lesbisch of homo zijn en je kind laten dopen . kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

lesbisch of homo zijn en je kind laten dopen . kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 17:44

hallo bokkers .

Ikzelf kom niet graag in de kerk en durf het ook niet zo op de man af te vragen maar
zijn er mensen hier op bokt die een kindje hebben, of willen laten dopen?
dan praat ik natuurlijk wel over de hetro en homo koppels.

Kan dit uberhout wel ? en hoe gaat dat dan in zijn werking ?

graag jullie verhalen ik ben heel benieuwd :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:46

Ik ben zelf niet christelijk, maar volgens mij ligt het er gewoon per kerk aan. Elke kerk is weer anders, en de meesten zijn geen homo-afstoters. Hoewel, het door het nieuws wel zo kan lijken. Als je wilt weten of het bij een bepaalde kerk kan, kan je het t beste daar vragen.

vuurneon

Re: lesbisch of homo zijn en je kind laten dopen . kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:48

Hangt van de kerk af :)
Er zijn zelfs lesbische predikanten dus dat zal geen probleem zijn :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:48

Ja dat kan. Er zijn gewoon kerken waar je dit kunt laten doen. Er zijn ook kerken waar het dus niet kan. :) Houdt er wel rekening mee dat de meeste kerken alleen je kind dopen als je er 'lid' van bent. Een enkele kerk heeft zelfs dáár geen probleem mee.

Zit je zelf bij een kerkgenootschap of is het gewoon een algemene open vraag nav het andere topic op Bokt :D ?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 17:54

nee een algemene vraag :)

ikzelf ben niet gelovig en mijn vriendin ook niet,
maar de doop is een van de weinige dingen die ik mooi vind aan het geloof
en ook mijn (als ik die ooit krijg ) kind wil dat graag mee geven.
ikzelf ben ook gedoopt dus volgens mij ben ik dan wel lid bij een kerk genootschap.

net als dat ik een keer in het jaar een kaarsje aansteek in de sint jan bij het beeld van maria (het beroemde beeld met die heilige sluier)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 17:54

vuurneon schreef:
Hangt van de kerk af :)
Er zijn zelfs lesbische predikanten dus dat zal geen probleem zijn :D

echt waar? das wel apart maar wel leuk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:04

Doop is wel echt bedoeld dat je je kind ook een christelijke opvoeding zal geven. Niet omdat het een mooi gebaar is :P
Maar het kan wel, als jullie van de kerk zijn die openstaat voor iedereen ongeacht seksuele voorkeur dan is er vast wel een predikant die een kindje wil dopen. De roze predikant bijvoorbeeld!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:01

ben overigens katholiek :)

maar moeder heeft dat ook om die reden bij ons gedaan.

alleen ik ben wel gelijk bij de doop afgekeurt zeg ik altijd (ben wel gedoopt maar mn vader is vergeten de doopnamen door te geven :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:45

Waarom zou dit niet mogen, terwijl pedofilie in een aantal kerken wel geoorloofd is? :\

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:51

antje_vip schreef:
Waarom zou dit niet mogen, terwijl pedofilie in een aantal kerken wel geoorloofd is? :\

Ach hier in het dorp wil de pastoor je kind niet dopen als je niet getrouwd bent. En van schoonzus hoorde ik dat de peter en de meter ook nog eens gedoopt moeten zijn, de communie gedaan moeten hebben en het vormsel gedaan moeten hebben.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:59

In principe is het voor de meeste pastoors "mijn kerk, mijn regels". Dat maakt dat je bij de ene kerk nog zonder problemen je kind kan dopen als je in een sletterig travestietenpakje opkomt of een t-shirt met een tekst die de duivel aanbidt, terwijl je bij een andere kerk nog niet binnenkomt als er een roddel rondgaat dat de beste vriendin van je achternicht lesbisch zou zijn. Bij wijze van dus hé. Als je het graag wilt laten doen, kan je het alleen weten als je het eens gaat vragen :) .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:01

Dat is alleen binnen de Katholieke kerk en daar mag het ook niet, want anders zouden ze het niet stiekem doen :')

Enige dat je hen ernstig(!) kwalijk kan nemen in deze situatie is dat ze er veel te laks en te hand-boven-het-hoofd-houderig mee omgaan. En natuurlijk zij die aan de kinderen zitten moeten er met hun fikken vanaf blijven.. Maar geoorloofd is het zeer zeker niet.

Ts, als jij idd in de Katholieke kerk ben gedoopt zou je er idd nog lid van zijn. Het schijnt dat je, als je wil uitschrijven bij die kerk, iets van 3-5 instanties aan moet schrijven. Dus tenzij je dat gedaan hebt, sta je er wrs nog steeds bij ingeschreven :P

Vreemd als er nu een pastor(ie) is die geen kinderen doopt van ongetrouwde ouders, vroeger werd dat gewoon standaard gedaan met in de doopboeken illigimatum. Als er 1 kerk is die echt nog overkoepelend werk is het de RK kerk wel. Maar misschien is dat tegenwoordig standaard in alle RK kerken?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:12

Dat uitschrijven is me een vervelende klus :') ik heb dat gedaan! Ik heb ook echt niks met geloof :j daarom heb ik me direct laten uitschrijven toen ik 18 jaar werd. (katholiek)

Ben wel gedoopt overigens. :)

onze kerk accepteert alles, in het kader iedereen die niet lid is wordt lid :+

edit: de kerk waar mijn opa oma en fam nog heen gaat :P

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:14

Aprils_joke schreef:

ikzelf ben ook gedoopt dus volgens mij ben ik dan wel lid bij een kerk genootschap.

net als dat ik een keer in het jaar een kaarsje aansteek in de sint jan bij het beeld van maria (het beroemde beeld met die heilige sluier)

maar bij mijn geloof (lees: gereformeerd vrijgemaakt) beantwoorden de ouders vragen, en oa 1 van de vragen is dat je je kind op zult voeden met de leer van de bijbel. Hoe doe je dat dan?

ik vraag me sws af of je zomaar je kind in een bepaalde kerk kunt laten dopen. geen idee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:18

kirri schreef:
Dat uitschrijven is me een vervelende klus :') ik heb dat gedaan! Ik heb ook echt niks met geloof :j daarom heb ik me direct laten uitschrijven toen ik 18 jaar werd. (katholiek)

Ben wel gedoopt overigens. :)

onze kerk accepteert alles, in het kader iedereen die niet lid is wordt lid :+

edit: de kerk waar mijn opa oma en fam nog heen gaat :P

Okey beetje offtopic maar hoezo moet je je uitschrijven? Ik ben gedoopt, heb me communie gedaan en me vormsel maar heb verder niets met het geloof maar ik zou dus nog wel ingeschreven zijn? Dat is een beetje raar. Niet dat het me wat uitmaakt maar heb er nog nooit van gehoord eigenlijk. Dacht eigenlijk dat je eerder jezelf zou moeten aanmelden dan afmelden. Als kind heb je geen keus dus beetje vreemd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:45

Aprils_joke schreef:

De doop is maar een stap binnen het geloof, als ouder draag je je kind dan namelijk op aan God, en bij het vormsel doet het kind het dan zelf. Doop, eucharistie en vormsel zijn een geheel, wat is de reden dat je alleen de doop daar uithaalt? En wat is de reden dat je de drang voelt om toch bij Maria dat kaarsje aan te steken?

Ik vraag me af waarom je de doop zo mooi vindt, er zijn nog veel meer dingen binnen het geloof die mooi zijn en heel veel rust geven. Bijv. als iemand het laatste oliesel krijgt, als voorbereiding op de dood.

Of je een kerk treft waar je je kind bij kunt laten dopen hangt idd af van de kerk, maar ik kan me niet voorstellen dat een priester een kind niet gaat dopen omdat de ouders niet helemaal synchroon lopen met het huidige katholieke geloof. In geval van nood mag namelijk iedereen dopen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:51

Mijn broertje is overigens in het ziekenhuis gedoopt!

Ik moet zeggen dat ik het wel raar vind dat je je kind wil dopen, maar niet gelovig wil opvoeden.

Ik ben overigens zelf niet gelovig, maar wel gelovig opgevoed.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:53

Ik vind je uitleg over het waarom ook een beetje vreemd. De doop is iets heel serieus, niet enkel iets "moois" of iets dat uit traditie gedaan wordt.

Ikzelf ben overigens als kind gedoopt, maar ben intussen meer voor de volwassenendoop. Kinderen kunnen in mijn kerk (evangelisch) wel opgedragen worden (zegening), maar niet gedoopt.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:31

Tigra_ schreef:
Okey beetje offtopic maar hoezo moet je je uitschrijven? Ik ben gedoopt, heb me communie gedaan en me vormsel maar heb verder niets met het geloof maar ik zou dus nog wel ingeschreven zijn? Dat is een beetje raar. Niet dat het me wat uitmaakt maar heb er nog nooit van gehoord eigenlijk. Dacht eigenlijk dat je eerder jezelf zou moeten aanmelden dan afmelden. Als kind heb je geen keus dus beetje vreemd.

Newsflash: je doop is je inschrijving. :)* Communie en vormsel (zeker die laatste!) zijn daar de bevestiging van, voor het vormsel kies je namelijk zelf. Wil je later niet meer, kun je je uitschrijven. Ik vind er weinig vreemds aan.

antje_vip schreef:

:roll:

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:37

Ik heb nooit zelf voor mijn vormsel gekozen hoor. Ik was 12 en ik deed het omdat iedereen het deed, en omdat ik graag cadeautjes wou :D . Dat het iets belangrijks was ofzo had ik zelfs geen flauw benul van, ik dacht alleen dat het moest omdat je anders niet mocht trouwen :+ . Lentefeest was toen nog niet echt een begrip, maar moest ik het hebben overgedaan dan had heel dat gedoe voor mij niet gehoeven.

Ik zie het sowieso heel vaak dat mensen totaal niet gelovig zijn, soms zich zelf helemaal tegen de Kerk keren, maar een bruiloft moét wel kerkelijk gezegend worden en een kind moet gedoopt worden. Ik snap dat ook nooit zo waarom mensen die er totaal geen waarde aan hechten het wel per se willen. Denk dat ik de enige in mijn kring ben die gewoon vlakaf zegt, ik weiger te trouwen voor de kerk en mijn kind word ook niet gedoopt :+ .

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:38

ik ben ook katholiek en totaal niet trots op.
ook niet gelovig.
maar vooral niet trots omdat ik dat geloof ziet als een sekte met hun paus, homo lesbies haters en dan nog niet gesproken over wat ze de kinderen in klooster hebben aangedaan.

nee ik als ik nog moeten zou willen dopen is het nederlands hervormd, deze heeft geen grote baas boven zich dan alleen de god. geen kloosters waar ze kinderen kunnen/ konden misbruiken.

sorry voor de gelovige katholieken onder ons, dit is hoe ik er over denk.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 22:42

stel he dat mijn kind hartstikke gelovig wordt ! (kan het me niet inbeelden met lesbische ouders maar stel.
dan zou het zonde zijn als ze niet gedoopt is.

maar goed dit topic gaat niet om mij of mijn relatie ,
ik vind het leuk om het met jullie te delen en vind het intressant hoe jullie erover denken

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:43

Kwanyin schreef:
Ik zie het sowieso heel vaak dat mensen totaal niet gelovig zijn, soms zich zelf helemaal tegen de Kerk keren, maar een bruiloft moét wel kerkelijk gezegend worden en een kind moet gedoopt worden. Ik snap dat ook nooit zo waarom mensen die er totaal geen waarde aan hechten het wel per se willen. Denk dat ik de enige in mijn kring ben die gewoon vlakaf zegt, ik weiger te trouwen voor de kerk en mijn kind word ook niet gedoopt :+ .

ook mijn woorden, tegen zere been van schoonouders maar voet bij stuk gehouden.
als mijn man nu toen geregeld naar de kerk ging had ik me aan gepast, maar hij ging ook nooit.
en geloven en bidden kan je ook thuis.
en ook onze kinderen zijn niet gedoopt, als ze het willen,
doen ze maar als ze 18 jr zijn kunnen ze bewust kiezen welke geloof ze willen, als ze dat willen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:45

Ik vind het een heel raar iets dat je niks met het geloof hebt maar wel je kind wil laten dopen. begrijp dat niet. als je kind op latere leeftijd gedoopt wil worden kan dat alsnog. maar dan is het eigen keuze.
vreemd om de kosten van een doop te vragen van een kerk! vind het niet netjes....

aprilsjoke, hoezo zou een kind van lesbische ouders niet gelovig zijn en van hetero mensen wel?? het is 2013 hoor!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:45

@loes-freke: Er zijn wel meer kerken die geen grote baas hebben behalve God, hoor. Zo'n beetje alle afdelingen van protestants en charismatisch hebben een andere, vlakkere constructie.... Alleen de RK en de orthodoxe kerken hebben zo'n strakke hierarchie. De Anglicaanse hangt er een beetje tussenin. Maar goed, off topic.

En on topic: bij ons in de kerk zou het hele lesbisch-stukje geen verschil maken qua doop. Wat wel verschil maakt is dat we zo'n relatief kleine club zijn, dat je bij ons wel lid moet zijn voor je kind bij ons gedoopt kan worden. Je kind wordt met de doop namelijk ook automatisch lid van de gemeente en dat is wel wat ingewikkeld als de ouders dan geen lid zijn.