Hoever gaan in zekerheid? Student -> paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Hoever gaan in zekerheid? Student -> paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 12:41

Heey Bokkers,

Even een vraagje waar ik al een tijdje mee rondloop. Weet niet of het hier goed staat, zo niet dan verplaats hem maar ;). Wist niet echt waar ik hem kwijt moest.

Ik wil al sinds een klein meisje een eigen paard. Ik wil het echt heel graag, maar heb ervoor gekozen om eerst mijn leven op de rit te hebben voordat ik hieraan wil beginnen. Ik heb een Reeks opleidingen achter elkaar gevolgd en ben zo langzaamerhand omhoog geklommen. Inmiddels zit ik in de afrondende fase van mijn HBO opleiding en hoop ik ergens in oktober/november af te studeren.
Ik ben een typ die van te voren alles goed doordacht en dichtgetimmerd wil hebben. Ik wil geen dier kopen met het risico dat ik het paard niet kan betalen en hij weg moet.

Nu zie ik hier genoeg mensen die zelf studeren en hun paard gewoon betalen van hun studiefinanciering en daarmee ook nog uitkomen.

Ik heb zelf een spaarrekening waar een gemiddeld gezin alleen maar van kan dromen (tenminste, in mijn omgeving), maar als ik daar de aankoopsom van het paard vanaf haal, en wat tuig e.d., dan blijft daar nog ongeveer de helft van over.

Door mijn instelling loop ik mijn eigen dromen/wensen in de weg.

Ik vraag me dus af, hoever moet je gaan in de zekerheid, of moet ik gewoon de sprong wagen en we zien wel waar het schip strand?

Zijn er hier mensen die deze sprong gewaagd hebben? wat heeft jullie gedreven in jullie keuze en welke afwegingen hebben jullie gemaakt?

secricible

Re: Hoever gaan in zekerheid? Student -> paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:44

Ik heb de sprong genomen. Mijn (nu) man (toen vriend), werkte wel als starter en we hadden ook een huisje.
Het is zwaar geweest, wonend in de randstad met torenhoge pensionplaatsen. Maar mijn verzorgpaard werd verkocht en ik wist dat als ik hem niet kocht ik hem kwijt zou raken.
We hebben het heel zwaar gehad, bij dierenartsrekeningen best wel eens hulp moeten vragen aan ouders, maar hebben het altijd gered.
Zeker als je een budgetje achter de hand hebt zou ik gewoon eens rekenen wat je over hebt iedere maand en wat je kostenplaatje wordt. Dan weet je zelf hoe het loopt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 12:50

Ik heb geen vriend (of zicht daarop) en woon nog thuis momenteel. Leef nu nog van mijn studiefinanciering en stagevergoeding. Na oktober zal ik het dus zelf moeten doen door snel werk te vinden (in mijn eigen richting zal waarschijnlijk in het begin toch niet lukken).

Ik woon in het oosten van het land. paard kun je redelijk kwijt voor +-200 euro (zelf mesten e.d.)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:56

Ik denk dat je beter kan wachten tot je afgestudeerd bent en een baan hebt gevonden. Dat is niet zo lang meer, plus je bent al wat ouder en zal dus ook niet meer zo lang bij je ouders willen blijven wonen, denk ik. En als je straks geen baan kan vinden, wat dan? Is in de huidige economie niet zo heel erg ondenkbaar. Dan heb je geen baan, geen stufi, dus ook geen geld om je paard van te betalen en dan ben je 25 en woon je ook nog steeds bij je ouders thuis...

Ik zou wachten dus tot je klaar bent met je studie en een baan hebt (en beter eigenlijk nog een contract voor onbepaalde tijd), en misschien ook een eigen huisje. Pas dan weet je precies hoeveel geld je overhoudt. Dus niet dat je straks op jezelf wil, maar daar geen geld meer voor hebt en dan zult moeten kiezen tussen paard of huis.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:03

In hoeverre kan je de maandelijkse kosten betalen zonder aan je spaarrekening te komen elke maand?
Kan jij de kosten elke maand betalen dan zou ik het wel doen. Dan heb je iig je spaarrekening voor noodgevallen mocht er een DA moeten komen oid.
Moet je elke maand je spaarrekening plunderen om de stalling te betalen dan zou ik wachten. Want op den duur is de spaarrekening dan ook leeg.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:06

Wat je misschien jezelf ook moet afvragen is: wil ik straks als ik een fulltime job heb zelf nog mesten en misschien zelfs wel voeren iedere dag? Heb je wel eens fulltime gewerkt? Dat is anders dan stage lopen nl en ik moet zeggen dat me het nog steeds zwaar valt..

Financieel ga je het redden, tijdtechnisch maak ik niet op uit je verhaal. Probeer dat eens op een rijtje te zetten voordat je begint! En waarom nu al eentje kopen, van de winter zijn paarden wat goedkoper (op stal is duurder dan op het land waardoor het aanbod groeit en de vraag daalt). Je kan ook even wachten tot je werk hebt en een betere inschatting kan maken van hoe dan je leven eruit ziet. BV omdat je geen werk in de buurt kan vinden en daarvoor meer richting randstad moet, stalling word dan duurder, huisjes worden dan duurder, meer kosten voor vervoer blablabla

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:07

Niks in het leven is zeker, dat is de enige zekerheid die je kunt krijgen. ;) Tuurlijk staat het er iets beter voor wanneer je werk, een betaalbaar huis etc. hebt dan wanneer je van de bijstand moet leven in een kraakpand, maar er zijn nooit garanties.

pluisje88 schreef:
Door mijn instelling loop ik mijn eigen dromen/wensen in de weg.

Dat kan toch nooit de bedoeling zijn? :) Ik heb mijn paard gekocht in een tijd waarin het vast niet verstandig was, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Ik geniet alweer jaren van haar, dat had ik anders allemaal gemist. Uiteraard heb je een bepaalde verantwoordelijkheid wanneer je voor dieren kiest, maar als je situatie op het moment toelaat dat je een paard kunt kopen en onderhouden zou ik er absoluut voor gaan. Geniet er van, het leven is al veel te kort en onzeker. :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 13:07

Nu heb ik een gemiddeld inkomen van 500 euro (ongeveer). vanwege het feit dat ik thuis woon heb ik weinig kosten, Dus ja ik kan de maandelijkse kosten betalen zonder aan mijn spaarrekening te moeten komen. In ieder geval nu nog. Hoe lang dat zo blijft? tja...

De stalling die ik op het oog heb voert wel. Je hoeft alleen te mesten :j
Maar dat lijkt me een kleine moeite als je toch gaat om te rijden.

Ik heb ruim half jaar 40 uur stage gelopen, 's avonds toetsen geleerd en werkstukken gemaakt en dan nog op de zaterdag gewerkt. Ik weet wel wat een druk leven is, en ben niet het schoolvoorbeeld van een luie student. ;) Hoeveel tijd er in een paard gaat zitten kan ik nog niet helemaal inschatten, aangezien ik er nog nooit 1 heb gehad :o
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 19-08-13 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:08

tijdstechnisch is een fulltime baan en een paard killing. Of je moet heel veel support uit je omgeving hebben. Ik heb juist mijn paard verkocht vanwege chronisch tijdgebrek!..was echt niet te combineren, dan kon ik er 0,0 ander sociaal leven naast hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:10

Ook ik heb lang gespaard, en heb alles wel 10 keer op een rijtje gezet. Ook vragen zoals: Wat als.. ze kreupel wordt? Wat als.. ze een ziekte krijgt en ik haar nooit zou kunnen berijden? Wat als... ze NU naar de kliniek moet? Op deze vragen kon ik alleen maar antwoorden: eerste hulp wil ik haar kunnen bieden en als ze ziek wordt zal ik haar nooit weg doen.

Mijn keuze was een 2-jarige ivm met nog 1 jaar-durende opleiding die veel tijd en energie gaat kosten. Met een 2-jarige heb ik geen geld nodig voor harnachement, ijzers, brokken etc. Ze staat lekker 24/7 op de wei met wat paardjes. Ik betaal NIETS voor mijn paard van mijn stufi, want stel ik stop onverwacht met de opleiding, dan heb ik geen stufi meer dus ook geen geld voor onderhoud paard.

Qua geld had ik voor de aankoop: het aankoopbedrag + een ziektekostenpotje voor spoed-gevallen
Elke maand stop ik wat geld in het potje (€50-100) en ik regel deze week een verzekering en kijk
wat bij mijn financieen past. Ik heb de sprong gewaagd en heb er nog geen enkel moment spijt van!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 13:13

Dat ik nu ga afhaken lijkt voor mij niet vanzelfsprekend. ben namelijk bezig met mijn afstudeeronderzoek ;)

Mag ik vragen hoeveel geld jij had op het moment van de koop en welk deel daarvan jij hebt gebruikt voor de aankoop e.d. pimaude? mag via pb uiteraard!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:14

Het is net alsof ik mijn eigen topic lees :+ . Ik ben ook zo, ik wil het liefst alles tot in de cent kloppend hebben en zeker weten dat het uit kan.

Ik heb mijn paard uiteindelijk gekocht tijdens mijn studententijd en ik heb hem kunnen onderhouden van mijn bijbaantje :j altijd netjes geld opzij gezet 'voor het geval dat'. En mijn vader gevraagd om zijn goedkeuring en zijn steun wanneer het echt nodig zou zijn! (gelukkig niet nodig gehad). Inmiddels werk ik fulltime en is paardlief er nog steeds en nog ben ik (te) zuinig op mijn geld. Maar ach beter zo dan iedere maand met een lege bankrekening!

Je klinkt als iemand die verstandig met zijn geld omgaat dus ik geef je het advies: vergeet niet te genieten!!! Soms moet je de stap nemen :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:18

En wat doe je nu in de paarden?

Wellicht is het een idee om eerst een paard van andere te verzorgen zodat je meer inzicht krijgt in de kosten en de tijdrovende bezigheid?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:20

ik denk dat je de investering tijd zwaar onderschat! Ik heb ook altijd gewerkt naast mn fulltime studie, veel stages gelopen en dan nog savonds aan de bak moeten voor tentamens ed. maar echt: grote mensen job is heel anders dan stage lopen.

Ik heb al vanaf mn 14de een eigen paard, het grootste deel van mn sociale leven is op stal en op mn werk omdat naast die 2 heb ik nul tijd over (de overige tijd zit hem nl in reistijd, huishouden en slapen). Ik ben super dankbaar dat ik een goede vriendin hebt die 3 dagen per week mn paard doet, daardoor heb ik nu de tijd om er iets anders naast te doen in mn leven. Anders was mn beestje echt weg gegaan hoe gek ik er ook op ben; het breekt je op! Zeker in de winter als het koud, donker en nat is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:21

Je hebt pb!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:22

Goede tip van Smurffie :) Financieel is het te berekenen wat een paard kost/kan kosten, maar ik merk zelf dat de tijd vele malen lastiger kan zijn dan het geld. Naast verzorging (zeker anderhalf uur per dag) moet je ook nog reistijd rekenen. Heb je dat er voor over en kan je dat combineren met je eventuele baan?

Ik plan mijn werk zo dat ik vroeg begin en eind van de middag naar stal ga, dan naar huis eten etc. Dat vergt wel wat discipline en alles moet 'mee' zitten op een dag. Dat nekt mij nog wel eens, nu heb ik de luxe dat mijn paard in volpension staat en er iedere dag een paar uur uit komt en hulpvaardige stalgenootjes heb. Een dagje onvoorzien overslaan kan dus.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:24

Is het een idee een tijdje een paard te leasen om te kijken hoe het je bevalt en of je qua tijd uitkomt?

Ik stond twee jaar geleden ook voor deze keus. Ik had al 5 jaar één eigen paard en mijn manegelieveling zou op pensioen gaan en ik mocht hem overkopen. Het gebeurde allemaal sneller dan ik verwacht had wegens zijn ziekte (hij was toen nog 'maar' 20 jaar) en ik heb heel even serieus getwijfeld, want ineens twee paarden te onderhouden als student is niet niks. Maar uiteindelijk toch de sprong gewaagd met het idee dat we de problemen wel zouden oplossen als ze kwamen :) (kon ook op steun van mijn vader rekenen gelukkig!). We zijn ondertussen twee jaar verder en ik ben heel blij dat ik toen voor mijn tweede paard gegaan ben.

Tuurlijk kost het soms best veel geld en kan ik niet zomaar alles doen wat ik wil wegens geld of tijdgebrek. Volgend jaar ga ik samenwonen met mijn vriend en het feit dat er twee paarden mee moeten, maakt de zoektocht naar een (huur)huis er niet gemakkelijker op. Maar ik heb er vertrouwen in dat alles uiteindelijk wel zal goedkomen.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 19-08-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:25

Het is niet altijd mogelijk een paard te verzorgen. + je moet ontzettend geluk hebben met de eigenaar van het desbetreffende paard. Een eigen levert mij alleen al rust op omdat je bij een eigenaar toch vaak verwachting mee krijgt. Met leasen kan ze niet door sparen voor het eigen paard

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:30

Ik zou eerst afwachten tot je een baan hebt...... Ik heb geen idee of het werk in jouw sector makkelijk te vinden is, maar best een kans dat je verder van huis komt te werken. Reistijd kan killing zijn.
Ook weet ik niet hoe lang je van plan bent om nog thuis te blijven wonen. Op jezelf wonen kost naast veel geld natuurlijk ook extra tijd.

Ik ben enorm blij dat ik geen eigen paard heb, maar een bijrijdpaard...... Terwijl een eigen paard natuurlijk wel altijd mijn droom is geweest (bij welk paardenmeisje niet zou ik haast zeggen).

edit: overigens ben ik er wel van overtuigd hoor dat het prima kan naast een fulltime baan. Maar gaat me er meer om dat je nu zo vlak bij je afstuderen zit en er dus toch wel veel grote veranderingen aan komen. Dat zou ik eerst afwachten hoe dat loopt.
Het maakt nogal veel uit of je op 15 minuten van je huis komt te werken of op 1,5 uur. En of je zelf je uren mag plannen of dat je strikt van 9 tot half 6 aanwezig moet zijn (en dat dan weer in combi met reistijd kan best laat worden).
Laatst bijgewerkt door manzano op 19-08-13 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:37

Ik had precies hetzelfde als jou, echt exact.

Ik heb ook de sprong genomen en het maar gewoon gedaan. Heb er nog geen seconde spijt van gehad ondanks dat ik nu veel minder te besteden heb per maand. Als je je paard eenmaal hebt is hij je zoveel waard. Ik word er echt enorm gelukkig van. DOEN! ;)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:38

Persoonlijk zou ik het niet doen. Ik denk dat het, zowel qua geld als tijdsinvestering, lastig in te schatten is hoeveel je precies aan een paard kwijt zal zijn en dus zou ik zelf zo'n beslissing nooit nemen als zaken op het punt staan te veranderen, zoals bij jou; je gaat afstuderen en dan vermoedelijk een baan zoeken? Dan zou ik dus eerst dat allemaal rustig afmaken en eens kijken hoe het gaat als je een baan hebt, en dan kun je gaan nadenken of het met een paard erbij ook allemaal nog haalbaar is.

Er zijn zat mensen die het wel doen en het kan ook vast prima, maar ik ben - net als jij - iemand die alles eerst gepland wil hebben. Daarnaast zou ik liever wat meer 'buffer' willen hebben, financieel dan, omdat er toch altijd kosten om de hoek komen kijken die je misschien niet zag aankomen....

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:39

studiemiep schreef:
tijdstechnisch is een fulltime baan en een paard killing.

Mij lukt het prima :j
Daarbij voer ik en mest ik ook zelf, paard wordt s'ochtends wel voor me buitengezet.

Lekker doen meid! :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:41

Ik denk dat het een heel verstandig besluit van je was om te wachten tot je je leven op de rails hebt. Dus ik zou dat lekker vasthouden.

Want ik neem aan dat je binnenkort ook op jezelf wilt gaan wonen? Reken dan maar alvast op 500 euro per maand extra, want dan zul je huur (+ borg), gas/licht/water, belastingen en je eigen boodschappen moeten betalen. Om dat en de stalling van een paard te moeten betalen, zul je inderdaad fulltime moeten werken. Dat je het nu ook druk hebt geloof ik wel, maar je hebt nu dan ook geen paard. Je hoeft niet het hele huis schoon te maken, alle boodschappen te doen, elke dag (of om de dag) te koken e.d.
Dus laten we zeggen dat je 3 à 4 dagen in de week naar je paard kan, en dan is dat best druk. Dan zou je om de dag moeten mesten. Maar wordt het paard ook buiten gezet of staat het dan op stal de dagen dat je er niet bent? Of staat het dan in z'n eentje in een paddock?
Daar komt natuurlijk ook nog de hoefsmid, ontworming, les van een goede instructrice, bezoekje osteopaat en dierenarts/tandarts bij. (Uiteraard niet elke maand, maar het telt wel allemaal bij elkaar op)

Het kan allemaal hartstikke leuk lopen natuurlijk, maar het kan ook verkeerd lopen. En om dat goed op te vangen zul je dus inderdaad gesetteld moeten zijn en een baan hebben.
Je zou bijvoorbeeld een paard kunnen leasen om te kijken hoe het je bevalt icm met een full-time baan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 13:44

Ik heb 3 jaar een arabier bijgereden (5 keer per week, soms vaker) op dezelfde stal als mijn eventuele paard zou komen te staan. Ik deed alles alleen en zelf, alleen had de kosten niet van het paard. Na de verkoop van dat paard heb ik driekwart jaar een kwpn ruin bijgereden voor iemand die zwanger was.

Bijrijdpaarden zijn op dit moment erg lastig te vinden, en als ze er al zijn is het lastig om er 1 te vinden door mijn gewicht, dat net iets meer is dan dat van de gemiddelde. zeker nu met de hype om niet meer dan 40 kilo op je paard te willen hebben kom ik dus niet meer aan een paard. Daarbij ben ik het zat om me telkens te hechten aan een paard, en dan afscheid te moeten nemen door keuzes van de eigenaar. Ik wil graag zelf het zeggenschap hebben over een paard..

Lessen doe ik niet meer, aangezien ik op het punt ben aangekomen dat ik niks meer leer van gewoon lessen op maneges e.d.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 13:45

Ik heb nog geen plannen om snel op mezelf te gaan wonen. Ik ben alleen, en ik weet nu al dat de muren dan op mij af gaan komen. Ik blijf nog lekker even thuis en dan zien we daarna wel verder