Begonnen met studie, maar...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Begonnen met studie, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 11:46

ik heb het gevoel dat ik hier helemaal niet hoor.

Vorige week ben ik begonnen in Enschede bij biomedische technologie. Het leek me leuk, maar het viel enorm tegen. Ik had destijds wel geprobeerd een gesprek te regelen, maar iedereen verwees toen naar elkaar en er is niks van terecht gekomen. Ook hadden ze een nieuw onderwijssysteem, waardoor je bijna dagelijks van 8,30-17,30 uur op de universiteit doorbracht. Dit houd ik niet vol. Het is ook niks voor mij, ik hou van zelfstudie en verantwoordelijkheid. Dus ik ben meteen gestopt. Ik wil wel graag studeren, ik heb het niveau en ik vind het leuk om te leren, dus ben ik nu naar Wageningen gegaan. Dit is biotechnologie en oorspronkelijk mijn eerste keus.

Maar ook hier vraag ik me nu af: wat doe ik hier? Niks zelfstandigheid, het zijn allemaal werkgroepen, je bent hartstikke afhankelijk van elkaar, alles is maar vaag en je hebt iedere week gewoon een deadline voor je 'huiswerk'. Het voelt alsof ik op de basisschool zit...

Enschede was nog 'ideaal': dicht bij huis, dicht bij mijn paard. Paard is ziek en ik zit ver weg, kan er niet meer heen, kan haar niet verzorgen... Met andere woorden: alles lijkt me tegen te staan.

Maar wat is het alternatief? Niet studeren? Ik moet later wel mijn paard (als ze het redt) onderhouden en paardrijden wil ik sowieso. Gisteren was al een tranendal toen ik uit huis weg ging. Nu logeer ik bij familie want er is kamernood en er zitten 900 studenten zonder kamer... Ik kan er even niet meer overheen kijken, dus ik heb even behoefte aan onafhankelijk advies: gevoel volgen en stoppen of rationeel zijn en doorzetten voor een goede baan later?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:49

Nu noem je net twee universiteiten die er om bekend staan dat ze ontzettend veel contacturen hebben.
Bij andere universiteiten zal dit waarschijnlijk minder zijn. Heb je hier van tevoren dan niet naar geïnformeerd?

De kernvraag is denk ik: vind je de inhoud van de studie leuk? Is dit een sector waarin je later wel verder wilt?
Als het antwoord daarop "ja" is, dan zou ik doorzetten en het afmaken. Maar dat ben ik, en het is en blijft jouw beslissing.
Als dat niet zo is, dan snap ik dat het je het niet waard is om door te zetten. Maar heb je wel een plan wat je dan graag wilt gaan doen?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:49

Je bent na een week al gestopt?
En hoe lang ben je nu in Wageningen bezig, een dag?
Meid kijk het even wat langer aan, niet gelijk alles weggooien. Heb je niet een vriendin die voor je paard kan zorgen nu ze ziek is? Ik kan me voorstellen dat het rot is dat je dat nu zelf niet kan doen, maar denk ook aan je toekomst.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:50

Het is wel heerlijk als je vroeg klaar bent met school, maar als je werkt zal je toch ook de hele dag bezig zijn. Groepswerk komt steeds meer en ook op het HBO heb je erg veel werkgroepen hier. Wat ik zou doen is een andere opleiding bekijken. Ik ben na het eerste kwartaal vorig jaar overgestapt en ik zit nu veel beter op mijn plek.

Geen opleiding zou voor mij absoluut geen optie zijn, ik wil niet mijn hele leven vakken vullen..

Rena100

Re: Begonnen met studie, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:55

Zie een opleiding als een investering in je toekomst. Soms is dat leuk, soms is dat minder leuk. Ik zal als ik jou was even goed gaan nadenken wat je later graag zou willen doen. Wat vind je interessant? Die vier jaar kom je ook wel door, als je daarna maar kan doen wat je graag wil. Wat is nou 4 jaar even doorpakken op de rest van je werkende toekomst?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:56

Aangezien je nu met twee studies in dezelfde richting tegen hetzelfde probleem aanloopt, ben ik bang dat je verwachtingen verkeerd waren. Er zijn universitaire studies waarbij je maar een paar uur per week les hebt en verder alles zelfstudie is, maar vooral bij de technischere studies (beta richting) is dat niet het geval. Werkgroepen en practica zijn daar een belangrijk onderdeel en bij veel vakken zal een aanwezigheidsplicht zijn.

Daarnaast ben je nu nog geen week bezig, logisch dat alles nog een beetje vaag en nieuw en vreemd is. Ik heb biomedische wetenschappen gestudeerd, jaren geleden alweer, en ik herinner me nu nog dat ik tijdens het eerste blok dacht 'dit wordt niks, ik ga stoppen'. Omdat ik niet direct wist wat ik wel wilde, heb ik toen besloten voor 1 februari (ivm stufi) te beslissen of ik zou stoppen of niet, maar tegen die tijd had ik leuke vakken en het prima naar m'n zin dus stoppen was echt geen optie meer :D

Voor nu zou ik je dan ook willen aanraden om het nog even aan te kijken. Alles zit je nu even tegen (geen eigen plekje, weg van huis, paard ziek, studie niet leuk, etc) dus logisch dat je nu niet gelukkig bent. Maar misschien als je paard straks weer beter is, je een leuke kamer met gezellige huisgenoten hebt en je leuke dingen leert, de wereld er al heel anders uit ziet! Zelf heb ik m'n paard ook bij m'n ouders laten staan. Eerste jaar nog heen en weer gereisd en daarna op kamers gegaan. Toen deed iemand anders m'n paard dus 4 dagen per week en dat was niet altijd even leuk, maar daar stond wel een geweldige studententijd tegenover :j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:58

Voor een studie met weinig contacturen kun je beter kijken naar iets economisch of rechten..
Doe je dit nu op WO of HBO niveau?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:01

Hoger onderwijs is nu eenmaal vaak samenwerken en werkgroepen etc.
Dat is op het HBO en WO nu eenmaal vaak zo. tenzij je juist n studie vindt waar dat niet het geval is maar dat is bij mij iig niet bekend. Ik zou je toch adviseren om het langer aan te kijken dan een week. Mijn schooljaar begint dit jaar met evidence based practice. OEEEEER saai, maar straks gaan we werken met kinderen en mensen met CVA's. dat is weer rete interessant.
Maar tot nu toe vind ik het onderwijs echt geen reet aan, maar dat is geen reden om te stoppen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:05

Yessy schreef:
Aangezien je nu met twee studies in dezelfde richting tegen hetzelfde probleem aanloopt, ben ik bang dat je verwachtingen verkeerd waren. Er zijn universitaire studies waarbij je maar een paar uur per week les hebt en verder alles zelfstudie is, maar vooral bij de technischere studies (beta richting) is dat niet het geval. Werkgroepen en practica zijn daar een belangrijk onderdeel en bij veel vakken zal een aanwezigheidsplicht zijn.

Daarnaast ben je nu nog geen week bezig, logisch dat alles nog een beetje vaag en nieuw en vreemd is. Ik heb biomedische wetenschappen gestudeerd, jaren geleden alweer, en ik herinner me nu nog dat ik tijdens het eerste blok dacht 'dit wordt niks, ik ga stoppen'. Omdat ik niet direct wist wat ik wel wilde, heb ik toen besloten voor 1 februari (ivm stufi) te beslissen of ik zou stoppen of niet, maar tegen die tijd had ik leuke vakken en het prima naar m'n zin dus stoppen was echt geen optie meer :D

Voor nu zou ik je dan ook willen aanraden om het nog even aan te kijken. Alles zit je nu even tegen (geen eigen plekje, weg van huis, paard ziek, studie niet leuk, etc) dus logisch dat je nu niet gelukkig bent. Maar misschien als je paard straks weer beter is, je een leuke kamer met gezellige huisgenoten hebt en je leuke dingen leert, de wereld er al heel anders uit ziet! Zelf heb ik m'n paard ook bij m'n ouders laten staan. Eerste jaar nog heen en weer gereisd en daarna op kamers gegaan. Toen deed iemand anders m'n paard dus 4 dagen per week en dat was niet altijd even leuk, maar daar stond wel een geweldige studententijd tegenover :j

Klopt wel ja, ik doe momenteel 2de master biologie en heb nu inmiddels wat minder uren, maar in de bachelorjaren hadden we meestal tussen de 30-40 contacturen (lessen, practica, werkzittingen, monitoraat). Opleidingen met weinig contacturen (hier alleszins) zijn bv pedagogie, geschiedenis, communicatiewetenschappen... Maar je kiest je studie wel best naar interesse en niet volgens contacturen :D

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:10

Ik zou nu niet gelijk beslissen helemaal te stoppen, maar waar het echt om gaat lijkt mij of je de opleiding zelf leuk vind om te doen, die contacturen kom je wel doorheen. Verder werk je evenveel aan je studie als met minder contacturen, alleen dan op een andere plek ;)

Verder doe ik nu een HBO opleiding in Wageningen, en heb ik mijn eigen kamer. Dus je kan eventueel bij mij nog een weekje logeren als je ook niet lekker voelt om bij familie te zitten (tenminste dat zou ik niet heel erg zijn :) )

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:12

Ga eens naar een studieloopbaanadviseur. Die zijn er op de meeste instelling en er zijn ook onafhankelijke bureaus. Misschien dat zij je kunnen helpen met uitzoeken wat je echt wilt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:14

Tja, mijn gevoel wisselt heel erg. Ik wil graag studeren, ik wil leren en ik kán leren. Maar het is zo schools en ik moet nou eenmaal op kamers. Een grote stap, maar volstrekt normaal op je 18e. Maar dat gaat bepaalt niet vanzelf. En ik baal heel erg van mijn paard nu. Het was de bedoeling dat ik haar mee zou nemen.

Ik heb oorspronkelijk NG & NT gekozen, met Grieks, Duits en Frans, zodat ik werkelijk iedere studie kon kiezen. Maar toen ik moest kiezen dacht ik: wat zonde van de moeite als ik nu een studie kies, waarvoor ik dit profiel niet nodig heb. Dus ik heb bewust een zware studie gekozen. Prima, ik zal het best kunnen. Maar wil ik het ook? Ik voel gewoon niet wat ik wil en leuk vind.

Mensen om mij heen raden me bedrijfskunde of rechten aan, omdat ik perfectionistisch en opmerkzaam ben, maar ik weet totaal niet of ik dat leuk zou vinden, omdat ik me er nooit op heb gericht. Nu is het te laat, jammer dan. Kans is voorbij.

En ik heb gedacht aan de open universiteit. Die stijl past bij me: de vrijheid om zelf te plannen. Waarschijnlijk doe ik dan meer dan in een normaal collegejaar op een universiteit. Maar het grote nadeel: je krijgt er geen studiebeurs of vergoeding voor en het is nou eenmaal duur.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:18

Ik vind dat je niet binnen een week kan beslissen of iets wél of niet voor je is.
Je bent pas 1 week bezig, geef t een kans zodat het nieuwe en onwennige kan veranderen.
Ik zou zeggen, trek er 2 a 3 maanden voor uit en beslis dan.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:37

Ik ben nu ook een weekje bezig aan de WUR (bedrijfs- en consumentenwetenschappen) en heb juist heel erg weinig contacturen.

Als je zo erg twijfelt zou ik zeker een gesprek aanvragen met een studieadviseur :j

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:40

Hier in Groningen is biomedische technologie (major van life, science & technology/biologie) zoals jij wenst in de OP. :)

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:25

demo_love schreef:
Ik heb oorspronkelijk NG & NT gekozen, met Grieks, Duits en Frans, zodat ik werkelijk iedere studie kon kiezen. Maar toen ik moest kiezen dacht ik: wat zonde van de moeite als ik nu een studie kies, waarvoor ik dit profiel niet nodig heb. Dus ik heb bewust een zware studie gekozen. Prima, ik zal het best kunnen. Maar wil ik het ook? Ik voel gewoon niet wat ik wil en leuk vind.

Wat is nu daadwerkelijk het probleem: de inhoud van de studie of de uitvoering (qua contacturen e.d.)?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:39

Heb je al met oudere jaars erover gepraat? Kan zomaar zijn dat dat schoolse nog wel verandert. Ik snap alleen niet zo goed dat je na een week al stopt, dan heb je toch nog niet echt een beeld van de studie. Het is echt niet zo raar om je na een week nog niet op je plek te voelen, het is een hele stap en ook aan het onderwijs zul je moeten wennen. Het kan ook maar zo zijn dat het over een maand of twee alweer een stuk minder schools is. Mijn studie werd ook anders na de eerste maanden.

Als ik jou was zou ik in gesprek gaan met een studie adviseur en met oudere studenten, die kunnen je vaak ook een goed beeld geven van de studie.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:42

Besef wel dat waarschijnlijk volgend jaar de studiefinancieringen stoppen voor mensen die dan beginnen met een opleiding.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:00

Het vakgebied waar jij in zoekt op dit moment is toevallig mijn vakgebied ook, en ik ken de studie in Enschede en Groningen oppervlakkig doordat mijn stage-collega's oa van deze studies af komen(zelf doe ik medical natural sciences in Amsterdam). De studie in Wageningen ken ik niet, al ken ik de stad en de omgeving dan weer wel goed. Wat ik zo lees is dat je de contacteren voornamelijk vind tegenvallen en dat de studie nog niet genoeg motivatie biedt om je over dat probleem heen te zette en er volledig voor te gaan. Te eerste ben ik het toch wel een beetje eens met mijn voorgangers, in 1 week tijd of in 1 dag kun je niet inschatten hoe het is op een bepaalde studie. Een universiteit begeleidt in het begin studenten veel, het schoolse laten ze nog terug komen aangezien er een hoop zijn die veel baat hebben bij die structuur. De eerste periode is oa daardoor de zwaarste periode van het jaar(over het algemeen). Dit schoolse zal hoogstwaarschijnlijk verder in het jaar minder worden al heb je wel studies gekozen welke sowieso veel contacturen hebben. Het zijn dan ook niet de gemakkelijkste studies, die contacteren heb je echt nodig! Je kunt niet de kennis die je krijgt alleen maar leren uit boeken! Dus bedenk bij jezelf, vind je dit vakgebied leuk!? Want zo nee, wordt het een zware kluif want je zult er veel tijd in moeten gaan steken. Als het vakgebied je wel aanstaat dan moet je doorzetten en het je zo aangenaam maken als je zelf nodig hebt. Opties zijn dus op kamers gaan, paard in de buurt stallen en de college uitkiezen welke jij belangrijk vind en daar heen gaan en de rest afwegen of je meer zal leren als je het uit het boek leert. Mijn tactiek was...de stof lezen voor het college en als ik het begreep ging ik niet naa Amsterdam en anders wel.
Over kamers en stalling in de buurt van Wageningen...dat is er genoeg, voor kamers anders kijken in Ede? Met de fiets/bus/ scooter echt zeer goed te doen. Stallingen genoeg in de kraats, Bennekom, Wageningen, renkum en zoveel. Maar om nou niet te gaan studeren omdat het tijd kost...ja...dat zou ik niemand aanraden. In mijn omgeving lukt het iedereen nog om studie en dingen die ze verder willen doen te combineren. Je wordt gewoon heel goed in plannen!

Succes met je keuze, en als je nog vragen hebt dan mag je me altijd een Pb sturen.
Ps. Ik klink misschien hard, sorry, maar zo hard bedoel ik het niet. Maar ik wil het wel duidelijk laten overkomen dat makkelijk erover denken niet verstandig is.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:33

Zoals al vaak gezegd in dit topic, ben je wel erg snel met je oordeel.

De eerste weken van bijna elke (beta)studie zijn vrij 'schools' tegenwoordig omdat de universiteiten graag zien dat hun studenten deadlines halen, kunnen samenwerken en genoeg werk verzetten. Naarmate je verder komt kun je steeds meer zelf gaan beslissen welke kant je op wilt, waar je interesses liggen en hoe je dat aanpakt. Maar er is nu eenmaal een basis nodig die alle studenten hebben gehad, die krijg je tijdens je eerste jaar.

Officieel staat er voor iedere studie 40 uur per week, ook diegene met heel veel zelfstudie. Dan zou je dus alsnog elke dag van 9-5 bezig moeten zijn. Nu heb je een studie gekozen met veel contacturen, persoonlijk vond ik dat juist heel fijn. Ik doe liever een practicum tot 18.00 uur en ga dan lekker naar huis dan dat ik per week 3 studieboeken moet door zwoegen in mijn eentje. Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik vond dat ik van een practicum of werkcollege een stuk meer kon leren (ik heb BSc biologie en MSc biomedische wetenschappen gedaan)

Er is vast een studie-adviseur van je opleiding. Probeer daar een afspraak mee te maken om goed te bespreken wat je wilt en hoe je dat ziet. Die persoon zou je misschien kunnen helpen zaken helder te krijgen of je uitleggen wat je te wachten staat op de opleiding.
Dat ze in de eerste week geen tijd voor je hebben, is niet zo raar. Dat is een ontzettend drukke week voor een studie-adviseur en studentenbalie door alle nieuwe studenten, studenten die aan een nieuw jaar beginnen of juist net klaar zijn. Het kan dus best zijn dat ze pas na die eerste week tijd voor je hebben, dat is helemaal geen lang tijdsbestek. Een universiteit is nu eenmaal veel groter dan een middelbare school en je deelt een studie-adviseur met heel veel andere studenten. Dat is even wennen misschien, maar zo is het nu eenmaal.

Geef het studeren niet te snel op, als je het kunt moet je de kans pakken want je kunt ontzettend veel leren en daarnaast is je studententijd echt een tijd om nooit te vergeten.

Ik hoop dat je er uit komt met je keuze, veel succes! +:)+

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:45

Mijn eerste gedachte:
stoppen tot je weet wat je écht wilt studeren, terug naar huis gaan kort bij je paard en eventueel even gaan werken tot je eruit bent wat je wilt studeren. Ergens ver weg blijven zitten als je toch niet weet wat te studeren kan je ook beter thuis nadenken.
Veel gesprekken doen met coördinators van richtingen die je aanstaan ( kan veel doen want zo ben ik ook dingen te weten gekomen die ik hiervoor niet wist en die de doorslag hebben gegeven) en zelfs van richtingen waarvan je denkt lijkt me leuk maar is het wel iets voor mij.

Ik zit zelf in dit proces..
Heb een jaar gestudeerd en nu 3 dagen voor het begin wil ik écht niet meer en ga ik iets anders doen.
Ouders zijn woedend maar doe waar jij je goed bij voelt want anders hou je het echt niet vol..

Succes!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:51

Persoonlijk zou ik het nog even aankijken. Iedere studie heeft volgens mij veel basiskennis in het eerste jaar en dat is idd niet altijd even leuk. Maar het is wel je fundament voor de rest van je studie. Ik liep tegen hetzelfde aan als jij. Maar ik heb toch doorgezet en ben inmiddels afgestudeerd. Tegenwoordig is het idd veel groepswerk, maar samenwerken kom je ook veel tegen in het bedrijfsleven. Een week is ook wel erg kort om al een mening klaar te hebben. Je bent dan eigenlijk pas in de opstartfase.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:51

Ik zou niet te snel opgeven zolang het je gaat om het 'schoolse' karakter, dat kan nog veranderen/daar kun je aan wennen, als je de inhoud leuk vindt dan zou dat volgens mij niet zo'n probleem moeten zijn. Ik heb een studie (politicologie) met maar twaalf contacturen, maar zoals NoeskaMoos al zegt, daar staat ook gewoon 40 uur voor, dus als ik 1 college heb zit ik daarnaast ook nog wel 3 uur te lezen (ik heb het geluk dat ik vrij snel lees en onthou, ik denk dat ik uiteindelijk iets minder dan 40 uur doe per week). Dat hou je altijd dus.
Verder kan ik je niet echt helpen, maar ik had zelf ook moeite met de overgang en dat is ook normaal. Ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje wilde stoppen, maar wat was ik dan gaan doen?
Heel veel succes met je keuze, niet te snel opgeven! :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:59

Geef het nog een kans. En ga er dan ook voor. Probeer je draai te vinden in het systeem. In het begin is het altijd wennen en het is ook een grote stap! Gun jezelf even de tijd ;) als het je nog steeds niet bevalt kun je over een of twee maanden nog stoppen :)

Zet alles rustig op een rijtje, kijk rond wat je wel wat lijkt en neem de tijd ;) je hebt nog een heel leven voor je!

Succes!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 15:43

Ik ben nu begonnen in Wageningen met biotechnologie. Met veel moeite heb ik binnen 2 weken een kamer kunnen vinden in Ede. Dus straks vertrek ik... De studie zelf lijkt me wel echt leuk en het eerste jaar doe ik alles samen met moleculaire levenswetenschappen, dus ik kan daartussen nog kiezen. Het grootste probleem is nu het op kamers gaan... Ik hoop maar dat het went en dat ik over een maand niet meer weet waar ik me zo druk om maakte. :+