Duurzaam leven, wat doen jullie hieraan? (milieu enzo)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie aan duurzaam en milieu- / diervriendelijk leven?

Ik probeer zo veel mogelijk overal naartoe te fietsen
72 (10%)
Ik rij een elektrische auto
3 (0%)
Ik heb zonnepanelen en / of dergelijke
22 (3%)
Ik eet (meestal) biologisch
61 (8%)
Ik eet (meestal) voeding met weinig E-nummers / bewerkingen
54 (7%)
Ik gooi zelden eten weg
88 (12%)
Ik gebruik geen dierlijke producten (veganist)
6 (0%)
Ik eet (meestal) vegetarisch
48 (6%)
Ik hou zelf dieren voor de slacht
12 (1%)
Al mijn dieren hebben vrije uitloop en genoeg bewegingsruimte
74 (10%)
Ik heb een eigen moestuin
42 (5%)
Ik gebruik geen gif in de tuin en tegen ongedierte
56 (7%)
Ik scheid afval / probeer hoeveelheid afval te beperken
115 (16%)
Ik kijk altijd kritisch naar verdere verbeteringsmogelijkheden
58 (8%)

Totaal aantal stemmen: 711

pmarena

Duurzaam leven, wat doen jullie hieraan? (milieu enzo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:42

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat bokkers zoal doen qua bewust / duurzaam / milieuvriendelijk / diervriendelijk e.d. leven :)

Zie poll, en een bericht plaatsen om wat meer uitleg te geven over het wat, hoe en waarom en om twijfels te bespreken e.d. is natuurlijk helemaal prima :)

Rintah

Re: Duurzaam leven, wat doen jullie hieraan? (milieu enzo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:46

papier scheid ik wel, plastic is simpelweg niet mogenlijk door de hoeveelheid ruimte in ons appartementje. restjes eten bewaren we vaak voor de dag erna, en we gooien zo min mogenlijk weg.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:55

Wat is de definitie van duurzaam?

Want ik geloof geen zak van dat biologisch en vegetarisch eten duurzaam is.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:57

Ik mis in de poll nog waterbesparende douche- en kraankoppen, keuze voor extra zuinige electrische apparaten en zuinig autorijden (snel doorschakelen, niet te hard rijden)!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 17:06

MoonCloe: vandaar het "enzo" dus ;)

KaKa: je hebt gelijk :j Er zal nog wel meer ontbreken denk ik :o

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:09

MoonChloe schreef:

Huh waarom geloof je dat niet van vegetarisch eten? De milieubelasting van vlees is enorm. -O-

Vegetarisch eten dus wel, maar biologisch kan juist minder duurzaam zijn (qua milieubelasting dan).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:10

Ik probeer vaak de auto te laten staan, we gebruiken apparaten met een goed energielabel, hebben een goed geisoleerd huis, en een warmte terugwinsysteem. Wat dat is mag joost weten, maar het klinkt wel duurzaam :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:11

Kahawa schreef:
MoonChloe schreef:

Huh waarom geloof je dat niet van vegetarisch eten? De milieubelasting van vlees is enorm. -O-

Vegetarisch eten dus wel, maar biologisch kan juist minder duurzaam zijn (qua milieubelasting dan).

Omdat veel vegetariers overgaan op soja ipv vlees, wat minstens net zo slecht voor het milieu is ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:14

En hoeveel soja ed denk je dat er nodig is om vleesdieren te voeren ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:17

verootjoo schreef:
Omdat veel vegetariers overgaan op soja ipv vlees, wat minstens net zo slecht voor het milieu is ;)
Tenminste, dat denk ik.

Nee, dat is niet zo. Zie:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ucten.html (ook factoren als transport e.d. zijn hierin meegenomen)

Milieubelasting van dierlijke producten wordt zwaar onderschat.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:20

MoonChloe schreef:

Maar het is wel diervriendelijk. :) Vega eten dan.

Streekproducten eten is dan weer duurzaam imo omdat je door de beperkte transportkosten het milieu veel minder belast.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:20

Kahawa schreef:
verootjoo schreef:
Tenminste, dat denk ik.

Nee, dat is niet zo. Zie:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ucten.html (ook factoren als transport e.d. zijn hierin meegenomen)

Milieubelasting van dierlijke producten wordt zwaar onderschat.

Oh ok. Ik heb me daar nooit zo in verdiept :P

Maar wij eten sowieso niet veel vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:23

Niks.

Ja, bij mijn vriend heb ik geen auto. Fiets, lopen. Maar dat is omdat we daar het geld niet voor hebben, verzekering is zo duur. :')

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:24

verootjoo schreef:
Oh ok. Ik heb me daar nooit zo in verdiept :P

Maar wij eten sowieso niet veel vlees.

Als je dus idd veel valess gaat eten ipv vlees dan wordt het verschil wel heel klein hoor. :P

Ir111 schreef:
MoonChloe schreef:

Maar het is wel diervriendelijk. :) Vega eten dan.

Streekproducten eten is dan weer duurzaam imo omdat je door de beperkte transportkosten het milieu veel minder belast.

Zeker. Eigen moestuintje bijv. zoals ook in de poll staat scheelt ook ontzettend veel.

En als je toch af en toe vlees wilt eten zou je idd op zoek kunnen gaan naar vlees uit de buurt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:28

Ik gooi helemaal geen eten weg en zelfs de schillen gaan over het algemeen naar de kippen. De paardenmest gaat naar ene buurman, die gebruikt het voor de moestuin en daar krijg in dan weer producten van. Ik heb kippen voor eieren (ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om dieren voor de slacht te houden).
Ik koop nauwelijks vlees (kun je echt op een hand tellen per jaar), eet het wel eens in een restaurant, want ik ben niet vegetarisch.
Ik heb geen auto, maar ben wel afhankelijk van mijn scooter, de dichtsbijzijnde winkel is 8 kilometer verderop en ik heb geen conditie meer om dat fietsend af te leggen, maar ben wel aan het trainen. Maar dan nog kun je maar een beperkte hoeveelheid meenemen, en geen zak paardenvoer ofzo.
Ik rijdt wel weinig op de scooter, ga niet voor elk wissewasje naar de stad.
Papier, glas en plastic recycle ik, blikjes niet, omdat het uitsluitend om katten en hondenvoer gaat en dat vind ik te vies werk om ze te gaan uitspoelen enzo.
Ik vind vaak ook wel hergebruik voor doingen, zoals yoghurtemmers als pot voor planten, galzen potten om iets in te bewaren of eigen gemaakte jam in te doen.
Ik gebruik heel weinig verpakt voedsel.
Ik heb weinig vuilnis, een zak per twee weken ongeveer. De vuilniszak zelf is dan weer de zak waar het paardenvoer in heeft gezeten, dus ik koop ook geen vuilniszakken. Plastic tasjes gebruik ik in de pedaalemmer in de wc (papier mag hier niet door de wc), maar die heb ik eigenlijk alleen van brood of als ik niet genoeg tasjes mee heb. Als ik ga winkelen neem ik vouwtasjes mee.
Ik heb gratis water (want uit de put), maar toch ga ik daar zuinig mee om. De wasmachine draait in de zomer eens in de twee weken ofzo, soms twee keer, in de winter vaker (want van dikke kleren gaat er minder in), ik gebruik weinig zeep en een kort wasprogramma.
Ik douche niet alle dagen en ik heb een zitbad, geen ligbad (scheelt de helft aan water- maar is totaal niet gerieflijk, als het aan mij lag had ik een ligbad). Ik was 1 x per dag af, of 1 x per twee dagen, ligt een beetje aan wat ik allemaal gebruikt heb.
Ik draai de kraan dicht bij het tandenpoetsen.
Electra is goedkoop en toch ga ik daar ook goed mee om. De koelkast is het enige dat dag en nacht aan staat. Licht gebruik ik alleen in het vetrek waar ik ben. Licht dat het langst aan is , is een tl buis, in de slaapkamers heb ik spaarlampen.
Ik verwarm alleen het vertrek waar ik ben en zolang ik er ben en als een vest aantrekken alleen niet genoeg is (ik heb electrische kachels). Soms heb ik de haard aan, het hout komt van eigen land, nl dennenappels en takken van omgezaagde bomen en hout van dingen die uit elkaar gehaald zijn door vorige bewoners enzo.
Ik heb redelijk wat fruit van eigen land. Ik wil volgend jaar hooi van eigen land, maar dat kan niet met de trekker gedaan omdat er boompjes op staan en daar past geen trekker met maaier tussen. Dus dat moet met de hand.
Dat was het wel zo´n beetje. Maar ik denk eigenlijk bij alles wat ik doe of gebruik wel aan het milieu en erger me aan verspilling en hoe ze hier alles maar achter hun kont op straat, of uit de auto flikkeren ondanks het feit dat er per kilometer een grote container staat langs de weg en in de stad plenty vuilnisbakken zijn.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:32

Misschien dat ik onbewust wel iets aan de duurzaamheid doe, maar bewust, nee, helemaal niks.
Ik leef nu en ik leef voor mezelf (ja, da's heel egoistisch, ik weet het.. := ) maar als ik 3 uur wil douchen, twijfel ik geen moment of ik dat wel moet doen, met oog op het milieu en ga ik lekker 3 uur douchen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:33

Anthea schreef:
Niks.

Ik eigenlijk ook niks.
Biologisch eten vind ik erg duur net als zonnepanelen plaatsen, afval scheiden doe ik niet, een auto heb ik nodig voor woon- werkverkeer, vegetarisch ben ik niet maar ik eet weinig vlees. Water en verwarming bespaar ik ook niet op, want douchen is fijn en een warm huis ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:37

Ik doe bewust ook compleet niks qua duurzaamheid. Om een, volgens velen, erg egoïstische reden. Ik word door mijn gezondheid al dusdanig beperkt, dat ik verder mijzelf niet wil en al helemaal niet gá beperken.

Mijn vent houdt er in ons huishouden rekening mee; slimme thermostaat etc, maar ik niet. Er gaat ook gerust eten in de prullenbak; ik vries niet elk restje in bijvoorbeeld. Ik kweek wat kruiden zelf, omdat ik het leuk vind, niet omdat ik persé bewust wil zijn. Sterker nog, ik spuit ze in met anti-luis. Daarbij pak ik redelijk snel de auto, haal ik gewoon vlees bij de supermarkt (als de slager dicht is) zamel ik geen gescheiden afval in etc..

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:39

Soja eten kan in sommige gevallen ook net zo erg zijn, naargelang waar deze vandaan komt. Biologisch eten is imo ook gewoon ethisch meer verantwoord. Je houdt ook sowieso het ecosysteem meer in stand doordat je geen insectenpopulaties vermoordt.

Wij:
-hebben zonnepanelen (enkel voorlopig om water op te warmen),
-eten biologisch (voor zover mogelijk)
-kijken altijd waar onze voeding vandaan komt (bio uit China wordt aan de kant geschoven als er niet bio uit België of NL is)
-gebruiken spaarlampen en zo weinig mogelijk het licht/verwarming aan
-gebruiken groene stroom afkomstig van windmolens (hebben aandelen bij het bedrijf)
-hebben ons huis zo goed mogelijk gerenoveerd qua beglazing en isolatie
-gaan niet met het vliegtuig op vakantie
-gebruiken de fiets voor korte afstanden of het openbaar vervoer
-Ik eet weinig/amper geraffineerde producten, zoveel mogelijk pure producten waar niet in een fabriek eerst vanalles mee gedaan is. Ik eet ook amper nog suikerrijke producten.
-hebben 1ha weiland en vorig jaar zo'n 30 bomen geplant daarop
-drinken uit glazen flessen (ook frisdrank) of van de kraan (in de stad is dat wat minder lekker door het vele chloor in het water)
-restjes eten worden bij ons altijd zo veel mogelijk nog opgegeten
-afval wordt gesorteerd en we hebben een compostvat in de tuin
-kledij wordt tot op de naad afgedragen, ik koop ook bij sommige bedrijven bewust niet omdat ik weet hoe de toestanden in de fabrieken zijn
-zullen nooit! bewust palmolie producten gebruiken, aangezien deze vnl. worden geteeld in gebieden waar het leefgebied van de orang-oetan voor wordt gekapt.
-... :+

Maar daartegenover staat dat ik ook weet wat ik fout doe:
-ik rij elke dag met de wagen, zo'n 25000km per jaar
-eet elke dag vlees/zuivel
-spuit elk jaar selectief vergif op mijn weiland tegen het onkruid
-hou 3 paarden (dat heeft ook milieu-impact uiteraard, mest en voer etc...)
-gebruik mijn smartphone zoveel dat ik hem elke dag in de lader moet steken
-...

Ik denk dat iedereen gewoon moet doen wat hij/zij kan en zich goed bij voelt. Er zijn dingen die ik niet ga opgeven, maar er zijn dan weer andere dingen waar ik wel zeker over wil nadenken om extra op te besparen!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:49

Ine23 schreef:
-spuit elk jaar selectief vergif op mijn weiland tegen het onkruid

Waarvoor gebruik je het weiland dan dat dat nodig is? (zie dat eigenlijk alleen gebeuren bij akkerbouwgronden). En wat voor onkruid wil je dan weren?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:51

Ik spuit op mijn paardenwei tegen brandnetels, jacobskruiskruid (wordt er ziek van en is zo gemakkelijker te verdelgen), boterbloemen, distels ... Indien ik dit niet doe is mijn weiland binnen de kortste tijd overwoekerd en heeft het gras geen schijn van kans.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:54

Bio eten, fair trade, ecologisch.
Minder plastic, boodschappen netje, en duurzaam geteelde/geproduceerde (natuurlijke) producten genieten de voorkeur.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:07

hier ook zoveel mogelijk eten uit eigen tuin. Ik haal fruit bij vriendin haar boomgaard. Als er teveel groenten zijn worden ze ingemaakt in diepvries voor de winter.
Verder eten we veel vlees door ze zelf op te kweken en slachten. Ik slacht ze niet dat doet mijn vriend :), wel kuis ik ze, been ik ze uit enzo. Gewoon een klik maken in je hoofd ;) ! En eigenlijk is het veel lekkerder dan al die industriedieren!!

Voor de rest sorteren we hier altijd, plastic, rest en papier. Het wordt hier dan ook apart opgehaald (moet ook zo in België).

Ik let er ook op zuinig te zijn met water, elektriciteit (overal bv spaarlampen).

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:58

Ik scheid afval, en in m'n nieuwe huis krijg ik zonnepanelen.

Meer eigenlijk niet. Rij veel in de auto gooi eigenlijk te veel eten weg.
En douche elke dag, elke dag een was..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:09

Kahawa schreef:
MoonChloe schreef:

Vegatarisch is niet beter wb milieubelasting. Waar komen die sojabonen vandaan? Van ver. En dat gaat zeker verscheept worden dmv een zeilbootje met de wind in de zeilen :+

Het enige wat ik doe wat 'bewust' is, is fietsen. Maargoed, ik verslijt zon 4 fietsen per jaar, dus dat is ook al een belasting voor het milieu. :')