makkelijk veganistisch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

makkelijk veganistisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 19:08

Ik ben al jaren vegetariër, zonder enig probleem. Maar ik merk al eventjes dat ik liever ook de rest zou schrappen. Niet om meteen als übervegan te leven: daarvoor is zo'n overstap best groot. Maar zoals een flexitariër af en toe vlees eet zou ik af en toe vegetarisch willen eten, en verder eigenlijk grotendeels veganistisch.

Maar die overstap is niet heel simpel; er is veeeeel waarin ei zit verwerkt, melk, noem het maar. Vegetarische vleesvervangers vallen grotendeels af; het is een studie op zich.

Wat zijn de handigste, makkelijkste stappen?
Boter en melk zijn al tijden vervangen door de sojaversies, en andere zuivel heb ik ook liever de alproversie van.
Maar heel simpel: welk brood? Het maisbrood van de lidl lijkt vegan, maar is dat ook zo?
En zijn er koekjes bijvoorbeeld? Wat zijn de simpele dingen?

Murthul

Re: makkelijk veganistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:11

Het enige dat ik weet is dat je oreo's kan eten! :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:15

Er zijn veel lijsten in de omloop met daarop veganistische kant-en-klaar-producten. Even flink zoeken levert een berg aan info op, ook op diverse fora.

En verder...Zelf brood bakken. :) Vleesvervangers zelf maken met peulvruchten bijvoorbeeld.
Niet het minste werk, wel het lekkerst en het duidelijkst wat betreft ingrediënten en in te vriezen.

Voor inspiratie zou ik eens in de biowinkel neuzen, ik ben nog steeds verbaasd over sommige producten die ik tegenkom.

Mocht je nog wat bewuster willen: op de site van bijvoorbeeld Weleda staat ook heel duidelijk aangegeven welke producten van hen veganistisch zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:30

Tofu en tempé zijn compleet veganistisch en ook veel lekkerder en gezonder dan al die gefabriceerde vleesvervangers. Verder is het wel noodzakelijk om op een dag granen én peulvruchten te eten zodat je een compleet eiwitprofiel binnenkrijgt. Hennep heeft ook een compleet eiwitprofiel trouwens en hennepzaadjes zijn bijvoorbeeld erg lekker.

Om kaas in je pasta te vervangen kun je edelgist kopen, is erg lekker. Te verkrijgen bij biologische supermarkten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:33

etiketjes lezen, op een gegeven moment word het steeds makkelijker.
moet eerlijk bekennen dat er steeds vaker iets veganistisch op tafel staat ipv vegetarisch.
het sluipt er zo in.
verder vind ik www.voedzo.nl een fijne site :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:37

Seitan zou ook goed kunnen, veel eiwit en weinig vet, maar dat krijg ik zelf nog niet lekker klaargemaakt. Bij de toko vind ik het heerlijk!

Voor inspiratie misschien nog wat zoeken in de oosterse keuken en wellicht ook in de macrobiotische keuken?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:39

Voor recept inspiratie kan je ook kijken op http://virtualveganpotluck.com/may-2013/ heel veel bloggers hebben allemaal een vegan recept gedeeld en veel van die bloggers hebben nog weer heel veel andere vegan recepten op hun blog staan.

Zo heb ik gisteren nog vegan pindakaaskoekjes gemaakt, heerlijk :))

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:58

Is zelf brood bakken geen optie? Veel tijd ben je er echt niet mee kwijt en dan weet je precies wat er in gaat.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:27

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:36

_Tara_ schreef:
Is zelf brood bakken geen optie? Veel tijd ben je er echt niet mee kwijt en dan weet je precies wat er in gaat.

is ook heel erg makkelijk :)
en je kan er lekker olijven of krentjes in doen. net waar je zelf zin in hebt :)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:24

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:38

Als je zelf aan de bak gaat, kun je niet-veganistische recepten heel makkelijk omtoveren tot vegan varianten. Melk en boter beschrijf je zelf al, maar een ei kun je bijvoorbeeld vervangen door chiazaadjes met wat water (1 el chiazaad + 6 el water even laten weken en bij je beslag/deeg gooien).

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:47

Waarom eet je geen vegatarische burgers?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:08

Ik probeer het zelf ook, maar ik leef op kaas -O-
Daarom ben ik alleen nog maar biologische producten gaan eten :j
Weet niet of je dat al doet maar dat zou je ook nog kunnen proberen wanneer je zeg maar flexinistisch bent :p

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:21

Wesco schreef:
Waarom eet je geen vegatarische burgers?

Zit vaak kippenei-eiwitten in.... veel van die vleesvervangers zit indd toch een dierlijk product in...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:57

ipv sojaboter zijn er ook verschillende plantaardige boter producten te koop,
dacht dat AH plantaardige margarine ook vegan was :? wajang sowieso , maar ik weet niet eens of dat nog bestaat :')
maar ik vind plantenvet heel wat smakelijker dan sojaboter , maar ja, das gewoon persoonlijk natuurlijk .

voor als je bepaalde dierprodukten mist, je hebt tegenwoordig ook slagroom op basis van rijst en kokos zag ik ergens voor bij komen, als je wil kun je vegan kaasvervangers krijgen ( http://www.veggiedeli.nl )
maar ik denk dat je vooral van veel dingen de etiketten moet lezen, lezen, lezen, tot je geen etiket meer kunt zien ;)
veel kant en klaar spul skippen en zelf maken ,
er zijn een paar hele leuke NL blogs over een vegan lifestyle
degroenemeisjes.nl hebben ook bakken vol leuke recepten trouwens :j
kijk eens op vegatopia.com , een nl forum + site , niet zozeer op veganisten gericht, maar stiekem staat er een hoop goeie info op.
veganisme.org , de NL vereniging voor veganisme heeft vast ook een hoop goeie info.

ik heb zelf een tijdje overwegend veganistisch gegeten en moet zeggen dat ik heel veel gewoon maar zelf maakte . als ik eens een hamburger achtig iets wilde maakte ik een beanburger of bietjesburger ofzo :P

ow en kijk trouwens eens bij de natuurwinkel voor diervrije producten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:25

Wajang bestaat nog. Wij gebruiken het vanwege mijn melk en lactoseallergie.

Zelf brood bakken is goed te doen.
Meel kan je bij de molen kopen of via internet bij de Zuidmolen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:18

Ik ben zelf een jaar geleden begonnen met de overstap naar veganisme. Het is vooral een kwestie van veel lezen, zowel verpakkingen van producten als informatie over de voedingstoffen die je binnen moet krijgen. Je moet er inderdaad vooral goed op letten dat je al je eiwitten en proteine binnenkrijgt, ook vitamine B12 is erg belangrijk en dit moet je goed in de gaten houden. Dit zijn tekorten waar je in eerste instantie niet veel van merkt maar die langzaam je energie wegvreten en je weerstand flink verlagen. Je kan het beste ook na een half jaartje een keer bloed laten prikken om je waardes te laten checken.

Het is heel belangrijk dat je voldoende noten en peulvruchten eet. Maar het is vooral ook belangrijk dat je weet welke combinaties groentes en fruit je per dag kan eten. Als je (even als simpel voorbeeld) alleen maar appels en broccoli eet krijg je bakken met vitamine C binnen, maar totaal geen B12 en nauwelijks ijzer.
Kwa brood moet je vooral een beetje op de E-nummers letten want die zijn wel is van dierlijke producten gemaakt, maar veel brood zit geen ei hoor. Maisbrood is inderdaad meestal veilig, de maisbollen van de Albert Heijn ook. Verder is het vaak hoe donkerder het brood, hoe 'veiliger'. Bij de appie staat de ingredientenlijst ook netjes op het verse brood (zo niet kan je daar gewoon om vragen). Let er ook op dat het ene eiwit het andere niet is. Kippen eiwit wordt vaak ook als kippen eiwit of scharrel eiwit aangegeven. Gehydrolyseerd eiwit evenals tarwe eiwit is plantaardig.

Zelf zweer ik bij kikkererwten, daar kan je veel mee varieren. Als ik rijst of couscous maak gooi ik ze er altijd bij, maar ook in de vorm van houmous zijn ze heerlijk, dat kan je prima zelf maken en heerlijk op een broodje of om rauwe paprika, wortel en komkommer in te 'dippen', ideaal voor de lunch.

Ook eet ik meerdere keren per week een halve of hele avocado (bv. een halve op brood bij de lunch en dan 's avonds de andere helft door de sla). Avocado's hebben een hoog vet percentage, en je zal vast wel is iemand hebben horen zeggen dat het een calorieenbom is, echter bevat het 0,0 cholesterol wat het een gezonde calorieenbom maakt en je energielevels op pijl houdt.

En dan de perfecte vervanger van zuivel, rijk aan calcium, magnesium en ijzer: Amandelen! Een vriendin van mij die heel streng veganist is houdt er 10 per dag aan. Die kan je los eten, bv. je zet een bakje in de woonkamer die je iedere dag leeg eet, of mijn favoriete manier: In de shake! 10 amandelen, een stuk of 3 grote dadels en een halve banaan, een halve beker water en ijsblokjes erbij, voor het lekker evt. wat cacaopoeder of kokos, blenden die hap en je hebt een overheerlijke shake die vooral als ontbijt goed is, crackertje met houmous of avocado er bij en je hebt een lekkere én verantwoorde start van je dag, Van de shake raak je ook echt verzadigd, dus kan je prima op teren tot de lunch.

Sowieso is een blender en/of sap centrifuge echt een must-have voor de veganist. Er zijn eindeloos veel shakes die je kan maken, en op de manier kan je heel precies uitbalanceren wat je binnen krijgt!

Ik heb denk ik al weer genoeg geluld :') maar PB me vooral als je nog vragen hebt! En doe vooral rustig aan. Je hoeft niet alles in 1 keer af te zweren, is ook voor je lichaam niet goed.
Zelf heb ik het eerste half jaar nog niet zo op E-nummers en eiwit in vleesvervangers gelet, toen heb ik een tijdje 100% veganistisch gegeten. Nu in de vakantie ben ik veel aan het zondigen :P En ik ga er weer hard tegen aan als school weer begint. Ik merk wel echt duidelijk het verschil. Als ik veganistisch eet voel ik me veel 'schoner' en gezonder, heb meer energie etc. Nu dat ik het een beetje heb verwaarloosd merk ik dat ook echt aan mijn lichaam.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:27

Wat ik als tip kan geven is naar een biologische winkel gaan. Bijv. De estafette, daar werk ik haha. Die heb je ook wel op veel plekken. Daar werken mensen die je gericht kunnen vertellen wat jr kan eten, en het staat ook heel vaak aangeheven als iets veganistisch is.
maar dingen die je kan drinken en eten: bijv. Amandelmelk, rijstmelk, in het brood zit daar nooit ei of melk, nou ga zo maar door.
ik ben zelf vegetariër en ik weet niet alles van veganist zijn af, maar ik weet dat wij echt heel veel veganistische dingen verkopen. :)
.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 12:03

de estafette ken ik niet, ik woon in Zeeland, hier is niet bijster veel. Ik ken qua alternatieve voeding eigenlijk alleen Ludovicus in Middelburg en het boertje in Terneuzen.

Kikkererwten _/-\o_
Caloriënbommen heb ik niet per se nodig, die draag ik al mee op mijn achterwerk :))
Amandelen klinken wel wijs :j Thanks!

Soja en sojaproducten vind ik gelukkig echt heel erg lekker. Zelfs de meest ranzige sojamelk vind ik gewoon heerlijk.

Zelf brood bakken vind ik heel soms wel leuk, en ga ik dus heel soms wel doen. Maar ik ben juist op zoek naar het simpele take&go. Jumbo heeft ook nogal een assortiment ben ik achter :j

Sapjes is niet nodig: ik kan alles gewoon prima rauw eten en zit niet snel vol, dus da's eigenlijk wel voor die ene keer prettig.

Bedankt voor de links!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:08

Hey wat leuk, in die Estafette heeft mijn vriendje ook gewerkt! Haha!

Delerium, is er geen Ekoplaza of iets anders biologisch in de buurt?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:17

Ik ga zelf bijna nooit naar de eko, alleen voor speciale dingen zoals vegan kaas en kroketten als ik een feestje met m'n vegan vrienden heb. Eko en andere natuurwinkels hebben echt de beste dingen, helaas is alles ook 3x zo duur.. Ik zou heel graag alles organisch kopen maar dat laat het budget niet toe.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:27

Bambolina, de beste tip die ik heb is daten met de eigenaar van een biologische supermarkt, maar wat ik ook wel eens doe is gewoon een half uurtje voor sluitingstijd boodschappen doen, dan zijn er vaak dingen in de aanbieding. En ik koop sowieso vaak dingen in de aanbieding, dan valt het mee.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:29

De eigenaar van de bio supermarkt hier is niet helemaal mijn type geloof ik _O-
Zit er wel aan te denken om er zelf te solliciteren die dozen die hier achter de kassa zitten bakken er niks van
maar ik weet niet of ze korting geven aan werknemers?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:30

Bij mijn vriend in de winkel wel, maar ik weet niet exact hoeveel.