HELP duif in de schoorsteen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

HELP duif in de schoorsteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:14

Sorry als het hier niet goed staat, maar we hebben dus een duif in de schorsteen zitten.
Ik hoorde hem al heel luid roekoekroek, nou dat kwam dus vanuit het dak, daar zit een gat waarop een klepje zit, dat is dus de verbinding naar de schorsteen op het dak, nou daar komt het geluid dus uit.
Ik hoorde hem net al krabbelen, maar nu is hij wel stil.
We moeten hem er dus van boven uit krijgen , als we dat klepje open maken is de hele kamer namelijk zwart en dan hebben we een duif in onze kamer rond vliegen.
Hoe moeten we dit aanpakken, en hoelang overleeft hij het daar ?
Hij kan er zelf niet uitvliegen omdat dat niet lukt ( iets met zwaartekracht)
Help ?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:17

Heel flauw en het klinkt als een inkoppertje, maar heb je de dierenambulance al geprobeerd? Niet eens zozeer dat ze direct met gillende sirene langskomen, maar gewoon voor informatie, lijkt mij dat zij zoiets vaker tegenkomen, misschien hebben ze bruikbare tips voor je!

Edit: wij hebben ook een keer een verdwaalde duif in de schoorsteen gehad, schoorsteen was echt te hoog (zo'n heel ouderwetse gemetselde schoorsteen, hij kwam ver boven het dak uit) die moest toch ook via de onderkant eruit.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 16-08-13 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: HELP duif in de schorsteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:19

Uhm nee, ik weet niet echt het nummer ofzo, maar is dat gratis bellen ?
Anders zou ik het wel kunnen proberen, ik weet trouwens niet of hij nog leeft, ik hoor niks meer...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:20

Kan je niet met een vangnet voor het klepje staan zodat als je het klepje open doet de duif daarin kan vliegen? Langs boven zal niet mee gaan vallen.

Anoniem

Re: HELP duif in de schoorsteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:21

Oh daar gaan mijn ouders niet blij mee zijn, kamer is net verbouwd, en als dat klepje opengaat komt dus ook al dat roet er uit :=

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:23

[***] schreef:
Oh daar gaan mijn ouders niet blij mee zijn, kamer is net verbouwd, en als dat klepje opengaat komt dus ook al dat roet er uit :=

Ik weet niet of je ouders dan wel blij zijn met een dode duif in de schoorsteen? :=
Lijkt me ook niet helemaal brandveilig ed. :')

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:24

[***] schreef:

Klepje heel langzaam open doen terwijl je de stofzuiger er bij houdt? Dan voorkom je dat het roet de kamer in komt :)*

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:25

In de huiskamer alle gordijnen dicht doen zodat het donker is in de kamer
Dan een deur of raam openzetten en daar zal de duif naar toe vliegen.
en dus direct naar buiten vliegen.
Zo doen wij het altijd en is nog nooit mis gegaan.
Anders een vuilniszak voor het gat houden dan vliegt hij daar in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:25

KirstenVosje schreef:
Ik weet niet of je ouders dan wel blij zijn met een dode duif in de schoorsteen? :=
Lijkt me ook niet helemaal brandveilig ed. :')

Nou om eerlijk te zijn, toen we gingen verbouwen is het klepje er al eerder af gehaald, toen kwamen er een stuk of 10 a 15 vogels uit, die zijn dus ook allemaal er in gevlogen, maar die hebben we nooit gehoord...
Vanaf toen wisten we dat er gewoon vogels in konden vliegen, dat wisten we eerst niet.
We moeten echt een rooster of iets er op want het was best een vies idee dat er gewoon een hele kudde dode vogels in onze schoorsteen bevond, en zielig voor die vogels, zijn waarschijnlijk verhongert ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:26

FlyAway schreef:
Klepje heel langzaam open doen terwijl je de stofzuiger er bij houdt? Dan voorkom je dat het roet de kamer in komt :)*

En dan komt de duif in de stofzuiger :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:27

cam schreef:
In de huiskamer alle gordijnen dicht doen zodat het donker is in de kamer
Dan een deur of raam openzetten en daar zal de duif naar toe vliegen.
en dus direct naar buiten vliegen.
Zo doen wij het altijd en is nog nooit mis gegaan.
Anders een vuilniszak voor het gat houden dan vliegt hij daar in.

We hebben geen gordijnen, moeten we nog bestelen ivm onze verbouwing die net klaar is.
Wel een goed idee met een vuilniszak, alleen dat red ik niet in me eentje, moet dan echt wachten tot 1 van mn ouders thuis is.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:31

[***] schreef:
FlyAway schreef:

En dan komt de duif in de stofzuiger :')

Heb je wel eens goed naar een duif gekeken? Misschien moet je dat eerst even doen en dan naar de zuigmond van je stofzuiger kijken, dat gaat niet passen :')

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:32

Zonder gordijn lukt het idd niet haha
Maar de vuilniszak is een goede optie hoor,heb ik ook vaak moeten doen.
Wel op een goede plek weer los laten,heb ooit gehad dat ik hem in de voortuin losliet,en er in de bosjes een kat zat die gelijk een poging waagde.
De spreeuw was nog wat suf,dus was maar net op tijd weg :D
Zou ook gelijk een kapje op de schoorsteen zetten,anders heb je regelmatig vogels in de pijp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:33

FlyAway schreef:
[
Heb je wel eens goed naar een duif gekeken? Misschien moet je dat eerst even doen en dan naar de zuigmond van je stofzuiger kijken, dat gaat niet passen :')

Misschien is het wel een babyduif :)*
Maar zijn hoofd past er denk ik wel in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:35

Ik ga dan maar even wachten tot 1 van mijn ouders er is, anders heb ik het weer gedaan als er iets mis gaat.
Ik weet alleen niet hoelang hij het volhoud, ik denk niet dat ie stikt, want er zal wel zuurstof zijn aangezien hij er ook in is gevlogen, maar hij kan het hopelijk nog wel een paar uur volhouden zonder eten of drinken.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:35

[***] schreef:
FlyAway schreef:
[

Misschien is het wel een babyduif :)*
Maar zijn hoofd past er denk ik wel in :j

Babyduiven koeren nog niet, die kunnen hooguit een beetje piepen ;)
Je moet ook niet bluiven zuigen, gewoon het klepje een heel klein stukje open doen zodat je wel het roet er doorheen kunt zuigen, maar dat de duif er nog niet uit kan. :)*

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:39

Als je het zelf gaat doen meot je er wel zeker van zijn dat je hem direct pakt als hij vrij komt en alles bedekt is met dekens. Roet gaat overal zitten en een duif in paniek vliegt overal tegen. Je hebt dan echt alles eronder zitten.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:40

Je kunt hier de brandweer voor bellen, deze hebben ook de middelen om zo min mogelijk schade te maken(denk aan roet uit de schoorsteen). Mochten ze je niet kunnen helpen, hebben ze vast nog andere suggesties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:42

Maar als ik dan de duif laat vliegen door de kamer, die zal ook wel zwart zijn , dan is als nog de kamer zwart.
Ik denk dat we gewoon vuilniszak bij dat klepje moeten houden, klepje open, reoet+duif in de zak, zak dicht, zak naar buiten
Ben benieuwd wat me vader van dit idee vind, ik denk dat hij de duif liever laat zitten, aangezien hij niet echt fan is van 'schijtduiven' :=

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:42

vogels houden het wel een paar dagen vol hoor in de schoorsteen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:43

cam schreef:

Gelukkig maar, kan ik toch zo met een gerust hard iets anders gaan doen tot dat mijn vader er is.
Ik vind het wel een zielig idee, maar wie vliegt er dan ook in een schoorsteen

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:45

[***] schreef:
cam schreef:

Gelukkig maar, kan ik toch zo met een gerust hard iets anders gaan doen tot dat mijn vader er is.

Ja goede vraag. Wij hebben in 2 weken tijd wel 10 keer verschillende musjes in de schoorsteen gehad. :D
Roostertje bovenop het dak zat niet helemaal goed meer. Nu weer wel en al weken nergens meer last van gelukkig.
Op zich wel grappig, ze kwamen iedere keer als zwarte pietjes in de open haard terecht :=

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:47

Schijtduiven, óf weken/maanden een lijklucht in de woonkamer hebben, ik denk dat even een duif in de woonkamer prettiger is dan de lucht van een lijkje dat aan het bederven is.

Citaat:

Een schoorsteen is een goede verstopplek, zitplek, vanaf daar kunnen ze alles goed overzien. En als ze verkeerd aanvliegen en erin vallen (of gewoon uit lompheid vallen, you never know :') ), dan komen ze er niet meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:49

Hm, ik ben wel benieuwd hoe ie eruit ziet ja, waarschijnlijk helemaal zwart :=
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte, als mijn vader of moeder er is zal ik proberen ze over te halen, ben heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:55

Firegirl schreef:
Je kunt hier de brandweer voor bellen, deze hebben ook de middelen om zo min mogelijk schade te maken(denk aan roet uit de schoorsteen). Mochten ze je niet kunnen helpen, hebben ze vast nog andere suggesties.

Je kan beter beginnen met de dierenambulance. Die kunnen vaak ook al heel veel. De brandweer zou daarna kunnen als het niet lukt. Mensen levens redden en branden blussen vind ik dan meer een prioriteit als helpen en duif uit een schoorsteen te halen wat een ander ook was gelukt. Dat zegt de brandweer bij ons ook eerlijk.