[LZP] gesubsidieerd sporten voor gehandicapten! waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

[LZP] gesubsidieerd sporten voor gehandicapten! waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:41

Hallo bokkers.

Ik vraag me al een hele tijd wat af en ik vroeg me af hoe jullie over deze stelling denken :)

Gehandicapten zouden net zoveel voor hun sporten moeten betalen als normale mensen.

het is mij opgevallen dat sporten voor gehandicapten flink gesubsidieerd worden door allerlei intanties.
ik vind dit allemaal prima want iedereen moet natuurlijk kunnen sporten.
maar wat ik dus niet snap is dat dit alles uit een PGB betaald wordt.
De gehandicapte betaald dus in weze niks voor de sport die hij of zij beoefend.
(ik weet uiteraard niet of dit voor alle gehandicapte geld)
terwijl er op tv hele campanges gehouden moeten worden om kans arme kinderen te kunnen laten sporten omdat ouders daar geen geld voor hebben.

Ikzelf vind dus dat ik gehandicapte moet kunnen sporten maar dat deze dus wel gewoon een normale contributie moeten betalen.
mocht hun sprot bijv. normaal 12 euro per les kosten en met hun hulp middelen 60.
dat de gehandicapte dan toch zelf die 12 euro betaald , en dat 48 euro vergoed dus door de verzekering of stichting.

hoe denken jullie hierover?

ik wil graag een respectvolle discussie :)

Yinka

Re: [LZP] gesubsidieerd sporten voor gehandicapten! waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:47

Denk dat het belangrijk is in deze discussie om eerst te definiëren wat jij verstaat onder gehandicapten. Lichamelijk,geestelijk of allebei. Licht, matig of ernstig gehandicapt. Er zijn zoveel gradaties, dat je het niet alleen over gehandicapten kan hebben in dit geval.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:53

Veelal is iemand die gehandicapt is, op wat voor manier dan ook, niet in staat om een baan te kunnen hebben, laat staan fulltime.
En zijn daarom aangewezen op een Wajong of WAO uitkering.
Bewegen is voor iedereen goed, maar na het betalen van vaste lasten blijft er heel weinig over voor andere dingen. Boodschappen nog niet eens meegerekend.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:54

zal ik het zo stellen .
de gehandicapten die volledig gesubsidieerd worden in hun sport.
Dat kan inderdaad eindeloos veel verschillende oorzaken hebben.
daarom is dat dus ook moeilijk te vergelijken en praat ik in het algemeen :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:55

Ikzelf heb ook een wajong uitkering maar mijn sport word niet vergoed.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:58

Denk dat de gehandicapten liever gezond waren en het dan zelf kunnen betalen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:59

Aprils_joke schreef:
zal ik het zo stellen .

Als een PGB hiervoor gebruikt wordt, dan wordt het verkeerd ingezet en is er eigenlijk sprake van fraude.
Het PGB is bedoeld voor zorg, niet voor sport.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:02

Aprils_joke schreef:
zal ik het zo stellen .

Dat worden topsporters ook. Dus als top gehandicaptensporters een vergoeding krijgen is dan ook terecht.

Denk het voor de amateur gehandicapte sporter of beter gezegd de gehandicapte sporter die beweegt om zichzelf enigszins mobiel te houden het mede afhangt of het sporten op indicatie van arts gebeurd en welke mogelijkheden de woonplaats biedt.

Beweging kan natuurlijk een belangrijk middel zijn om de aandoening binnen de perken te houden, dus als de PGB daarvoor gebruikt zou worden, omdat persoon recht heeft op PGB, is er m.i. niets aan de hand, een abonnement op een sportvereniging is vast voordeliger dan de thuiszorg.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 17:04

de vergelijking met een topsporter slaat kant nog wal.
Voor een topsporter is het hetzelfde als een kantoor baan voor iemand anders
het is hun werk !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:05

Aprils_joke schreef:
ik vind dit allemaal prima want iedereen moet natuurlijk kunnen sporten.
De gehandicapte betaald dus in weze niks voor de sport die hij of zij beoefend.

Dat is niet helemaal waar. Het PGB ontvang je als je een bepaalde hoeveelheid zorg nodig hebt en dat via het PGB wilt regelen. Vervolgens kun je het budget naar eigen inzicht verdelen (min of meer, er komen steeds meer voorwaarden bij.) Heb je het eenmaal ingezet voor sport, dan kun je het niet meer ergens anders voor gebruiken, maar de verdeling kiest men dus zelf. Dat is ook het mooie van een PGB: eigen keuze.

De hoogte van je budget hangt af van het soort beperking en hoeveel zorg je nodig hebt. Je krijgt het dus ook niet 'zomaar'. (En je ziet niet altijd wat er achter de voordeur bij iemand speelt. Dus het is ook niet eenvoudig om te beoordelen of het terecht is wat iemand krijgt.)

Het staat los van de wajong, al zullen veel mensen met een pgb ook wel een wajong hebben. (Niet allemaal! Sommige mensen zijn juist door zelf hun zorg te regelen in staat te werken.) Met wajong kun je (omdat je onder het minimumloon zit) mogelijk wel gebruik maken van subsidieregelingen van de gemeente voor mensen met weinig inkomen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:06

Geen geld voor een sportvereniging of geen geld om te sporten is wel een wezenlijk verschil. Ik denk dat veel gezonde kinderen geen sportvereniging kunnen betalen maar wel kunnen sporten, immers heb je schoenen en een plein dan kan je rennen, koop je ook nog een bal dan kan je voetballen of handballen. Voor veel gehandicapten is sporten zonder begeleiding en aangepaste voorzieningen misschien niet haalbaar, dus voor hun is geen sportvereniging ook echt niet sporten. Ik denk dus dat het niet oneerlijk is dat gehandicapten hiervoor meer subsidie ontvangen dan mensen uit kansarme milieu's.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:08

Wendy schreef:
Als een PGB hiervoor gebruikt wordt, dan wordt het verkeerd ingezet en is er eigenlijk sprake van fraude.
Het PGB is bedoeld voor zorg, niet voor sport.

Je hebt toch ook een deel vrij besteedsbaar en activering? Of is dat er al weer uit?

In dat geval zouden er idd niet zoveel mensen meer zijn die het in kunnen zetten voor sport.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:53

Aprils_joke schreef:

Sporten wordt niet uit het PGB betaald :n

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:17

Inderdaad, dat wordt niet van de pgb betaalt:
http://www.vgz-zorgkantoren.nl/Consumen ... enPGB.aspx
Er mag slechts een heel klein deel worden besteed aan oa sporten, met voorwaarde dat je de rest van de pgb ook gebruikt waarvoor het bedoelt is.
Citaat:
Vrij besteedbaar bedrag
Over 1,5% van het netto budget hoeft u geen verantwoording af te leggen. Hierbij geldt een minimum van € 250 per jaar en een maximum van € 1.250 per jaar. Dit bedrag mag u vrij besteden. U hoeft hiervoor dus geen betaalbewijzen te laten zien. Ons advies is om voor de zekerheid toch álle betaalbewijzen 5 jaar te bewaren. Het vrij besteedbare bedrag is bestemd voor kleine uitgaven. U hebt geen recht op het vrij besteedbare bedrag als u geen uitgaven hebt verantwoord.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:32

Zelf werk ik met kinderen met een beperking. Sporten word t volgens mij niet uit het pgb betaald, maar wel eventuele extra begeleiding. Deze is ook nodig omdat de sport anders niet uitgeoefend kan worden. Ook kan iemand met een beperking beter worden van het sporten, dus kan hij/zij meer bijdrage leveren aan de samenleving (zij het beter functioneren op de werkvloer of op school) waardoor er daar weer 'winst' wordt behaald. Ik ben van mening dat gesubsidieerd sporten op andere vlakken weer iets terug geeft.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:13

EstherMe schreef:
Zelf werk ik met kinderen met een beperking. Sporten word t volgens mij niet uit het pgb betaald, maar wel eventuele extra begeleiding. Deze is ook nodig omdat de sport anders niet uitgeoefend kan worden. Ook kan iemand met een beperking beter worden van het sporten, dus kan hij/zij meer bijdrage leveren aan de samenleving (zij het beter functioneren op de werkvloer of op school) waardoor er daar weer 'winst' wordt behaald. Ik ben van mening dat gesubsidieerd sporten op andere vlakken weer iets terug geeft.

Dit. :) Het kan wel uit het PGB betaald worden. (of in ieder geval kon) Mijn broertje was zowel geestelijk als lichamelijk gehandicapt en een deel van zijn PGB werd gebruikt om met een begeleider te zwemmen. Hij had simpelweg een fulltime begeleider nodig als hij in het water was.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:35

Exitium schreef:
EstherMe schreef:

Dit. :) Het kan wel uit het PGB betaald worden. (of in ieder geval kon) Mijn broertje was zowel geestelijk als lichamelijk gehandicapt en een deel van zijn PGB werd gebruikt om met een begeleider te zwemmen. Hij had simpelweg een fulltime begeleider nodig als hij in het water was.

De begeleider mag idd betaald worden uit het pgb, het zwemmen zelf niet :n

De stelling van TS klopt niet. Je mag sporten niet van het PGB betalen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:38

Of het mag weet ik niet. (maar het gebeurt wel)

Net als de andere hier ook schrijven , begeleiding is inderdaad noodzakelijk . maar het afnemen van een les wordt hier dus ook mee betaald en dat mag niet , maar gebeurt heel vaak wel.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:42

Aprils_joke schreef:
Of het mag weet ik niet. (maar het gebeurt wel)

Net als de andere hier ook schrijven , begeleiding is inderdaad noodzakelijk . maar het afnemen van een les wordt hier dus ook mee betaald en dat mag niet , maar gebeurt heel vaak wel.

Het afnemen van een les via pgb mag niet.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:47

mag niet maar gebeurt wel !

maar dat is dan weer een andere discussie.
dan is de politiek het wel met mij eens dat dat dus niet kan en mag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:47

Hoe weet je dat dat 'heel vaak' gebeurt? Kijk jij al die bonnetjes en verantwoordingen na dan? Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat mensen het anders en veel simpeler uitleggen dan het werkelijk is. Dat ze bv zeggen dat het sporten door het pgb is mogelijk gemaakt omdat ze redeneren dat ze de zorg hoe dan ook zouden nemen, maar doordat ze dit vanuit het pgb kunnen betalen houden ze nu geld over voor het sporten. Maar ja, dat is zo'n mond vol.

En als het gebeurt, wat maakt het jou dan uit? Word jij daar minder van?
(Als het je gaat om 'niet eerlijk' of 'gemeenschapsgeld', dan zou ik me liever druk maken over de brievenbusfirma's die belasting ontwijken. De volkskrant noemde 57 miljard. Daar kunnen heel wat mensen met een beperking voor sporten :) )

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:47

Het mag inderdaad niet, zie nogmaals mijn bericht...
Hoe denk jij zo zeker te weten dat iedereen zijn pgb hiervoor gebruikt?

Mootje schreef:
Inderdaad, dat wordt niet van de pgb betaalt:
http://www.vgz-zorgkantoren.nl/Consumen ... enPGB.aspx
Er mag slechts een heel klein deel worden besteed aan oa sporten, met voorwaarde dat je de rest van de pgb ook gebruikt waarvoor het bedoelt is.
Citaat:
Vrij besteedbaar bedrag
Over 1,5% van het netto budget hoeft u geen verantwoording af te leggen. Hierbij geldt een minimum van € 250 per jaar en een maximum van € 1.250 per jaar. Dit bedrag mag u vrij besteden. U hoeft hiervoor dus geen betaalbewijzen te laten zien. Ons advies is om voor de zekerheid toch álle betaalbewijzen 5 jaar te bewaren. Het vrij besteedbare bedrag is bestemd voor kleine uitgaven. U hebt geen recht op het vrij besteedbare bedrag als u geen uitgaven hebt verantwoord.
Laatst bijgewerkt door Mootje op 06-08-13 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:48

Je hoort toch de uitgaven die je van de pgb doet, te kunnen verantwoorden?
Ik heb een broertje die veel hulp nodig heeft en pgb krijgt, maar alles wordt netjes bijgehouden en opgestuurd.

Overigens aan de ts, weet je hoe weinig een uitkering is voor een gehandicapte?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:50

Desa, klopt. Zie mijn bericht :-)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:51

vertel mij eens welke sportschool meer als 1250, contributie per jaar vraagt