Stagetijd, wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stagetijd, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:37

Hallo bokkers,

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik doe de opleiding veehouderij en ga straks het 2e jaar in.
Ook hoort daar stage bij. Ik begin met een periode blokstage (betekent 4 dagen in de week stage, 1 dag school)
Op mijn nieuwe stageadres moet ik om 9 uur beginnen en ben ik om half 9 's avonds klaar.
Mijn ouders vinden dit te lang. Bij de vorige stage moest ik om 7 uur beginnen tot 5. Ook dit vonden ze eigenlijk al te lang.
Ik zelf vind het eigenlijk ook best lang, maar ik wil eigenlijk niet zeuren hierover tegen mijn stagebieder.

Wat vinden jullie?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:39

Ik vind het erg lang hoor! Volgens mij zit er een max. aan van 8 uur per dag. Vraag het anders even na op school.

Zelf heb ik kantoor tijden (half 9 tot 5) en per bedrijf verschilt dat natuurlijk, maar ik vind dit echt wel belachelijk lang.
Krijg je wel een vergoeding? En hoe zit het met je pauze tijden?

Ik snap dat een veehouderij bedrijf geen 'kantoor tijden' hanteert, maar er zijn volgens mij wel grenzen. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:40

Dat zijn behoorlijk lange dagen. Ik begrijp dat je bij veehouderij niet om 5 uur klaar bent maar zolang vind ik voor een stage niet normaal. Ik zou het toch wel bespreken met school, kijken of zij dit vaker zien tijdens een stage.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:41

Volgens mij mag je inderdaad maar maximaal 8 uur per dag stage lopen.
Dat weet de school natuurlijk het beste, dus ga het daar eens vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:42

Dat vond ik zelf dus ook al. Ik snap ook dat deze tijden geen 9-5 kunnen zijn, maar vind het toch wel erg lang.
Pauze is ongeveer anderhalf uur over de dag verspreid.
Vergoeding heb ik nog niet over gehad.

In de regelementen staat ook max. 8 uur per dag.

Ik vind het wel lastig. Ik ben het enigste meisje in de klas en wil zegmaar niet als een zeur gaan overkomen op school, omdat ze mij al een beetje als 'anders' zien.

Ehona

Re: Stagetijd, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:44

Maar dat betekent nog niet dat je stageplek zich niet aan de regels hoeft te houden. Bespreken met school en je stageplek, dat het gewoon te lange dagen zijn.

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:44

Op veebedrijven is het gewoon lange dagen maken. Bij ons is het of je melk sochtend mee of in de avond. Dat kom je idd aan die tijden. Maar als je kijkt die tijden heb je ook vaak op grote stallen. Die beginnen ook om half 7 tot 6... Het is een keuze wat je maakt. Ga eens om de tafel zitten en heb het er over. Vaak kom je er acht wel uit!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:46

Waar volg je de opleiding? Het is een lange stagedag, maar ergens denk ik wel dat je dan pas door hebt hoe het er echt aan toe gaat op een bedrijf. Toch zou ik zulke dagen niet willen draaien zonder vergoeding.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:46

Gewoon zeggen dat je maar max. zoveel uur stage mag lopen! Ik ben ook het enigste meisje in de klas en weet hoe vervelend dat kan zijn, bij mijn vorige stage moest ik van half 9 tot 6. Dat vond ik ook te lang en heb dat gewoon aangegeven.. Desnoods vraag je aan je mentor/coach/begeleider of hij/zij het wil aangeven bij je stagebedrijf
Succes!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:49

Veehouderij stages zijn bikkelen, als je intern zit werk je eigenlijk altijd behalve als je slaapt.

Dit zijn normale uren voor een veehouderij, ik heb toen niet anders gelopen.

In welke periode ga je lopen? De komende? De valt het nog mee met drukte, maar er is in de herfst altijd zat te doen. In de winter is het eigenlijk pas rustig. Lente is het druk, en zomers ook.

Stagevergoeding zou ik niet teveel van verwachten, dan kan het ook niet tegenvallen. Bedenk dat ze je niet hoeven te nemen, zoveel veehouders zijn er tegenwoordig niet meer, je hebt geluk als je makkelijk een plaats vind. Zij besteden tijd aan jou, daarvoor knap jij de rotklusjes op. Zo werkt dat met stage lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:50

Ik weet hoe het er aan toe gaat op veebedrijven, ik ben geen leek :)
Het maakt mij ook echt niet uit dat ik vroeg moet beginnen, of laat beginnen en dat ik tot laat bezig ben.
Maar het aantal uren maakt mij wel uit. Ik heb naast school ook nog een priveleven waar ik graag wat tijd voor zou over houden.
Ik ga van de week even overleggen met stagebieder :)

Edit; maar omdat het een veehouderij-stage is hoeven er toch niet zo achtelijk veel uren gemaakt te worden?
Ik snap dat het geen 9 tot 5 baantjes zijn maar 10/11 uur per dag werken word me eigenlijk te gek.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-13 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:55

Je dienst mag maximaal negen uur zijn: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... erken.html
Je vorige stage mocht dus nog net, deze stage niet meer. Je kunt dus aan je stagebieder voorleggen dat jullie allebei in overtreding zijn als jullie de voorgestelde uren handhaven, en vragen mee te denken over een oplossing daarvoor.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:36

Vind het lange dagen inderdaad! Ik heb zelf in de paardenhouderij stage gelopen heb eigenlijk altijd
van 8 tot 4 stage gelopen.

Bedenk je goed dat het stage is en geen werk. Men heeft dus vaak een Gratis goede kracht erbij!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:46

Goede kracht is relatief he!
De meeste moeten nog heel veel leren.
En dat betekent voor een bedrijf veel tijd spenderen aan zo iemand.

Gratis oke. Maar er moet ook veel tijd in gestoken worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:49

dejong_wever schreef:
Bedenk je goed dat het stage is en geen werk. Men heeft dus vaak een Gratis goede kracht erbij!

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Een stagiair begeleiden, controleren en evt corrigeren kost tijd. En tijd = geld ;)

Gewoon even met je stagebegeleiders (opleiding en praktijk) bespreken TS. Ik ben absoluut voorstander van stagiairs een realistisch beeld van het vak geven, maar er zijn grenzen. En deze gaat er nét overheen.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:51

ik liep van 8uur sochtends tot 8 a 9 uur 's avonds, het is zwaar werk ja.. maar zo leer je het 'boeren' leven wel goed kennen! en wordt je overal bij betrokken. dit was trouwens op een melkvee bedrijf

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:54

Als je dit echt voor je beroep wilt gaan doen, moet je het leuk vinden. En als je het leuk vind is het ook niet erg om er van 9 tot half 9 te zijn?

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:54

Ik heb mijn opleiding veehouderij afgerond. En mijn dagen waren langer.. Ik begon om half 8 en was 9 uur klaar, als het mee zat. En het was fulltime 15 weken. Nou vond ik het niet erg, en hoefde ook niet zo veel uur te maken. Dus een deel was vrijwillig. Maar dit zijn wel de tijden van een veehouder. En zelfs nog langer..
ik zou het gewoon met de veehouder overleggen. En dan kan er vast iets geregeld worden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:58

Ik vind het zeer leuk werk, maar ik ben niet van plan 4 jaar achter elkaar 10/11 uur per dag te werken.
Naast stage/school heb ik ook nog werk (Ook veehouderij), wat voor mij betekent dat ik straks 6 dagen in de week werk. En dan echt zwaar, lichamelijk werk.
En naast stage heb ik ook nog een priveleven.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:00

Hierdoor kun je misschien wel eerder stoppen met je stage?
Vaak gaat het om een aantal uren dat je moet draaien toch.. nu even aan de bak.. en dan aan het eind 2 of 3 week vrij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:01

love_wiepke schreef:
Hierdoor kun je misschien wel eerder stoppen met je stage?
Vaak gaat het om een aantal uren dat je moet draaien toch.. nu even aan de bak.. en dan aan het eind 2 of 3 week vrij..

Nope, mag niet van school. Je moet elke dag een x aantal uur er zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:02

Krijg je helemaal geen studiepunten voor je bijbaan?

Goudlokje1

Dit is inderdaad behoorlijk lang, ik heb tijden van 8 uur tot 5, maar komt regelmatig voor dat ik er rond 6 uur nog ben ;)

Tigra_

Ik zou toch eens met je stagebegeleider praten. En dan kijken om met je baas te praten. Bedoel als dat bij hun vaste tijden zijn en ieder andere stagiaire heeft zich daar aangehouden heb je misschien weinig inbreng.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:05

Kun je je werk niet gebruiken voor de stageuren?