Hypotheek op 1 inkomen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Hypotheek op 1 inkomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:35

Omdat de antwoorden van de (tussenpersonen) hypotheekverstrekkers verschilt, wil ik graag een antwoord mensen die het zelf hebben ervaren. Wanneer je een hypotheek op 1 inkomen afsluit (en ook op 1 inkomen kan dragen), vraagt de hypotheekverstrekker, nhg of overlijdensrisicoverzekeraar dan dat de tweede persoon zich ook medisch laat keuren?

Yucca

Re: Hypotheek op 1 inkomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:37

Komt de hypotheek wel op beide namen te staan?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:38

Ja, getrouwd in gemeenschap van goederen. Dus medeschuldenaar van de hypotheek.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:38

als je het op 1 inkomen doet en op de naam van 1 persoon niet
als je het op de naam van beide personen doet wel

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:39

Het inkomen van die ene persoon dekt wel volledig de hypotheek.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:39

ik denk persoonlijk dat dat er weinig toe doet

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:40

Heb jij dit ook ervaren?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:41

nee ik heb alleen nog maar of alleen een huis gekocht of met zn 2en. Nog nooit met zn tween, maar toch alleen zeg maar :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:43

De medische keuring heeft betrekking op de overlijdensrisicoverzekering. Degene die wordt verzekerd (de verzekerde) moet gekeurd worden (dus degene op wiens naam de hypotheek komt te staan).

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:44

Het is alleen dat de draagkracht gebaseerd is op 1 salaris, maar je koopt wel gezamelijk het huis, dus ja ook van jou zal een medisch rapport nodig zijn.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:46

Een overlijdensrisicoverzekering moet beide personen dekken, dus beide keuren lijkt mij.
Ik heb er geen ervaring mee trouwens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:46

Medisch rapport is alleen nodig indien je een levensverzekering wilt/moet afsluiten.
Vaak wordt dit ''geëist'' op het leven van degene die het meest bijdraagt aan de hypotheek.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:47

Yucca schreef:
Een overlijdensrisicoverzekering moet beide personen dekken, dus beide keuren lijkt mij.

Wij hebben alleen een verzekering op mijn mans naam.
Dit omdat de hypotheek alleen op zijn salaris is gebaseerd.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:49

Wij hebben ook samen een huis gekocht maar alleen op het salaris van mijn vriend de hypotheek gebaseerd. Wij hebben wel allebei een levens verzekering en moesten alleen een vragenlijstje invullen over medische gegevens.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:51

Brainless schreef:
Yucca schreef:

Wij hebben alleen een verzekering op mijn mans naam.
Dit omdat de hypotheek alleen op zijn salaris is gebaseerd.

Oke, beetje nare vraag maar als jij nu zou wegvallen, blijft dan de volledige hypotheeksom staan?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:52

Heel fijn dat jullie allemaal reageren maar ik zoek echt ervaringen van mensen die het zelf hebben mee gemaakt.

Brainless en Daan_Ordeal is het niet zo dat de geldverstrekker zelf ook extra eisen stelt m.b.t. de hypotheek en dan kan zeggen dat je medeschuldenaar wordt en daardoor ook medisch door de molen moet?

Babsiej kreeg je die vragenlijst alleen vanwege de levensverzekering, niet van de hypotheekverstrekker?
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 19-08-13 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:53

Daan_Ordeal schreef:
De medische keuring heeft betrekking op de overlijdensrisicoverzekering. Degene die wordt verzekerd (de verzekerde) moet gekeurd worden (dus degene op wiens naam de hypotheek komt te staan).

Precies. Bij ons stond de hypotheek op naam van mijn man, dus moest alleen hij het formulier invullen. Was toen handiger, aangezien ik uitgebreid medisch gekeurd moest worden anders omdat ik bij de uroloog was geweest het jaar ervoor :')
En omdat zijn inkomen voldoende basis was voor de hypotheek, loopt hij wat dat betreft geen risico als ik kom te overlijden.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:56

Wendy schreef:
Daan_Ordeal schreef:

Precies. Bij ons stond de hypotheek op naam van mijn man, dus moest alleen hij het formulier invullen. Was toen handiger, aangezien ik uitgebreid medisch gekeurd moest worden anders omdat ik bij de uroloog was geweest het jaar ervoor :')
En omdat zijn inkomen voldoende basis was voor de hypotheek, loopt hij wat dat betreft geen risico als ik kom te overlijden.

Je premie voor de levensverzekering gaat best omhoog wanneer je een ziekte/aandoening hebt of afgekeurd bent. Wanneer je je hypotheek op 1 inkomen kan afsluiten vervalt dat stukje.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:57

Nee alleen voor de levensverzekering ...

Wij hebben beide een levensverzekering genomen, niet omdat mijn vriend het niet kan betalen maar het gewoon prettig is dat dan 52% van de hypotheeksom wegvalt en het dus gewoon een enorm stuk makkelijker wordt voor hem.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:59

Beb_bokt schreef:
Je premie voor de levensverzekering gaat best omhoog wanneer je een ziekte/aandoening hebt of afgekeurd bent. Wanneer je je hypotheek op 1 inkomen kan afsluiten vervalt dat stukje.

Precies. Ik zou de boel gewoon eens doorrekenen. Wat kost het je extra, en wat zijn eventuele extra voordelen als je het wel doet? Een goede adviseur kan je hierbij helpen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:22

Ik heb uberhaupt nog nooit een medische keuring gehad toen ik een huis kocht...

Maar als dat moet is dat volgens mij voor de overlijdensrisico verzekering en ik neem aan dat je die alleen voor degene neemt die je verzekerd (dus degenen op wiens inkomen je de hypotheek doet) en die moet gekeurd worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:22

Eigenaar van de woning betekent niet!!! dat je automatisch medeschuldenaar bent. Je dient wel te tekenen voor de akte van de woning (je mag als gehuwden niet zonder toestemming van de ander een woning kopen dan wel verkopen) maar je hoeft niet perse mee te tekenen voor de hypotheek.

Medische keuring is alleen nodig voor de verzekerde. Als de hypotheek op 1 inkomen wordt verstrekt dan is het niet perse nodig om de ander mee te verzekeren. En hoeft diegene zich dus ook niet te laten keuren.

En nee, ik heb dit niet zelf meegemaakt. Ik ben hypotheekadviseur ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:45

Yucca schreef:
Oke, beetje nare vraag maar als jij nu zou wegvallen, blijft dan de volledige hypotheeksom staan?

Ja, maar mijn man kan die dus gewoon betalen omdat hij dat nu ook doet.
Het wordt zelfs (luguber gezien) goedkoper omdat ik er niet meer ben (scheelt in de lasten).

Ik heb wel zelf een levensverzekering, maar die staat los van de hypotheek.
Dat bedrag is voor mijn begrafenis en evt extra kosten die (tijdelijk) ontstaan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:50

Wij hebben een hypotheek op het salaris van 1 persoon maar staan wel beiden in de levensverzekering.
Wij zijn beiden niet gekeurd maar hebben wel een verklaring/vragenlijst in moeten vullen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:50

Een hypotheeksom daalt alleen als er een overlijdensrisicoverzekering óf een levensverzekering met overlijdensrisicodekking is afgesloten die bij overlijden wordt gebruikt ter aflossing van (een deel van) de hypotheek. Bij een niet verpande is dat niet verplicht, bij een verpande verzekering heb je geen keuze.

Of je moet gehuwd zijn op huwelijkse voorwaarden/koude uitsluiting en met het vrijgekomen vermogen als erfgenaam de hypotheek (deels) af willen lossen.