Zorgverzekering niet betalen maar wel zorg nodig.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dav

Zorgverzekering niet betalen maar wel zorg nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 10:31

Wat gebeurt er als je een achterstand hebt met zorgverzekering betalen maar dat je wel zorg (ziekenhuis) nodig bent en ook voor langere tijd ivm ernstige ziekte.

Mag de zorgverzekering dan alle kosten op de wanbetalers verhalen of hoe gaat zoiets?
Weet iemand wat er dan gebeurt?

(Mensen die ik ken hebben een fikse achterstand maar ligt nu wel aan het ziekenhuis voor een chemo en bestralingen)
Ik betaal netje's iedere maand dus dont worry mensen ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:35

Lang leve google....
o.a. Zilveren kruis Achmea:
Citaat:
Betalingsachterstand

wat er gebeurt als u niet betaalt
Als u uw zorgverzekeringspremie niet betaalt, krijgt u bij 2 en 4 maanden premieschuld een waarschuwingsbrief. Ook bieden wij u een betalingsregeling aan. Heeft u een premieschuld van minstens 6 maanden en heeft u niet betaald en geen bezwaar gemaakt, melden wij u aan bij het CVZ. Heeft u echter een betalingsregeling, dan melden we u niet aan bij het CVZ.

Premie inning

Vanaf het moment van aanmelding neemt het College van Zorgverzekeraars (CVZ) de premie-inning van ons over. Zij brengt 130% van de standaardpremie bij u in rekening. Het bedrag wordt ingehouden op uw salaris of uitkering. De werkgever of uitkeringsinstantie is verplicht om hier aan mee te werken. Is inhouding op uw salaris of uitkering niet mogelijk, dan wordt beslag gelegd op uw eigendommen.

Aflossing schuld

Naast het feit dat u de premie van uw zorgverzekering aan het CVZ moet betalen, bent u ook verplicht om uw premieschuld aan Zilveren Kruis af te lossen. Pas als u bij ons schuldenvrij bent, melden wij u af bij het CVZ en wordt uw wanbetalersstatus beëindigd.

Bron http://www.zilverenkruis.nl/consumenten ... stand.aspx

Verder kun je je verzekering niet opzeggen tot je betalingsachterstand is afbetaald.
Link rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... erzekerden
CVZ kan belsag laten leggen op je inkomen: http://www.cjib.nl/Onderwerpen/Boete-en ... gswet.aspx

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:42

Bedoel je of de achterstallige kosten + eventuele rente mag verhalen, of de kosten van de zorg?
Het eerste wel, het tweede niet als ik het goed heb. Dat is volgens mij juist het hele principe van dat je in Nederland verplicht een zorgverzekering moet hebben. Zodat je geen Amerikaanse taferelen krijgt met duizenden euro's schuld.

Oh ik ben nu even iets aan het lezen, deze link: http://www.vriendin.nl/gezin-kinderen/h ... et-betaalt
Waar in eerste instantie wordt gezegd dat je dan gewoon verzekerd bent. Maar blijkbaar kan het bij verschillende zorgverzekeraars verschillen.
Zo te lezen heb je bij Agis, CZ en Ohra, 15 dagen na de aanmaning geen recht meer op zorg, maar hoe dat precies zit weet ik niet, ik hoop dat iemand anders daar nog een antwoord op heeft?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:42

Dat is niet helemaal het antwoord op haar vraag Mootje.

Ik werk zelf voor Zilveren Kruis op de klantenservice en je bent gewoon verzekerd ook al heb je een grote achterstand. Dus ziekenhuiszorg ed wordt gewoon vergoed. Alleen is het wel zo dat de aanvullende pakketten en tandartspakketten eraf gehaald kunnen worden. Daardoor heb je bv geen recht meer op tandheelkundige zorg, fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen etc.

Is idd de zorgplicht in Nederland, je mag iemand ondanks grote geldproblemen geen zorg ontzeggen :)
Laatst bijgewerkt door Suuskipje op 05-09-13 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:43

Noodzakelijke zorg ( als in: anders ga je dood) zul je altijd krijgen, ze laten je niet doodbloeden op straat ;)
Wat er met die kosten gebeurt, geen idee. Maar je hebt recht op zorg, ook illegalen die niks hebben. Volgens mij betaalt de staat dat.

Suuskipje

Re: Zorgverzekering niet betalen maar wel zorg nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:45

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 11:26

Het is een ongebruikelijk situatie en ik had dat iets beter in de OP moeten zetten. *mijn excuus*Het is een beetje druk en emotioneel allemaal.

Ze zijn verzekerd bij Unive trouwens.
Vrouw werkt -als ze nog werkt- als schoonmaakster. Dus dat is geen wereldloon.(niet denigrerend bedoelt)

Man heeft illigaal/zwart een eigen bedrijfje..
Man ligt nu in het ziekenhuis,chemo bestraling etc.

Er is geen pensioen bij deze mensen.

Vrouw werkt nog niet zo lang dus een uitkering oid zou niet de schuld kunnen dekken.
Ze wonen in een huurhuis en hebben die kosten ook nog.
Ze zijn zoiezo al niet aanvullend verzekerd want daar hebben ze het geld niet voor.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:32

Kunnen ze geen bijstand aanvragen?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:45

Informeer even zelf bij de verzekeraar!
Officieel mogen ze niet weigeren maar hou er wel rekening mee dat ze alsnog de kosten gaan verhalen. De zorgverzekeraar speelt als het ware een soort van voorschotbank. (En die rekeningen zijn niet mals.)

Leg het de zorgverzekeraar voor en ga naar maatschappelijk werk!!! Die hebben ervaring met dit soort situaties en die kunnen ook zeer duidelijk spiegelen waar ze nog meer recht op kunnen hebben.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:09

Dungen,w at jij zegt klopt niet. Vanuit het CVZ is het verplicht dat zorgverzekerings de basiszorg gewoon vergoeden (uitzondering eigen risico) Kijk nog maar even naar mijn link ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 02:12

De basisverzekering blijft gewoon van kracht. Alleen verplicht eigen risico wordt door de zorgverzekeraar nog wel in rekening gebracht als het CVZ de premie int. Beste advies: schuldhulpverlening via gemeente inschakelen.

Iedereen die in Nederland legaal verblijft en hier loonbelasting afdraagt moet zich verplicht verzekeren voor de basisverzekering. Sinds de invoering van de wet op de wanbetaling betalen mensen die netjes hun premie bij hun zorgverzekering voldoen niet meer extra voor de financiele wantoestanden van wanbetalers. Ik vind dat niet meer dan terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 02:27

Alsof je voor je lol wantbetaler word...
Bij het niet betalen van je verzekering, meld de zorgverzekeraar je vanzelf aan bij het cvz (lees cjib). Die 130% die dan elke maand via beslaglegging word ingehouden is je basispremie en dus een maandelijkse boete van bijna 50 euro! Het word dus serieus onmogelijk (want als je het had, betaalde je wel) om daar nog uit te komen en je oude schuld in te lossen bij zorgverzekeraar. En idd alleen nog maar basisverzekering (mooi voorbeeld hierover; hartpatient mag eigenlijk geen ontstekingen hebben vooral niet in kaken, schijnen voorliefde voor je hart te hebben, maar zonder aanvullende verzekering, mogen dus mooi de kiezen uit je mond vallen met alle gevaarlijke gevolgen van dien). Wat dus uiteindelijk resulteert in het nooit meer van het cvz af kunnen komen, omdat je je schuld niet kan inlossen, wat dus precies dezelfde situatie oplevert als in Amerika.
Vind het een belachelijk extreem hoge straf voor de rest van je leven.
maar idd, doodbloeden laten ze je dan weer net niet...
Schuldhulpverlening kan eventueel de enige weg uit betekenen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 02:33

ohjajoh6 schreef:
Alsof je voor je lol wantbetaler word...
Bij het niet betalen van je verzekering, meld de zorgverzekeraar je vanzelf aan bij het cvz (lees cjib). Die 130% die dan elke maand via beslaglegging word ingehouden is je basispremie en dus een maandelijkse boete van bijna 50 euro! Het word dus serieus onmogelijk (want als je het had, betaalde je wel) om daar nog uit te komen en je oude schuld in te lossen bij zorgverzekeraar. En idd alleen nog maar basisverzekering (mooi voorbeeld hierover; hartpatient mag eigenlijk geen ontstekingen hebben vooral niet in kaken, schijnen voorliefde voor je hart te hebben, maar zonder aanvullende verzekering, mogen dus mooi de kiezen uit je mond vallen met alle gevaarlijke gevolgen van dien). Wat dus uiteindelijk resulteert in het nooit meer van het cvz af kunnen komen, omdat je je schuld niet kan inlossen, wat dus precies dezelfde situatie oplevert als in Amerika.
Vind het een belachelijk extreem hoge straf voor de rest van je leven.
maar idd, doodbloeden laten ze je dan weer net niet...
Schuldhulpverlening kan eventueel de enige weg uit betekenen...

Ik ken mensen die bewust niet betalen, omdat ze andere dingen belangrijker / leuker vinden, bv dure spullen kopen voor zichzelf.
niet bij iedereen is het door geldgebrek, maar dat heeft met dit verhaal verder niks te maken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:20

Lynn_Nikita schreef:
Ik ken mensen die bewust niet betalen, omdat ze andere dingen belangrijker / leuker vinden, bv dure spullen kopen voor zichzelf.
niet bij iedereen is het door geldgebrek, maar dat heeft met dit verhaal verder niks te maken

Waarom nemen die mensen dan uberhaupt een verzekering en verklaren ze niet dat ze op morele bezwaren geen verzekering nemen? Dat kan nl ook en dan word je niet als wanbetaler gezien ;) ik ken nl erg veel mensen die bewust niet verzekerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:36

verootjoo schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Waarom nemen die mensen dan uberhaupt een verzekering en verklaren ze niet dat ze op morele bezwaren geen verzekering nemen? Dat kan nl ook en dan word je niet als wanbetaler gezien ;) ik ken nl erg veel mensen die bewust niet verzekerd zijn.

Ho dat zijn gemoedsbezwaarden. Dat is heel andere kost.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:40

Maar hoe zit dat dan wanneer je als gemoedsbezwaarde ineens zorg nodig hebt?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:54

MarisdB schreef:
Maar hoe zit dat dan wanneer je als gemoedsbezwaarde ineens zorg nodig hebt?

Die krijg je gewoon, maar dan moet je wel zelf betalen (net als extra belasting). Iedereen in NL heeft recht op zorg namelijk. Deze mensen leven vaak in een hechte kerkgemeenschap en die gemeenschap geeft dan financiële ondersteuning.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:58

Gemoedsbezwaarden moeten alle zorg zelf betalen. Behalve dan de landelijke campagnes (inentingen, onderzoeken) denk ik.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:08

dus zoals ik het goed begrijp...basiszorg word altijd aan je verleend ...
Dus als ik het goed begrijp hoef ik niet mijn zorgverzekering te betalen want dan als ik bv naar de tandarts moet ik het gewoon contant kan afrekenen..

Ben ik dan niet goedkoper uit...?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:31

Ik ken ook meerdere mensen die niet betalen maar onder andere wel andere luxe en hobby's hebben zoals een verzameling mercedesen of meerdere paarden. Dan denk ik toch bij mezelf, 'daar klopt iets niet'.

Heb je geen geld is het lastig betalen en vind ik dat er een regeling moet komen welke haalbaar is, vind verder dat je wel medische zorg moet krijgen maar hoe dat zit weet ik niet.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:03

jaime_andrea schreef:
Dus als ik het goed begrijp hoef ik niet mijn zorgverzekering te betalen want dan als ik bv naar de tandarts moet ik het gewoon contant kan afrekenen..

Tandarts zit sowieso niet in de basisverzekering, dus moet je zelf betalen. Sommige mensen doen dit via een (vaak veel te dure) tandartsverzekering, anderen betalen het gewoon zelf. Elke (tand)arts in Nederland heeft een zorgplicht bij spoedgevallen. In het geval van tandartsen: gaatjes/uitgevallen vullingen/ontstoken tandvlees/kiespijn door ontstoken zenuw (dus allemaal dingen waar 99 van de 100 mensen zelf voor verantwoordelijk zijn) zijn dat niet.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:07

jaime_andrea schreef:

En dan val je een keer goed van je paard waardoor je in het ziekenhuis terecht komt en moet je opeen in 1 keer 1000en euro's ophoesten ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:11

Balou_k schreef:
Ik ken ook meerdere mensen die niet betalen maar onder andere wel andere luxe en hobby's hebben zoals een verzameling mercedesen of meerdere paarden. Dan denk ik toch bij mezelf, 'daar klopt iets niet'.

Heb je geen geld is het lastig betalen en vind ik dat er een regeling moet komen welke haalbaar is, vind verder dat je wel medische zorg moet krijgen maar hoe dat zit weet ik niet.

Nog leuker is het als je weinig inkomen hebt (wat zo te lezen is bij de kenissen van TS), dan krijg je gewoon je toeslag en ook al betaal je niet, je wordt gewoon geholpen.

Niet haalbaar? Met toeslag ben je iets van 20/30 euro per maand kwijt, zoveel is dat niet hè.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:16

Nies_ schreef:
Balou_k schreef:

Nog leuker is het als je weinig inkomen hebt (wat zo te lezen is bij de kenissen van TS), dan krijg je gewoon je toeslag en ook al betaal je niet, je wordt gewoon geholpen.

Niet haalbaar? Met toeslag ben je iets van 20/30 euro per maand kwijt, zoveel is dat niet hè.

Klopt, ik als student met studiefinanciering en betaalde stage krijg ook zorgtoeslag! En betaal zelf 50 euro, ben trouwens ook aanvullend verzekerd. Anders had ik inderdaad wellicht 20 euro moeten bijbetalen en was het helemaal een lachtertje geweest.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:20

Als je bij de Agis zit krijg je na een betaal achterstand een bericht dat je geen recht meer hebt op zorg.
Nu blijkt er een potje te zijn voor mensen die in princiepe geen recht meer op zorg hebben door een betaal achterstand.De zorg voor deze mensen word betaald uit dat potje.
Uiteraard ontkom je niet aan het betalen van je achterstand.Je kan een regeling treffen en dan ben je weer gewoon verzekerd.