Vanaf welke leeftijd mogen kinderen wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Vanaf welke leeftijd mogen kinderen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 20:34

Even voorop: ik ben geen moeder ;)

Eergisteren moest ik even snel naar de winkel, dus hop, op de scooter. Halverwege het dorp kom ik twee meisjes tegen, op de fiets, op de weg. Als ok ze vergelijk met mijn nichtje van 5, schat ik dat deze een jaar of vier waren. Binnen de bebouwde kom. Achter me reed een vrachtwagen, tegemoet kwamen diverse auto's. Ik vond het maar niks, dus ik ben er maar achter blijven rijden.... Ze waren twee turven hoog! Brrrrr

Dan meiden van 14 die om twee uur thuis komen uit de plaatselijke feesttent :?
Toen ik 16 was mocht ik uit, en dan moest ik om 1 uur thuis zijn.

Wordt ik nou zo oud?

Overigens totaal niet als verwijt bedoelt, maar iets wat ik me afvraag

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:37

Mijn kind van zes mag nog niet alleen gaan fietsen. Zij mist verkeersinzicht.
Ik ging zelf op mijn 14e ook uit tot diep in de nacht, dus dat mag ze straks wel, maar ik wil haar wel zelf halen dat ik weet dat ze veilig thuiskomt.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:40

ik ben nu bijna 14 maar ik mag niet uit, bij ons hebben ze 2x per maand feest voor 16- maar dat vinden ze ook niet goed alleen schoolfeesten waar dus geen alcohol word geschonken mag ik naar toe maar ik
hou sowieso niet zo erg van feesten.

ik mocht ook pas toen ik naar groep 3 ging alleen naar school lopen ongeveer 300 meter lopen bij mij in de straat en mocht pas met een jaar of 7 zelf naar de winkel straat maar ik heb dit zelf nooit als probleem ondervonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:42

ik had ergens gelezen dat kinderen pas goed verkeersinzicht hebben vanaf 12 jaar oid? nou toen mocht ik wel alleen naar school fietsen hoor :') al sinds groep 6 mocht ik alleen naar school fietsen maar ging wel altijd naar de overblijf.... ik weet het niet helemaal zeker meer! maar wat betreft uitgaan mocht ik op mijn 15e wel met vriendinnen leuke dingen doen ook savonds bij elkaar zitten/gezelligheid... uitgaan naar clubs etc mocht allemaal niet maar deed ik wel :+ vanaf 16 mocht ik gewoon uit maar wel 1 uur half 2 thuis, tot mijn grote ongenoegen en nu ik 17 ben mag ik wel wat later weg blijven tot een uur of 3, als ik maar samen fiets... wel waren mijn ouders terughoudend in drank schenken ook al was ik 16, zoals wijntje bij het eten enz.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:43

Ik snap je standpunt absoluut TS, je wordt dus niet oud hoor.

Gisteravond was ik bij mijn zus, komt het buurmeisje van verderop om 8 uur 's avonds aan de deur (6 jaar) om te vragen of mijn neefje (4 jaar) buiten kwam spelen. Terwijl het 's avonds rond 8 uur toch al wat sneller schemerig begint te worden. Vind het maar eng! (Mijn zus wilde dit vanzelfsprekend natuurlijk niet, mijn neefje gaat immers in het weekend rond 8 uur naar bed.)

En 's nachts in het centrum kom ik regelmatig meisjes tegen van rond de 14/15 jaar die rond 3 uur 's nachts nog buiten lopen. Wat doen ze op die leeftijd überhaupt in het centrum? De meeste clubs en alles zijn naar mijn inzicht altijd vanaf 16+ of zelfs 18+. Ik vind het maar eng, zeker in grotere steden.

Bhodi

Re: Vanaf welke leeftijd mogen kinderen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:47

Hmm ik was al wel vrij vroeg zelfstandig, bepaal ook al sinds mn 14e waar ik heenga en hoelaat ik thuis kom.
En ik ben totaal geen losgeslagen type dat elk weekend compleet lam thuiskomt en ben niet eens elk weekend weg.
Mn ouders zijn er makkelijk in zolang ik hun vertrouwen niet schaad.
Maar ben het met je eens, kinderen zijn wel steeds jonger met dingen..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:51

Ik mocht ook echt niet als klein kindje alleen over straat. Ik heb een neefje van 3 en eentje van 5 en zij mogen dit ook nog helemaal niet hoor. Vind een jaar of vier zelf ook echt veel te jong.
Ik ben nu 15 en mag best gaan stappen etc. het is meer dat ik daar zelf niet echt behoefte voor heb, maar als ik het zou willen mag het. Mijn ouders willen niet dat ik 's nachts in het donker alleen naar huis kom fietsen, dan komen ze me gewoon ophalen.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:53

Mijn haar zou daar ook recht van overeind gaan staan 8)7
Echt niet dat mn dochtertje van 4 alleen op straat mag fietsen!
Mn zoontje van 8 mag alleen naar school fietsen die hier zo´n 900 meter verderop aan het eind van de straat staat.
Als ie verder moet ga ik mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:54

Ik heb wat dat betreft een hele vrije opvoeding gehad. Mijn zus heeft mij heel veel dingen geleerd (zij was 14jaar toen ik geboren werd) en ging met mij vaak de 'eerste' dingen doen.
Toen ik 7 was fietste ik alleen naar school (3km) en toen ik 11jaar was ging ik naar een soort van kinderdisco. En op mijn 13e ging ik naar de discotheek/tentfeest, nu had ik wel mijn voordeel dat ik een paar oudere broers heb. En die hielden mij altijd goed in de gaten... Anders hadden mijn ouders mij ook niet zo vroeg laten gaan.
En toen ik 16was was het hele uitgaan gedoe voorbij, en nu ben ik 18 en werk ik ieder weekend en ga ik nooit meer uit... Omdat ik het gewoon niet meer leuk vind.

Nu bepalen mijn ouders eigenlijk niks meer over mij. Ik doe wat ik zelf leuk vind, en eet met ze mee. Maar verder ben ik vrij in mijn doen en laten :D Dus als ik met vriendinnen op vakantie ga dan bepaal ik dat zelf en betaal ik dat ook zelf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:56

Mijn zusje is 13, maar die gaat ook met mij mee naar tentfeesten. Maar alleen zou ze niet mogen. En hou haar uiteraard ook in de gaten. En toen ik 15 was (bijna 16) mocht alleen stappen als mijn vriend mee ging. Tijd maakte niks uit. Als ik maar veilig thuis kwam.

En toen ik 5 was, mocht ik alleen bij ons in de straat fietsen. En een stuk fietspad. Wonen aan een weg wat eindigt in fietspad/zandpad. Dus zeer rustig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:58

Zolang ik op de basisschool zat moest ik naar huis als de lichten aan gingen, maar dan moest ik ook met bekende zijn (had door mn broer wel oudere vrienden). Ik ben nooit van het uitgaan geweest dus als ik een keer naar de bios ging of naar een optreden mocht het vanaf mn 14e al tot lang duren. Weer ging ik echter vaak met oudere.
Ik woonde tegenover de basisschool dus ik liep snel zelf. Tussen de middag kwam ik dan gewoon een ei bakken :-P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:30

14 en tot diep in de nacht weg? No way!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:32

Vier jaar is wel erg jong om alleen te fietsen.
Onze zoon mocht dat niet.

Over een week gaat hij naar de middelbare school.
Route hebben we al een keer samen gereden.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:02

Ik zou ze tenminste nog op de stoep laten fietsen als ik kinderen al zo jong in hun eentje liet fietsen..
Laat thuiskomen denk ik ook 1 uur maar dan vooral als je niet alleen weg bent en je niet alleen 's nachts over straat moet zwerven om thuis te komen dus dat iemand je wegbrengt/gehaalt wordt.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:10

Ik mocht pas op mijn 10e/11e alleen (met mijn broertje) naar school fietsen. Buitenspelen zonder ouderlijk toezicht mocht ik al wel wat eerder, maar alleen in de wijk of het speeltuintje tegenover waar mijn ouders toezicht op hadden.
Naar feesten van vrienden mocht ik op mijn 14e al wel naartoe (tot max een uur of 12 of 1).
Echt stappen of uitgaan naar disco's etc zou ik niet weten, zelf nooit behoefte aan gehad :o

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:13

Een tijd geleden vonden wij aan het huis 2 kinderen (2 en 3 jaar max.) aan het spelen met onze kiezelsteentjes. Ze droegen geen schoenen en spraken geen Nederlands. De weg die daar grenst (en waar ze blijkbaar ook op liepen) is een grote weg waar men aan 70 per uur doorrijdt... minimum. We wisten niet van waar ze waren, maar we hadden de politie verwittigd en na enkele huizen af te gaan, bleken ze van de toenmalige (nieuwe) buren te zijn. Heel die familie bij ons op de stoep (en binnen) en maar lachen dat ze hun kinderen plots kwijt waren... Terwijl wij 3 kwartier hebben gezocht naar ouders en ook op hun deur hadden geklopt, maar niemand die open deed. Intussen zijn ze verhuisd.

Tegenover het huis is nog een gezin met veel kinderen. Ook daar een kind van max. 4 jaar, opnieuw geen woord Nederlands, echt nog een klein meisje... fietst volledig alleen door het dorp en dus ook aan diezelfde weg. Totaal onverantwoordelijke ouders daar toch hoor.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:15

Wie zegt dat die meisjes en meiden dat allemaal "mogen"? :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:22

Chubby: goed punt, maar de meisjes fietsten zonder toezicht en de meiden, tja... Ik denk dat je als ouder wel weet dat je dochter pas on twee uur thuis komt?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:31

Toen ze hier zo klein waren, kwamen ze niet alleen de straat op. De twee oudsten zijn nu 14 en 16 en ze mogen van mij best stappen, de tijd doe ik ook niet moeilijk over, maar wij, of andere ouders, brengen en halen ze wel.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:52

Ben ik hier nu echt zo belachelijk streng opgevoed? Ik mocht toen ik 10 was alleen ergens heen wandelen of fietsen als we aan zee waren, maar niet op drukke straten of in de stad (waar we toen woonden). Toen ik 11 werd verhuisden we naar het platteland, en vanaf toen mocht ik de buurt gaan verkennen op m'n fiets. Vanaf toen mocht ik nog niet alleen met mijn pony naar buiten, maar dat deed ik natuurlijk wel :+ Ik ben nu 15 en ik mag eigenlijk wel overal heen, maar in de stad mag ik niet alleen, maar moeten er vriendinnen bij zijn.
Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat ik tot m'n 10de mijn moeder haar handje moest vasthouden, ik kan me niet anders herinneren dan dat ik in het bos of park alleen mocht lopen, en ook op straat mocht ik stukken voorop lopen, als ik maar op tijd even terugkeerde.
Mijn zus is nu 12 en zij mocht wel iets vroeger dingen dan ik, vanaf dat we verhuisd waren (zij was toen 8), mocht ze met mij mee, en even later mocht ze ook alleen weg. Nu mag ze eigenlijk overal heen, maar ze haat fietsen en wandelen, dus ze doet het niet :P
Vergeleken met de meesten hier mocht ik dus helemaal niets.. Belgen-ding zeker?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:55

Ik mocht al heel vroeg alleen naar school fietsen, ik weet niet hoe oud ik precies was, groep 4/5 al denk ik? Ik kwam er pas op de middelbare school achter dat mijn moeder altijd stiekem achter me aan fietste :')

Maar ik woonde in Heiloo, een echt dorp-dorp dus daar kon dat.

Over uitgaan deden mijn ouders niet moeilijk, als ik maar niet alleen naar huis fietste. Mijn vriendinnen hadden hetzelfde, dus je komt 3 keer om 3 uur s'nachts thuis want 'iedereen mag tot half 3' maar daarna bellen de ouders elkaar om dat even te contoleren en ben je zwaar de sjaak :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:28

In vergelijking met iedereen in dit topic mocht ik al heel snel heel veel :=

toen ik 4a5 jaar oud was liep ik samen met mijn nichtje naar school. Klein dorp, dus dat ging prima. Ook liep ik alleen van en naar huis. Dat was ong 7 min lope, zonder grote weg.

Toen ik zo'n 7/8 jaar was fietste ik alleen naar school en door het dorp, mocht ook af en toe alleen een boodschapje halen voor mn moeder. :D ik ging toen ook alleen met vriendinnetjes naar het zwembad.
Ik speelde ook heel vaak in het bos, en wist heel precies de weg daar. Mijn ouders hebben hier nooit een probleem van gemaakt.

Toen ik 12 was reed ik alleen met mijn pony buiten en ook door het bos. Ging prima.

Stappen hield ik niet van, zeker niet op mijn 14e en 16e, dat kwam echt veel later bij mij, en dan nog had ik geen zin om pas om 300 thuis te komen, ik was uit mezelf altijd rond 1/2 uur thuis. Heb hiervoor nooit regels gekregen :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:35

Fietsen heb ik echt geen idee van, woonde t/m groep 6 in een grote stad. Volgens mij werd ik 's ochtends bij een vriendinnetje afgegooid en liep ik samen met haar en haar moeder naar school.
Toen we in het omliggende dorp gingen wonen, ben ik de eerste paar weken met begeleiding erheen gegaan, maar al snel bleek dat vriendinnetjes om de hoek woonden en al snel gingen we dus elkaar ophalen en gezamelijk erheen lopen. Fietsen deden we eigenlijk niet zo veel..

Stappen? Mocht ik ook pas de 1e échte keer toen ik 15.5 was, toen moest ik 1 uur thuis zijn. Dat resulteerde in een verbrijzelde knieschijf :=. Daarvoor mócht ik niet uit, maar dat hield me niet tegen. Vaak sliep ik zogenaamd bij een vriendinnetje en dat vriendinnetje bij mij. Om dan vervolgens in Rotterdam in slaap te vallen op het station omdat de eerste trein pas 1,5 uur later reed nadat de tenten dichtwaren :=.
Na die knieschijf wel wat woorden gehad, maar toen vonden mn ouders het goed dat ik zou gaan stappen zonder tijd, als ik maar met anderen naar huis fietste. 3x weggebleven tot ergens 's ochtends vroeg en de week erop zat ik alweer om 12 uur thuis omdat het niet leuk was. Het mocht nu, dus het was niet meer leuk om gewoon weg te blijven om weg/rebels te zijn.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:55

Mijn oudste KAN nog niet eens fietsen zonder zijwieltjes (is 6, maar motorisch beperkt) en no way dat hij alleen de straat op mag, nog niet eens zonder mij op straat spelen.
Uitgaan kan ik nog niet over mee praten, maar dat zien we tegen die tijd wel, ik vind 14 jaar in ieder geval veel en veel te vroeg

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:59

dat weet ik niet meer precies, volgensmij fietste er bijna altijd wel een ouder bij, tot groep 6 of 7 ofzo. mijn moeder en de moeder van mijn buurmeisje fietste omstebeurd mee.

wat ik wel weet is dat de feest tent vol staat met kinderen onder de 15, afgelopen weekend ook een meisje opgeladen met de ambulance, die was nog geen 16 :n