Hoe hou jij je financiele zaken bij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Hoe hou jij je financiele zaken bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 11:03

Nav het dit topic: [LZP] Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen.. ben ik benieuwd of iedereen zijn boekhouding bij houdt en zo ja hoe. Gebruiken jullie gewoon pen en papier om alles bij te houden of gebruiken jullie een online huishoudboekje?

Ik zet zelf alles in Excel. Dat is zo uitgebreid dat ik zelfs aan het begin van het jaar kan zien of ik het komende jaar in de plus blijf zitten of dat ik in de min zit en dus ergens moet gaan schuiven.

Ik zet elke begin van de maand €300 over naar mijn spaarrekening waar ik dat bedrag weer onderverdeel naar een aantal potjes.

Ik kan precies zien wanneer er een grote rekening komt (lenzen of auto) en dan zorg ik dat er op tijd geld wordt overgemaakt van de spaarrekening naar de betaalrekening.

Het is heel overzichtelijk. :j Zodra ik zie dat er een rekening betaald is maak ik dat bedrag geel. Zo kan ik precies zien of er misschien een instantie vergeten is geld af te boeken ofzo.

Dus, hoe houden jullie je geldzaken bij?

ivy_power89

Re: Hoe hou jij je financiele zaken bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:04

In excel heb je al een voorbeeld met formules die je kunt invullen
Dat doen wij braaf iedere maand!

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:16

ivy_power89 schreef:
In excel heb je al een voorbeeld met formules die je kunt invullen
Dat doen wij braaf iedere maand!

Waar kan je die vinden? :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:19

Ik heb excel 2007 en als je een nieuw sjabloon opent, dan vind je uit mijn hoofd aan de linkerkant budgetten en daar vind je dat bestand :)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:22

Hier ook in een excel bestandje. Ik ben er alleen niet heel vaardig mee, dus zet gewoon inkomsten en uitgaven per maand neer, en weet nog net de 'som formule knop' te vinden. Maar dit volgende lijkt mij wel heel handig!

Citaat:
Ik zet zelf alles in Excel. Dat is zo uitgebreid dat ik zelfs aan het begin van het jaar kan zien of ik het komende jaar in de plus blijf zitten of dat ik in de min zit en dus ergens moet gaan schuiven.

Hoe krijg je dat voor elkaar?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:23

Supertip Ivy_power!
Ik doe het met pen en papier, maar dan ben je toch al snel het overzicht kwijt.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:27

Wij houden het niet zo bij, maar ik ga daar vanaf komende maand verandering in brengen, want er komt iedere maand zat binnen en er blijft niet zo heel veel van over :o En met een kleine op komst en net veel dure uitgaven en dus een wat dunne spaarrekening (bruiloft, alle spullen + kamer van de kleine) is het toch wel heel fijn om wat meer weg te sparen :o
Ga eens even neuzen Ivy voor dat sjabloon :)

Edit: hier exel 2010 maar staat t sjabloon ook bij! Dus ik ga het eens even invullen :D
Laatst bijgewerkt door Patriciavt op 10-08-13 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:28

niet teveel taarten bakken patries :)

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:29

Ik houd mijn 'boekhouding' al jaren bij in Excel, zelf 'ingericht' met een kolom voor: bedrijf, omschrijving, datum en bedrag van uitgave/inkomst. Bijv:

Dierenarts - enting hond - 6 aug.13 - € 40,00
Lidl - boodschappen - 7 aug.13 ...... - €12,35
Werkgever - salaris - 7 aug.13 - .................. €235,17

De kolommen met de bedragen laat ik automatisch optellen met daaronder een formule voor het saldo.
Dus saldo 31 juli - totaal kolom uitgaven + totaal kolom inkomsten :)

Bovenaan heb ik een schema staan wanneer welke uitgaven en inkomsten af/bijgeschreven worden. Dit staat 'vast' dus heb ik altijd bovenaan mijn scherm staan zodat ik meteen kan zien of ik nog grotere uitgaven moet verwachten of dat ik eventueel wat ruimte heb om te sparen of voor leuke dingen.

Het kan dus heel simpel en het maakt je veel meer bewust van wat je eigenlijk waaraan uitgeeft :j

Edit: de puntjes horen er niet in maar waren nodig om de kolommen vorm te geven :)
Laatst bijgewerkt door No_worries op 10-08-13 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 11:30

K_im schreef:
Hier ook in een excel bestandje. Ik ben er alleen niet heel vaardig mee, dus zet gewoon inkomsten en uitgaven per maand neer, en weet nog net de 'som formule knop' te vinden. Maar dit volgende lijkt mij wel heel handig!

Citaat:

Hoe krijg je dat voor elkaar?

Ja, dat telt ie gewoon op. Ik heb er verder ook niet zo heel veel verstand van. Mijn stoefmoeder heeft het allemaal in elkaar gezet en als je alles erin zet telt ie het vanzelf op. Ik krijg niet elke maand hetzelfde salaris, daar kan wel 5o euro verschil in zitten. De ene maand heb ik te kort en de andere maand over en dan staat er ook een kolom waar het totaal bedrag van wat je binnen krijgt en wat eruit geeft staat. Ik zet dus alle bedragen die elke maand terugkomen er alvast in. Voor het hele jaar.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:31

Ik woon nog thuis en buiten mijn kost en inwonen hoef ik eigenlijk niets te betalen.
Dat is mijn enigste kost (prive dan) dus ik heb niet de behoefte om daarvan iets bij te houden, als ik iets wil weten dan kijk ik op mn bankafschrift.
Voor mn zaak heb ik een boekhouder die alles regelt.
Dat loopt via een boekhoud programma waar alles er netjes, duidelijk en overzichtelijk opstaat, zowel digitaal als op papier.
Er zijn hier vast en zeker wel gratis programmas van te vinden op internet
Laatst bijgewerkt door inochiyo op 10-08-13 11:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:31

ivy_power89 schreef:
niet teveel taarten bakken patries :)

Heb al paar maanden niet gebakken :=
Alleen kleine gebakjes en cakejes :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:32

Ik lees even mee. Ik heb alle uitgaven automatisch staan en we gebruiken 3 rekeningen, 1 waar alle afboekingen af gaan, 1 voor onze eigen uitgaven (boodschappen e.d.) en 1 als spaar (maar die groeit me niet hard genoeg). Ik schrijf niet echt iets op, omdat alles eigenlijk elke maand hetzelfde is (alles in maandbedragen afgeschreven zoals gemeentebelastingen, wegenbelasting, verzekeringen, hypotheek enz). Maar een beetje extra overzicht zou niet verkeerd zijn, dus als ik hier nog handige tips kan "bietsen", graag :j. Oh en ik ben een echte excel-leek, dus als er nog iets anders kan... :+
Laatst bijgewerkt door Muronia op 10-08-13 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:32

Excel :)

Verder pin ik bijna nooit, altijd cash in mijn portemonnee, zodat ik zie/voel hoeveel ik uitgeef en wat er nog in zit! Lekker ouderwets maar werkt wel :j

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:33

Wij doen het ook heel uitgebreid. Voorafgaand aan het jaar stellen wij een budget op, met de verwachte en geplande kosten en inkomsten per maand per thema (dus bijvoorbeeld onderhoud auto, wegenbelasting, verschillende verzekeringen, hypotheek, reguliere boodschappen, dierenartskosten, dierenvoer, etc.) Als we dat overzicht in elkaar hebben gezet, zien we per maand hoe we eindigen en kunnen we gaan schuiven met geplande kosten om iedere maand in de plus te houden.
Vervolgens, als het jaar begonnen is houden wij in een apart excel tabblad per maand de werkelijke kosten bij.
Dit geeft ons ontzettend veel inzicht, toen we er net mee begonnen vooral over waar nou de grootste kostenposten zitten (buiten wat je al verwacht natuurlijk) en waar we dus een kritischer naar moesten kijken. Nu geeft het ons vooral inzicht over hoe en waar we onverwachte kosten of meevallers hebben die we voor volgend jaar misschien mee moeten nemen en waar we soms de band uit springen en dus extra aandacht moeten besteden om eea binnen de perken te houden.
Wij zitten iedere maandagavond even achter de computer om de actuele stand bij te werken en alle boekingen te verwerken. Kost ons een uurtje a anderhalf, maar het is het dubbel en dwars waard. Zodra de maand afgesloten is lopen we alles door en evalueren we waar eea niet gelopen is als gepland en wat de oorzaken zijn.

Edit: we zijn dit niet gaan doen omdat we niet rondkwamen oid, maar omdat we gewoon onvoldoende inzicht hadden waar ons geld naar toe ging en het gevoel hadden dat we veel meer moesten kunnen sparen.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 10-08-13 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:34

Ik doe het niet... En toch komt het elke maand weer goed :p

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:42

Wij doen het (nog) niet. Wij leven met twee personen zelfs onder bijstandniveau (te lang verhaal, wordt binnenkort beter), dus zoveel geld is er niet om te budgeteren :+ Vaste lasten en goedkoop boodschappen doen en weg is het.

Ik blijf hier wel meelezen, want ik vind eigenlijk wel dat ik onze boekhouding moet gaan bijhouden.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:51

Wat een interessant topic.

ik woon nog thuis dus heb niet echt veel vaste lasten.
Maargoed wel een eigen auto en een paard die op een stalling gestald staat dus vind het wel belangrijk om hier overzicht op te houden.
Ik heb alleen nog geen manier gevonden om bij te houden wat er in en wat er uit gaat.
Het lukt me nu allemaal maar net om alles te betalen en als ik zonder zit is het gelukkig net in een periode dat ik niks hoef te betalen maar het is wel vervelend. Dus hoop dat er toch wat grip op komt door het volgen van dit topic. Kijken of ik nog handige ideeën op kan doen!

Dat excel lijkt me erg handig. Heb alleen geen microsoft office op de laptop... (laatst leeggehaald & nog niet weer erop gezet, dus even iemand vinden die dit voor mij heeft haha)

Ik blijf dit topic ook zeker volgen!
Mijn spaarrekening blijft ook gestaag op het bedrag waar hij nu op staat of er gaat wat af en dat staat me ook niet aan haha.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:54

Voor de gebruikers van Gmail/google, je kunt ook gebruik maken van Google Docs en dan een spreadsheet. Dat biedt in principe dezelfde functionaliteit als Excel (voor dit doeleinde althans). Wij hebben het ook in Google Docs gemaakt. Voordeel is dat als je het document met elkaar deelt, kun je er beiden in werken en loop je nooit het risico met een verouderde versie verder te gaan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:59

Net als Bellatrix zet ik alles in Excel, voor drie verschillende rekeningen en gecategoriseerd.
Ook maak ik een jaarplanning omdat ik enorm wisselende inkomsten en uitgaven heb.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 12:03

Als je echt geinteresseerd bent hoe ik het heb ingedeeld mag je een PB sturen met je email adres. Dan wil ik het overzicht wel mailen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:05

FlyAway schreef:
Voor de gebruikers van Gmail/google, je kunt ook gebruik maken van Google Docs en dan een spreadsheet. Dat biedt in principe dezelfde functionaliteit als Excel (voor dit doeleinde althans). Wij hebben het ook in Google Docs gemaakt. Voordeel is dat als je het document met elkaar deelt, kun je er beiden in werken en loop je nooit het risico met een verouderde versie verder te gaan.

Dit hebben wij ook :j

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:07

veerledec schreef:
FlyAway schreef:

Dit hebben wij ook :j

Wel opletten voor mensen die dit ook willen doen; als je het eerst in excel maakt en dan overzet naar een google docs spreadsheet, dan verlies je al je formules, dus beter om het gelijk in Google docs te maken :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:41

Ik hou het niet zelf bij. De meeste vaste lasten (huur, GWL, verzekeringen, abonnementen en dingen zoals mijn contactlenzen) worden automatisch afgeschreven. Dat bedrag is ook iedere maand exact hetzelfde dus ik zie het nut er niet van in om dat nog weer handmatig ergens in te voeren.
Ik kijk wel regelmatig naar het 'Extra Inzicht' van de Rabobank. Dat geeft wel veel informatie, wat we nou eigenlijk nog extra uitgeven. We komen met zijn tweeën heel best rond, we hebben vrijwel geen buitensporige uitgaven en ik heb echt geen zin om meer tijd dan nodig te steken in bankzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:02

Excel.. Iedere maand download ik het afschrift van de Rabobank in CSV bestand, in Excel wat bewerkingen doen zodat je ermee kan rekenen. Per regel geef ik dan aan wat het is (groepen) Per maand zet ik dat dan onder elkaar en zie ik waar de grote uitgaven zaten en wat er over is gebleven.
Beter kan je het vaker bijhouden, zodat je niet alleen achteraf ziet hoe en wat, maar daar heb ik vaak geen zin in. Ben de hele dag al met cijfers en cashflows bezig, dus thuis niet altijd zin in ;)