Wie zit/zat ook in een lat relatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nope

Wie zit/zat ook in een lat relatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 23:42

Na drie jaar samengewoond te hebben ging het niet zo lekker tussen vriendlief en mij. Veel ruzie en irritatie van beide kanten. Mijn vriend is 15 jaar ouder.
Ik heb nog nooit geheel op mezelf gewoond. Voor deze drie jaar samen wonen heb ik zes jaar samengewoond(vanaf 19de) na die zes jaar tijdje bij ouders gewoond en nu ben ik 29 jaar.

Vriendlief en ik zijn eerst geheel uit elkaar gegaan maar na twee weken toch elkaar wel heel erg missen, geregeld gedate en gesproken met elkaar.

Inmiddels drie maanden verder heb ik mijn eigen huisje, waar vriendlief ook erg veel in geklust en geholpen heeft. We zien elkaar soms 1, soms 2 a 3 keer in de week en slapen geheel niet bij elkaar.
Daar heb ik het best wel moeilijk mee, mis hem geregeld heel erg. Maar zijn hoofd zit vol zegt hij, en hij heeft de ruimte nodig.

Vandaag vroeg ik hem of hij het erg zou vinden als ik iemand anders tegen kom, hij bleef vragen waarom ik dat vroeg en dat ik dat vast en zeker vroeg omdat ik nu zou gaan vertellen dat ik iemand anders heb ontmoet. Toen ik zei geef nou gewoon antwoord ja of nee. Zei hij nee hoor je doet maar.

En vervolgens of ik nu ging vertellen wie het was, mijn antwoord was nee want ik sta er niet voor open want ben nog steeds gek op jou en zou het wel erg vinden als jij iemand zou ontmoeten.

Toen zei hij ja ik zou het ook erg vinden op dit moment als jij iemand zou ontmoeten. Hierop heb ik geantwoord dat hij met dat slijm antwoord nu te laat is.

Mijn vraag hoe gaan jullie met een lat relatie om? Vinden jullie de persoonlijke ruimte fijn? Hoe vaak zien jullie elkaar? En heeft iemand tips om het voor mij gemakkelijker te maken?

Ik begin ook nooit met sms'en, of bellen. Als hij mij mist hoor ik hem wel maar dat is wel iedere dag maar meestal pas einde van de dag.

Moeilijk allemaal!

corientjuhh

Re: Wie zit/zat ook in een lat relatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:46

Ik heb een LATrelatie
Vriendlief woont in Dordrecht en zien elkaar alleen maar in het weekend (en dan werk ik zaterdags ook nog eens) tis moeilijk, maar aan de andere kant ook wel fijn dat je niet constant op elkaars lip zit.
Als je elkaar ziet is het heel anders dan als je elkaar bijna elke dag ziet (spreken elkaar wel dagelijks via skype)

1,5 jaar terug ook LATrelatie gehad (ja ik zoek ze ver weg haha)
Dat was 1 uit belgie, maar wij zagen elkaar 1x in de 3 weken ongeveer...

Tenminste denk dat je dit bedoeld met een LATrelatie?
Kan ik niet helemaal opmaken uit je verhaal..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:56

corientjuhh schreef:
Ik heb een LATrelatie
Vriendlief woont in Dordrecht en zien elkaar alleen maar in het weekend (en dan werk ik zaterdags ook nog eens) tis moeilijk, maar aan de andere kant ook wel fijn dat je niet constant op elkaars lip zit.
Als je elkaar ziet is het heel anders dan als je elkaar bijna elke dag ziet (spreken elkaar wel dagelijks via skype)

Ik zie een LATrelatie meer als een relatie waarbij je bewust niet samenwoont. Als je nog bij je ouders woont is dat niet echt aan de orde denk ik.

Ts, ben je eigenlijk wel gelukkig in deze relatie?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:57

ik LAT al 7,5 jaar
we hebben 2 kids
op zich vindt ik het heerlijk maar af en toe is het wel zwaar met 2 kids , ook dat overleef ik wel weer :)

wij latten niet omdat we niet willen samenwonen maar omdat de afstand woon-werkverkeer voor hem TE ver is aangezien hij hele lange dagen maakt/veel werkt en ook nog is heel onregelmatig :(

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 00:03

Ik moet momenteel ook latten, hij heeft bedrijf in limburg en ik studeer/woon nu in utrecht. Zie hem alleen in het weekend in principe. (Pas sinds 4 weken latten we dus), en sindsdien gaat het wel moeizamer, vooral de tijd die we wel samen hebben wringt het af en toe wel dat je elkaar eigenlijk weinig spreekt (via app/bellen ga je niet echt persoonlijke dingen bespreken).
Het is wennen, ik moet nog (waarschijnlijk) 6 jaar... Dus is niet iets van "overbruggen we even".
Ik vind het belangrijk dat hij z'n vrienden heeft en ik de mijne en we weten allebei wel hoever we kunnen gaan, en heb ook geen enkele twijfel daarover.

Mbt jou verhaal, vindt je hem nog wel de moeite ? (Gezien jij nooit begint met smse enz?) ik zou (als ik hem was) niet echt het idee hebben dat je nog wil?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 00:11

Ashley5760 schreef:
Ik moet momenteel ook latten, hij heeft bedrijf in limburg en ik studeer/woon nu in utrecht. Zie hem alleen in het weekend in principe. (Pas sinds 4 weken latten we dus), en sindsdien gaat het wel moeizamer, vooral de tijd die we wel samen hebben wringt het af en toe wel dat je elkaar eigenlijk weinig spreekt (via app/bellen ga je niet echt persoonlijke dingen bespreken).
Het is wennen, ik moet nog (waarschijnlijk) 6 jaar... Dus is niet iets van "overbruggen we even".
Ik vind het belangrijk dat hij z'n vrienden heeft en ik de mijne en we weten allebei wel hoever we kunnen gaan, en heb ook geen enkele twijfel daarover.

Mbt jou verhaal, vindt je hem nog wel de moeite ? (Gezien jij nooit begint met smse enz?) ik zou (als ik hem was) niet echt het idee hebben dat je nog wil?

ik begin ook nooit zomaar met appen/smse
hij belt 10x per dag ofzo, ik alleen wanneer ik iets te melden/vragen heb
of als mn zoontje papa wil spreken :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 01:03

Ik lat nu een jaar en vind dat zover wat wisselend. Op zich heb ik de ruimte nodig omdat ik net uit een scheiding kom en vind ik het best fijn om doordeweeks mijn eigen ding te doen en onafhankelijk te zijn. Hij heeft weinig langdurige relaties gehad en moet er ook aan wennen. Het weekend zijn we samen. Maar als ik het moeilijk heb of gewoon een paar armen nodig heb om me heen, dan vind ik het wel moeilijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:37

Ik weet niet of ik er onder val, maar volgens mij LAT ik ook. Ik heb mijn huisje nog in Obdam en hij in Den Bosch. We wonen nog niet samen, maar ik ben wel veel bij hem. Op dit moment ben ik ook weer gewoon thuis. We zijn wel van plan om binnenkort samen te wonen, maar ik hou zeker het eerste jaar dan mijn eigen huisje aan, omdat ik nooit meer zo'n goedkoop huisje vind en het ook vlak bij mijn ouders staat. Dan heb ik een soort van overbruggingsperiode en nog steeds mijn eigen plekje.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:38

Volgens mij is hier een beetje de verwarring tussen een lange afstandsrelatie en een LAT (living apart together) relatie.

@Mendy: Met kinderen toch LATten, dat lijkt mij lastig. Hoe gaan de kinderen hiermee om? Is er geen mogelijkheid om naar elkaar toe te verhuizen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:40

Nou, in zekere zin wonen wij dus ook Living Apart Together. We wonen niet echt samen met apart van elkaar in twee huisjes. Bij tijd en wijlen ben ik wel gewoon een paar weken bij hem, maar mijn thuisbasis is nog steeds Obdam, tot hij eindelijk vraagt of ik bij hem kom wonen :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:28

Living apart together LAT dus vind ik in bijna alle bovenstaande gevallen niet opgaan.
Het gaat erom bewust apart te wonen, dus niet nog bij ouders oid.

Ts ik vind het een lastige situatie. Ik denk dat jij meer verlangen hebt naar hem dan andersom.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:36

Winged schreef:
Volgens mij is hier een beetje de verwarring tussen een lange afstandsrelatie en een LAT (living apart together) relatie.

@Mendy: Met kinderen toch LATten, dat lijkt mij lastig. Hoe gaan de kinderen hiermee om? Is er geen mogelijkheid om naar elkaar toe te verhuizen?

de kids zijn het gewend (1 en 5jaar) en hebben er ook geen moeite mee
ze zijn wel heel blij als papa er is :)
we wachten tot hij uit zijn huis wordt gekocht (bestemmingsplan) en dan gaan we een tussenweg zoeken
aangezien ik absoluut NIET in Rotterdam wil wonen en Brabant is te ver ivm zn werk in Spijkenisse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:45

TS als ik eerlijk mag zijn lijkt het me niet dat je een LAT relatie hebt maar meer dat jullie uit elkaar zijn en eigenlijk nu gewoon vriendschappelijk omgaan. Jullie slapen niet samen etc. Je spreekt over: Moest ik nu iemand anders tegen komen dan. Je bent er nog niet klaar voor maar je denkt er wel over. Dit is geen LAT relatie...

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:01

Mocht ik weer een relatie beginnen dat word dit de eerste jaren ook een LAT relatie.
Twee redenen.
1: Ik heb mijn eigen ruimte nodig, wil tegen iemand kunnen zeggen ik wil nu alleen zijn dus zou je willen gaan?
2: Nare ervaringen met samen gaan wonen in huis wat op 'zijn' naam stond.
Ik heb heel hard geroepen van mocht ik weer samen gaan wonen dan niet meer in huis van partner, dus dan zou het automatisch in mijn huis moete, welke ik dan weer eigenlijk niet wil delen, dus beide eigen huis lijkt me dan de goede oplossing.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:14

Vriendje en ik hebben een LAT relatie: ik woon bovenin de prov. Groningen, hij in Schiedam... we zien elkaar zoveel mogelijk in de weekendes... het plan is wel om uiteindelijk samen te gaan wonen, liefst hier in de regio :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:24

Banjer schreef:
Vriendje en ik hebben een LAT relatie: ik woon bovenin de prov. Groningen, hij in Schiedam... we zien elkaar zoveel mogelijk in de weekendes... het plan is wel om uiteindelijk samen te gaan wonen, liefst hier in de regio :)

Banjer, no offence, maar dat is een lange afstandsrelatie. (LDR) Geen LAT. (Living apart together)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:43

Winged schreef:
Banjer schreef:

Banjer, no offence, maar dat is een lange afstandsrelatie. (LDR) Geen LAT. (Living apart together)

wat is het verschil? je woont allebei in een apart huis, en ziet elkaar maar beperkt, de "problemen" zijn hetzelfde toch? (wat mss bij de LDR wel toekomst in zit om ooit samen te wonen, en bij Lat niet?)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:46

Just to get the facts straight.
Bij een LAT-relatie kies je er samen voor om beide apart te wonen. Bewust. Zonder de intentie om ooit te gaan samenwonen, zonder praktische redenen die het apart wonen veroorzaken. Simpelweg omdat je wel een relatie wil, maar niet samen wil wonen.

Als de praktische redenen en intentie om samen te wonen wel om de hoek komen kijken, dan betreft het een lange afstandsrelatie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:48

Saskiaatje schreef:
Just to get the facts straight.
Bij een LAT-relatie kies je er samen voor om beide apart te wonen. Bewust. Zonder de intentie om ooit te gaan samenwonen, zonder praktische redenen die het apart wonen veroorzaken. Simpelweg omdat je wel een relatie wil, maar niet samen wil wonen.

Als de praktische redenen en intentie om samen te wonen wel om de hoek komen kijken, dan betreft het een lange afstandsrelatie.

Dat inderdaad :j

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 10:59

lieveli schreef:
corientjuhh schreef:
Ik heb een LATrelatie

Ik zie een LATrelatie meer als een relatie waarbij je bewust niet samenwoont. Als je nog bij je ouders woont is dat niet echt aan de orde denk ik.

Ts, ben je eigenlijk wel gelukkig in deze relatie?

Ik woon niet bij mijn ouders. Heb alleen even tijdelijk tot ik een nieuw huis had bij hun gelogeerd.
Nu woon ik op mezelf. En het kromme is dat mijn huis een straat achter zijn huis ligt. Dus wel heel dicht bij elkaar maar toch ook weer niet. In de gemeente waar ik woon en werk zijn huurhuizen niet gemakkelijk te krijgen dus toen dit leuke huis vrij kwam heb ik het genomen ondanks dat het zo dichtbij mijn vriend en dus ook vroegere huis is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:13

Ik doelde ook niet op jou Ts, maar op Corientjuhh

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 11:14

Nog even een voetnotitie:

Twee weken nadat wij uit elkaar gingen heeft hij mij gevraagd of ik alsjeblieft weer bij hem terug kwam en we weer verder gingen met relatie en samenwonen. Ik ben toen terug gegaan omdat ik hem ook miste.

Maar na een week voelde ik dat dit niet goed was. Ik heb dit toen naar hem geuit en ben toen in een pandje (mijn vriend heeft meerdere huizen) van hem gaan wonen. Maar ook hier kwam hij dan gewoon iedere dag binnen zetten. Dit gaf nog steeds geen ruimte. Ik heb hem toen gezegd dat ik even na wilde denken of ik wel verder wilde met hem en dat ik bij mijn ouders ging wonen. In de tijd dat ik bij mijn ouders woonde zag ik hem drie keer per week en sliep ook die drie dagen bij hem.

Maar dit ging voor mij weer veel te snel veel te vertrouwd voelen. En daardoor laat ik mij leiden door mijn gevoel en niet door mijn verstand. Verstandelijk denk ik nml dat deze relatie geen toekomst heeft. Hij heeft in het verleden mijn vertrouwen in hem ernstig geknakt.

Ik denk dat ik daarom ook nooit begin met sms'en. Om hem t gevoel te geven dat ik het allemaal wel best vind zo en als hij wil dat die houding veranderd hij maar moet laten zien dat hij mijn vertrouwen waard is. En dus zijn best moet doen.
Misschien krom maar ik zou graag met hem verder willen maar niet op de oude manier. Maar met vertrouwen en eerlijkheid. En ja ik mis het samenwonen met hem heel erg maar als ik eenmaal met hem samenwoon gaat het niet goed.

Vriend en ik hebben dus besloten te latten en te kijken of we naar elkaar toe groeien en het vertrouwen terug komt. Al kopieert hij ook geregeld mijn houding omdat hij dan het idee heeft dat ik met mijn houding naar hem toe met andere bezig ben.

Gecompliceerd allemaal

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 11:16

lieveli schreef:
Ik doelde ook niet op jou Ts, maar op Corientjuhh

Oh oke ;-)

Of ik gelukkig ben in deze relatie? Ik weet het niet daar hoop ik achter te komen. Maar mijn gevoel schommelt heel erg heen en weer. Nog nooit zo gek op iemand geweest maar houden van is fijn maar dat bouw je ook geen echte relatie mee op.

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 11:21

Ik heb ook het gevoel dat hij nu zegt dat zijn hoofd vol zit en hij ruimte nodig heeft.
Omdat ik dat dus 2,5 maand geleden tegen hem heb gezegd, toen hij graag door wilde. En eigenlijk zit mijn hoofd nog vol met tegenstrijdigheden. Los laten geheel kan ik het nog niet. Mogelijk doe ik met dit topics tips op om het iets minder gecompliceerd te maken allemaal!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:50

confronterende vraag: is dit uberhaupt wel een relatie? Hij vind het "prima" als jij een ander tegenkomt, hij geeft je gevoel niet bloot aan hem, je voelt je absoluut niet gemakkelijk in deze omgangvorm....

Ik ben het eens met Saskiaaa.. LATten is een bewuste keuze van jullie samen, niet omdat het praktisch is of door onenigheid. Ik LAT ook, we leerde elkaar kennen met allebei een eigen huis en vinden het heerlijk om gewoon lekker te kunnen terug trekken in je eigen plekje. We wonen bij elkaar om de hoek, samenwonen zou zoveel handiger zijn (ook financieel veel voordeliger) maar we vinden beide dat dit niet de beweegreden moet zijn. De behoefte om echt een huis te delen is er (nog) niet