Latijn/Grieks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Equita

Latijn/Grieks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 10:39

Wie studeert hier nog Latijn en/of Grieks?
Ik begin dit jaar met Grieks en mijn tweede jaar Latijn

Equita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 18:14

Updateje

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:32

Ik denk dat je bedoelt dat je Grieks/Latijn als vak op de middelbare school volgt? Dan bedoel je wat anders dan de taal studeren. Dat laatste doe je na het middelbaar onderwijs. Als je daar meer over wilt weten, kun je vast _Summerly_ een PB'tje sturen, volgens mij studeert zij Grieks en Latijn.

PasAn33

Re: Latijn/Grieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:33

Ik zit ook in het 2de jaar latijn ;) maar ik mocht grieks doen maar dat lag me niet echt :)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:39

ik zit in België en doe 3 ASO - Latijn..

Equita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 20:35

Ja op de middelbare school bedoel ik
Ik zit nu in 2GL

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:40

Ik zit op het tweede jaar gymnasium. Ik had vorig jaar latijn, en het tweede halfjaar ook grieks. Nu heb ik allebeide weer.

Sylvia_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:43

Ik had gymnasium advies, maar de school waar ik heen wilde geeft atheneum, dus nu heb ik alleen Latijn. Grieks heb ik dus niet.
Ik zit nu in VWO2.

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:47

Ik zit in de 2e van een Gymnasium en doe ook Latijn en Grieks. Latijn is overigens ook meteen mijn favoriete vak. :D Ik hou van naamvallen haha.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:39

Ik heb tot vorig jaar Grieks gehad, drie jaar dus, maar ik heb nu alleen nog Latijn (4e jaar). Ben stiekem wel blij dat ik geen Grieks meer heb (en geen Frans en geen Duits) hahaha

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:41

Ik heb drie jaar op het gymnasium gezeten. Wat was ik blij dat ik die twee vakken heb laten vallen :+

Niet om je bang te maken hoor TS, maar in de 3de vond ik het echt een heel stuk (te) moeilijker. Al die extra naamvallen die je in het Nederlands niet eens gebruikt pfff

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:45

Gaaf. Ik mag in de 4e ook kiezen geloof ik. :D Misschien heb ik dan wel helemaal genoeg van één van beiden. :P

Geryon, hoeveel naamvallen hadden jullie in de 3e dan? Want wij hebben ze sinds de 3e periode vorig jaar al allemaal dacht ik toch.

Edit: oh wacht ik geloof dat ik je post een beetje raar heb opgevat. :Y) Ja ik hoor ook van veel mensen dat het veel moeilijker wordt. Maar ik heb het tot nu toe perfect uitgehouden dus ik mer 't wel.
Laatst bijgewerkt door Artocreas op 20-09-13 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:46

Allemaal? Dacht het niet :+

Ik weet ze in het Nederlands al niet eens te benoemen. Vond het ook verschrikkelijk overbodig, alsof je ooit zo zou gaan praten.

edit: oh haha ik bedoelde niet naamvallen maar al die verbuigingen van de werkwoorden. School is alweer even geleden merk ik weer _O-

Artocreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:48

Haha ja, overbodig is het misschien ook wel. :P Maar ik hou gewoon van grammatica. :')

Maar nominativus, genitivus, dativus, accusativus en ablativus, dat zijn ze toch allemaal? :o?

Edit: hahah we zijn erg slim bezig. :Y)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:50

Ik zit in 4gym, vond Latijn echt niet leuk dus heb dat laten vallen. Grieks bevalt me wel prima :)
@ Grieks heeft geen ablativus. Wel een vocativus :)
Laatst bijgewerkt door CastaMickey op 20-09-13 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:51

Haha jij daadwerkelijk slim, ik, uh, blond houden we het maar op? :D

Die naamvallen... Was die laatste twee alweer vergeten, brrrrrr alleen de namen al.

Ik had geregeld tweeen voor proefwerken in het Grieks in de 3e. Bakte niks van die teksten vertalen :+

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:53

Ik! Ik zit nu in de brugklas dus alles is nog erg nieuw maar ik vind vooral grieks erg.euk om te doen. Latijn doe ik ook maar dat vind ik wat minder want dan moet je meer woordjes leren. Ik vind vooral al de fanatsie verhalen wel leuk! Voor de rest heb ik er zelf eigenlijk niet echt voor gekozen want ik zou eerst naar een andere school gaan maar daar werd ik uitgeloot dus toen ging ik naar de school waar ik nu zit alleen ze hadden geen plek meer op atheneum en ik baal hier best van want mijn vriendin die op het atheneum zit die heeft veel chillere rooster enzo! Maar ja, zo is het eenmaal.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:54

faatxhorse schreef:
Haha ja, overbodig is het misschien ook wel. :P Maar ik hou gewoon van grammatica. :')

Maar nominativus, genitivus, dativus, accusativus en ablativus, dat zijn ze toch allemaal? :o?

Volgens mij wel... Zoiets? Ik hoop dat ik het goed heb... _O- dit is groep 2, mannelijk ( geloof ik) :D
Dominus
Domini
Domino
Dominum
Domino
Domini
Dominorum
Dominis
Dominos
Dominis

Latijn gaat nog wel, maar Grieks vind ik verschrikkelijk...

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:54

Ik zit in België in het derde middelbaar en doe ook Grieks-Latijn :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:58

nienke555 schreef:
faatxhorse schreef:

Volgens mij wel... Zoiets? Ik hoop dat ik het goed heb... _O- dit is groep 2, mannelijk ( geloof ik) :D
Dominus
Domini
Domino
Dominum
Domino
Domini
Dominorum
Dominis
Dominos
Dominis

Oh het komt echt weer helemaal naar boven nu.

o
s
t
mus
tis
nt

Was het eerste dat je leerde toch? En bij een andere vorm was die o en m.. Maar bij wat?

Mijn vriendin wist eens een woord niet bij een latijn proefwerk. Ze vroeg het stiekem aan mij, en ik zei 'kleding'. Maar het was wind blijkbaar. Dus wij de hele tekst alle twee het woord gebruikt, terwijl het helemaal niet klopte in het verhaal _O-

'De kleding nam de koning mee naar de' en dat soort dingen _O-

Docent was een beetje boos dat we dus hadden afgekeken bij elkaar :+

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:01

ik doe latijn-wiskunde in het vijfde jaar in België! :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:02

nienke555 schreef:
faatxhorse schreef:

Dominus
Domini
Domino
Dominum
Domino
Domini
Dominorum
Dominis
Dominos
Dominis

Oh het komt echt weer helemaal naar boven nu.

o
s
t
mus
tis
nt

Was het eerste dat je leerde toch? En bij een andere vorm was die o en m.. Maar bij wat?

Mijn vriendin wist eens een woord niet bij een latijn proefwerk. Ze vroeg het stiekem aan mij, en ik zei 'kleding'. Maar het was wind blijkbaar. Dus wij de hele tekst alle twee het woord gebruikt, terwijl het helemaal niet klopte in het verhaal _O-

'De kleding nam de koning mee naar de' en dat soort dingen _O-

Docent was een beetje boos dat we dus hadden afgekeken bij elkaar :+[/quote]

Pff latijn dat is weer ff geleden :)

Je had
O
S
T
Mus
Tis
Nt

Voor imperfectum had je kenletters ba, eba, plqpf had je de pf stam enzo.
Ooh ik weet het niet meer :')
Van Grieks weet ik alles nog. :D

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:05

Geryon schreef:

Ik weet ze in het Nederlands al niet eens te benoemen. Vond het ook verschrikkelijk overbodig, alsof je ooit zo zou gaan praten.

edit: oh haha ik bedoelde niet naamvallen maar al die verbuigingen van de werkwoorden. School is alweer even geleden merk ik weer _O-
Dat is ook echt iets wat me zo tegenstaat aan het onderwijs, het feit dat men van mening is dat Latijn en Grieks op geen enkele manier actief toegepast kunnen worden. Latijn kun je wel degelijk leren spreken. Fair play, het moet echt een hobby of liefhebberij zijn om het te leren, maar het kan wel degelijk. Er zit in Rome zelfs een instituut waarbij de voertaal uitsluitend Latijn is. Bij Grieks is het lastiger, maar ook daarbij kun je (eenvoudige) zinnen wel vertalen van het Nederlands naar het Grieks. Actieve kennis van een taal helpt je passieve kennis ook echt met sprongen vooruit.

Overbodig vind ik de bestudering ervan ook absoluut niet. Ik merk zelf dat ik er ontzettend veel baat bij heb bij het leren van andere talen, en daarmee doel ik niet alleen op Romaanse talen, maar zelfs bij een (lekker nutteloze) tak als de Keltische talen komt het van pas. Doordat je zoveel kennis van syntaxis opdoet en vrijwel automatisch op zoek gaat naar bepaalde 'markers' en zinsdelen in een zin, kun je de structuur van een taal veel sneller thuisbrengen en toepassen dan door het leren van de standaard 'Je voudrais une baguette, s'il vous plaît'-zinnetjes die je bij de andere talen leert op het VO.

Als je afgaat op het praktisch nut van vakken op de middelbare school, kun je overigens de helft van de vakken wel schrappen, dus dat vind ik echt de grootste kul. Alsof ik dagelijks nog te maken krijg met zuur-basereacties, prijselasticiteit, sinusoïden of de dichtheid van de hiervoor genoemde baguette, terwijl ik wel braaf scheikunde, economie, wiskunde en natuurkunde gevolgd heb. :')

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:08

Ik heb ook Latijn :D Geen Grieks. Stond er vorig jaar een 9,5 voor op het rapport, dus het ligt mij wel aardig :). Rijtjes die ik al gehad heb... Urbs, Bellum, Dominus, Filia en dan nog werkwoord rijtjes... Esse, posse en ingens. I isti it imus istis erunt, bam bas bat bamus batis bant, o s t mus tis nt :).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:08

Haha komt een beetje vaaaag omhoog.

Het enige wat ik nog weet van Grieks is het alfabet. Tot de helft :+

_Summerly_ schreef:
Geryon schreef:

Dat is ook echt iets wat me zo tegenstaat aan het onderwijs, het feit dat men van mening is dat Latijn en Grieks op geen enkele manier actief toegepast kunnen worden. Latijn kun je wel degelijk leren spreken. Fair play, het moet echt een hobby of liefhebberij zijn om het te leren, maar het kan wel degelijk. Er zit in Rome zelfs een instituut waarbij de voertaal uitsluitend Latijn is. Bij Grieks is het lastiger, maar ook daarbij kun je (eenvoudige) zinnen wel vertalen van het Nederlands naar het Grieks. Actieve kennis van een taal helpt je passieve kennis ook echt met sprongen vooruit.

Overbodig vind ik de bestudering ervan ook absoluut niet. Ik merk zelf dat ik er ontzettend veel baat bij heb bij het leren van andere talen, en daarmee doel ik niet alleen op Romaanse talen, maar zelfs bij een (lekker nutteloze) tak als de Keltische talen komt het van pas. Doordat je zoveel kennis van syntaxis opdoet en vrijwel automatisch op zoek gaat naar bepaalde 'markers' en zinsdelen in een zin, kun je de structuur van een taal veel sneller thuisbrengen en toepassen dan door het leren van de standaard 'Je voudrais une baguette, s'il vous plaît'-zinnetjes die je bij de andere talen leert op het VO.

Als je afgaat op het praktisch nut van vakken op de middelbare school, kun je overigens de helft van de vakken wel schrappen, dus dat vind ik echt de grootste kul. Alsof ik dagelijks nog te maken krijg met zuur-basereacties, prijselasticiteit, sinusoïden of de dichtheid van de hiervoor genoemde baguette, terwijl ik wel braaf scheikunde, economie, wiskunde en natuurkunde gevolgd heb. :')

En mij staat het tegen als men altijd maar het negatieve ergens uit haalt. Of het zo verdraait om er negatief op door te kunnen gaan.
Ik had het niet over Latijn in het algemeen. Maar over die aparte werkwoordsvormen die iedereen in het Nederlands niet eens gebruikt en ook niet nodig zouden zijn om vloeiend latijn te kunnen spreken.