hoe ga je hier nu mee om ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

hoe ga je hier nu mee om ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 22:13

hoi ik moet dit echt even van me afschrijven... ik wil dan ook op voorhand de mensen die dit helemaal lezen al bedanken!

het zit dus zo,
sinds begin juni zijn ik en mijn moeder verhuist nadat zij en haar vriend uit elkaar gingen. zij en die vriend gingen samen wonen na elkaar bijna een half jaar te kennen. dit is niet goed afgelopen en dus na bijna twee jaar verhuist naar een appartement met zen twee. de rede dat ze uit elkaar gingen was omdat ik en mijn moeder nog vast zitten in het verleden een hele nare tijd waar mijn moeder bedrogen en belogen werd en ik mishandeld op verschillende vlakken.

maar goed daar gaat het probleem niet over. eind juli ontmoete mijn moeder een van haar vrienden van vroeger en ook hij komt uit een heel naar verleden. na elkaar bijna 20 jaar niet gezien te hebben zijn ze terug contact beginnen opzoeken al snel kwam hij met de zin 'ik had vroeger al een oogje op jou, maar dat heb je nooit geweten" en ja hoor je ziet het al komen na amper een week waren ze al een stel. Ik had hier nog niet echt problemen mee op dat moment maar toen ging het opeens wel heel snel... na enkele weken werd er gesproken over 'ware liefde' 'ik heb me nog nooit zo gevoeld" "ik had nooit gedacht dat ik nog zo een gevoelens voor iemand zou hebben". het ging echt zo snel en ik voelde de ademruimte rondom mij steeds kleiner worden. nog enkele dagen later werd er gesproken over samen een tattoo te laten zetten en dan ook de woorden van mijn moeder "ik zei altijd dat ik nooit meer wil trouwen maar nu begin ik te twijfelen". Dat was het moment dat ik echt in paniek begon te geraken.

ik ben 17 jaar en woon al heel mijn leven in omgeving waasland dit is in de provincie Oost-vlaanderen in Belgie. ik ken hier alles en heb al men vrienden hier ook mijn vriendin (ik ben lesbisch) komt van hier in waasland en zie ik tijdens de school periode elke dag en meestal ook in de weekends. de vriend van mijn moeder daar integen woont in heffen omgeving mechelen wat met de auto van hier zo ongeveer een half uur rijden is maar het verschil tussen mijn leefomgeving en zijn leefomgeving is erg groot.
De vriend van mijn moeder heeft dus een huis in heffen lekker goedkoop en net helemaal hernieuwd.

sinds een tweetal weken zijn mijn moeder en hij echt plannen aan het maken om samen te gaan wonen. En deze plannen zouden al voor na nieuwjaar zijn. Natuurlijk aangezien zijn huis goedkoop is zouden wij naar daar gaan. ik snap dit wel het is goedkoper, makkelijker voor het werk, mijn moeder is ook in mechelen op gegroeid dus kent de streek. maar voor mij is dit zo een grote verandering en ik voel me echt niet lekker bij dit. het gaat veel te snel.

ik begin me dan ook om alles zorgen te maken; mijn vriendin die ik waarschijnlijk veel minder ga zien, mijn paard, mijn pshycholoog, mijn eigen mentale weerstand..

natuurlijk zijn voor al deze dingen oplossingen maar ik wil gewoon echt niet verhuizen... maar ik heb ook helemaal geen zin om de boze stiefdochter te zijn die in het geluk van haar moeder staat.

wat moet ik nu doen?

nogmaals bedankt als je dit alles gelezen hebt. ik ben zo overstuur op dit moment dus ook mijn excuses voor fouten in de tekst.

0000

Re: hoe ga je hier nu mee om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:20

Ten eerste, gewoon rustig blijven ademhalen. Zolang er niets definitief is, is er ook geen reden om overstuur te zijn. Snap je stress wel, maar maak het jezelf niet te lastig door te gaan doemdenken.

Dan, probeer even te relativeren. Je bent 17...Een halfuur met de auto lijkt nu een eeuwigheid maar als je straks 18 bent en een rijbewijs hebt, stelt het echt niets meer voor. In mijn ervaring wordt je leefwereld vanzelf groter na de middelbare school en nog veel meer na je vervolgopleiding. Dat is normaal, niets om je zorgen over te maken en omdat je zelf ook ouder wordt, meestal ook niet zo'n probleem. Gaat dus enkel om een korte tijd ter overbrugging, dat is vervelend natuurlijk maar vast niet onoverkomelijk.
Tot slot even nog verder vooruitgekeken, ik neem aan dat je niet eeuwig bij je moeder blijft wonen. Probeer de eventuele verhuizing dus niet meteen te zien als iets onomkeerbaars, maar onthoud dat jij binnen een aantal jaren zelf de keuze mag/moet gaan maken waar en hoe je wilt gaan wonen. Daar verandert dit helemaal niets aan.

Zo, hopelijk even een nuchtere kijk erop, evengoed veel sterkte en wat lief dat je zo duidelijk aangeeft je moeder niet in de weg te willen staan!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:21

Heb je je moeder dit al verteld?
Ik zou bovenstaande aan je moeder laten lezen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:27

ben je misschien ook bang dat ook deze relatie verkeerd kan aflopen en jullie misschien weer moeten gaan verhuizen? Ik snap je zorgen hoor. Maar heb je het ook met je moeder besproken of vind je dat lastig?
Laatst bijgewerkt door dito op 16-08-13 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:42

Hannanas schreef:

Idd, hierover praten is denk ik wel de sleutel want je moeder heeft ook met jou rekening te houden vind ik zelf. Je komt uit een moeilijke tijd, waarom niet eerst een beetje rust en stabiliteit voor jullie twee?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:47

Joolien schreef:
Hannanas schreef:

Idd, hierover praten is denk ik wel de sleutel want je moeder heeft ook met jou rekening te houden vind ik zelf. Je komt uit een moeilijke tijd, waarom niet eerst een beetje rust en stabiliteit voor jullie twee?

Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Ik begrijp dat je moeder helemaal 'hoteldebotel' is en alles zo snel mogelijk wil doen nu, zeker omdat ze denkt haar 'grote liefde' te hebben gevonden, maar als jullie al zo'n nare tijd achter de rug hebben, dan is een beetje stabiliteit ook goed! Waarom gelijk van de één naar de ander vliegen? Maar dat is natuurlijk een beslissing die je moeder heeft gemaakt, jij niet. Ik denk dat praten met je moeder de beste oplossing is.

Sterkte meid :)

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 22:50

ik heb het inderdaad met men moeder al wat besproken en ze zegt zelf ook dat als ik er niet achter staat ze het niet doet maar dan kom ik weer op het punt dat ik weer de boze dochter ben die haar moeder haar geluk in de weg staat en na alles wat we hebben doorstaan vind ik wel dat ze het verdient...

maar zoals jolien aangeeft ik wil gewoon even een time out ik word elke keer mee van de ene naar de andere relatie gesleurd en tot nu toe heb ik dat altijd goed aanvaard maar de emmer zit echt vol nu elke keer weer hetzelfde verhaal over verhuizen en dan gaat het enkele maanden goed en dan weer heel slecht steeds weer die ruzie en voor mij steeds weer de schrik dat er weer iets zoals vroeger gaat gebeuren..

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:53

TsarinaZ schreef:
ik heb het inderdaad met men moeder al wat besproken en ze zegt zelf ook dat als ik er niet achter staat ze het niet doet maar dan kom ik weer op het punt dat ik weer de boze dochter ben die haar moeder haar geluk in de weg staat en na alles wat we hebben doorstaan vind ik wel dat ze het verdient...

maar zoals jolien aangeeft ik wil gewoon even een time out ik word elke keer mee van de ene naar de andere relatie gesleurd en tot nu toe heb ik dat altijd goed aanvaard maar de emmer zit echt vol nu elke keer weer hetzelfde verhaal over verhuizen en dan gaat het enkele maanden goed en dan weer heel slecht steeds weer die ruzie en voor mij steeds weer de schrik dat er weer iets zoals vroeger gaat gebeuren..

Ik begrijp dat je het gevoel hebt dat je de 'boze dochter bent', ik herken dat gevoel. Misschien een heel andere situatie, maar mijn vader heeft nu 3 jaar na het overlijden van mijn moeder eindelijk een leuke vriendin. Ik vind het moeilijk te accepteren, maar gun hem dat geluk wel. Dan voel je je al snel de 'boosdoener' en de 'slechte stiefdochter'. Maar ik ben er van overtuigd dat je je helemaal niet zo moet voelen! Je moeder hoort ook met jou rekening te houden, jij bent immers haar dochter! Voel je niet schuldig (of probeer dat niet te doen, het is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk). Het is wel fijn dat je met je moeder kunt praten hierover!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:56

Tja ik denk dat je het anders moet zien, jij geeft je grens aan ,dat is niet altijd leuk maar voor jou wel het beste. Je bent er duidelijk nog niet aan toe, dat heeft je moeder maar te accepteren :)

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 23:07

we hebben gewoon zo een goede band en ik ben best wel bang dat als ik dit tegenhoud die band wel eens stuk kan gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:08

Tja ik denk dat als jullie nu hals overkop verhuizen dat de band er zeker niet beter op gaat worden.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:11

ik denk dat je het gewoon moet aangeven dat je het voor nu niet fijn vind. Als jullie wel gaan verhuizen en het loopt daar niet lekker zal dit de band tussen jou en je moeder ook kunnen beschadigen. Nee ik vind niet dat je de boze stiefdochter uithangt hoor, gewoon iemand die aangeeft wat ze liever even niet wil enne dat recht heb je hoor

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 23:12

dat is ook weer waar zeker niet als ik er helemaal niet achter sta want ik weet zelf heel goed dat ik dan echt rot kan doen

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:13

joh meissie het is gewoon nog net even te vroeg....

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 23:16

dito schreef:
joh meissie het is gewoon nog net even te vroeg....

indd het gaat me allemaal een beetje te snel we hadden net weer een gezellig appartementje en nog geen maand later is er al een spelbreker in het spel

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 00:04

Jij spelbreker voor haar, zij spelbreker voor jou.
Joh waar gaat het over.. Je moeder is ook het gelukkigst met een gelukkige dochter.
Geef aan dat je behoefte hebt aan rust en stabiliteit.
Dat je het fijn vind dat zij een vriend heeft maar dat je je nu al zorgen maakt over een eventuele verhuizing en dat je dat nu dus niet kunt handelen..

Begrijpt ze wel!
Jullie komen er samen wel uit!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 01:09

Kan jij niet op kot en een eigen plekje inrichten?

Ik krijg het gevoel dat je nogal vasthangt aan je moeder voor een 17-jarige. Je moeder maakt haar eigen beslissingen en het zou fijn zijn als ze rekening houdt met jou, maar "rekening houden met" betekent niet automatisch doen wat de ander wilt (of niet wilt). Jij kan omgekeerd ook rekening houden met haar, dat is een tweerichtingsverkeer. Ik vind het dus een moeilijke situatie. Ik begrijp jouw zorgen natuurlijk ook, maar ik heb ook gezien hoe kinderen zich aan hun ouders kunnen vastklampen en eigenlijk zich meer als partner of vriend(in) gaan gedragen dan als kind, kinderen die hun ouders gaan betuttelen en raad gaan geven. Je moeder is een volwassen vrouw, net als jij dat ook zal zijn of al bent.

Een half uur rijden stelt idd niks voor.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 01:54

Is er geen mogelijkheid voor jou om begeleid op jezelf te gaan wonen via je psycholoog dan kan je eigen leventje gaan opbouwen en ben je niet meer in onstabiele situaties. Ik hoop dat je er iets aan hebt heel veel succes. Je komt er wel.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 09:54

als 17-jarige mag je toch helemaal nog niet alleen ergens gaan wonen? zelf heb ik ook gedacht om op kot te gaan maar ten eerste kost dat ook weer geld.. ik werk nu al zoveel ik kan omdat ik mijn paard helemaal zelf moet betalen.. de huur van een kot gaat er denk ik echt niet meer bij.

Begeleid gaan samenwonen heb ik echter nog niet van gehoord.

het klopt wel inderdaad dat ik erg aan men moeder vastklamp maar dat is omgekeerd net hetzelfde.. onze band is gewoon zo sterk na alles wat er gebeurd is we vertellen elkaar echt alles. zoals ik zeg ik heb hier ook al proberen over praten en haar standpunten willen inzien en ik snap het allemaal wel maar ik kan zoiets op dit moment echt niet aan..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:21

Als jullie je zo aan elkaar vastklampen, lijkt dat me allesbehalve gezond. Dat heeft weinig te maken met een sterke band, je kan perfect een sterke band hebben met elkaar zonder elkaar uiteindelijk in de weg te zitten. Als jij in paniek raakt omdat je moeder "al" na nieuwjaar wilt verhuizen naar iemand waarmee zij gelukkig kan worden, dan lijkt het me dat jij een probleem hebt, niet je moeder, ook al lijkt ze misschien snel te handelen volgens jou. Je bent tenslotte geen 13, dat zou een ander verhaal zijn. Je noemt de nieuwe vriend een "spelbreker", alsof hij je moeder van jou komt wegrukken, dus het beeld van de boze stiefdochter is toch niet zo verkeerd, lijkt me.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 10:49

Tieneke schreef:
Als jullie je zo aan elkaar vastklampen, lijkt dat me allesbehalve gezond. Dat heeft weinig te maken met een sterke band, je kan perfect een sterke band hebben met elkaar zonder elkaar uiteindelijk in de weg te zitten. Als jij in paniek raakt omdat je moeder "al" na nieuwjaar wilt verhuizen naar iemand waarmee zij gelukkig kan worden, dan lijkt het me dat jij een probleem hebt, niet je moeder, ook al lijkt ze misschien snel te handelen volgens jou. Je bent tenslotte geen 13, dat zou een ander verhaal zijn. Je noemt de nieuwe vriend een "spelbreker", alsof hij je moeder van jou komt wegrukken, dus het beeld van de boze stiefdochter is toch niet zo verkeerd, lijkt me.

je gaat mij niet vertellen dat jij het niet wat snel vind dat ze na nog geen maand weg gegaan te zijn uit een relatie ze al een nieuwe begint en dan al meteen na nieuwjaar wilt gaan samenwonen ze zijn amper twee maand samen nu. zoals ik al eerder zei heb ik hier nooit eerder problemen mee gehad ik ging mee en vond het goed en paste me aan en dat was dat. maar dit bleef ook steeds in mijn leefomgeving waar ik mij goed voelde. dit is wel een heel andere provincie waar ik echter niks of niemand ken. en inderdaad het is maar een half uur rijden... ALS je geen fille hebt want als je tijdens de spitsuren moet gaan rijden mag je wel rekenen op een dik uur of meer.
ik ben helemaal niet de persoon die mijn moeder in de weg staat, ben ik nooit geweest. maar ik ben het nu echt wel zat en heb geen zin om weer mijn gerief te moeten inpakken en te gaan verhuizen om mss binnen een jaar ofzo terug weg te moeten omdat ze te snel geweest zijn met alles en er nog niet klaar voor waren. ze komen beiden uit een heel slecht verleden dat ze helemaal nog niet verwerkt hebben.. ben ik dan de enige die denkt dat ze eerst dat eens op een rijtje moeten zetten..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:51

Maar dat is jouw zaak niet, zelfs al springt ze in het kanaal, dan is dat nog haar zaak. Ze is een volwassen vrouw die haar eigen keuzes mag maken.

Ik denk persoonlijk dat het beter is dat je je leven niet aan dat van haar koppelt en dat je dus wel zoekt wat de mogelijkheden voor jezelf zijn.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 10:56

Tieneke schreef:
Maar dat is jouw zaak niet, zelfs al springt ze in het kanaal, dan is dat nog haar zaak. Ze is een volwassen vrouw die haar eigen keuzes mag maken.

Ik denk persoonlijk dat het beter is dat je je leven niet aan dat van haar koppelt en dat je dus wel zoekt wat de mogelijkheden voor jezelf zijn.

ik snap gewoon niet wat ik anders kan doen veel mogelijkheden zijn er niet voor mij

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:58

Je kan misschien met je moeder eens praten over die mogelijkheden. Misschien weet zij er meer over, of kan ze je financieel steunen. Aangezien ze alleenstaand is, krijg je wellicht studiebeurs?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 10:59

Tieneke schreef:
Je kan misschien met je moeder eens praten over die mogelijkheden. Misschien weet zij er meer over, of kan ze je financieel steunen. Aangezien ze alleenstaand is, krijg je wellicht studiebeurs?

ik denk het wel maar ben het niet zeker.. maar zoals ik zei is dat vastklampen ook omgekeerd mijn moeder gaat mij nooit ergens op kot sturen ofzo ze zal er alles aan doen om mij toch mee te krijgen