestuurd en ja het zicht word wel degelijk belemmerd en ben me daar ook bewust van. wij rijden hier in Engeland sommige links gestuurde landrovers en nissan navara's voor het werk.

Daarbij kwam ik dezelfde uitvoering van mijn auto tegen op een nederlandse site als omgebouwde bestelbus van een jaar ouder meer kilometers op de teller en 5000 euro duurder dan dat ik de mijne twee jaar geleden gekocht heb hier in Engeland.

Het ombouwen kost 2000 euro als ik het laat doen en de helft als ik het zelf doe.
Dus ben alle opties aan het uitpluizen en wanneer we naar nederland komen hoop ik me toch definitief daar te vestigen aangezien mijn vriendin partime een eigen bedrijf begint die hier al draait

Yep, auto's zijn goedkoper in GB, maar bedenk dat je bij invoer een deel van de BPM moet betalen. Bovendien zijn rechtsgestuurde 13-in-een-dozijn-auto's bij inruil weinig waard want aan de straatstenen niet kwijt te raken. Het is maar een handjevol, met name engelse klassiekers, waarbij het voor de waarde niet zoveel uitmaakt waar het stuur zit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:21

Wat Ikke zegt, auto in de UK verkopen en in Nld een andere kopen.

Of ook nog even kritisch kijken naar hoe vaak je op pad gaat met tweepaardstrailer. Voor die 2220 euro wegenbelasting per jaar kun je ook elke maand een busje huren die de boel kan trekken. Maw: als je gemiddeld 12-15 keer per jaar op pad gaat dan is het voordeliger om gewoon te huren.