Schade gereden met auto door hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Schade gereden met auto door hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 23:46

Ik ben even in dubio of dit hier hoort of bij Huis, tuin en techniek maar heb hier maar voor gekozen.

Ik heb een probleem. Ik ben al 32 jaar in het bezit van een rijbewijs en heb in al die jaren nog nooit ook maar een krasje op een auto gehad. Tot..... vanmorgen.
Ik moest even ergens zijn en rij met mijn auto richting het huis aan een doodlopende weg. Ik was nog op die openbare weg toen er een hondje voor mij opdoemde. Daar schrok ik van en ik stuurde naar rechts om het diertje te ontwijken. Daarna kwam ik op het ef van de plaats waar ik moest zijn. Weer schoot het hondje voor mijn auto en van schrik draaide ik nog verder naar rechts.

Dat was nog goed gegaan ware het niet dat er een (klein) uitstekel op de paal zat waar ik net langs dacht te gaan. Dat uitsteksel werkte zo ongeveer letterlijk als een blikopener. Mijn auto is letterlijk opengereten.

Natuurlijk niet meer omnium verzekerd en een schade van duizenden euro's. Het hondje logeerde bij het adres waar ik moest zijn. De eigenaar van het hondje wil het wel opnemen met zijn WA-verzekering en ik hoop dat we, tenminste een deel, van de schade vergoed krijgen maar ik heb er werkelijk geen idee van hoe dit geregeld is met aansprakelijkheid.

Ik ben natuurlijk degene die aan het stuur heeft gedraaid.

Het is gebeurd in Nederland dus gaat het om een Nederlandse WA en ik heb al gehoord dat je erg moet oppassen hoe je iets verwoord omdat ze nogal graag onder hun verantwoordelijkheid uitkomen. Ik weet dus niet of ze überhaupt enige verantwoordelijkheid hebben.

Ik baal echt ontzettend, hondje in kwestie blijkt achteraf heel handig te zijn in het ontwijken van auto's maar daar had ik geen weet van. Ik heb zelf honden die daarin bepaald niet slim zijn. Dit is onze trekauto dus moet hij gemaakt worden.

Iemand enig idee wat ik kan verwachten?

Avelienvd

Re: Schade gereden met auto door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:48

WA zal wsl niet uitkeren, dit ivm dat het gaat om gemotoriseerd voertuig.
Schade die je had gehad als je daadwerkelijk het hondje had geraakt was wsl wel vergoedt maar dat is nu dus niet van toepassing.
Ben er dus bang voor...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 23:52

Dank je wel voor je reactie. Ik ben er dus ook bang voor. Ik baal er echt zo ontzettend van, altijd rij ik schadevrij maar als ik dan schade rij dan is het meteen ook zo goed raak.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 00:40

Geloof dat het bij een auto altijd op de autoverzekering moet en het dus niet kan op de WA van de eigenaar van het hondje.
Niet allrisk verzekerd dus? Dat is wel zwaar balen, duur grapje helaas.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 01:02

Dit zou (als je het hondje geraakt zou hebben) helaas onder gevolgschade vallen, dus geen dekking onder eigen autoverzekering, dan heb ik het over wa+gedeeltelijk casco verzekering.

Op de AVP ook geen dekking want deze verzekering dekt niet het aansprakelijkheidsrisico dat met motorrijtuigen verband houdt. Daarvoor heb je een Wam-verzekering (= wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen) nodig.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 01:18

Ja maar de schuld ligt aan de kant van de hondeneigenaar. Ik denk dat dit op zijn AVP verzekering wel gedekt is. Het is immers schade veroorzaakt door de hond, toegebracht aan een derde (TS). Schade veroorzaakt door huisdieren is gedekt onder een AVP verzekering.

Schade met of door motorrijtuigen veroorzaakt aan derden is wel uitgesloten op een AVP verzekering maar dit is hier niet het geval.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 01:29

Raken van een dier tot daar aan toe, maar uitwijken voor een dier zal toch op de allrisk moeten.
Wa beperkt casco is ook alleen schade die is ontstaan door het raken van het dier... wijk je daarna uit tegen een boom valt die er dus al niet meer onder.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 07:30

Ofwel: TS had gas moeten geven en het beest plat moeten rijden, dan was er geen probleem? Belachelijk weer...

Ik hoop dat de eigenaren uit eigen zak (mee)betalen TS, als wat in de posts boven me staat klopt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 07:32

Bij loslopende paarden gaat het toch ook op de verzekering van de eigenaren van de paarden? Waarom bij loslopende honden dan niet?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 07:46

Toen mijn hond aan een auto van een stalgenootje heeft gekrabd (loopse teef zat erin :+ ) dekte mijn wa wel de schade. Zij heeft mij aansprakelijk gesteld en ik heb het schade rapport met brief naar m'n wa verzekering gestuurd.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 07:57

Anouk, de schuld lijkt mij niet bij de hond liggen hoor.. Ts had ook kunnen remmen en was er niets gebeurd, zelf aan het stuur trekken door schrik is een inschattingsfout. De hond heeft de auto niet opzettelijk beschadigd, in het geval van JJane is dat wel zo. Uitwijken voor iets gebeurd vaker, maar de schuld ligt niet altijd bij het dier/voorwerp waarvoor je uitwijkt. Het was anders geweest wanneer je op de hond gebotst was en daardoor schade had gekregen. Beter voor de hond nu, maar wellicht minder voor jouw portemonnee ts.

Maar wel heel vervelend ts! Hopelijk komt er toch nog wat van de wa verzekering, maar ben er bang voor.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:11

De schade alleen maar omdat dat kleine pluizebolletje keihard blaffend recht op de auto af kwam (hij blijkt dat altijd te doen maar er is nooit iets gebeurt is helaas hebben wij net pech )
Hier een foto de schade is erger dan in eerste instantie gedacht (voor we de auto uitstapte ik schrok me dood toen ik het zag):
Afbeelding

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:16

MightyMike schreef:
Anouk, de schuld lijkt mij niet bij de hond liggen hoor.. Ts had ook kunnen remmen en was er niets gebeurd, zelf aan het stuur trekken door schrik is een inschattingsfout. De hond heeft de auto niet opzettelijk beschadigd, in het geval van JJane is dat wel zo. Uitwijken voor iets gebeurd vaker, maar de schuld ligt niet altijd bij het dier/voorwerp waarvoor je uitwijkt. Het was anders geweest wanneer je op de hond gebotst was en daardoor schade had gekregen. Beter voor de hond nu, maar wellicht minder voor jouw portemonnee ts.

Maar wel heel vervelend ts! Hopelijk komt er toch nog wat van de wa verzekering, maar ben er bang voor.

De TS trok aan het stuur om de hond te ontwijken, remmen gaat dan niet altijd meer.
TS, ik zou een belletje met je verzekering(sagent) doen om erachter te komen hoe je dit aan moet pakken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:22

Wat een schade, rot zeg!

Ben benieuwd hoe dit afloopt. Het lijkt me logisch dat de verzekering van de eigenaar van het hondje dit vergoed, want als mijn paard de weg oprent en een auto moet hem ontwijken en belandt in de vangrail.. dan ben ik toch ook aansprakelijk, neem ik aan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:32

Vanuit Nederland gesproken.

Zou dit (volledig) op de openbare weg hebben afgespeeld en jij kan duidelijk bewijzen (liefst met getuigen) dat de hond de schuldige is en jij absoluut niet te hard/onvoorzichtig te hebben gereden; dan kun je veel/alles vergoed krijgen.

Maar zoals nu; dat de schade is gereden op het erf van iemand (waar je dus een hond zou kunnen verwachten..) is dat bijna onmogelijk.
Jij moet nu aantonen dat de hond al op de openbare weg (voor de auto) liep en aantonen dat je niet te hard het erf op bent gereden (je behoort nl stapvoets te rijden op een erf).

Omdat de auto alleen WA verzekerd is, zul je daar niets van vangen.
Als je een rechtsbijstand erbij hebt zou je via hen advies in kunnen winnen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:00

Zo wat is die auto beschadigd! Zonde :oo

Hoe zit het met de mensen die op het hondje pasten? Hadden zij er niet gewoon voor moeten zorgen dat het hondje niet de weg op kon?

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:04

Persoonlijk zou ik eens een gesprekje aangaan met de eigenaar van de hond.
Dat je niet over de hond heen bent gereden telt ook toch dus mocht het verzekerings technische niets worden dan zou ik als hondeneigenaar ook een steentje bijdrage aan de schade.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:57

Zo, dat is ook niet zomaar een krasje! :wow:

Die hond staat er trouwens wel bij te kijken zo van; Oepsie :=

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:30

Helaas meid, je had de hond aan moeten rijden wil het onder een verzekerde gebeurtenis vallen. :(:)

Dit is een zogeheten eigen schuld schade, hoe banketstaaf ook.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:33

Ik denk niet dat dit door de WA van de eigenaar van de hond wordt vergoed.

Echter denk ik wel dat je beter even kan informeren bij de sloop of zij toevallig nette deuren hebben van jouw auto. Als dit in een andere kleur is kan je die eventueel over laten spuiten. Scheelt je al aanzienlijk in de kosten!

krnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:38

Was je nog op de openbare weg of op het erf? Want zover ik het begrijp is het eenmaal op de openbare weg gebeurd (waar je geen schade heb gereden), daarna kwam je op het erg en kwam de hond weer waardoor je schade reed.

Tja dat krijg je nooit terug, vooral omdat het al 1 maal gebeurd had je nadat je uitweek eigenlijk moeten remmen nou is het tweemaal gebeurd, bovendien moet je op een erf stapvoets rijden.

Wel erg balen voor je, het is flinke schade.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 13:22

Je zou het niet zeggen aan de kras maar ik reed al stapvoets, remmen leek geen optie en ik dacht niet langs de paal te gaan. Er zat echt een mini uitsteeksel aan die paal van een cm. of 3 en dat heeft mijn auto gekliefd.

Ik vrees er inderdaad ook voor dat ze zeggen dat het mijn inschattingsfout was. Mijn dochter was de enige getuige maar ja, die zullen ze natuurlijk niet serieus nemen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:02

Konstantine schreef:
Ofwel: TS had gas moeten geven en het beest plat moeten rijden, dan was er geen probleem? Belachelijk weer...

Ik hoop dat de eigenaren uit eigen zak (mee)betalen TS, als wat in de posts boven me staat klopt.

In principe wel ja, werd me ook tijdens mijn rijexamen gezegd, stop niet voor dieren, want dan zak je.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:39

Dan nog.. Als de schuld aangetoond wordt van de eigenaar van de hond wordt dit op zijn AVP verzekering vergoedt. Schade veroorzaakt door huisdieren valt hier namelijk onder. (Hond loopt los op de weg en de eigenaar is zich hier blijkbaar zelfs van bewust dan kun je wachten op ongelukken).

Dit zal nooit op de WA verzekering (WA = aansprakelijkheidsverzekering voor de auto) van TS geclaimd kunnen worden. Die dekt alleen schade die toegebracht is aan derden met het motorrijtuig van TS zelf. De WA verzekering van de man staat hier al helemaal buiten. (let op. WA verzekering en AVP verzekering zijn 2 verschillende dingen, WA is verplicht en AVP niet. Het kan best zijn dat de man geen AVP verzekering heeft, dan kan hij natuurlijk zelf betalen).

Edit: Als het niet op de openbare weg gebeurd is sta je minder sterk. Dan nog zou ik even met je RB verzekering bellen als je die hebt.
Laatst bijgewerkt door ano0uk op 28-08-13 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:43

Ik lees even mee, mijn man heeft laatst ook zoiets gehad.
Alleen toen een onbekende hond die geschrokken is weggerend.
Wij hebben de schade aan onze auto zelf betaald.
Wat is een AVP verzekering precies?