Studiefinanciering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:12

Hallo bokkers,

Begin volgend jaar word ik 18. Een medewerkster van het DUO vertelde mij dat ik in december dan al studiefinanciering kan aanvragen.
Nou zit ik wat te kijken op de site van de overheid maar word nog niet veel wijzer.
Een paar vragen die ik heb;

Is studiefinanciering een gift of een lening?
Hoeveel is het ongeveer per maand?
Als ik een bijbaantje heb, gaat dit dan van mijn stufi af?

Verdere info wat misschien handig is; ik zit nu in het 2e jaar van mbo. Ik doe een 4 jarige opleiding. Ik woon bij mijn ouders.

Wie kan me helpen met deze vragen?

Martine123

Re: Studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:16

als je binnen 4 jaar je opleiding afrond is het volgens mij een gift. doe je er langer over, dan wordt het een lening. je kunt ook maximaal 10 jaar stufi krijgen.
als je een bijbaantje hebt gaat dit niet van je stufi af. (mits echt je echt duizenden euros per maand verdient)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:17

Martine123 schreef:
(mits echt je echt duizenden euros per maand verdient)

Tenzij. Je zegt nu dat TS duizenden euro's per maand moet verdienen om te voorkomen dat het invloed op haar stufi heeft.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:17

Huh Martine, moet je nou duizende euro verdienen zodat het er niet af gaat? Of begrijp ik het woord mits verkeerd?

Ik lees ook even mee trouwens.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:18

ik heb mijn studiefinanciering 3 maanden van te voren aangevraagt

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:19

Je hebt basis en je hebt een prestatiebeurs.
Basis is zo'n 75 euro per maand. Prestatiebeurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Je moet dan een opleiding binnen 10 jaar behalen. Als je geen opleiding afmaakt moet je het terug betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:19

De stufi is een gift als je binnen tien jaar een diploma haalt. En je krijgt max 4 jaar stufi, tenzij je van mbo naar hbo gaat, dan krijg je nog eens 4 jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:21

Martine123 schreef:
als je binnen 4 jaar je opleiding afrond is het volgens mij een gift. doe je er langer over, dan wordt het een lening. je kunt ook maximaal 10 jaar stufi krijgen.
als je een bijbaantje hebt gaat dit niet van je stufi af. (mits echt je echt duizenden euros per maand verdient)

Hier klopt weinig van... Je moet binnen tien jaar een diploma halen, en je kan max vier jaar stufi krijgen.

En je hoeft niet veel bij te verdienen voor het invloed heeft op je stufi, maar begrijp iet goed wat je bedoeld, die zin is wel heel krom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:23

Als ik jou was zou ik minimaal 3 a 4 maand van te voren al een aanvraag indienen. En als je in januari jarig bent krijg je stufi per 1 april.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:30

Snap niks van die site, staat dat ze naar het inkomen van mijn ouders in 2011 kijken, heel leuk, maar toen leefde mijn moeder nog. Beetje krom, want dat inkomen is er nu dus ook niet meer en komt ook niet. Staat ook dat ik minimaal 106 euro krijg, ben (dan) 18 en doe dan 5HAVO.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:36

Ik word eind november 18. Heb zojuist een digiD aangevraagt... Op deze site staat een hele hoop: http://www.18ennu.nl/checklist/
Ik zit nu ook 2e jaar van MBO en mijn opleiding duurt 3 jaar, dus je krijgt als ik het goed begrijp per maand een bedrag? (dus de studiefinanciering) en je krijgt een OV?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:37

Als je 18+ bent en studeert mag je vanaf de maand dat je 18 wordt stufi aanvragen. Dit is voor een thuiswonende op het MBO ongeveer 100 - 150 euro geloof ik(ik weet het niet zeker, ik studeer HBO)
Je hebt recht op 5 jaar stufi en als je binnen 10 jaar je diploma haalt(of EEN diploma van een andere studie) krijg je dat geld als een gift, dus dat heof je dan niet terug te betalen. Stop je met studeren(en je hebt dus een jaar ofzo stufi ontvangen, maar stop je ermee) en je begint niet een nieuwe studie die je binnen 10 jaar afrondt, dan moet je de stufi terug betalen(want dan hebben ze t eigenlijk gratis en voor niks aan jou gegeven) als jij je diploma haalt, binnen 10 jaar mag je het houden. is het een gift.

Je krijgt dus max 5 jaar stufi, dus je mag 1 jaar studie vertraging hebben, maar aangezien je al in t tweede jaar zit.. heb je dus n extra jaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:39

VeraPopeye: bij stufi en een verlaging inkomen zijn er mogelijkheden, zie bv http://www.duo.nl/particulieren/studief ... edaald.asp

Maar als het om havo gaat, zijn de regels weer anders want dan krijg je een tegemoetkoming scholieren. Daar zie ik die uitzondering niet bijstaan, dat moet je misschien even navragen.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:41

VeraPopeye schreef:
Huh Martine, moet je nou duizende euro verdienen zodat het er niet af gaat? Of begrijp ik het woord mits verkeerd?

Ik lees ook even mee trouwens.

Het gaat er alleen vanaf als je heeeeel veel verdient. als je een gewoon baantje hebt dan maakt het niks uit

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:42

VeraPopeye schreef:
Snap niks van die site, staat dat ze naar het inkomen van mijn ouders in 2011 kijken, heel leuk, maar toen leefde mijn moeder nog. Beetje krom, want dat inkomen is er nu dus ook niet meer en komt ook niet. Staat ook dat ik minimaal 106 euro krijg, ben (dan) 18 en doe dan 5HAVO.

Jij hebt dus tegemoedkoming scholieren aangevraagd? Daarbij zijn de regels anders. Ze kijken alleen naar de ouder waarbij je op dit moment inwoont, en daarvan het inkomen van idd 2011. Ze zullen dus niet naar het inkomen wat je moeder toen verdiende kijken ;).
Studiefinanciering wordt wel berekent op twee ouders, vraag mij niet waarom. Ik ga dus nu opeens achteruit van 186euro (tegoemoedkoming scholieren plus aanvullend) naar 97 euro(stufie waarbij ik opeens geen aanvullend meer krijg).

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:50

Ik heb nog niks aangevraagd haha, moet nog 18 worden. Bedenk ook net dat ze kijken naar 2012, wordt namelijk pas in 2014 18. Dus hoe dan ook kijken ze alleen naar mijn vader. Hij heeft dat jaar niet eens zoveel gewerkt ivm het overlijden van mijn moeder, zou ik dan best wel wat krijgen? Mijn vriend krijgt ook behoorlijk.
Maar omdat ik nog havo doe is dat dan anders als stufi? Ook best raar dat ik meer krijg.

Vind het soieso apart, ik krijg dan minimaal 106 euro per maand, en wss nog wel meer dus. Maar als we geen last van de crisis krijgen hoef ik echt geen kostgeld (sowieso niet) te betalen en krijg dan ook nog gewoon zakgeld, plus me werk. Kan me niet voorstellen dat school 106 euro per maand is, en wat ik er nog bij krijg is dus ook behoorlijk wat.
Ik word rijk. *\o/*

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:56

Ik vind dat ook apart, want ik kreeg dus 186 per maand terwijl havo niet veel kost. En nu dus maar 97 euro op het hbo terwijl dat ruim 2300 euro per jaar kost. Ik heb dus flink van dat geld kunnen sparen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:59

Ik vind het ook een beetje raar. Heb nog even gekeken maar ik zou dan ook een aanvullende beurs krijgen, aangezien enkel mijn vader werkt en hij heel weinig verdient.
Dat is zo'n 300 per maand, maar lijkt me erg veel.
lesgeld is zo'n 1000 per jaar en dan komt er nog eens 100/200 euro schoolkosten/boeken bij.
Dan is 300 per maand toch hartstikke veel?
Niet dat ik dat erg vind hoor :D

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:00

Ja ik vraag me echt af wat havo nou kost, mijn vader regelt het dus zal het eens vragen. Maar volgens mij moet hij aan het begin van het jaar iets van 200 euro betalen en houd het daar wel op. En dan reken ik nog ruim, t zou ook 100 kunnen zijn. Dus ik vraag me ook af of ik het verkeerd begrijp ofzo dat de basis voor mij dan 106 is, maar als jij 186 hebt zal dat wel niet.
Zie nergens staan of vermogen van je ouders meetelt, denk t niet he?
Ben ook benieuwd hoeveel aanvullende ik zou krijgen, mijn vader heeft maar een half jaar gewerkt dat jaar, gaat het dan om tientallen euros of moet je aan 100 denken? Mijn vriend krijgt echt absurd veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:01

Ik heb ook havo gedaan en dat kostte mijn ouders zo'n 150 per jaar, enkel schoolkosten omdat ik boeken huurde van school.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:02

En veranderd er niks als je 18 wordt dat je dan meer voor school moet betalen? Het is echt veel.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:07

Ik vind het allemaal maar erg ingewikkeld, dacht dat ik het eindelijk snapte door die site, maar nu dus niet meer :P

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:14

186 is volgens mij wel het maximale op de havo. Al kreeg ik een maand opeens 270 euro...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:28

Ik zit ook mn zorgtoeslag te berekenen nu: 88 euro per maand.
De goedkoopste zorgverzekering is 75 euro per maand.
Hou je dus mooi 13 euro over, goh ik geloof dat ik allemaal leuke dingen kan gaan doen als ik 18 ben!

Klopt het allemaal wel, vind het zo raar?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:32

Ik dacht dat zorgverzekering per maand rond de 35,- is omdat je toch ook nog een studie doet? Snap der werkelijk niks van ha,ha.