Vriend heeft moeite om met geld om te gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GirlinBoots

Vriend heeft moeite om met geld om te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 15:18

Dit wordt de eerste keer dat ik een topic open dus hopelijk doe ik het allemaal goed.

Ik heb een probleem, waarbij ik hulp van onafhankelijke mensen zoek.

Ik heb sinds een jaar een relatie met een onwijs lieve man.
Er is alleen 1 minpunt aan hem, met geld omgaan is niet zijn beste punt.

Het is niet zo dat hij allerlei onwijs dure spullen koopt, maar aan het eind van de maand komt hij gewoon geld te kort.

Ik zal in het kort even uitleggen hoe de situatie is:
In 2007 is hij in de schuldsanering gekomen wegens een zeer hoge schuld.
In 2010 is hij hier uitgekomen zonder schulden en met een leuk spaarpotje, van dat geld heeft hij gelijk een te dure auto gekocht (de maandelijkse lasten waren voor hem te duur)
In 2012 is hij op zichzelf gaan wonen zonder enig spaarpotje.
In 2012 hebben wij een relatie gekregen (hij was mijn buurman van een paar huizen verderop)
Toen wij kort wat hadden liep die dure auto stuk, maar had jij geen geld om een nieuwe te kopen. Hij heeft toen voor zijn oude auto 250 euro gevangen en daar kon hij een Ford ka van kopen. Ik hoopte toen dat dit een duidelijke les voor hem was, om snel een spaarpot te gaan maken voor dit soort dingen.
Maar wij hebben nu bijna een jaar en hij heeft nog geen spaarpot of spaargeld opzij gezet.

Sinds kort werkt hij weer bijna fulltime (tijdelijk contract), maar hij heeft hiervoor een aantal maanden in de ww gezeten wegens ontslag.
Het probleem is dat hij maandelijks te weinig geld binnenbrengt om zijn kosten te kunnen betalen.
Dan laat hij sommige rekeningen laat liggen en die dan een maand later een stuk duurder zijn wegens aanmaningen.
Ik heb hem al geregeld proberen hulp te bieden door hem te helpen met zijn financiën op orde te krijgen, maar hij schaamt zich en wil graag zelf overzicht over zijn geld houden omdat hij in de schulden is gekomen mede door een ex van hem.
Ik heb hem trouwens geen geld geleend.

Omdat dit nu al een jaar speelt, begin ik ook te twijfelen, zit er wel toekomst in onze relatie?
Hoe gaat onze toekomst eruit zien als wij ooit willen samen wonen, kinderen willen, noem het allemaal maar op.
Moet ik dat dan betalen?
En doordat hij al een keer in de schuldsanering heeft gezeten ben ik bang dat we daar dan samen in komen.

Ook is er geen geld om leuke dingen te doen, zoals een etentje, bioscoopje, weekendje weg of anders wat.
Of ik moet die leuke dingen betalen. En daar heb ik niet altijd zin in.

Dus Bokkers, wat moet ik doen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:32

In mijn omgeving zie ik ook dat de mannen notoir slecht zijn in sparen, dat sowieso. Maar het wordt natuurlijk vervelend als iemand er ook echt in de problemen door komt - en nog meer als jij er eveneens problemen door kan krijgen.

Wat vindt hij er zelf allemaal van? Zou hij wel willen sparen, realiseert hij zich dat hij niet handig met geld omgaat, ziet hij de problemen? Verder zou ik toch aandringen op samen een financieel overzicht maken. Jij hoeft helemaal geen controle over zijn geld of uitgaves, maar door gewoon eens alles op een rijtje te zetten wordt voor hem wellicht ook duidelijker waar de problemen liggen. Koppig blijven zeggen 'ik wil alles zelf bepalen' maar er ondertussen een potje van maken schiet niet op, natuurlijk.

Maflinger_S

Re: Vriend heeft moeite om met geld om te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:36

Afgaande op je hele verhaal en in het bijzonder de zin dat hij in de schulden is gekomen mede door een ex van hem vermoed ik dat hij geen reëel beeld heeft van zijn eigen kennis en kunde met betrekking tot financiën. Zolang hij dat niet in ziet en in het stadium "zelluf doen" blijft hangen gaat 't 'm niet worden en dan kan jij duwen en trekken wat je wilt.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:36

Het hangt er allemaal vanaf of hij bereid is om er iets aan te doen.. Het feit dat jullie niet samen wonen maakt het ergens wel lastig, maar niet onmogelijk.

Ik zou eens samen met hem om tafel gaan zitten en een lijst maken wat hij nu echt aan vaste lasten heeft.. Deze haal je van zijn netto maandloon af. Dan deel je dat bedrag door 4,3 en heb je het bedrag dat hij wekelijks heeft.. En dan kijken wat hij daar nu ECHT van nodig heeft.. Zo kun je zien wat hij zou kunnen sparen.. Via je internetbankieren kun je automatisch dat bedrag wekelijks laten overschrijven naar een spaarrekening.. Om het niet gelijk te moeilijk voor hem te maken hou je beter een iets ruimer bedrag zodat het makkelijker is om er af te blijven.
Als hij dan van zijn 'weekbedrag' geldoverhoudt kan hij dit in een potje steken waar hij leuke dingen mee kan gaan doen..

Zo heb ik zelf een tijd gehad (toen ik nog op school zat en alleen parttime werkte) dat ik automatisch iedere week 7,50 over liet schrijven.. Het is geen vetpot, maar je bent toch aan t sparen..

Pfoe, lees nu terug en tis wel wat ingewikkelder uitgeledg dan t in mn hoofd zit.. Dus als je een voorbeeld er bij wilt hoor ik t wel ;)

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 15:46

Dank jullie wel voor de reacties.

Wij willen wel gaan samenwonen, ook omdat wij beiden huren via een tijdelijk contract en dat per 1 november beëindigd wordt, maar toch ben ik daarvoor angstig, wat nou als hij mij meetrekt de schulden in.

Hij wil graag sparen, maar vindt dat zeer lastig.
Ik vind het sparen zo belangrijk, omdat je dan iets achter de hand hebt bij onvoorziene uitgaven.

@Liejn ik begrijp je uitleg

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:53

De dure auto is dus gelukkig de deur uit.
Maar heb je ook een idee waar de financiële lekkage zit?
Dure smartphone met abonn.
Dure smaak qwa eten
Dure smaak qwa kleding
Etc?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:56

Ik herken je situatie.

Enkele jaren geleden heb ik een relatie gehad met iemand die nog in de schuldsanering zat.
Een scheiding en zijn ex waren de reden volgens hem. Hij niet. Werkeloosheid speelde toen ook.

Gaandeweg de relatie zag ik de situatie en zijn gedrag op financieel gebied niet verbeteren. En kreeg ik het idee dat hij zelf wel eens een flink aandeel in de schulden kon hebben. Hij wilde geen hulp accepteren, wist het zelf allemaal wel, maar deed intussen onverantwoorde aankopen.

Ik heb mede daarom de relatie beëindigd. Geld maakt niet gelukkig, maar schulden maken wel ongelukkig.
Ik had er geen vertrouwen in dat hij zou veranderen. Ik ga zelf zorgvuldig met mijn geld om en vermijd schulden. Ik zou er niet mee kunnen leven. Vandaar dat ik voor mezelf koos.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:58

Zo te horen kan hij al enkele jaren niet met geld omgaan en heeft hij er ook niets van geleerd :7 dus ik ga er vanuit dat hij dit ook niet zal gaan leren....

Jij moet je afvragen wil je dit? een optie zou zijn dat jij zijn geld gaat beheren? maar ja dan moet er wel geld binnenkomen!

is het een jobhopper welke met regelmaat geen baan houden (WW/bijstand)? dan zou ik oppassen :o of je moet daar genoegen mee nemen....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:59

Sparen is niet lastig, gewoon de plussen en de minnen opschrijven, kijken of je alle toeslagen ontvangt waar je recht op hebt en door de verzekeringen heen gaan. Hij zegt dat hij door een ex zo in de schulden is gekomen maar als ik je beschrijving zo lees geloof ik dat niet. Hij heeft struisvogelgedrag mbt geldzaken en juist daarom gaat het fout, rekeningen in de la stoppen is de eerste stap naar grote schulden. Een rekening van 200 euro loopt razendsnel op als je hem negeert. Samenwonen, hartstikke leuk maar eis van hem dat hij eerst samen met jou door alles heen gaat want jij hebt geen zin om door hem in de schulden te komen, dit zou hij volkomen moeten begrijpen aangezien hem(volgens zijn verhaal) hetzelfde is overkomen, waar ik dus sterk aan twijfel. Ga je samenwonen investeer dan in een goed samenlevingscontract waarin jij niet aansprakelijk kunt worden gesteld voor zijn schulden, kan een hoop narigheid voorkomen.

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 16:01

@alexonline

Auto is een ford ka, dus ja die dure bak is gelukkig weg. Maar deze heeft denk ook niet heel lang meer te leven.
Geen dure smartphone, maar wat de maandelijkse kosten zijn weet ik niet precies. Tis wel sim-only abonnement.
Boodschappen gemiddeld 30 euro bij de lidl, zit vaak wel koek, chips, frisdranken en andere lekkere dingen bij dus daar kan op bezuinigd worden
Hij koopt nooit kleding en als hij wat koopt is het niet duur.

Ik denk dat het vooral de dure vaste lasten zijn en het lage salaris/uitkering wat hij de laatste maanden heeft gehad.

Hij heeft vooral de neiging om het ene gat met het andere gat op te vullen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:08

Woont hij in een koophuis of huurhuis? Wij leven hier met zijn tweeen (paps en ik) in een huurhuis. En we redden het prima met zijn tweetjes als hij in de ww zit. Doen elke week boodschappen voor 30 euro. En we kunnen zelfs nog sparen elke maand. Terwijl wij ook 1 hond, 4 katten, 2 konijnen, 2 aquariums. De hond betaal ik mee voor de helft. En konijnen betaal ik ook zelf.

Alleen wij drinken weinig frisdrank, meestal gewoon ranja of water. 1 zak chips voor in het weekend. 1 pak koek voor eventuele visite. En voor mij koekjes voor mee naar school.

Maar heb ik honger, smeer ik een plak brood. Ipv koek.

En krijgt hij ook huurtoeslag of zorg toeslag? Daarnaast help ik mijn vader ook met de financiele zaken. Anders lukt het hem ook niet om zo zuinig te leven. Ik ben daarentegen een geldwolf. Dus als ik op een paar cent kan besparen dan doe ik dat. Doen daarom ook boodschappen bij de aldi.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:11

Kijk eens of je met hem inderdaad een budgetplaatje kan maken. Wat komt er in elke maand en wat gaat er uit? Is er op dit moment uberhaubt budget om een auto te rijden?

Probleem met de schuldsanering is dat hij pas in 2020 weer een beroep mag doen op schuldsanering, eens per 10 jaar. Als hij zichzelf (en jou daarbij) dus nu in de schulden steekt dan loop je daar enige tijd mee rond voordat je kunt aankloppen.

Ander punt: als hij zo'n laag inkomen heeft krijgt hij dan wel alle toeslagen waar hij recht op heeft? Huurtoeslag, zorgtoeslag? En kijk dan ook of die direct kunnen worden doorgestort naar zn woningbouwvereniging en zn ziektekostenverzekering.

Jouw verhaal klinkt ook alsof hij zo zonder enige begeleiding of training na de schuldsanering (met budgetbeheer zo te lezen) is losgelaten: 'doe het maar weer zelf' . Tsja, dat kan niet.

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 16:19

Hij woont in een huurhuis en ik ook (we zijn buren).
Als wij samen boodschappen doen voor een week, dan is dat 50-60 euro.
We hebben allebei een kat maar die kosten zitten daar niet bij.

Hij krijgt zorg en huurtoeslag, maar hij heeft ook een brief gekregen dat hij een deel daarvan moet terug betalen omdat hij nu weer te veel verdiend.

@Apple, ja hij is na de schuldsanering ook zo los gelaten, mede omdat hij zat was dat iemand anders zijn portemonnee beheerde, dus deels is het zijn eigen keuze geweest.

Zijn er instanties die je (kosteloos) kunnen helpen om je financiën te ordenen, zonder dat je daar echt voor in de schulden moet zitten.
Een buitenstaander kan het hem misschien duidelijker maken, dat het zo niet verder kan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:26

Ik denk dat hij gewoon het 'type' persoon is dat gewoon niet zo goed het overzicht kan houden over zijn financieen. Dat is eigenlijk heel rot voor hem zelf.
Ik denk dat het goed is voor jou om inderdaad te bedenken of jij daar mee kunt leven.
Zie jij een toekomst met hem? Kan jij ermee leven dat hij geen reeel beeld heeft en niet goed kan plannen qua geld?
zijn er verder nog dingen tussen jullie waarover je twijfeld?
Want in principe is dit probleem vrij makkelijk op te lossen. Jij kunt zijn financieen over nemen.
Als je dat wilt doen, heb je wel alle open en eerlijkheid nodig vanuit hem. Dus hij moet zijn volledige financieen blootleggen. Als hij dat wil doen, vertrouwd hij je dus 100%. Maar je zult t ook moeten respecteren als hij dit niet wil.

Persoonlijk, als mijn vriend moeite met geld zou hebben zou ik zijn financien over willen nemen, maar je meot dan wel op gaan passen dat je niet in de moeder rol treed. zo van: dat mag je kopen en dat niet.
Je moet gewoon met hem samen een afspraak maken dat je niks koopt wat je niet strikt nodig hebt en dat je elke maand zoveel op een spaarrekening zet, of gewoon van de rekening afhaalt en thuis in een portomonee of kluis doet. zodat je met een spaarpot verder kunt en een appeltje voor de dorst hebt.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:26

Vraag is of hij wel wil dat er een buitenstaander naar zijn financiële reilen en zeilen kijkt en hem daarover adviezen geeft.
Heeft hij jou weleens inzage gegeven in z'n bankafschriften?
Samen inloggen op internetbankieren en gewoon de posten langslopen van een half jaar om inzage te krijgen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:28

lastige situatie ts. vooral ook omdat hij je niet voldoende openheid geeft.

hier het tegenovergestelde.. een erg zuinige man. zelf nog net niet een gat in de hand. soms botst het.. want dan maakt hij zich echt zorgen omhet geld en fluit er dan doorheen.

probeer toch met hem te praten. samen een budget opstellen. aangeven dat hij gewoon in het beheer van al zijn eigen zaken blijft, maar dat je hem helpt.

verder zou je als je gaat samenwonen voor mijn gevoel wel meer eisen kunnen stellen. welke vaste lasten zijn er. wat verdienen we en wie betaald wat. wij hebben nu een gezamelijke rekening en allebei onze eigen rekening. van de gezamelijke gaan de vaste lasten, sparen we wat en gaan de boodschappen af. op die manier heeft ieder nog een eigen bestedingsruimte voor eigen leuke dingen. (een paard is net wat duurder dan een voetbal abbonement).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:31

alexonline schreef:
Vraag is of hij wel wil dat er een buitenstaander naar zijn financiële reilen en zeilen kijkt en hem daarover adviezen geeft.
Heeft hij jou weleens inzage gegeven in z'n bankafschriften?
Samen inloggen op internetbankieren en gewoon de posten langslopen van een half jaar om inzage te krijgen.

Dat is wellicht het makkelijkste. Gewoon even kijken wat er gebeurd :-)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:40

Als hij bang is de financiën aan jou over te laten, stel dan voor dat jullie het samen gaan doen. Dat geeft hem misschien meer vertrouwen en weet hij ook wat er met het geld gebeurd.

Geef ook duidelijk aan dat als dit zo doorgaat jij niet met hem samen wil gaan wonen omdat je niet door hem in de schuldsanering terecht komt.

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 16:42

Ik heb hem vandaag een laatste kans gegeven, na 3 aanmaningen van verschillende rekeningen.

Morgen wil ik samen met hem de bankafschriften bekijken en een financieel plan maken.

Dit is zijn laatste kans, dat weet hij ook.
Werkt hij niet mee, dan is het voor mij klaar.
Hoe moeilijk het ook is, is ben niet van plan om mij hierin mee te laten trekken.
Dan is dat voor mij ook duidelijk dat hij niet wil veranderen.
Ik kan wel blijven trekken aan een dood paard, maar hij blijft dood.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:51

GirlinBoots schreef:
Ik heb hem vandaag een laatste kans gegeven, na 3 aanmaningen van verschillende rekeningen.

Morgen wil ik samen met hem de bankafschriften bekijken en een financieel plan maken.

Dit is zijn laatste kans, dat weet hij ook.
Werkt hij niet mee, dan is het voor mij klaar.
Hoe moeilijk het ook is, is ben niet van plan om mij hierin mee te laten trekken.
Dan is dat voor mij ook duidelijk dat hij niet wil veranderen.
Ik kan wel blijven trekken aan een dood paard, maar hij blijft dood.

Een verstandig besluit!
Je gaat op deze manier of goed de toekomst in of je voorkomt veel problemen voor jezelf.
Het zal niet makkelijk zijn. Sterkte morgen!

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:58

Sterkte morgen!

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 16:59

Dank jullie wel alvast

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:01

Verstandig TS!

Pas ook op dat jij niet die hulpverlener wordt in jullie relatie. Pak het samen op, geef hem de kans om zijn best te doen en zich te bewijzen en laat het dan zelf weer los....

Natuurlijk kun je in een relatie, als je samen de financiele huishouding deelt, de taken verdelen en besluiten dat jij deze afdeling beheert. Maar in dit stadium gaat dat m.i. wel heel ver?

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:35

Ik denk dat het ook verstandig is om samen de financiën te bekijken. Ik heb voor mezelf wel een handige manier gehad om een beetje controle te krijgen

- je moet 2 rekeningen hebben en een spaarrekening.
- Op 1 rekening komt alles binnen en worden de vaste lasten automatisch afgehaald. Dat is iedere maand hetzelfde.
- Je bekijkt wat je over hebt en hoeveel je daarvan wilt gebruiken voor boodschappen, kleding en leuke dingen.
- Dit bedrag voor boodschappen ed laat je automatisch elke maand op die andere rekening storten. Dit is zeg maar je uitgeefrekening en op = op.
- Het laatste bedrag laat je automatisch naar je spaarrekening storten.

dus even een voorbeeld

Op 1 jan komt je salaris en toeslagen binnen
Op 2 jan laat je het booschappen/ kleidng ed geld naar de uitgeefrekening storten
Ook op 2 jan laat je het spaargeld naar de spaarrekening storten.

De 1e rekening is snel leeg want daar worden je vaste lasten van betaald
De uitgeefrekening heb je zelf in de hand want op = op en als je iets overhoudt kan het evt ook nog naar de spaarrekening.
En het beste........ De spaarrekening wordt steeds voller

Edit: je hoeft je er dan ook niet steeds mee te bemoeien omdat het vanzelf gaat. Hij heeft alleen het pasje van de uitgeefrekening bij zich en kan dus nooit teveel uitgeven.

Snap je het nog??? hahah

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:50

Maar als je lasten al bijna zo hoog zijn als je inkomsten, valt er niks aan de kant te zetten.
Hebben hier het zelfde gehad, er moest meer uit dan binnen kwam, zo zijn wij in de schuldsanering gekomen.
Is het juist niet handig als jullie samen gaan wonen, heeft hij dan niet zo minder kosten (huur door tweeën delen, gas, stroom, water door tweeën?)?

Dat zou ik persoonlijk opschrijven, bereken wat jij betaald aan je woning en wat hij betaald aan zijn woning, tel dat bij elkaar op.
Bereken dan wat jullie samen zouden betalen voor een woning (neem aan geen huurtoeslag etc. maar wel maar één huis), en deel dat door twee, komt dat voor jullie twee gunstig(er) uit?
Stel het is dan €100, €200 gunstiger voor hem, kan die dat alvast sparen tot die een bepaald bedrag heeft (€1000, €2000, als het kan iets meer), en dan gaat die meer helpen thuis qua financiën zoals voor het eten etc.

Ik zeg ook maar wat, ben 16 en weet niet zeker hoe alles in zijn werk gaat.