17 jaar, samenwonen met vriend?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eeeeef_x

17 jaar, samenwonen met vriend?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:30

Goeiemiddag,

Na een paar maanden te hebben 'samengewoond' met mijn vriend ben ik nu weer thuis. Bah bah bah, wat voel ik me ellendig. Het slapen wil niet, en niks zit mee. Ik klink misschien een baby, maar ik mis hem zó erg.. ik kan er niet meer tegen. Hij woont ongeveer een uur reizen van me af, en aangezien ik een opleiding heb en verder niet elke dag 2 uren kán reizen, is het niet anders dan dat ik hem alleen in het weekend zie. Maar wat word ik er toch moe van.
Ik zit helemaal niet goed in m'n vel, en ben ontzettend verdrietig. Ik mis hem gewoon heel, heel erg.
We hadden al plannen gemaakt om te gaan samenwonen als ik 18 werd, dit is over 3 maanden. Maar om eerlijk te zijn, kan ik niet zo lang meer wachten. Ik word met de dag ongelukkiger.

Nu weet ik dat het legaal is om met je 17e het huis uit te gaan en te gaan samenwonen. Maar hoe breng ik het bij mijn ouders? Mijn moeder was ontzettend enthousiast dat ik op mijn 18e het huis uit zou gaan, want het is 'hoog tijd' vind ze zelf. En daar heeft ze gelijk in.

Mijn vriend woont al op zichzelf, heeft een fulltime baan en heeft dus voldoende geld om zijn huis en alles er omheen te onderhouden. Ik ben nu nog 17, en word dus over 3 maanden 18. Qua financiën is het te doen, want ik krijg straks stufi, en dat is een goed bedrag als het mee zit.
Ik heb al een mooi plekje gevonden voor mijn paardje, en ze zou daar goedkoper staan als waar we nu staan.

Ik heb niks hier, ik voel me ongelukkig en in de plaats waar mijn vriend woont zijn mijn kansen qua school, stage, wonen, werken én mijn paard veel groter. Ik zie eigenlijk niet in waarom ik er niet heen kan gaan.

Maar ik zit op een roze wolk, ik heb het zelf door.

Is er iemand met een nuchtere blik die mij kan vertellen of het mogelijk is? Of het inderdaad een goed plan is? Dat ik met 17 ga samenwonen is jong, ja, daar ben ik mij bewust van. Maar ik zou zo graag weg willen hier, zo graag...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: 17 jaar, samenwonen met vriend?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:32

Je vriend woont al op zichzelf? Hoe oud is hij?
Wat vinden je ouders er van dat je wilt samenwonen? Ik bedoel: ze zijn tot je 21ste financieel verantwoordelijk voor je. Je schrijft dat je een mooi bedrag krijgt qua studiefinanciering, maar telt dat nog wanneer je gaat samenwonen of zul je dan gekort worden?

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:37

Mijn vriend woont al 2 jaar op zichzelf en is 22 jaar.
Mijn ouders zijn het er mee eens, ik ben alleen benieuwd of ze dat ook vinden als ik ze vertel dat ik er nu al uit wil.
Wanneer ik mijn stufi krijg, zal dit alleen maar hoger zijn wanneer ik bij hem intrek.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:43

Hoe overbrug je dan de reistijd naar je school? of ga je van school veranderen?

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:46

Ik woon nu in een stad waar het een half uur tot 40 minuten reizen is om naar mijn school te komen.
Vanaf zijn plaats is het 20 minuten. Vreemd hé ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:55

Wat is 3 maanden wachten nou.. ga nu dingen regelen, zoals je paard en financiële dingen en met je ouders bespreken. 3 maanden zijn zo om..

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:35

Ik denk inderdaad dat als je ouders het goed vinden als je op je 18e het huis uit gaat, ze niet heel moeilijk zullen gaan doen over die 3 maanden..

Ik zou het er met je ouders over hebben en even afwachten en aankijken hoe zij er tegenover staan. Misschien vinden ze dit helemaal niet erg.

Hoe wil je dit trouwens gaan doen met je studie dan? Je krijgt wel extra studiefinanciering, maar dit is bedoeld voor je studie natuurlijk, of betalen je ouders ook je collegegeld als je het huis uit gaat? :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:55

Heb je je financieën al op een rijtje gezet? Inkomsten en uitgaven per maand? Als jij permanent bij je vriend gaat wonen, wie betaalt dan wat, en hoeveel geld ben je kwijt aan boodschappen en andere dingen die je nu thuis niet betaalt? Iets heel anders: als het uitgaat met je vriend, over een maand of over een jaar, kun je dan ergens anders terecht? Oftewel, zou je het financieel gezien ook zonder vriend redden op jezelf of ben je dan toch weer afhankelijk van je ouders (en zijn die bereid je dan uit de brand te helpen)?

Ik heb vanaf mijn 15de/16de op mezelf gewoond, maar dan wel met financiële hulp van mijn ouders (zonder vriend). Het is te doen, maar kijk eerst even goed realistiach naar je mogelijkheden. Je gaat uberhaupt een periode tegemoet waarin je snel zelfstandig zult worden, zorg dat je niet van afhankelijk van je ouders naar afhankelijk van je vriend gaat. Hoe zit het met de rest van je leven, je vrienden en andere bezgheden waar je nu woont, moet je die opgeven als je verhuist en zoja, heb je dan dezelfde mogelijkheden op de nieuwe plek? A.k.a. Kun je daar ook je eigen leven opbouwen, onafhankelijk van je vriend? Jullie gaan nu zo te merken helemaal in elkaar op en dat is een heerlijke periode, maar op een gegeven moment wordt dat ook minder en het zou zonde zijn als je dan plotseling merkt dat je helemaal niets hebt in de nieuwe plek.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 15:09

Hee allemaal !

Bedankt voor de reacties, ik vind het fijn om te lezen dat jullie me proberen te helpen.
Vanavond een groot gesprek met mijn moeder, die ziet ook wel dat het zo niet meer gaat.
Qua financiën is het allemaal geregeld, tot op zekere hoogte. Mijn vriend werkt fulltime en kan de huur en rekeningen betalen. Ik kan de boodschappen betalen van mijn geld. Mijn ouders betalen de studie tot dat ik klaar ben, en mijn vader kan geld geven wanneer ik het nodig heb.
Dus om het geld, hoef ik het in principe niet te laten.

Een leven opbouwen daar gaat heel makkelijk. Ik ben daar ontzettend gewend.
Ik ben namelijk vergeten te vertellen dat we al 2 maanden hebben 'samengewoond', maar omdat ik dus weer naar school moest ben ik dus weer terug.

Ik zal vanavond de financiën op een rijtje zetten, bedankt voor de tip !

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:14

Ik verwacht, zoals ik het nu lees, dat het voor jou en jouw ouders geen probleem zal zijn.

Vooral als je ouders je studie betalen en eventueel ook willen bijspringen.
Voor een uitwonende beurs moet je wel bij je vriend ingeschreven staan, maar dat wist je waarschijnlijk al. :j

Laat je weten hoe het gesprek met je moeder is afgelopen?

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:20

Er is een kans dat de huurtoeslag, mocht je vriend die krijgen, omlaag gaat als jullie gaan samenwonen. Ik weet natuurlijk of het kunnen betalen van de huur hier afhankelijk van is...Wel verstandig om hier even naar te kijken!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:24

Ik woon al meer dan een jaar samen met mijn vriend. Toen wij gingen samenwonen was ik nog net geen 18. Het kwam beter uit, we hadden een huisje gevonden en konden deze opknappen voordat school weer begon. Waarom zou je dan nog wat weken wachten? Je wordt in die paar weken/maanden niet opeens veel verantwoordelijker of volwassen. Als het financieel kan, je ouders vinden het prima en jullie zien het ook zitten, waarom dan niet?

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 15:28

Daar hebben jullie helemaal gelijk in !
Mijn vriend weet dat ik nu niet het geld heb om ontzettend bij te gaan springen, ik ben namelijk net een maand geleden weg bij mijn werk. En juist omdat ik nu op 2 plaatsen 'woon' was het moeilijk werk te vinden. Ik ga nu volop in zijn woonplaats solliciteren, en heb als het goed is al een baantje gevonden ! Ik hoop zo dat het door kan gaan. Mijn moeder zal het wel even moeilijk vinden om mij weg te zien gaan, maar het maakt mij gelukkiger.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:36

Je gaat erg snel door je enthousiasme.

Maar je zegt dat je al 'gewend' bent omdat je er 2 maanden hebt gezeten. Besef goed dat 2 maanden heel erg kort is als het gaat over samenwonen. In de eerste maanden is alles nog leuk en nieuw en heb je genoeg aan elkaar. Daarna zul je ook contact daarbuiten willen hebben of kunnen er zelfs (kleine) irritaties ontstaan simpelweg omdat je dingen anders aanpakt.
Zorg er dus voor dat je ook in je nieuwe woonplaats mensen leert kennen, bijvoorbeeld via je paard of je baan.

Denk er goed over na, gebruik die 3 maanden om alles goed op een rijtje te krijgen wat je wilt, hoe het financieel rond moet komen, welke afspraken je maakt (huishoudelijk, financieel, enz) en neem je tijd. Beter nu iets meer tijd nemen dan overhaasten en erachter komen dat het toch niet zo goed werkt. :)

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:52

Poeh, ik zit in de soort gelijke situatie als de TS :roll:
Ik ben 18 jaar, mijn vriend is 22 en woont al sinds zijn 18e ook alleen.
Ik ben dit jaar doorgestroomd van een BOL opleiding naar de BBL opleiding. Ik werk dus 4,5 dag in de week en 1 dag school. Hij doet hetzelfde als ik. We zouden dus 2 inkomens hebben.
Hij vroeg ook of we samen zullen gaan wonen. Ik heb in eerste instantie nee gezegd omdat ik nog maar 18 ben. Nu spookt het toch al wel weken door mijn hoofd en gaat het toch wel echt kriebelen.
Ben alleen best bang voor de reactie van mijn ouders. Durf het ook niet zo goed te vragen.

Ik denk dat ik gemiddeld ook 2x in de week nog maar thuis slaap.. :o We hebben bijna 1,5 jaar een relatie.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 02:04

Ik was 18, hij 24.
Voordelen:
- Super gezellig
- Veel tijd voor elkaar ondanks drukke levens

Nadeel op het moment zelf
- Ik kwam direct uit mijn ouderlijk huis, kortom: Ik had nog niet geleerd hoe het was om op jezelf te wonen. Nou was ik redelijk zelfstandig, dat zou ook iedereen je vertellen, maar toch zijn er dingen die je echt even eerst zelf moest ontdekken wat betreft voor jezelf zorgen, waar ik hem nu als vangnet voor had. Dat leverde soms wat frustraties op bij hem. Uiteindelijk is dat wel goed gekomen, maar je moet wel echt even je beste beentje voor zetten, want het zijn wel de frustraties die voor altijd blijven hangen. Voorbeeldje:

Ik ruimde zelden de vaatwasser uit in het begin, dat deed hij altijd, dus om een of andere reden had ik geconcludeerd dat hij dat wel prima vond. Toen hij me daarop aansprak ging ik het ook wel doen, maar als ik het dan een keertje niet deed was het toch wel een beetje van "Pff heeft ze de vaat weereens niet gedaan". Al had ik het daarvoor 9 keer wel gedaan bijvoorbeeld, er sluipt dan een soort vooroordeel in.

Nadeel achteraf:
- Zoals je al een beetje hieruit leest, hij en ik zijn intussen uit elkaar na 1,5 jaar samengewoond te hebben. Dat kwam overigens niet door het samenwonen zelf. Wat ik alleen achteraf merk is dat is sociaal een soort niveau heb geskipt wat ik eigenlijk best wel jammer vind. Toen wij uit elkaar gingen moest ik op zoek naar een andere woning in de stad waar ik studeerde. Hoewel ik lid ben van een studentenvereniging, merkte ik dat ik toch echt niet meer kon gaan wonen in een echt studentenhuis nadat ik zo zelfstandig had gewoond zeg maar. Ik woon nu in een appartementje met een vriendin van mij en dat is onwijs gezellig. Maar toch vind ik het jammer dat ik niet meer in zo'n studentenhuis heb kunnen wonen, want dat had best leuk geweest denk ik.

Wat raad ik je nou aan? Eerlijk gezegd, ik zou het niet weten. Ik heb in de 1,5 jaar het eigenlijk heel leuk gehad, maar ergens is het niet echt ideaal. Als het goed is ga je de rest van je leven nog genoeg samenwonen en ik merk dat ik toch wel echt een stapje heb gemist wat betreft het zelfstandig volwassen worden wat je als student vaak doet.
Laat ik het zo zeggen: Ik wil de tijd niet terugdraaien, omdat ik er heel veel van heb geleerd, kennis die ik niet kwijt zou willen, maar als ik het over zou kunnen doen en die kennis op zak zou kunnen houden, zou ik het anders hebben gedaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 04:14

Persoonlijk zou ik elke jongere adviseren om eerst minstens een jaartje op jezelf te wonen voor je gaat samenwonen, juist vanwege de bovenstaande post. Eerst leren wat het op jezelf wonen inhoudt en dan pas dat gaan combineren relatieperikelen.
Hebben jullie ook een back up plan voor het geval hij zijn baan verliest of langdurig in de ziektewet belandt? Deze drie maanden heb je tijd om alle mitsen en maren te bespreken. Wat als zijn inkomen wegvalt, wat als de relatie niet lekker loopt (zorg dat je ingeschreven staat voor een huurwoning zodat je weg kunt als het moet! Over een paar jaar ineens weer bij je ouders aan tafel is helemaal een ramp), wat als er financiële problemen door veranderingen vanuit de overheid, wat als jouw studie langer duurt dan gepland,..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 05:30

Ik ben ook op mijn achtiende samen gaan wonen en dat was in de tijd dat samenwonen nog niet zo in was! Ik was al heel zelfstandig,had het thuis ook niet echt gezellig en na 37 jaar wonen we nog steeds bij elkaar.
Als je er aan toe bent dan moet je er gewoon voor gaan, al die "wat alsen", er lopen ook huwelijken stuk na dik 20 jaar dus daar hoef je het niet meer voor te laten. Misschien zeg je wel hetzelfde als ik na 37 jaar :D

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:21

Hallo mensen !

Nou we zijn d'r uit hoor, ik trek bij hem in !
Kosten waren goed, tijd en ruimte is goed. Het enige wat ons nu tegenhoudt is het vinden van een bijbaantje voor mij. En ik zoek nog steeds een stalling voor mijn paard.. die ik niet kan vinden.
Zo jammer dat de kleine dingen ons tegenhouden nu...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:00

Urielle schreef:
Persoonlijk zou ik elke jongere adviseren om eerst minstens een jaartje op jezelf te wonen voor je gaat samenwonen, juist vanwege de bovenstaande post. Eerst leren wat het op jezelf wonen inhoudt en dan pas dat gaan combineren relatieperikelen.
Hebben jullie ook een back up plan voor het geval hij zijn baan verliest of langdurig in de ziektewet belandt? Deze drie maanden heb je tijd om alle mitsen en maren te bespreken. Wat als zijn inkomen wegvalt, wat als de relatie niet lekker loopt (zorg dat je ingeschreven staat voor een huurwoning zodat je weg kunt als het moet! Over een paar jaar ineens weer bij je ouders aan tafel is helemaal een ramp), wat als er financiële problemen door veranderingen vanuit de overheid, wat als jouw studie langer duurt dan gepland,..

Bij ons in de streek is het niet de gewoonte om eerst op jezelf te gaan, maar pas het huis uit te gaan als je dus gaat trouwen of samenwonen.. ;)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:05

Stufi is om te studeren he niet om mee samen te gaan wonen!!
Je kan toch ook gewoon in het weekend naar hem toe gaan? Als je thuis situatie gewoon goed is zou ok geen gekke fratsen gaan uithalen. Geniet ook van het feit dat je jong bent en nog alles kan doen. Als je bij hem in gaat wonen, heb je daar ook vriendinnen? Familie? Of alleen hem? Want dat gaat ook echt wel een keer vervelen als je alles in je eigen woonplaats laat.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:21

eeeeef_x schreef:
Hallo mensen !

Kosten waren goed, tijd en ruimte is goed. Het enige wat ons nu tegenhoudt is het vinden van een bijbaantje voor mij. En ik zoek nog steeds een stalling voor mijn paard.. die ik niet kan vinden.

Ik dacht dat je zei dat je al stalling gevonden had die zelfs goedkoper was als de stalling waar je nu staat?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:29

Matheno schreef:
eeeeef_x schreef:
Hallo mensen !

Ik dacht dat je zei dat je al stalling gevonden had die zelfs goedkoper was als de stalling waar je nu staat?

dat begreep ik ook uit de OP ?
daarbij heb je de kosten van je paard nog..hoe ga je deze financieren?

hoe lang zijn jullie nu samen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:45

eeeeef_x schreef:
Goeiemiddag,

Na een paar maanden te hebben 'samengewoond' met mijn vriend ben ik nu weer thuis. Bah bah bah, wat voel ik me ellendig. Het slapen wil niet, en niks zit mee. Ik klink misschien een baby, maar ik mis hem zó erg.. ik kan er niet meer tegen. Hij woont ongeveer een uur reizen van me af, en aangezien ik een opleiding heb en verder niet elke dag 2 uren kán reizen, is het niet anders dan dat ik hem alleen in het weekend zie. Maar wat word ik er toch moe van.
Ik zit helemaal niet goed in m'n vel, en ben ontzettend verdrietig. Ik mis hem gewoon heel, heel erg.
We hadden al plannen gemaakt om te gaan samenwonen als ik 18 werd, dit is over 3 maanden. Maar om eerlijk te zijn, kan ik niet zo lang meer wachten. Ik word met de dag ongelukkiger.

Nu weet ik dat het legaal is om met je 17e het huis uit te gaan en te gaan samenwonen. Maar hoe breng ik het bij mijn ouders? Mijn moeder was ontzettend enthousiast dat ik op mijn 18e het huis uit zou gaan, want het is 'hoog tijd' vind ze zelf. En daar heeft ze gelijk in.

Mijn vriend woont al op zichzelf, heeft een fulltime baan en heeft dus voldoende geld om zijn huis en alles er omheen te onderhouden. Ik ben nu nog 17, en word dus over 3 maanden 18. Qua financiën is het te doen, want ik krijg straks stufi, en dat is een goed bedrag als het mee zit.
Ik heb al een mooi plekje gevonden voor mijn paardje, en ze zou daar goedkoper staan als waar we nu staan.

Ik heb niks hier, ik voel me ongelukkig en in de plaats waar mijn vriend woont zijn mijn kansen qua school, stage, wonen, werken én mijn paard veel groter. Ik zie eigenlijk niet in waarom ik er niet heen kan gaan.

Maar ik zit op een roze wolk, ik heb het zelf door.

Is er iemand met een nuchtere blik die mij kan vertellen of het mogelijk is? Of het inderdaad een goed plan is? Dat ik met 17 ga samenwonen is jong, ja, daar ben ik mij bewust van. Maar ik zou zo graag weg willen hier, zo graag...

Wat is er hier mee gebeurt?
2 maanden samen wonen is niks... pas na een 6tal maanden komen de perikelen...

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:32

misschien had de stal geen plek!!