Emetofobie, ff m'n verhaal kwijt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

Emetofobie, ff m'n verhaal kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 22:14

*waarschuwing voor emetofoben als je getriggerd wordt door tekst te lezen!*
Ik heb dus emetofobie (angst voor overgeven)...en vandaag moest een hele leuke dag worden, maar helaas...
Ik ging me vanochtend vroeg inschrijven voor het komende schooljaar en m'n vriend ging mee.
Hij had vandaag z'n eerste dag vakantie, dus die wilden we goed inzetten, maar...

We moesten om 9u al op de inschrijving zijn, dat wilde zeggen om half7 opstaan. Mijn vriend zei bij het opstaan al dat hij buikpijn had, maar het was niet z'n maag, het waren z'n darmen. Het ging verder allemaal wel prima, dus we vertrekken met de auto richting antwerpen. Onderweg werd het wat erger en hij kreeg ook last van oprispend maagzuur...Hij probeert mij, door mijn fobie, steeds te sparen door te zeggen dat het best wel gaat en dat hij niet écht misselijk is, etc etc...Ik weet ondertussen dat hij dat doet, dus ik vraag dan toch door tot hij eerlijk antwoord :+ Ik had al enkele keren gezegd dat ik zag dat hij zich niet goed voelde, en als hij even wou stoppen voor wat frisse lucht ofzo, dat hij dat moest doen. Nee hoor, het ging allemaal wel...

We waren bijna ter plaatse toen hij zijn raampje open draaide en begon te zuchten en te steunen. Dan weet ik al hoe laat het is hoor....Dus ik zei: 'Ik zie dat je moet overgeven, zet de auto aan de kant'. Hij wou niet, hij kon daar volgens hem nergens veilig stoppen. Nog geen minuut later kijk ik weer opzij en zie hem helemaal wit wegtrekken. Dus ik zeg : 'Draai hier af en maak dat je uit die auto bent'. Gelukkig deed hij dat wel, hij parkeert de auto, doet de deur open en ja hoor, nét op het nippertje die auto uit...Goed ik rustig m'n vingers in m'n oren, zodat ik het niet zou horen, en de andere kant op kijken. Even later hem een fles water aangereikt, het ging al beter en we waren er bijna, dus wij op naar school. Hij voelde zich al veel beter, het avondeten van de vorige dag had op z'n maag geleden en het was wel voorbij...'jaja' dacht ik nog :D

Ingeschreven en wel, wij weer naar huis...we zijn bijna thuis en ik merkte al dat hij weer wat meer begon te zuchten en te slikken...Dus ik zeg hem weer : 'op tijd stoppen hé....' 'ja hoor, ik heb nu alleen wat krampen, het is niet hetzelfde als daarnet' ...Komen we thuis, gaan we naar binnen, zegt hij : 'zet de muziek maar aan, ik weet niet wat er gaat gebeuren, maar ik ga NU naar de wc'. Ja, natuurlijk had ik helemaal geen tijd meer om muziek aan te zetten, dus ik ben met 1 schoen aan even terug naar buiten gelopen om niks te moeten horen :+ We wonen voorlopig in een kleine bungalow, dus je hoort alles overal, waar je ook bent....Daarna had hij het gevoel dat hij diarree ging krijgen, dus met een emmer op de pot...Ik was nog steeds niet in paniek geraakt (heel wat als je weet dat ik tot enkele jaren geleden gillend weg zou rennen en bijna flauw zou vallen van de angst), maar ik kon het echt niet meer aan, dus ik heb m'n laptop enzo gepakt en ben naar m'n ouders gegaan, enkele straten verderop, ik zou wel contact houden via FB :D

Hij heeft nog een keer moeten overgeven en is aan de racekak, heeft daarna iets tegen de misselijkheid ingenomen en ondertussen heeft hij wat soep en een boterham kunnen eten. Het gaat al beter dus! Nu ben ik heel trots op mezelf dat ik niet in paniek geraakt ben, maar....het is duidelijk buikgriep en ik wil nu niet naar huis, ik denk dat ik lekker hier slaap vannacht :+ De kans zit erin dat ik al besmet ben, maar ik wil eigenlijk niet naar huis voor hij het toilet enzo even ontsmet heeft met dettol, zijn kleren gewassen zijn etc.. :P Hier krijgt mijn fobie de overhand! Ik kan het echt niet :P

Zo, dat moest ik even kwijt...nu duimen dat ik niet ziek word, ik heb even een stressvolle periode en ik ben bang dat m'n fobie weer erger gaat worden, moest ik nu buikgriep krijgen :( Het gaat de laatste tijd best goed, dus dat wil ik graag zo houden :P

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 00:39

Nooit geweten dat dit zo heftig kon zijn, wat een rotdag voor je! Sterkte hoor komende dagen, hopelijk heb je niks opgelopen :(:)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 00:53

Zo das best vervelend voor je, ik kan ook tegen bepaalde dingen niet hoor.heb wel eens dingen moeten opruimen, mooi niet fijn. Maar ben je ook bang dat het bij jezelf gebeurt , ik bedoel gelukkig maar dat wij dat kunnen want zo raak je wel snel dat geen kwijt wat je lichaam niet wil. En het lucht erg op. Probeer er niet bang voor te zijn het hoort bij de natuur. en je moet blij zijn dat je het kan , klinkt raar maar tis wel zo

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 01:04

franka75 schreef:
Zo das best vervelend voor je, ik kan ook tegen bepaalde dingen niet hoor.heb wel eens dingen moeten opruimen, mooi niet fijn. Maar ben je ook bang dat het bij jezelf gebeurt , ik bedoel gelukkig maar dat wij dat kunnen want zo raak je wel snel dat geen kwijt wat je lichaam niet wil. En het lucht erg op. Probeer er niet bang voor te zijn het hoort bij de natuur. en je moet blij zijn dat je het kan , klinkt raar maar tis wel zo

Ja, bij emetofoben werkt dat helaas niet zo makkelijk...

Hier nog 1.. In mijn "hoogtij" van emetofobie heb ik zelf ook weleens moeten overgeven en ja de 5 minuten erna denk je "Oh, dat viel wel mee". Maar de angst ligt dieper dan dat en heeft in mijn geval meer te maken met angst voor controleverlies dan het overgeven zelf. Natuurlijk speelt dat laatste zeker ook mee.

Knap dat je niet in paniek bent geraakt Zinn!!!! _/-\o_
En ik snap dat je even niet bij hem in de buurt wilt zijn. Zou ik ook niet willen!

Ik weet niet hoe erg het bij jou geweest is, maar klinkt alsof je het wel aardig in de hand hebt op het moment :) Ook al ben je nu wel aan het vermijden :P Maar het komt nu wel heel dichtbij, dus dat snap ik ook. Vind ik ook een rationelere angst op dit moment, dan wanneer je bij elk kuchje weg gaat rennen (wat ik ooit had :')).

_Micha_

Re: Emetofobie, ff m'n verhaal kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:57

Hoe erg is het verhaal? Ik bedoel als in moest je ook daadwerkelijk ..?
Ik ben zelf Emetofoob, en ik wil het graag lezen en je mogelijk helpen of je een hart onder de riem willen steken, maar ik wil niet compleet in paniek zitten dadelijk :Y)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:02

Zij niet, haar vriend wel :)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:07

Oke dan kom ik later nog terug in dit topic, heb vandaag zelf ook een gevoelige/spannende dag :Y)

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:07

Zo herkenbaar. ik kreeg er heuse paniekaanvallen van en daar werd ik dan weer misselijk van. vicieuze cirkel. Tja heel eerlijk als hij buikgriep heeft is de kans al groot dat je besmet bent. Dus dan heeft het ontwijken van je vriend geen zin meer. Ik begrijp dat het heel eng is,sterkte!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 10:22

Die vicieuze cirkel is idd heel lastig, maar dat valt gelukkig mee bij mij! Ik ben ondertussen nog steeds niet ziek, dus ik hoop toch dat het zo blijft :)
Ik heb wel al sinds gisteren een heel gespannen buik en moeite met eten, maar ik weet ondertussen dat het puur door de spanning en zenuwen komt, dit gevoel ken ik perfect :) Ik ben gisterenavond nog naar huis gegaan, even binnen geweest met m'n vriend gesproken, maar ik kon het echt niet aan om in hetzelfde bed te gaan slapen (ook al zou ik ondertussen al besmet zijn, ik zou geen oog dicht doen omdat ik constant verwacht dat hij recht gaat springen en naar de badkamer gaat rennen en ik dan op tijd m'n oren dicht wil hebben...of erger, dat hij de badkamer niet haalt), dus ik ben dan bij mijn ouders gaan slapen :j Hij zou wat laten weten als hij wakker was, maar ik heb nog niets gehoord..ik laat hem maar rustig slapen zolang.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:25

Pfff ben aan je verhaal begonnen maar toen ik bij het stukje van 'raam open' kwam, ben ik gestopt, ik heb zelf ook emetofobie (gehad) ;) Had ik het maar niet gelezen

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 10:29

Niobe schreef:
Ja, bij emetofoben werkt dat helaas niet zo makkelijk...

Hier nog 1.. In mijn "hoogtij" van emetofobie heb ik zelf ook weleens moeten overgeven en ja de 5 minuten erna denk je "Oh, dat viel wel mee". Maar de angst ligt dieper dan dat en heeft in mijn geval meer te maken met angst voor controleverlies dan het overgeven zelf. Natuurlijk speelt dat laatste zeker ook mee.

Knap dat je niet in paniek bent geraakt Zinn!!!! _/-\o_
En ik snap dat je even niet bij hem in de buurt wilt zijn. Zou ik ook niet willen!

Ik weet niet hoe erg het bij jou geweest is, maar klinkt alsof je het wel aardig in de hand hebt op het moment :) Ook al ben je nu wel aan het vermijden :P Maar het komt nu wel heel dichtbij, dus dat snap ik ook. Vind ik ook een rationelere angst op dit moment, dan wanneer je bij elk kuchje weg gaat rennen (wat ik ooit had :')).

Ik weet heel goed vanwaar mijn fobie komt en idd, ik heb ooit 1 keer zelf moeten overgeven en het gevoel vooraf is veel erger dan het braken zelf...helaas komen die angstgevoelens de volgende keer toch even hard terug (ik had gehoopt dat het daarna minder zou zijn). Ik probeer idd ook zo weinig mogelijk te vermijden, vandaar dat ik nog even weer naar huis ben gegaan! Maar ik was al heel erg gespannen om gewoon naast hem te zijn, ik hou hem onbewust de hele tijd in de gaten of ik geen 'tekenen van' zie en ik ken mezelf, ik zou dan om de 5 seconden gaan vragen of hij wel zeker is dat hij zich goed voelt...dus om dat ook niet te kunnen doen en toch te kunnen slapen , ben ik maar weer naar mijn ouders gegaan ^^

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 10:30

antje_vip schreef:
Pfff ben aan je verhaal begonnen maar toen ik bij het stukje van 'raam open' kwam, ben ik gestopt, ik heb zelf ook emetofobie (gehad) ;) Had ik het maar niet gelezen

Als je getriggerd wordt door tekst, idd niet lezen :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:31

Nieuwsgierigheid kreeg de overhand :')

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 10:34

ik ken het :P

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:35

Bekend probleem :P

Maar logisch hoor! :j vind het al knap zat :)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 10:38

ja, ik voel me wel weer goed over mezelf dat ik nog steeds niet in paniek geraakt ben :)
Nu hopen dat mijn buik rustig blijft vandaag en dan zal het wel meevallen :D Alleen ga ik het scenario van gisteren in de auto moeten proberen te vergeten, oh verschrikkelijkkkkkk

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:40

Knap dat je niet in paniek bent geraakt TS!
Het klinkt allemaal heel herkenbaar.
Het lezen van de tekst kan ik nog goed hebben maar als iemand tegen mij zegt dat hij buikpijn heeft raak ik al in paniek...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 10:48

Dat had ik vroeger ook :j Nu vraag ik gewoon : Denk je dat je moet overgeven of niet? Want ik kan er niet al te best tegen, dus heb wel echt een verwittiging nodig zodat ik even buiten kan gaan ofzo, anders gaat het mis. En dat gaat tot nu toe altijd goed :j Op zich is het nog vermijden door dan weg te gaan, maar als ik zo een paniekaanval kan voorkomen, en ik ga daarna terug naar die persoon en kan rustig blijven, daar kan ik perfect mee leven :j

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:52

Ja nouja, van vermijding kom je ook niet helemáál af volgens mij hoor. Ik vind dat het er vooral om gaat dat je ermee kunt leven, genezing is niet eens zo nodig en ook onmogelijk volgens mij.
Heb ik zelf ook, ik vermijd geen drukte van bioscopen en concerten meer bijvoorbeeld, maar als iemand op tv dreigt te gaan .. dan zap ik weg. Zelfde met als mijn moeder weer een keer dronken is, ze kan daar niet zo goed tegen, dan ga ik ook weer weg.

Als ik zelf misselijk ben, of als mijn buik raarder doet dan normaal, raak ik ook nog in paniek. Maar dan denk ik aan chocolade muffins en als ik dan voel dat ik dat zou kunnen eten, weet ik dat het een aanval is :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:54

Wat knap van je! Ik ben zelf ook voor een gedeelte over m'n fobie heengekomen, omdat m'n man spontaan epilepsie heeft ontwikkeld en na een aanval áltijd moet overgeven :') Nu kan ik een beetje zo in de gang gaan staan en het wel aanhoren, aanzien gaat nog niet zo heel erg goed.
Ik ben wel nog heel erg fobisch voor zelf overgeven. Ik ben vanaf zaterdag al met vlagen ontzettend misselijk en moet ook veel naar de wc rennen voor 'number 2', dus ik neem aan dat ik een mildere versie van de buikgriep heb :) Maar goed, vanaf zaterdag ben ik dus al bang :+

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 10:58

Niobe schreef:
Ja nouja, van vermijding kom je ook niet helemáál af volgens mij hoor. Ik vind dat het er vooral om gaat dat je ermee kunt leven, genezing is niet eens zo nodig en ook onmogelijk volgens mij.
Heb ik zelf ook, ik vermijd geen drukte van bioscopen en concerten meer bijvoorbeeld, maar als iemand op tv dreigt te gaan .. dan zap ik weg. Zelfde met als mijn moeder weer een keer dronken is, ze kan daar niet zo goed tegen, dan ga ik ook weer weg.

Als ik zelf misselijk ben, of als mijn buik raarder doet dan normaal, raak ik ook nog in paniek. Maar dan denk ik aan chocolade muffins en als ik dan voel dat ik dat zou kunnen eten, weet ik dat het een aanval is :=

idd, ik vermijd eigenlijk niets meer, en tv kan ik tegenwoordig heel goed aan! Ik kan het vaak gewoon kijken ik voel dan wel even een rilling, maar geen stress ofzo :D als het echt smerig aan toe gaat, zap ik weg of kijk ik even niet, maar dat doen mensen zonder emetofobie ook heb ik al gezien, dus dat is normaal :D Dronken mensen kan ik tegenwoordig ook tegen, zolang ik het moment zelf niet hoef te horen/zien. Vooral het besef te weten dat het door de drank komt en dus niet besmettelijk is, maakt voor mij heel veel verschil :j

En mezelf de vraag stellen of ik een pizza zou kunnen eten of niet doe ik idd ook als ik me niet lekker voel :D Zolang ik het kan eten, valt het allemaal nog mee :D

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:00

phormicola schreef:
Wat knap van je! Ik ben zelf ook voor een gedeelte over m'n fobie heengekomen, omdat m'n man spontaan epilepsie heeft ontwikkeld en na een aanval áltijd moet overgeven :') Nu kan ik een beetje zo in de gang gaan staan en het wel aanhoren, aanzien gaat nog niet zo heel erg goed.
Ik ben wel nog heel erg fobisch voor zelf overgeven. Ik ben vanaf zaterdag al met vlagen ontzettend misselijk en moet ook veel naar de wc rennen voor 'number 2', dus ik neem aan dat ik een mildere versie van de buikgriep heb :) Maar goed, vanaf zaterdag ben ik dus al bang :+

thnx! Ja, ik nouw geval moet je wel dan, je kan niet elke keer gillend wegrennen en je man daar laten liggen :+
Nou, ik denk niet dat er dan nog braken bij zou komen als het al vanaf zaterdag is! Diarree maakt mij dus allemaal niks uit, laat maar komen :')

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:24

Wat knap van je dat je zo rustig bent gebleven! Ik had hem echt geflipt denk ik :')
Maar herken je probleem helemaal, het is echt lastig :+ . Heb je hele verhaal gelezen en moet zeggen dat ik dus nu wel met een soort knoop in m'n maag op m'n werk zit :') .

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 11:25

Hihi, is het een geruststelling als ik zeg dat hij zich ondertussen weer veel beter voelt en niet meer naar de wc heeft moeten rennen? :D en ik ben ook nog steeds niet ziek, dus het is relatief veilig denk ik :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:07

Ik had er nog nooit van gehoord! Moest topic lezen om te begrijpen wat emetofobie is.

Ik heb twee kleine kinderen en dan heb je helaas vaker te maken met buikgriep. Ons hele gezin doet altijd gezellig mee. Ik zit juist altijd uit te kijken naar het moment dat ik kan overgeven. Ben ik het kwijt en voel ik mij gelijk een stuk beter. Die opluchting daarna en de misselijkheid (even) weg. Kan ik weer de kinderen hun haar vasthouden en bakje voor ze houden.