Zucht, het komt er weer aan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Zucht, het komt er weer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 19:35

Ja lieve mensen het komt er weer aan. Het najaar met de daarbij horende herfst- en wintercollecties. Allemaal superfijn voor de fashionista's onder ons maar ik sla weer in de volle paniek.
Wat is er mooi ? Staat het mij ? Welke kleur past er bij mij ? Is die snit goed ? Staat het niet belachelijk ? Welke maat heb ik eigenlijk ? Kortom genoeg vragen die door mijn hoofd spoken. Ik zie het al weer voor mij.
Vol goede moed stap ik die aantrekkelijke vitrine binnen die me zo aansprak met hun prachtige kleuren. En plots zie ik het 'de shopper' wurmend, persend en ongemakkelijk loop ik tussen hun door om niet te laten blijken dat ik eigenlijk geen idee heb wat ik hier kom doen. Het zweet parelt al op mijn voorhoofd als ik tussen die kleerhangers iets zoek wat ik denk dat el goed zal zijn. Volledig in paniek ren ik naar een paskamertje om mijn veilige outfit te ruilen voor een excentrieker exemplaar. Ik kijk in de spiegel en zie een wanna be fachionista die ze kunnen voorhouden als dragqueen. Verslagen loop ik dat gene uit wat iedereen een kledingwinkel noemt zonder zakje.

Kortom winkelen is een echte hel voor mij want ik heb het modegevoel van een worm. Ik dacht laat ik mijn handicap delen met de wereld en misschien kom ik nog mode-loze wezens tegen net zoals ik. We kunnen elkaar helpen door die 2 barre tijden per jaar.

Groetjes,
ML

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:37

:+ in paniek sla ik niet gemakkelijk, maar om nu te zeggen dat ik niet bepaalde trekjes herken :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:40

Herkenbaar! Ik hoop altijd nog iemand te vinden die het leuk vindt een modeloser door de stad heen te loodsen en op te voeden.. Vooralsnog mislukt.
En dan heb ik ook nog eens ontzettende rotmaten omdat ik een paar slagen te groot ben uitgevallen en dus altijd alles te kort is.. Bah bah bah!

Edit, maar je hebt een makeup blog hoe kan jij dan een modeloser zijn?? (ik kan ook al niet makeuppen helaas, smeer alles of te dik of verkeerd, ben echt kansloos -O- ).
Laatst bijgewerkt door troi op 03-09-13 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:42

Ik heb deze quote even voor je opgegraven, misschien geeft het je wat een beter perspectief:
Fashion is a form of ugliness so intolerable that we have to alter it every six months.
Oscar Wilde
Irish dramatist, novelist, & poet (1854 - 1900)

Lous

Jeetje waar je je druk om zou maken. Draag gewoon wat jij mooi,leuk en lekker vind zitten. Wat boeit het wat een ander ervan vind en/of dat het wel/niet in de mode is :')

Joscaa

Hahaha, wat heb je dat prachtig geschreven. _O-

DeSa

Re: Zucht, het komt er weer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:45

Misschien een kleine tip dan, stap eens een kleiner kledingwinkeltje binnen en leg je 'probleem' uit. Ze zullen je echt wel kunnen adviseren :j

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 19:46

troi schreef:
Herkenbaar! Ik hoop altijd nog iemand te vinden die het leuk vindt een modeloser door de stad heen te loodsen en op te voeden.. Vooralsnog mislukt.
En dan heb ik ook nog eens ontzettende rotmaten omdat ik een paar slagen te groot ben uitgevallen en dus altijd alles te kort is.. Bah bah bah!

Edit, maar je hebt een makeup blog hoe kan jij dan een modeloser zijn?? (ik kan ook al niet makeuppen helaas, smeer alles of te dik of verkeerd, ben echt kansloos -O- ).

Ik vind smeren makkelijker dan aankleden hoor :') Geloof me ik ben een ramp, ik gelood steevast in crocs met van die drukprentjes en fleece truien :')

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 19:47

DeSa schreef:
Misschien een kleine tip dan, stap eens een kleiner kledingwinkeltje binnen en leg je 'probleem' uit. Ze zullen je echt wel kunnen adviseren :j

Dat heb ik nog nooit gedaan, misschien inderdaad eens doen binnenkort :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:49

-Bedenk van te voren wat je nodig hebt, bijvoorbeeld 1 winterjas, 2 broeken, 2 truien, en ga daar ook specifiek naar kijken. Als je (bijvoorbeeld) geen jurk nodig hebt hoef je daar ook niet naar te kijken, scheelt weer gedoe.

-Neem iemand mee die je kan helpen én die het durft te zeggen als iets je echt niet staat. Er is vast wel een vriend/vriendin die precies weet wat je staat ook als je het zelf op het rek niks vind.

-Vraag hulp in de winkels, vraag niet alleen óf iets je staat, maar ook waarom ze dat vinden (de kleur, met/zonder print, model). Zo leer je bepaalde modellen en kleuren die je staan er tussen uit pikken en gaat het de volgende keer weer iets makkelijker.
Zelf zie ik er bijvoorbeeld altijd een beetje ziekig en bleek uit als ik iets aan heb wat petrol/groen is. Die dingen loop ik dus al voorbij en ga ik geen moeite/tijd aan besteden.

edit: Oh, en probeer in de winkel ook te bedenken waar je iets bij aan wil doen. Koop je bijvoorbeeld een trui, bedenk dan bij welke broek (die je misschien al hebt) je die zou willen dragen. Zo voorkom je dat je een trui of broek hebt waar niks bij past
(ik had ooit eens een bordeauxrode broek en verder vooral aqua blauw, niet handig :+ )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-13 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:50

ik heb echt 0 mode gevoel. ik ben ook zo erg, want ik koop gewoon wat ik leuk vind, maar ik koop nooit setjes :P. dus ik koop een shirt en een keer een broek ofzo, kom ik thuis weet ik helemaal niet waarbij ik het moet dragen haha. ik maak me er alleen niet druk om, ik trek wat aan en best :P

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:51

Modegevoel van een worm, dat heb ik ook. Maar om daar om zo in de stress te schieten? Doe het jezelf niet aan! Draag gewoon waar jij je fijn bij voelt, wat je lekker vindt zitten en wat je mooi vindt. Anderen beoordelen je echt niet op of je wel de 'goede' kleren aanhebt. Er zullen een paar rotte appels tussenzitten die dat wel doen, maar die zijn je niet waard.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:52

Oh zo herkenbaar..
Mijn vriendengroep zei mij ooit: moest ik jou figuur hebben, ik weet wel wat ik allemaal zou kopen.

Vertel het mij, want ik vind mij niks staan -O- }:0

Al vind ik de vitrines zo onaantrekkelijk tegenwoordig, zo'n felle kleuren, daar val je zo hard mee op -O-

Met de zomerkoopjes hebben mijn vriend en ik vele winkels doorgelopen, ik vind gewoon niks dat mij aanstaat :\

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:55

Heb je niks meer over van het vorige winterseizoen?
Wat stond je mooist vorig jaar. waar was je echt blij mee nadat je het een paar weken had gedragen, en waarom. Met welk kledingstuk kreeg je veel complimentjes.

Wees gewoon lekker jezelf. Koop een paar goeie basics en koop de meer uitgesproken stukken (binnen je budget :o ) alleen waar je echt warm voor loopt.
Het 'dit vind ik nou echt leuk' gevoel. (of voor de fasionista's DIT MOET IK HEBBEN)
Combineer dit met goeie basics. Basics zijn voor iedereen anders afhankelijk van je figuur (peer appel colaflesje) en je huidtype (bijv. rood haar sproeten / donkere huid en donder haar ) en je stijltype (Romantisch stoer trendy etc.) Zoek op internet naar modellen die qua type op jou lijken en kijk wat hen goed staat.
Als je weet wat je wilt kun je veel gerichten winkelen en dat spaart je weer tijd. Ga eerst eens alle winkels af om te kijken wat je aanstaat en pas op een andere dag alleen de stukken die in je hoofd zijn blijven hangen. Dan kunnen ze bij het passen nog stom staan, maar dat stuk laat je dus hangen. Til er niet te zwaar aan lach je zelf aan als je er als een dragqueen, er hangt vast iets naast wat je wel goed staat.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 20:01

Blijheid schreef:
-Bedenk van te voren wat je nodig hebt, bijvoorbeeld 1 winterjas, 2 broeken, 2 truien, en ga daar ook specifiek naar kijken. Als je (bijvoorbeeld) geen jurk nodig hebt hoef je daar ook niet naar te kijken, scheelt weer gedoe.

-Neem iemand mee die je kan helpen én die het durft te zeggen als iets je echt niet staat. Er is vast wel een vriend/vriendin die precies weet wat je staat ook als je het zelf op het rek niks vind.

-Vraag hulp in de winkels, vraag niet alleen óf iets je staat, maar ook waarom ze dat vinden (de kleur, met/zonder print, model). Zo leer je bepaalde modellen en kleuren die je staan er tussen uit pikken en gaat het de volgende keer weer iets makkelijker.
Zelf zie ik er bijvoorbeeld altijd een beetje ziekig en bleek uit als ik iets aan heb wat petrol/groen is. Die dingen loop ik dus al voorbij en ga ik geen moeite/tijd aan besteden.

edit: Oh, en probeer in de winkel ook te bedenken waar je iets bij aan wil doen. Koop je bijvoorbeeld een trui, bedenk dan bij welke broek (die je misschien al hebt) je die zou willen dragen. Zo voorkom je dat je een trui of broek hebt waar niks bij past
(ik had ooit eens een bordeauxrode broek en verder vooral aqua blauw, niet handig :+ )

Dat laatste punt is het net, combineren :P De moeilijkste zaak ter wereld.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:11

Hahaha herkenbaar :p ik ben vaak pas aan een aantal trends gewend als ze al een paar seizoenen niet meer in zijn :') ik winkel vaak ook gewoon liever niet (en al helemaal niet alleen hahaha _O- )

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:14

Mode kan me eerlijk gezegd gestolen worden maar kleding uitzoeken wat bij me past en vooral me ook goed staat, vond ik tot voor kort ook ontzettend moeilijk. Daarom was alles zwart, vind ik mooi en past altijd bij elkaar. Totdat een collega een opleiding ging volgen voor kleur- en kledingadvies. Voor ons personeelskrantje, waar ik redactielid van was, kreeg ik samen met nog een collega een workshop. Een hele openbaring. Ik kreeg antwoord op de vragen: Waarom staat dit kledingstuk of deze kleur me wel en dat andere me juist niet? Wat voor kleding haalt mijn goede punten naar voren en verdoezelt mijn minder goede? En nog veel meer. Ik shop nu braaf met mijn kleurenkaartje in de hand. Was mijn kledingkast voorheen overtuigend zwart er komt de laatste tijd steeds meer kleur in en er hangt nu zelfs een knalroze jasje tussen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:21

troi schreef:

Ik! Ik! Ik!

Lijkt me echt geweldig leuk. Ik hou er van.

Ik hou van winkelen maar ik heb een hekel aan najaarskelding alles is zo grauw en depressing :')

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 20:27

maar jij woont toevallig in NL zeker :P

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:41

ohh zo herkenbaar! Ik ben ook absoluut niet mode gevoelig. Vaak vraag ik in de winkel wat ik er op of er onder moet dragen. Helaas heb ik wel het idee dat sommige winkels maar wat zeggen om het maar te verkopen. Of ze komen met iets aansjouwen wat totaal niet bij mijn budget past. Ik koop zelf veel kleding op marktplaats en dan heb je helemaal geen advies van een verkoper. Wat wel zo is dat ik vaak aan de verkopende partij vraag wat droeg je er op of er onder en dat ze dat dan vaak wel nog hebben. Ik koop gewoon wat ik mooi vind, maar vaak is het geen leuk totaal plaatje. Ik zou heel graag eens iemand willen die me leert hoe ik me op moet maken en wat me mooi zou staan en dan low budget, dus kleding van MP of tweedehands shop. Ik heb wel eens een make up workshop gevolgd, maar ik voelde me daar niet op mijn gemak tussen al die mode popjes, waardoor ik niks heb opgenomen van wat en hoe ik het moest gebruiken. Het enigste wat ik me nog kan herinneren dat zowel koude als warme kleuren me staan.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:07

Als je geen uitgesproken kleuren stoffen en dessins koopt, ga je al minder snel nat, qua combineren.

Zwart is een goede zakelijke basic (een nette zwarte broek, the little balk dress) daar kun je wel bijna ieder kleur op dragen. een goed zittend jasje staat ook iedereen.

Een spijkerbroek is ook een goede casual basic. Indigo staat Ieder huidtype. (je moet natuurlijk wel van spijkerbroeken houden). Op een spijkerbroek staat ook veel.

Er zijn tijden dat ik het heerlijk vond om te shoppen, nu heb ik andere prioriteiten (Gezin Paard) maar je kan niet bloot rondlopen.
Mijn huidige missie is om zo goedkoop mogelijk, voldoende kleding voor een seizoen bij elkaar te krijgen.

Kajo, wat fijn dat je van zo'n cursus zoveel opgestoken hebt. misschien inderdaad een tip voor de andere modewormen....

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:18

Waarom is wintershoppen moeilijker dan zomershoppen? :o?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:21

_Micha_ schreef:
troi schreef:

Ik! Ik! Ik!

Lijkt me echt geweldig leuk. Ik hou er van.

Ik hou van winkelen maar ik heb een hekel aan najaarskelding alles is zo grauw en depressing :')

Waar woon je? Als je in de buurt van prov groningen woont neem ik je aanbod graag aan. Ik tracteer op koffie met taart als je me mee wilt loodsen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:21

YES de herfst komt er weer aan, najaar tours van mn favo bands, ik zeg merchandise :')

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:25

Oeh, ik zou ook wel willen helpen shoppen!
Bij een ander weet ik het altijd heel goed wat leuk is en wat niet hehe, en bij mezelf gelukkig ook steeds beter :)
Wordt misschien alleen een beetje lastig aangezien ik tegenwoordig in Zweden woon hehe