Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:03

Laatst was ik met mams uit eten (in Den Bosch bij Picasso, aanrader! :9 ) en ik trakteerde. Na het eten vroeg ik me opeens af of het normaal is om fooi te geven? En hoeveel is dan normaal? Ik wist het echt niet! Het bedrag was 69 euro en ik heb 80 euro gegeven (dus 11 euro fooi), maar vond het achteraf nog best veel :=

Nou vroeg ik me af hoe jullie dat doen? Geef jij fooi en hoeveel? Ik hoorde iemand zeggen dat 10% van het bedrag normaal is?

Nessa

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:05

die 10% regel is echt niet meer van toepassing!
Ik heb in de horeca gewerkt, en ik kreeg meestal 1 of 2 euro fooi.
Soms als het een hele grote groep was kreeg ik nog wel eens 10 euro.

Yonker

Er wordt idd gezegd dat 10% van het bedrag normaal is... maar ik vind 11 euro wel veel hoor. In dit geval had ik denk ik 75 euro afgerekend ofzo :)
Ik rond het gewoon altijd naar boven af ene soms is dat 3 euro fooi en soms meer en soms wat minder ligt er ook aan hoe hoog de rekening is.

Snadrem

Het ligt er een beetje aan, ik rond meestal af naar boven: Bijvoorbeeld alles boven 45 wordt 50, en alles boven 40 wordt 45. Maar ja, bij 49,95 geef ik echt wel wat meer fooi dan 5 cent :') En het ligt er ook aan hoe ik geholpen ben. Als ik een ontzettende hork van een ober heb, dan krijgen ze dus helemaal niks.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:06

Als 't 69 euro is zou ik er 75 van laten maken. Ligt er ook heel erg aan hoe de bediening en het eten was. Als het eten niet zo is dan doe ik minder, als het eten zo ontzettend goed is wat meer. Zelfde met de bediening. Als het goed is wordt de fooi door alle medewerkers gedeeld dus ik geef voor 't totaalplaatje.

vuurneon

Ik rond het af; 18 euro wordt 20 euro.

Alleen als het goed was natuurlijk :D

Anoniem

In Canada geef ik altijd 15-25% fooi. Bij een goed, lekker diner zit ik dan wel rond de $20/25 aan fooi.

In Nederland geef ik eigenlijk nooit fooi. Misschien 2 euro oid, maar ik ga hier nooit zo uit eten als daar. Maar hier is het volgens mij ook niet zo heel vanzelfsprekend?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:07

Wij geven altijd ongeveer 2 euro per persoon (tenzij de bediening slecht was dan krijgen ze niks). Daarnaast ronden we het af.

Toen ik zelf nog in een restaurant werkte kregen we van niks, tot 1 euro, tot 10 euro fooi.

Floor_x

Ik probeer het altijd mooi af te ronden, in jouw geval had ik denk ik 75 gedaan :P

Maar ik geef wel altijd fooi, of ik nou ergens alleen een drankje doe, of uit eten ga.

Tigra_

Ik geef geen fooi. Eten is al duur zat en ze worden al betaald dus daar moeten ze het mee doen :P.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:08

Wij geven meestal zo'n 2/3/4/5 euro... Meestal niet meer ;)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:12

(denkt terug aan een fooientopic wat ook gruwlijk ongezellig begon te worden) :+

Ik geef nagenoeg geen fooi.
Mensen krijgen loon en dat dat vroeguh normaal was om fooi te geven doet mij nu niet verplichten om fooi te geven.

Ook het argument van dat het zielig is omdat ze met feestdagen en avonden werken doet mij nog niet besluiten om extra fooi te geven. Mensen die in de horeca gaan werken weten dat ze geen kantoortijden hebben.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:14

Bij uit eten inderdaad geven wij meestal ook zo rond de €5,-, afronden inderdaad. Gewoon een drankje op een terrasje meestal niks. Als ik de bediening niet goed vind geef ik geen of weinig fooi.
€11 is inderdaad behoorlijk veel. ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:15

Cayenne schreef:
Laatst was ik met mams uit eten (in Den Bosch bij Picasso, aanrader! :9 ) en ik trakteerde. Na het eten vroeg ik me opeens af of het normaal is om fooi te geven? En hoeveel is dan normaal? Ik wist het echt niet! Het bedrag was 69 euro en ik heb 80 euro gegeven (dus 11 euro fooi), maar vond het achteraf nog best veel :=

Nou vroeg ik me af hoe jullie dat doen? Geef jij fooi en hoeveel? Ik hoorde iemand zeggen dat 10% van het bedrag normaal is?

Jeetje, echt???
Picasso is inderdaad een toprestaurant, ik kwam er vroeger vaak. Heerlijke sate daar!
Maarre.... zoveel fooi? Echt niet. Ik geef meestal 2 a 3 euro fooi, meer niet. En als het me niet bevalt geef ik helemaal geen fooi.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:15

Ligt ook helemaal aan de bediening! Als het een vrolijke en vlotte dame of heer is geef ik wel fooi, ligt ook aan het bedrag wat ik kwijt ben en probeer het dan af te ronden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:17

Ik rond hooguit het bedrag omdat het makkelijker is. Maar grote bedragen geven nee sorry. Het leven is duur genoeg, ze krijgen gewoon hun loon.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:18

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:

Jeetje, echt???
Picasso is inderdaad een toprestaurant, ik kwam er vroeger vaak. Heerlijke sate daar!
Maarre.... zoveel fooi? Echt niet. Ik geef meestal 2 a 3 euro fooi, meer niet. En als het me niet bevalt geef ik helemaal geen fooi.

Ja, ik wist dus echt niet hoeveel ik moest geven :') Vond het achteraf ook wel veel, maar goed, we hebben er heerlijk gegeten, kom er vaker en de bediening was erg goed. Ze zullen er wel plezier van hebben gehad :D
Maar eigenlijk vind ik het fooienidee wel achterhaald omdat ze ook gewoon betaald krijgen. Maar aan de andere kant wil ik ook niet gierig overkomen door geen fooi te geven :o

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:19

Bij mij is het erg afhankelijk van de kwaliteit van het eten, de bediening en met hoeveel mensen je bent.
Als ik het eten en bediening goed vind geef ik meestal zo'n 4 a 5 euro fooi, ligt er een beetje aan hoe het bedrag uitvalt.
Met een grote groep vind ik het wel netjes als er ook wat meer fooi gegeven wordt, je kan allemaal wel een euro missen en ik weet zelf hoe lekker dat beetje fooi is aangezien ik ook in de horeca gewerkt heb

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:20

Het ligt eraan. In dit geval zou ik ook iets van 75 euro doen. Maar als ik bijvoorbeeld met vriendinnen ga en we betalen apart dan zou ik er 70 van maken. Ik rond het altijd omhoog af. Tenzij de bediening prut was, dan geef ik geen fooi.

Yonker

Waarom is het fooienidee achterhaald?? Je mag mensen toch best wel iets geven als ze goed hun werk doen :)
Ze krijgen betaald ja maar horeca is echt geen vetpot :n Ik vind persoonlijk dat fooi niet achterhaald en maak personeel graag blij met een euro of 2 a 3, dan volgende keer maar een wijntje minder ;)

Iris92

Ik rond het meestal af naar een mooi rond bedrag. Maar op vakantie hadden we eten en dat was niet te eten, nou dan krijgen ze dus geen 1 cent. Ik kijk meestal er ook naar hoe vriendelijk het persooneel is.

Everytime

Ik geef geen fooi, rond het wel af naar boven vaak. Het is toch al duur genoeg uit eten gaan..

Picasso is idd een toprestaurant en erg vriendelijk personeel! En snelle bediening ook. :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:21

Cayenne schreef:
Ja, ik wist dus echt niet hoeveel ik moest geven :') Vond het achteraf ook wel veel, maar goed, we hebben er heerlijk gegeten, kom er vaker en de bediening was erg goed. Ze zullen er wel plezier van hebben gehad :D
Maar eigenlijk vind ik het fooienidee wel achterhaald omdat ze ook gewoon betaald krijgen. Maar aan de andere kant wil ik ook niet gierig overkomen door geen fooi te geven :o

Ze zullen wel gedacht hebben dat je in de Quote 500 staat. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:22

Op vakantie staat het vaak al op de bon en wordt de fooi bij de prijs berekend. Kwamen wij laatst ook achter. Eten was niets bijzonder, bediening was bot en ongeïnteresseerd. Ik wilde eigenlijk geen fooi geven of heel weinig, maar toen zag ik dat ze zelf al 9 euro erbij gerekend hadden. Daar zijn we niet meer gaan eten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:23

Heb ik ook meegemaakt in het buitenland; verplichte fooi. Terwijl de bediening bijzonder naar was :n