Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:46

Na een paar top dagen op training in Friesland vraag ik me dat echt af,
je kunt t saai noemen, maar Friesland is eigenlijk heel mooi.
Veel ruimte, goedkope woningen, geen gezeur met buren.. alleen een baan zoeken is misschien minder gemakkelijk, maar waarschijnlijk ligt dat ook aan hoe kieskeurig je bent.

Toch vraag ik me het meeste af of je daar als Noord Hollander kan aarden?
Het is er toch behoorlijk stil en heel anders dan in een druk dorp/stad

Zijn er mensen die in Friesland zijn gaan wonen? Waar werk je en hoe bevalt het?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:47

Ik zou het héérlijk vinden! Woon in **, en ik ga heel vaak een paar daagjes weg naar rustige plekken zoals drenthe, gelderland enz.

Mijn vriend wil alleen niet in zo'n gat wonen :+ Niet dat we gaan samen wonen, maar na studies enz.
Laatst bijgewerkt door Berdien op 13-04-18 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Woonplaats op verzoek verwijderd.

AnnemiekN

Re: Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:49

Ik woon in friesland het is heerlijk ik zou doodgaan in de stad echt ik woon dan ook nog op heerlijke woonboedrij in het dorp nooit problemen met buren en is zeker maar net hoe kieskeurig je bent met werk ik heb onderhand 3 banen :o dus dat heb je wel zelf in de hand :D

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:51

Ik ben als 7 jarig kind naar Friesland verhuist.
Ik kom uit Brabant en ben hier door mijn accent ontzettend gepest.
De rust, schone lucht, weilanden en het eindeloze wandelen zijn heerlijk, maar door de pesters is mijn gevoel bij deze provincie compleet verpest. Ik verhuis daarom volgend jaar naar Amsterdam, lijkt me daar een stuk fijner, in die stad voel ik me veel meer thuis :)

Mijn ouders daarentegen zijn hier heel goed 'geaard' zegmaar, ze voelen zich hier erg thuis. Mijn vader werkt wel weer in Brabant, hij is naar zijn ervaring een veel te vrije geest om in een Fries(familie) bedrijf te passen. Mijn moeder werkt wel bij een fries bedrijf, de baas is een beetje apart maar verder gaat het erg goed met haar en had ze hier binnen een maand nadat ze in Friesland begon te solliciteren al een baan :)

Friesland moet bij je passen denk ik.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:52

ruim 5 jaar geleden ben ik verhuisd van hartje Haarlem naar het platteland bij Noordwolde. Juist om de rust en natuur te vinden. Zit heerlijk dicht bij het Drents Friese Wold en mis de stad, drukte, mensen, lawaai, stank, verkeerslichten allemaal niet! Ik hoef voor meer dan af een toe een dagje niet meer terug. Ook al zitten de buren hier verder weg, ik spreek ze vaker dan dat ik de buren in de stad sprak.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:55

Ik ben 9 jaar geleden vanuit Lelystad verhuisd naar Drachten. Ik heb het hier super naar mijn zin en wij willen hiet niet meer weg.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:56

Ik heb altijd al in Friesland gewoond, dus ben niet anders gewend. Weet wel dat ik nooit naar een grote stad zou willen verhuizen. Ik woon zelf in het zuid westen van Friesland en vind de omgeving en de rust echt heerlijk

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:56

Ik woon al mijn hele leven hier :D In een dorpje in the middle of no ware :') Alleen ik vind het heeeerlijk! Geen drukte als je over straat gaat en alles. En zoals mijn dove kat ligt altijd op de weg en er komt nooit echt een auto en anders stoppen ze en halen ze hem aan de kant :) ook met de paarden gewoon rustig en nooit last van auto's :D Ja okee natuurlijk komen er wel auto's langs alleen niet zoveel als in de stad haha. Mij zou je nooit in een stad zien wonen ik kan dat echt niet haha. ik word al gek van een file hier, dan sta je niet eens stil maar toch :') Als je dat vergelijkt met ergens anders hebben wij het heerlijk hier :D Vind Friesland verder top!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:02

Ik denk dat ik me daar niet thuis zou voelen en dan niet zozeer om de stilte e.d., maar om de "taal".
Ik spreek en versta geen Fries en dat lijkt me wel een probleem, omdat ik het idee heb dat dat 95% van de tijd gesproken wordt. Ben wel erg benieuwd of dat ook echt zo is, dus, friezen?? :D

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:05

Nee ik ben het niet met je eens xManon_ , zoals ik praat geen fries en kan het niet :') Alleen als je hier nederlands praat praten ze dat gewoon terug! :) En hier waar ik woon ook gewoon nederlands of ons dialect. Als ik ergens anders kom praten we gewoon allemaal nederlands tegen elkaar :)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:06

Hier in het kleine (boeren)dorp waar ik woon wel, maar ook hier zijn genoeg importers hoor. In de steden wordt volgens mij amper fries gepraat

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:10

EmmyJoycee schreef:
Nee ik ben het niet met je eens xManon_ , zoals ik praat geen fries en kan het niet :') Alleen als je hier nederlands praat praten ze dat gewoon terug! :) En hier waar ik woon ook gewoon nederlands of ons dialect. Als ik ergens anders kom praten we gewoon allemaal nederlands tegen elkaar :)

Nou dan is dus ook maar net waar je woont, want ik werd op de basis school en VMBO vaak als een buitenlander gezien en dus ook gepest omdat ik Nederlands spreek....
Ik ben geboren in Leiden en vanaf mijn 1e jaar wonen we hier in Friesland, heb dus ook een beetje dat Leidse accent.
Ze wouden dat ik ook Fries ging praten en dat deed ik nooit ik kan het wel alleen hoort gewoon heel raar.

Maar dat het hier rustiger is daar ben ik het wel mee eens.
Hoewel ik ook wel richting de kust zou willen wonen aan het strand, dat heb je hier dan weer niet (tot zover dan niet) :+

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:12

Als ik sommigen hier hoor zou Friesland geen steden hebben. Ze hebben er 11 en ook nog verschillende grote plaatsen.

Ik woon al mijn hele leven in Friesland, heb mijn werk hier en houd het hier wel vol. Ik woon in een niet al te grote plaats. Maar ja ook bier gebeurt wel eens wat. 3km bij mij vandaan is MV vermoord. Dit jaar zijn er zowiezo veel moorden in Friesland gepleegd

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:14

Hier ook een echte fries := Ik vind het hier wel echt fijn, zou ook echt niet in Amsterdam oid willem/kunnen wonen. Ik ga naar Leeuwarden verhuizen, dus dat wordt al omschakelen haha. In de steden praten ze geen fries eigenlijk, in dorpen wel meer. Wat ik heb ervaren is dat vooral oudere mensen fries willen blijven praten, maar als je het niet kan dan houden mensen er wel rekening mee. Je leert het ook gauw genoeg! Mijn tante uit groningen kan nu gewoon fries verstaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:17

Ik ben als 8 jarig meisje met mijn familie naar Friesland komen wonen.
Ik zou nooit meer terug willen want als we naar de familie toe gaan in Utrecht dan merk je gelijk hoeveel drukker het is op de weg.
Vooral dat file gedoe dat is iets waar ik niet tegen kan.
En daar wordt ik al gestrest van als we naar Leeuwarden toe gaan, ook in Drachten rijden we niet tijdens spits en dan te bedenken dat die drukte tijdens de spits hier dan nog niets voorstelt vergeleken bij de grotere steden.
Familie van mijn man wonen in Den Haag, Zoetermeer en Rozendaal, nou daar wordt ik niet vrolijk van als ik merk hoe gejaagd dat het daar allemaal is.

W.b.t het fries praten, ik praat nog steeds geen fries (heb er geen aanleg voor :D ) en ik ondervind nergens hinder met de taal. Ik versta het inmiddels wel.

Dancer waar in Drachten woon je? (ik woon ook in Drachten).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:18

Hier iemand uit NH, opgegroeid met de stad (zit in 't centrum van A'dam met nog geen halfuur fietsen) maar een groot deel van mijn familie woont in Friesland. Vlakbij Leeuwarden, dus nog wel bij een stad in de buurt - maar ik zou er niet willen wonen. Ik hou best van rust maar ik vind er echt weinig aan daar. Rustige plekjes heb je hier namelijk ook wel als je die wilt opzoeken.
Enige voordeel aan Friesland: het is tenminste betaalbaar om een paard te houden :+

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:20

ik zou zelf niet in Friesland kunnen wonen ik ben opgegroeid in amsterdam en woon er nog steeds en ben gewend aan de drukte ook al woon ik in een rijtjes huis.
Ik denk dat Friesland te rustig voor me is

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:21

Ik woon in De Trisken en werk bij het Friesch Paarden Stamboek. Toen ik daar ging werken moest ik wel Fries gaan verstaan want veel van de oudere fokkers spreken weinig tot geen Nederlands. Ik heb nu soms niet eens door of mensen Fries of Nederlands spreken.

Zelf spreek ik geen Fries, alhoewel ik me er op betrap dat ik soms niet op een woord kan komen maar dan wel het Friese woord ervoor weet :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:21

Ik ben ook een rasechte fries alleen de omgekeerde ervaring als Daisy en Ina. Ik ben voor opleiding verhuisd naar het zuiden en werd daar gepest om mijn accent.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:29

Bij de titel moest ik denken: "goh wonen er vreselijke zombie's dan? :') "
Maar ik zou er absoluut geen problemen mee hebben om daar te wonen.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:34

Geboren en getogen in Amsterdam. Niet per definitie een stadsmens, zou soms best wel wat meer ruimte willen hebben. Echter biedt de stad zoveel qua scholing en werkgelegenheden dat ik voorlopig sowieso hier zou blijven. Bovendien hebben we in en om Amsterdam ook ruim genoeg weiland, rust en mogelijkheden tot eindeloos wandelen, je moet er misschien wel wat meer moeite voor doen. Niet om de 'taal' of het dialect, maar de gehele (uit)hoek Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland spreken mij niet echt aan. Dus om antwoord op je vraag te geven: ik denk niet dat ik mij thuis zou voelen in Friesland. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:35

Leuk te lezen wat sommige mensen denken over Friesland. :D

Zelf woon ik in Wolvega, vrij zuidelijk in Friesland, ook wel het minst Friese deel, maar alsnog Fries natuurlijk! Wel geboren in Heerenveen, dus ben een rasechte. ;) Vind het hier heerlijk hoor, wat het leuke ook is, alles is makkelijk bereikbaar. We rijden zo eens op en neer naar het zuiden, voor zuiderlingen is dat vaak een heel eind. Net als naar bijv. de Randstad. Maar ben altijd weer blij thuis te zijn! Zou ook zeker niet buiten Friesland willen wonen, maar dan ook weer niet in een stad. :n

Ook ik spreek geen Fries, versta het allemaal wel en mijn vader is wel Fries opgevoed, dus wat dat betreft krijg ik het wel veel mee.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:37

Deze rasechte Limburger is 2 maanden geleden verhuisd naar Leeuwarden, en mán, wat voel ik me thuis. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:38

Ik woon in de middle of no where overal boerderijen en rust en ruimte (woon op een zorgboerderij) , mijn moeder is alkmaars en op haar 18de hierheen getrokken en mijn vader getroffen etc die dan weer gronings is. Ik woon al mijn hele leven hier maar zou niet in een grote stad willen wonen , kom ik in bijvoorbeeld Arnhem weet ik niet eens waar ik kijken moet met oversteken..

Spreek geen fries hoor , ik wordt erom uitgelachen maar versta het gewoon :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:40

Sterker nog, ik ben in Leeuwarden geboren, na drie jaar verhuisd naar Almere en 24 augustus ga ik eindelijk weer terug naar Leeuwarden :D Om te studeren :j Ik vind het een fantastische provincie, met name Leeuwarden :j Ik kom straks net buiten Lwd te wonen, tussen de weilanden maar toch een kwartiertje van het centrum af, heerlijk!