15 en overstappen van vliegtuig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

15 en overstappen van vliegtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:40

Hoi!
Ik ben 15 jaar en ik ben van plan over een aantal maanden een reis te maken naar St. Maarten.
Nu ben ik op zoek naar geschikte vluchten, en ik kan zo ongeveer niks rechtstreeks vinden.
Wel heb ik vluchten gevonden met één overstap op Parijs. Ik vlieg alleen (ben daar bij een vriendin, ik ga nie helemaal in mijn eentje zo iets doen :) ), vinden jullie het okay als iemand van 15 in haar eentje overstapt? Mij leek het wel kunnen, aangezien ik niet heel lang hoef te wachten en je gatenummer gewoon op het ticket staat en verder is het een beetje de bordjes volgen. Ik heb vaker gevlogen, maar nog nooit overgestapt. Ik vlieg liever niet begeleid, aangezien je daar best veel geld voor moet betalen en ik alleen twijfel over een overstap. Ik heb er geen behoefte aan om bij jonge kinderen geplaatst te worden die ook alleen reizen tijdens de vlucht. Ik heb ook geen zin om aan al hun regeltjes te voldoen, brief mee van je ouders etc.
Hoe denken jullie hierover?

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:42

Als jij hier klaar voor bent om alleen te reizen en je ouders staan er ook achter...tja waarom niet.

Ik zou zeggen...Goeie reis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:42

euh zolang het mag van de vliegmaatschappij, waarom niet?

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:44

Toen ik elf was ben ik samen met mijn zus van 12 naar Dubai gevolgen tevens wel onder begeleiding.. Ik denk dat het zeker moet lukken om alleen te vliegen, misschien is het wel handig als je een Frans woordenboek meeneemt of aantal zinnetjes opschrijft die van pas kunnen komen voor het geval je de weg niet meer weet? iig heel veel succes! ;)

Alja

Re: 15 en overstappen van vliegtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:46

je kunt ook begeleiding aanvragen op het vliegveld, misschien is dat wat voor je?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:46

Overstappen is heel makkelijk, en waarschijnlijk zijn er ook nog meer mensen die doorreizen naar Sint Maarten dus kan je altijd met iemand mee lopen.
Het is gewoon simpel bordjes volgen en mocht je het echt niet kunnen vinden kun je altijd een stewardess/piloot aanspreken!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:49

Geef bij het inchecken aan dat je het spannend vindt om over te stappen, er is vast iemand die je kan helpen.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:49

Vriendin van mij is alleen naar Australië gereisd zonder problemen, het was allemaal duidelijk aangegeven dus het zal je vast lukken! En anders kan je het vast vragen aan werknemers (;

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:50

Let wel even op of je in Parijs niet van Charles-de-Gaule naar Orly moet. Dan moet je nl. met de Navette van het ene vliegveld naar het andere. Is best wel te doen, maar kost vrij veel tijd (half uur dacht ik me te herinneren) en niet het meest eenvoudige.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:50

Ik ben op m'n 16e alleen naar Amerika gevlogen en overgestapt in Amerika.

Goed op bordjes letten, en anders gewoon vragen :j

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:02

Zeker! Als je er vertrouwen in hebt dat je het lukt zou ik het zeker doen!

Gaaf hoor! :D

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:05

Indien je alleen reist onder de 16, moet je dit aangeven bij de luchtvaartmij. Zij zorgen dan dat je wordt begeleidt tijdens de overstap.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:07

Bedankt voor alle reacties! :)
Mijn ouders zijn er nog niet heel zeker van dat ik het kan :p
Ik kom om 6.20 (CDG) aan en het volgende vliegtuig gaat om 7.55(CDG). Ik neem aan dat CDG Charles-de-la-blabla ding is en ik dus niet naar Orly moet? :)
Ben me er al maanden op aan het verheugen (eigenlijk al jaren, sinds het vertrek van mijn vriendin een jaar of 8 geleden :D ) en volgend jaar zal lastiger worden, dus er is eigenlijk nog maar één vakantie mogelijk om te gaan waar ik dus geen rechtstreekse vlucht voor kon vinden voor een beetje een normale prijs. Ik had geen idee of het reel was, echt heel erg bedankt allemaal! :D Ik ga waarschijnlijk met klm vliegen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:08

Onder de 16 mg je niet alleen vliegen. Je kan dan wel reizen maar dan onder begeleiding van een stewardess. Het fijne weet ik er niet van. Maar in 2009 ben ik met een vriendin naar Canada geweest en zij was toen net 16 maar wij werden door de maatschappij gebeld omdat ze op moment van boeken nog geen 16 was. Dus zou het even goed navragen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:09

Volgens mij is t idd opstappen op t zelfde vliegveld. Dat zal jou toch wel lukken?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:14

liedjuh2 schreef:
Onder de 16 mg je niet alleen vliegen. Je kan dan wel reizen maar dan onder begeleiding van een stewardess. Het fijne weet ik er niet van. Maar in 2009 ben ik met een vriendin naar Canada geweest en zij was toen net 16 maar wij werden door de maatschappij gebeld omdat ze op moment van boeken nog geen 16 was. Dus zou het even goed navragen.

Citaat:
Kinderen tot en met 14 jaar moeten altijd begeleid worden door een persoon van 18 jaar of ouder, die tijdens de hele reis de volledige zorg en verantwoordelijkheid voor het kind draagt. De ouders of begeleider van het kind moeten bovendien op dezelfde vlucht en in dezelfde reisklasse reizen, tenzij zij de Unaccompanied Minor-service hebben gereserveerd.

Citaat:
Kinderen van 5 tot en met 14 jaar mogen alleen reizen als de Unaccompanied Minor-service is gereserveerd. Deze service is verplicht voor alleenreizende kinderen in deze leeftijdgroep. U kunt deze service boeken via KLM Telefonische Reserveringen.
Kinderen van 15 tot en met 17 jaar mogen onbegeleid reizen op vluchten die door KLM en AIR FRANCE worden uitgevoerd. Voor kinderen in deze leeftijdgroep mag u natuurlijk ook op vrijwillige basis de Unaccompanied Minor-service boeken.

Komt van de klm site :)
Ik weet alleen nooit waar SXM precies bijhoort, bij Nederland/Antillen/Noord Amerika/midden Amerika etc.
Maar ikgeloof dat het mag!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:15

Het vliegveld CDG in Parijs is best groot en niet heel handig ingericht. Het kan zijn dat je met een busje van het ene naar het andere gebouw moet. Dus van tevoren is het best handig om te kijken hoe de plattegrond daar is. Onder de 16 jaar moet je inderdaad melden bij de vliegmaatschappij. Dit in verband met aansprakelijkheid. Je zal niet de eerste passagier zijn die 'kwijt' is. Er zullen vast meer mensen die kant op gaan, zorgen dat je weet wie dat zijn, die moet je volgen dan komt het gewoon goed.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:16

zoutenootjes schreef:
Het vliegveld CDG in Parijs is best groot en niet heel handig ingericht. Het kan zijn dat je met een busje van het ene naar het andere gebouw moet. Dus van tevoren is het best handig om te kijken hoe de plattegrond daar is. Onder de 16 jaar moet je inderdaad melden bij de vliegmaatschappij. Dit in verband met aansprakelijkheid. Je zal niet de eerste passagier zijn die 'kwijt' is. Er zullen vast meer mensen die kant op gaan, zorgen dat je weet wie dat zijn, die moet je volgen dan komt het gewoon goed.

Dankjewel, hier heb ik zeker veel aan. Zal ik zeker doen!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:41

Kijk idd even wat er te regelen is via de vliegmaatschappij. Nichtje van me is vorig jaar in haar eentje van Griekenland naar hier gevlogen, ook onder begeleiding. Was allemaal super geregeld, superluxe :) Zou ik ook wel willen O:)

Verder komt het allemaal goed. Ga er gerust vanuit dat er veeeeel dommere/onhandigere/wereldvreemdere mensen dan jij over moeten stappen op een vliegveld :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:45

Dankjewel! Moet wel zeggen dat ik een ramp ben in de weg vinden hoor! Ik verdwaal nog op weg naar stal (wat ik echt heel vaak gefietst heb :p) omdat de weg open lag en je er raar omheen moest :o
Maargoed, eens is je eerste keer alleen :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:30

Dan is het misschien handiger om je op CDG even te laten begeleiden :)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:42

Meestal staan de transfers wel goed aangegeven, maar als je het niet vertrouwd/onzeker bent zou ik toch begeleiding aanvragen. Dan kan het zeker niet mis gaan :)

Fijne vakantie alvast :D

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:48

Als jij denkt dat het kan, waarom niet? Anders idd met begleiding.
Ik ben wel bijna verkeerd ingestapt hoor :D
Op mn ticket stond toch écht gate 81.
Was het veranderd naar gate 82, wat ik niet wist :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:49

Tsja, dat is een lastige keuze. Alleen reizen is waanzinnig stoer en ook best goed te doen als je niet bang bent om iedereen aan te schieten als het nodig is. Mijn twijfel zou dan ook minder zijn of jij het aan kunt, maar vooral wat er gebeurt als er onvoorziene omstandigheden zijn waardoor je vlucht of aansluiting niet gaat. Dat kan een boel gedoe en geregel zijn en dat is beslist organisatie voor gevorderden.

(Ik wil niemand bang maken, maar zo heb ik 1 keer op Sicilie gestaan toen het vliegveld dicht ging vanwege de Etna, en 1 keer in Dusseldorf toen het 24 uur lang onafgebroken gigantisch sneeuwde.) Vervoer en overnachting en dergelijke moest je dan zelf regelen, en dat is toch wel een flinke opgave. Uberhaupt als je alleen bent, nog meer als je behoorlijk onervaren bent.

Het komt uiteindelijk trouwens allemaal weer goed hoor :) En je bent weer een paar mooie verhalen rijker, maar toch... dat jij gewoon lekker kunt bokken onder genot van een drankje terwijl de vliegmaatschappij de boel regelt heeft ook z'n aantrekkelijke kanten :)

Dus denk er nog eens goed over na, het heeft ook voordelen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:21

ZeSteigert schreef:
Ik weet alleen nooit waar SXM precies bijhoort, bij Nederland/Antillen/Noord Amerika/midden Amerika etc.

Sinds 2010 bestaan de Nederlandse Antillen niet meer, St. Maarten is nu een zelfstandig land (of in elk geval het Nederlandse deel, ik weet niet hoe het bestuur van de Franse kant van het eiland, St. Martin, geregeld is).
Voor jouw reis maakt dat niet veel uit want St. Maarten heeft maar één internationaal vliegveld, het Princess Juliana International Airport. In vliegtermen wordt dat SXM genoemd en het ligt op het Nederlandse deel van het eiland.
Charles-de-la-blabla, CDG, staat voor Charles de Gaulle. Dat was een Franse generaal in de tweede wereldoorlog, die later president van Frankrijk is geworden. Op CDG heb je anderhalf uur voor je overstap. Het moet al gek gaan wil dat niet lukken. Van wat ik mij herinner hangen op CDG gewoon borden waar 'transfer' op staat, als je die volgt kom je vanzelf bij de transferbalie en daar sturen ze je weer door naar de gate die je moet hebben. Fransen spreken vaak wel slecht Engels met nogal een zwaar Frans accent dus als je ze niet verstaat gewoon vriendelijk blijven lachen en nog een keer vragen wat ze nou eigenlijk zeiden. Tenzij jouw Frans beter is dan het mijne natuurlijk, dan kun je in het Frans vragen waar je heen moet. Het belangrijkste bij zo'n reis is je eigen houding. Wees heel beleefd als je iemand iets vraagt maar blijf net zolang doorvragen tot je zeker weet dat jouw vraag begrepen is en jij het antwoord ook begrepen hebt. De tip om al op Schiphol uit te zoeken of iemand van jouw vlucht naar CDG ook doorreist naar St. Maarten is heel goed, dan kun je gewoon met diegene meelopen en misschien ook onderweg een beetje kletsen, de vlucht naar St. Maarten duurt een uur of 9 dus dan is het wel leuk om een beetje aanspraak te hebben. Voor alle zekerheid zou ik je wel willen aanraden om een klein beetje uit te kijken aan wie je vraagt of ze naar St. Maarten doorreizen. Een gezin is prima, een groepje vrouwen of een alleenreizende vrouw kan ook, maar alleenreizende mannen of een groepje mannen zou ik toch maar vermijden. De kans is heel erg klein dat je een engerd treft, maar voor 15-jarige meiden zijn de meeste engerds toch mannen.
St. Maarten zelf is leuk en superrelaxed, ik weet niet hoe lang je gaat maar een (weekend)tripje naar Saba zou ik je zeker aan willen raden. Een verblijf in de ecolodge daar, met een hot-tub bij je huisje, is echt fantastisch. Maar goed, als je vriendin daar al jaren zit is ze ongetwijfeld al verschillende keren op Saba geweest en kan ik niets nieuws vertellen. Verder natuurlijk niet vergeten om je ouders een sms'je te sturen als je op CDG bent en weer zodra je op SXM geland bent, kunnen zij ook weer rustig slapen. Veel plezier!