Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muisbal

Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 15:11

Oké, ik ben jong 23 jaar, alleenstaand en woon bij mijn ouders. Maar wil zo langzamerhand toch wel op mezelf gaan wonen.
Ik werk 4 dagen en volg een opleiding. Heb geen recht op studiefinanciering of OV-kaart. Heb buiten mijn opleiding geen kosten aan dieren of (gekke) hobby's.

Volgens het Nibud zou ik maandelijks zo'n 400 euro te kort komen -O-
Dit is qua huur op basis van een studio (die ik uiteraard niet heb, maar wel bestaan) van 255 euro dat al verrekend is met de huurtoeslag. Goedkoper dan dat gaat het echt niet worden.

Hoe, maar dan ook hóé redden jonge mensen zich alleen?
Zelfs als ik mijn opleidingskosten weg zou halen zou ik het niet redden. Overdrijft het Nibud gigantisch in de bedragen? Of is het voor een alleenstaande echt huilen met de pet op?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:13

Ik lees mee, zit met precies hetzelfde, dus als iemand het antwoord weet of de oplossing; laat het me weten :))

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:15

Tja, ik kan natuurlijk niet in jouw portemonee kijken maar ik gok dat de gemiddelde 23 jarige die werkt voor een minimumloon 4 dagen in de week idd maar lastig op zichzelf kan wonen. Helemaal als die 23-jarige nog wensen heeft die verder gaan dan een truitje van de zeeman en erg simpel eten..

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:15

Ik weet niet wat het NIBUD rekent? Maar zet voor jezelf eens de vaste kosten op een rijtje. Je komt minimaal op zo'n 800 euro per maand uit en daar zou je van moeten kunnen leven (bijstandniveau), maar erg ruim heb je het dan niet :)

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:16

Toen ik in een huurhuisje woonde, hadden we samen 1200 euro nodig om van te leven. Incl paard, auto en zorgverzekering voor twee pers. Misschien heb je er wat aan ;)

Edit, ook geen huurtoeslag
Laatst bijgewerkt door _Gerdien_ op 19-08-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:17

Ik werkte voltijds, maar had blijkbaar wat meer inkomen, want geen recht op huurtoeslag. Hield genoeg over elke maand (zelfs met pony later) en zat nog ruim onder modaal. Maar wat wel en niet kan (nibud gaat uit van gemiddelden en die hoeven niet op jouw van toepassing te zijn) is niet zo te zeggen zonder dat er bedragen genoemd worden.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:19

Ik huur een studio in Groningen van 26m2 voor € 372,4 alleen heb ik wel recht op een uitwonende beurs en huurtoeslag.. al met al betaal ik zo'n €100 uit eigen zak voor mijn huis.. daar komt tv, water en elektra nog wel overheen. Voor de rest werk ik 8 uur in de week bij een supermarkt en wil het allemaal wel lukken.. echt veel en snel sparen is er niet bij.. maar rond kom ik elke maand toch wel :)

[Edit] ben trouwens 21 en woon hier nu 2 1/2 jaar..

imd

Re: Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:28

Ik huur een benedenwoning in Groningen, 60m2 totaal met ook een tuin van 60m2. Maandelijks kan ik voor alles met zo'n 800 euro rondkomen. Dit is alleen wel vrij krap, geld voor onverwachte uitgaven/leuke dingen is er dan weinig.

Heb je 'n linkje naar de nibud site waar je die berekening hebt gedaan? Ik kan 't niet vinden...

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:32

Ik ben wel benieuwd naar de berekening... ik denk niet dat dat helemaal klopt, ik ben een alleenstaande mama (24) van een 7 maanden oud zoontje, beneden woning in hartje Utrecht en kom rond zonder huurtoeslag...
Heb zelfs ruimte over.. nu verdien ik niet heel slecht maar ik werk maar 21 uur..

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:34

Huur van een studio/kamer is meestal particulier en, iig een aantal jaar geleden nog, heb je daar geen huurtoeslag voor. Misschien dat het daarom verkeerd is berekend. Je moet rekenen of je met 2/3 van je inkomen aan vaste lasten en 1/3 aan hhg het gaat redden. Dit is de verhouding die je het beste kan gebruiken.

Dus als je inkomen 1000 euro p.m. is kan je 750 euro spenderen aan huis, gas water energie/ ziektekosten/ overige verzekeringen/telefoon/eventueel auto en studie. En dan heb je 250 euro over voor hhg/ kleding/ sparen/ uitjes.

Ik heb verder geen ervaring hier in omdat ik al snel ging samenwonen en een riant twee pers inkomen had.

Wel heb ik mijn single broertje op die manier geholpen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:35

Ik heb een aantal jaar een studio gehuurd, particuliere huur was dat en ik kreeg geen huursubsidie omdat m'n inkomen te hoog was. Van dat te hoge inkomen onderhield ik ook een paard dus er bleef vooral toen ik net afgestudeerd was bar weinig over. Zonder je inkomen te weten, is het natuurlijk lastig inschatten wat je nodig hebt, maar het nibud geeft meerdere bedragen aan, van links naar rechts geloof ik minimum - voor jouw budget - normaal. Mijn ervaring is dat je van hun minimum zonder problemen rond kan komen :) Kijk even goed naar wat ze aangeven voor bijvoorbeeld tijdschriften, reiskosten, persoonlijke verzorging, kleding, etc. Ik vond dat altijd best hoge bedragen die in krappe tijden zonder al te veel moeite door de helft konden :D

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 15:36

De huur is op basis van ongeveer het goedkoopste wat je in Den Haag kan vinden via de sociale huurwoningsector. Zal zo even op een rijtje zetten waar ik op uit kwam met behulp van het Nibud.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:38

Misschien brutaal maar wat is ongeveer je inkomen dan? En wat zijn nu al je vaste lasten?
Anders is het moeilijk rekenen.

Maar het is sowieso behelpen om in je eentje te wonen

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:39

Toen ik vorig jaar nog op mezelf woonde (toen 21) kon ik het ook prima redden. Appartement van 650,- excl. daar kwam dus nog gwl en tv/internet bij. Ik verdiende 1100,- pmaand. En nee, ik kreeg geen huurtoeslag. En ik had wel een shetlander en wat huisdieren.
Ik vraag me dan ook af hoe jij nog niet rondkomt als je huis nog goedkoper dan een studentenkamer is? :=

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 15:40

Totaal inkomsten inclusief toeslagen: 1295

Uitgaven:
Huur: 390
Gas: 50
Elektra: 50
Water: 20
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht: 20
Waterschapsheffing: 18
Rioolrecht: 11
Telefoon/kabel/internet: 50
Zorgverzekering: 130
Inboedelverzekering: 9
Aansprakelijkheidsverzekering: 5
Studie: 200
Abonnementen: 50
Verzekering scooter: 60
Onderhoud: 20
Brandstof: 50
Overig vervoer: 10
Kleding ed / recreatie: 150
Niet-vergoedde ziektekosten: 35
Boodschappen: 160
Overig huishoudgeld: 20
Totaal uitgaven: 1508

Nu zitten er een aantal dingen bij je die jaarlijks betaalt of wellicht helemaal niet betaalt. Maar ik wil uitgaan van een gezonde leefsituatie zonder elk dubbeltje te moeten omdraaien. Zo kan het recreatie/kleding budget wellicht naar beneden, maar je kan dat ook zien als een stukje spaargeld als je dat niet uitgeeft.

M'n scooterverzekering is all-risk, zal op den duur wel naar een goedkopere verzekering gaan (maar hij is nu nog geen jaar oud en kán nog niet lager).
Sommige bedragen heb ik lager genomen dan het Nibud, sommige iets hoger en sommige uitgaven zelfs weggelaten want die zal ik niet hebben. Maar als ik het zo bedenk lijkt het me een vrij realistisch beeld.

Scooter wegdoen? Kan... Maar beperkt wel gigantisch mijn mobiliteit en maakt dat ik nog langer van huis ben voor het werk.
Ik wil wel uitgaan van een 'gelukkig'-leefbare situatie. Ik hoef van mijn ouders nog lang niet weg, dus ik moet nog niets.

Of ik moet wellicht 'gewoon' een beter betaalde baan zoeken :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:41

je huur is 225 euro (al verrekend met je huurtoelslag), neem voor het gemak even een rond bedrag van 100 euro per maand voor je g/w/l, dan je verzekeringen (zorg, inboedel, WA en evt auto), gemeentelijke belastingen en telfoon/internet/tv. Volgens mij heb je dan je vaste lasten aardig bij elkaar. Kom je imo zo rond de 600 euro uit. Als je dan 50 euro leefgeld hebt zou dus je minstens 800 euro per maand moeten verdienen om rond te kunnen komen.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:41

Het is gewoon lastig. Vriendinnen van mij hebben ook alleen gewoond en die moesten gewoon erg bezuinigen op boodschappen en benzine en uitjes. Vriendin heeft bijvoorbeeld maar 100 euro in de maand om van te eten. Hier red ze het mee, ze drinkt alleen maar water en thee en eet verder geen koekjes en alleen maar goedkope vleeswaren of kaas op brood. Makkelijk is het niet, maar het moet wel haalbaar zijn.
Je moet alleen niet meer te veel willen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:43

Davinia_ schreef:
Het is gewoon lastig. Vriendinnen van mij hebben ook alleen gewoond en die moesten gewoon erg bezuinigen op boodschappen en benzine en uitjes. Vriendin heeft bijvoorbeeld maar 100 euro in de maand om van te eten. Hier red ze het mee, ze drinkt alleen maar water en thee en eet verder geen koekjes en alleen maar goedkope vleeswaren of kaas op brood. Makkelijk is het niet, maar het moet wel haalbaar zijn.

100 euro per maand is wel te doen hoor :) ook met wat luxer broodbeleg etc. Je moet alleen sowieso van de a-merken af, ikzelf doe al mn boodschappen bij lidl en de rest van albert heijn euroshopper. Erg goed om je restjes denken en een vriezer is een must :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:44

imd schreef:
Davinia_ schreef:

100 euro per maand is wel te doen hoor :) ook met wat luxer broodbeleg etc. Je moet alleen sowieso van de a-merken af, ikzelf doe al mn boodschappen bij lidl en de rest van albert heijn euroshopper. Erg goed om je restjes denken en een vriezer is een must :)

Ja, het is ook te doen. Ze heeft ook nog 2 honden en houd ook wel eens wat over van de boodschappengeld.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:44

Ik snap je punt. Ik moet zeggen dat je wel een lange lijst aan uitgaves hebt.
Vooral het kopje kleding en recreatie €150 vind ik fors.

Ik ben 25 net een jaar aan het werk en woon ook nog thuis, het is niet anders.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:46

Abonnementen: 50 -> opzeggen
Gas en elektra zitten niet bij elkaar in?
Daarbij.. 150 in de maand voor kleding!? oef..

Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht, waterschapsheffing en rioolrecht (afhankelijk van je inkomsten!!) Kun je gedeeltelijk of helemaal kwijtschelden..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:48

Ik lees ook mee!

Ik heb ook een paard waar ik voor moet zorgen/betalen..
Maar zou ook heel graag op mezelf willen (nu 21 jaar) en moet nog 4 jaar naar school :+
Gelukkig wel maar 1x per week en de rest werken!

imd

150 aan kleding én recreatie hè...

Moet zeggen dat ik dat zo ongeveer ook wel uitgeef. Vrij actief sociaal leven, veel buiten de deur koffie drinken, wijntje doen, af en toe uit eten. Kleding koop ik weinig maar ik ben wel picky, dus soms wel wat duurder. Ben bang dat ik niet veel lager uit kom. Als je echt wilt is het mogelijk om er minder aan uit te geven, maar ik wil wel een beetje genieten en voor mij houdt dat dus in geld uitgeven aan dit soort dingen.. Hoe graag ik ook minder uit zou geven..

Tooske

Ik woon thuis en werk parttime en heb nu een merrie met veulen veulen ga ik aan houden dus 2 paarden heb een auto die een trailer kan trekken en kom per maand net uit of soms zelf niet. Op mezelf zit er dan voor mij ook helemaal niet in helaas.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:49

Momenteel heb ik een huurwoning van zo'n 300 euro, daarnaast met eten, zorgverzekering, telefoonrekening en nog wat extra te besteden hebben aan uitgaan, reizen, kleding etc, kom ik per maand op ongeveer 900-950 euro per maand uit.

Ik zie dat je in Den Haag woont. Aangezien ik ook in die omgeving aan het zoeken ben voor een baan, heb ik ook de huizenmarkt daar wat bekeken. Voor een redelijke zelfstandige studio ben je in Den Haag ook echt wel minimaal 550-600 inclusief gas, water, licht kwijt, wat ik zo kan zien en inschatten. Particulier dan he, en voor studiotjes betekend dat dan vaak dat je niet in aanmerking komt voor huurtoeslag. Voor de sociale huur moet je ook echt al wel een flink aantal jaren ingeschreven zijn, ik weet niet of je dat bent en of sociale huur je dan gaat lukken.

Mocht ik in die regio wonen in een zeflstandige studio zou ik wbt maandlasten dus zeker op de 1200-1300 euro per maand gaan uitkomen.

Hoe mensen het doen? Werken, of studeren met studiefinanciering of lening. Ik heb naast mijn studie jarenlang gewerkt en stufie en lening gehad.