Bespaartips.. Wie helpt mee bedenken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Bespaartips.. Wie helpt mee bedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:33

Aangezien iedereen tegenwoordig de broekriem moet aantrekken, leek het me leuk om een topic aan te maken waar allerlei bespaartips voorbij komen.
Nu is er al een topic [HTT] Bezuinigen op de boodschappen - deel 5 maar ik dacht.. Er moeten meer tips zijn!
Dus laten we deze met zn allen delen, en elkaar helpen besparen :)
Ik zal beginnen:

Was niet meer drogen in de droger, maar zoveel mogelijk buiten/of op een droogrek/waslijn.

Wasmachine op 30 of 40 graden (verkort) laten wassen. (Ondergoed/handdoeken etc. op (verkort) 60 graden)

Verwarming 1 of 2 graadjes lager zetten en een dikkere trui aantrekken, en s'nachts/niet thuis, helemaal uit.

Elke weekend het kleingeld uit je portomonee halen, en dit sparen.

Ongeveer 5 minuten p.d. douchen, ipv 20 minuten.

Let op de aanbiedingen.

Volgens mij weet ik er nog veel meer, maar kan het zo snel even niet bedenken..
Ik ben benieuwd naar jullie tips :)

arabella2000

Re: Bespaartips.. Wie helpt mee bedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:34

pinpas thuis laten en elke week geld pinnen om uit te geven. Wat daarvan over is sparen (bv elke week 50 euro voor eten en dingen doen en dan wat over is in een spaarpot)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:39

's avonds in plaats van de lampen aan te doen een aantal leuke kaarsen aansteken!

Gewoon gezellig een avondje gezelschapsspelletjes doen in plaats van voor de tv hangen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:42

De verwarming 's nachts helemaal uit zetten en dan 's morgens terug aan is duurder, het terug opwarmen na uit te zijn geweest kost veel meer energie dan op een lage temperatuur aan blijven. Dat zou ik dus niet doen. ;)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:43

Konstantine schreef:
De verwarming 's nachts helemaal uit zetten en dan 's morgens terug aan is duurder, het terug opwarmen na uit te zijn geweest kost veel meer energie dan op een lage temperatuur aan blijven. Dat zou ik dus niet doen. ;)

Ik bedenk me ook net dat ik die s'nachts op 15 graden heb haha :')

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:47

Kortere programma's op de wasmachine wassen vaak niet goed schoon: het express-programma dat veel machines hebben verkort bijvoorbeeld het spoelproces, waardoor er allemaal zeep en vuil in je wasgoed blijft zitten. Vooral bij ondergoed is dat niet echt wenselijk (jeeeeuk :x ) maar je andere kleding gaat dan ook gewoon sneller stinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:47

Op maat koken.
Doordeweeks geen koekjes bij de koffie.
Op de fiets boodschappen doen ipv met de auto.
Brood in de vriezer en alleen uithalen wat je meteen smeert.
Huis kwartier ECHT opengooien/luchten ipv hele dag iets op een kier in de winterdag.
Shirtje wat je bv alleen 1 avondje aan gehad hebt een dag buiten hangen ipv meteen in de was gooien.

Overigens:
Mijn wasmachine is op het LANGE programma energiezuiniger dan op de korte.
En huis terug opwarmen kost idd meer energie dan verwarmd houden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:48

Verwarming helemaal uit is inderdaad duurder als dat je de verwarming een aantal graden terug zet :-)

- goed rondkijken op internet als je een product zoekt, zo verschillende winkels vergelijken
- tweedehands, kringloopwinkels
- nog eens kritisch door je verzekeringen heen lopen. Heb je ze nodig? Zijn er die goedkoper kunnen? Opzeggen?
- Abonnementen: gebruik je het nog? Kan het goedkoper?
- Geen schuld opbouwen bij je ziektekostenverzekering, dat scheelt een hoop geld
- is er misschien nog een regeling waar je recht op hebt? Kwijtschelding gemeentebelasting bijvoorbeeld?

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:52

Hoe weet je dat je lange wasprogramma zuiniger is?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:52

Drastisch besparen is aanvankelijk eigenlijk vooral investeren.
Het huis goed laten isoleren, tochtstrips en tochtrollen kopen, een waterbesparende douchekop kopen, nieuwere (dus zuinigere) apparatuur kopen, folie achter de verwarmingen plakken, LED-lampen in plaats van gloei- en spaarlampen... Aanvankelijk is het allemaal een rib uit je lijf, maar het betaalt zich wel terug, dat duurt alleen even.

Kleinschaliger besparen doe je door je levensstijl aan te passen.
Korter douchen, inderdaad eerst een dikkere trui of een plaidje pakken voor je de verwarming verder opstookt, in de slaapkamer helemaal geen verwarming aan maar gewoon een wat dikker dekbed, de hele dag hetzelfde kopje gebruiken (wel even omspoelen) in plaats van iedere keer een nieuwe te pakken en die weer in de vaatwasser te mikken. Maaltijden in grotere hoeveelheden klaarmaken en twee dagen hetzelfde eten, in plaats van frisdrank ranja of thee drinken, goedkopere merken kiezen (huismerk i.p.v. A-merk, hoewel bij onze super het A-merk geregeld goedkoper is dan huismerk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:57

LisaB schreef:
Hoe weet je dat je lange wasprogramma zuiniger is?

Gebruiksaanwijzing met energieverbruiktabellen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:57

Wat wij doen:

- Apparaten niet op standby laten staan maar helemaal uitzetten.
-TV/PC ook gelijk uit als hij niet gebruikt wordt.
- ' S nachts verwarming op 16 graden.
- Heb een goedkoop Sim-only mobiel abonnement, betaal slechts 9.99 per maand (dan natuurlijk wel goed opletten dat je er niet overheen gaat)
- Voor boodschappen hebben we een aparte rekening waar we elke week een vast bedrag op storten waar we niet overheen gaan. Zo weten we precies hoeveel we maandelijks aan boodschappen uitgeven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:00

Naamloos1 schreef:
Konstantine schreef:

Ik bedenk me ook net dat ik die s'nachts op 15 graden heb haha :')

Dat is ook duurder ;) het beste is de verwarming 'snachts 2 graden lager te zetten dan je normaal hebt. Anders kost het je meer omm je huis weer op te warmen.

Verkort programma op de wasmachine kost ook meer dan het volle programma, omdat hij dan meer energie gebruikt.
Idem dito met dr vaatwasmachine. Bij ons duurt het eco programma 3,5 uur. Als ik hem het programma van 1 uur laat draaien verbruikt hij 3x zoveel energie.

Kaarsen branden wat ik hier lees, is duurder dan je lampen aan en bovendien slechter voor het milieu!

Qua bezuinigen kun je minder vlees eten, is ook beter voor het milieu. En meer boodschappen bij aldi/lidl halen. Scheelt echt veel ivm andere supermarkten. Geen chips/snoep/andere rotzooi kopen, het is slecht voor je en kost een vermogen ivm gezond eten.
Kleding kopen in de uitverkoop en niet voor de volle mep. Dat doen wij vooral om te bezuinigen. Wel kopen we dan merkkleding die goed geproduceerd zijn, en geen hm kleding uit de fabriek van india waar kinderen voor een paar cent per dag je broeken maken...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:15

Mobieltje niet gebruiken behalve om 112 te bellen als er geen gewone telefoon aanwezig is.
Vroeger konden we het ook zonder!!!!
En pre paid uiteraard. Ik gebruik 10 europ per maand en daar bel ik ook nog voor naar nederland, en ik heb geen gewone telefoon...

Geen snacks en snoep kopen. Geen frisdrank kopen, maar limonade die je aanmaakt met water. In de zomer met ijsklontjes heel lekker. Je kunt ook zelf icetea maken.
Geen alcohol in huis halen.
Geen kant en klare maaltijden kopen.
Boodschappenlijstje maken met hulp van folders met de aanbiedingen er in, maar geen dingen in de aanbieding halen die je anders ook niet zou halen.
In elk geval waspoeder, shampoo en conditioner van huismerk kopen.

Bij alles dat je koopt jezelf vragen: "Heb ik dit echt nodig? Ga ik dood of loop ik naakt of lijd ik honger als ik het niet heb?" moet je zien hoe weinig er in je mandje komt! :+
Oja altijd een mandje nemen, nooit een karretje. (Die hebben ze speciaal om je koopgedrag te beinvloeden, net zoals vers broodgeur en muziek).

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:22

Lusitana schreef:
Oja altijd een mandje nemen, nooit een karretje. (Die hebben ze speciaal om je koopgedrag te beinvloeden, net zoals vers broodgeur en muziek).

Probeer maar eens boodschappen te doen voor een gezin met 4 kinderen in een mandje, gaat je niet lukken hoor.

Wij pinnen iedere week ons budget, en als t op is is het op.
Wasmiddel maak ik zelf
Shampoo haal ik bij Lush (dat is wel duur) maar dat is een groot blok en daar doe ik een eeuwigheid mee
Kleding e.d. enkel tweedehands kopen, bij voorkeur op rommelmarkten zodat je ook geen verzendkosten hebt.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:25

Gebruik je merkproducten? Check dan http://www.voordeelmuis.nl/ :)
Van bijna elke winkel staan de aanbiedingen uit de folders online inclusief sleutelwoorden. Daardoor kun je heel makkelijk zoeken. Gebruik je bijvoorbeeld graag Dreft afwasmiddel, Page toiletpapier en Nivea dagcreme, dan kun je via deze site makkelijk de aanbiedingen vinden. De sleutelwoorden kun je samenvoegen tot een wekelijkse mail, zodat je weet of jouw producten in de aanbieding zijn. Op deze manier hoef je nooit meer de volledige prijs te betalen :)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:26

Geen boodschappen doen als je honger hebt. Zorgen dat je van te voren al een lijstje maakt en je daaraan houd. Kaarsen zijn volgens mij inderdaad duurder dan gewoon de lamp aan.

De bramenstruiken staan nu aardig in bloei! Ik heb vandaag ook geplukt. Gratis en lekker. :j

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:27

zo zie ik regelmatig mensen de waterkoker leeggooien en opnieuw vullen om thee te zetten. Ook an de meeste theezakjes kan je heus wel 2 kopjes zetten. Of de afwas voorspoelen, je kan ook je bord beter uitschrapen of minder saus gebruiken bij de patat. Aardappelen in kleinere stukjes snijden en opzetten met bv heet water. En hou asjeblieft je woning lekker warm, niemand zit te wachten op reumatische klachten.
Je hoeft niet dagelijks te douchen als je niet vreselijk vies wordt en ook je kleding hoeft niet na 1 dag in de was. Wij verkleden ons als we thuis komen bijvoorbeeld. Mijn kids hebben speelkleren en goede kleren. Met speelkleren doen ze een dag of 4 (oke, nu in de vakantie niet, nu ist 2 dagen) Of ze moeten zo vreselijk vies geworden zijn , slootje springen of zo haha. oja, koffie niet in de pot houden maar in een thermoskan doen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:29

Ik heb zelf het idee dat de energiekosten vele malen lager zijn dan wat ik bijv. aan paardrijlessen besteed elke week :) Ik vraag me af hoeveel het echt scheelt elke maand, als je bv je tv uit laat.

Wat de boodschappen betreft, daar zou ik toch wel op kunnen bezuinigen. Zo kopen we veel bier (duur!) en ook van die energie blikjes, en heel veel chocola :o

Ik ga dit topic even volgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:32

Geen paarden bespaart nog het meeste... :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:34

Hinke schreef:
Ik heb zelf het idee dat de energiekosten vele malen lager zijn dan wat ik bijv. aan paardrijlessen besteed elke week :) Ik vraag me af hoeveel het echt scheelt elke maand, als je bv je tv uit laat.

Wat de boodschappen betreft, daar zou ik toch wel op kunnen bezuinigen. Zo kopen we veel bier (duur!) en ook van die energie blikjes, en heel veel chocola :o

Ik ga dit topic even volgen.

Die energieblikjes heb je nergens voor nodig... Slecht voor je, dus weg ermee. Wij drinken thuis altijd water of thee. In de zomer doe ik citroenschijfjes in mn water. Heerlijk, en gezond. Wij doen het in principe voor onze gezondheid, maar het scheelt wel veel geld. We halen ook bijna nooit chips of andere slechte dingen. Je kunt ook prima plakjes komkommer of snoeptomaatjes snaaien ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:34

Suzanne F. schreef:

Geen kinderen en geen huisdieren ook :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:36

verootjoo schreef:
Suzanne F. schreef:

Geen kinderen en geen huisdieren ook :')

Nou, kijk, doe ik dat eens even goed. :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:41

Ik heb wel ponies en huisdieren, maar die kosten me nog geen 50 euro per maand bij elkaar en daar heb ik ook mijn plezier van. De honden , katten en kippen hebben nog nut ook. Ik zie mijn dieren ook meer als boerderijdieren.

Ik heb gratis water (put) en 20 euro electra per maand, dus daar hoef ik gelukkig zelf niet om te denken.

Maar anders, ook gewoon het licht alleen aan waar je bent.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:43

we hebben een kleine dierentuin en 4 kids oeps