wat te doen met courgette

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niiennke

wat te doen met courgette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 18:20

Ik heb gister 2 courgettes gekregen, en nee geen kleintjes, Mega groot.
Dus nu iets aan het bedenken om er mee te doen, maar kom niet verder dan vullen...
Hopelijk hebben jullie goede ideeën :D
Alle tips zijn welkom!

Lielle

Re: wat te doen met courgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:21

Soep

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:23

Chips er van maken. Heerlijk... :9

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:24

gratin de courgette...met een laagje kaas erop uit de oven :P

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:25

inmaken als augurk. Heerlijk!

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:26

als ze echt heel groot zijn geworden vind ik ze eerlijk gezegd niet meer te eten...veel te dradig geworden vanbinnen....sierfruit???

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:26

Soep,
bakken met olijfolie en knoflook,
door de pasta,
met aubergina paprika en tomaat een ratatouille maken
In slierten snijden (rauw)en met olijfolie, citroen en munt een dressing maken en even laten intrekken
Of rauw met olijfolie en sojasaus.

Ik heb ze ook in de tuin staan en ben er best bedreven in geraakt om ze weg te werken :Y)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:29

De ene in dunne repen snijden en grillen, samen met repen tomaat en paprika en daar dan een lasagna van bouwen en gratineren met parmesan.

De ander in fijne stukjes hakken en tot een salade mengen met couscous, granaatappelpitjes, pistachenootjes en wat Marokkaanse kruiden en citroensap.

Toevallig had ik 2 dagen geleden ook 2 courgettes in de koelkast liggen. Nu niet meer :D

Uiteraard bovenstaande alleen als het geen waterbommen geworden zijn.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:43

Soep.
Voor een grote soeppan:
Fruit een gesnipperd ui en een bol knoflook en vul dan de pan 3/4 vol met courgette gesneden in blokjes (grof gesneden kan prima) regelmatig omscheppen en zachtjes sudderen tot de courgette kapot gekookt is in het eigen vocht. Pan aanvullen met water en 4 a 5 groenteboullionblokjes erbij. Nog even flink laten koken, pan van het vuur, hele zooitje met de staafmixer mishandelen. Voeg dan kookroom toe (ik gooi er zelf 2 flesjes finesse doorheen ) peper en zout naar smaak toevoegen en voor serveren een zakje geraspte kaas erdoor roeren. ( je zou ook creatief de room en kaas in een soepkom erover kunnen doen)

Heel simpel en erg geschikt voor giga courgettes omdat die qua smaak minder zijn om zo te eten.
Op de zorgboerderij waar ik kom hadden we erg veel courgettes over en vooral reuze formaat, deze soep werd erg gewaardeerd, ze hebben er al 3 keer weer om gevraagd (en gekregen :') )

Je ziet overigens dat ik niet met precieze afmetingen werk, ik schrijf nooit mijn recepten op, ik doe wat in mn hoofd zit haha.

Niiennke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 18:51

Ibbel schreef:

Hoe doe je dat dan??? (A)

Niiennke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 18:52

Klinkt allemaal super, ga de soep denk ik ff proberen! klinkt allemaal lekker, nu weet ik het ook niet meer..hahahah
Dank jullie voor de goede/gezonde tips :D

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:54

Ik gebruik courgette ook gewoon lekker gewokt met andere groente of in de lasagne

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:55

Niiennke schreef:
Ibbel schreef:

Hoe doe je dat dan??? (A)

In dunne schijfjes snijden, zout erop, laten intrekken, vocht er uit drukken en in de oven of in de frituur. Net als (oven-)frites dus.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:00

Courgette met garnalen, ui en boursin cuisine
Ik heb het altijd met wok garnalen van de Jumbo. Diepvries garnalen zijn dat

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:03

Tempura

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:07

courgette soep! mijn favoriet. recept eigenlijk zoals hierboven al beschreven maar laat die 2!! flesjes kookroom maar achterwege, veel beter en ook lekkerder vind ik om een paar gekookte kruimige aardappels mee te pureren. Dit maakt de soep ook gebonden en vult heel goed. Wat ook heel goed smaakt is er een flinke hoeveelheid dille doorheen doen. de combinatie courgette dille pakt heel goed. Serveren met snippers gerookte zalm. ( of verse geitenkaas er door heen brokkelen)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:17

Courgette-ovenschotel maak ik zelf af en toe, echt heerlijk en simpel. Het is een groenteschotel, dus er moet eigenlijk nog wel iets van aardappels/rijst/pasta bij.
In een ingevette ovenschotel een laag courgetteplakjes (schaven met de kaasschaaf) en dan een laag tomatenplakjes. Doorgaan tot de courgettes/tomaten op zijn. Wat (italiaanse) kruiden er tussen strooien. Dan in een pan spek, ui en paprika uitbakken en eroverheen en/of tussen de lagen. En tot slot afdekken met een mengsel van geraspte kaas met paneermeel.

Thuis hebben wij iets van 15 courgetteplanten, dus op moment komen we er echt in om.
Mijn moeder is erg creatief met courgettes, ze bakt er zelfs brood en taart van. Vooral dat brood is echt heerlijk! :9

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:22

Niiennke schreef:
Dus nu iets aan het bedenken om er mee te doen, maar kom niet verder dan vullen...

Ben ik nou serieus de enige die dit helemaal verkeerd las en in eerste instantie niet doorhad dat het op VT stond :') _O- ?

Anyway... :')
Ik vind stukjes courgette met zoete aardappel, teentjes knoflook, ui en peen uti de oven echt superlekker!
En idd, courgette in tempura <3

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:25

Courgettes doormidden, uithollen en opvullen met paprika, ui, rijst en lamsgehakt (lichtjes voorgebakken dan voor de groentjes en het gehakt). 20-25 min in de oven op 170 graden en smakelijk. Je kan er ook kaas of edelgistvlokken overheen doen. Heerlijk!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:31

Toevallig ga ik eerdaags ook een grote pan courgettesoep (met aardappel) maken omdat ik nogal wat courgette heb liggen op het moment waaronder 2 enorme (die dus de soep ingaan), verder eet ik momenteel veel italiaans achtig lol, aangezien ik vorige week ook 6kg tomaten gekocht had op de markt waar ze ernstig goedkoop zijn op het moment. Tomatensoep met blokjes courgette erdoor is ook erg lekker :) (dat had ik deze week)

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:35

Courgette in dikke plakken snijden. Bakken en dan op stokbrood met mozzarella en pesto. Lekker een simpel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:19

Ibbel schreef:

explain :D klinkt als iets wat ik moet proberen aangezien ik de komende tijd omkom in de courgettes en mijn vriezer al vol zit met courgettesoep en stukjes courgette

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:22

15 planten :wow:
Wij krijgen met 2 personen al een courgette overschot met 2 planten. En wij plukken ze zelfs al heel klein.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:22

Courgettesoep met zalm is echt heeeeeerlijk!!

Courgette raspen, knoflook en ui aanfruiten, courgette erbij, bouillon erbij, tijdje laten koken en dan aan het eind zalm erbij gooien. Dikke lepel crème fraishe erop en jamjamjam.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:26

Yv_ schreef:
Niiennke schreef:

Ben ik nou serieus de enige die dit helemaal verkeerd las en in eerste instantie niet doorhad dat het op VT stond :') _O- ?

Anyway... :')
Ik vind stukjes courgette met zoete aardappel, teentjes knoflook, ui en peen uti de oven echt superlekker!
En idd, courgette in tempura <3

:') :') Dirty mind.....

2 héle grote? Let wel dat hoe groter hoe wateriger, dus als je ze ergens in wil verwerken (lasagne ofzo) eerst ff het vocht eruit met een keukenpapiertje.