overspannen, zwanger en contract niet verlengd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Molzebeer

overspannen, zwanger en contract niet verlengd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 14:16

Ik ben nu 2 weken ziek thuis. Voorlopige diagnose: overspannen. Daarnaast ben ik ook 7 weken zwanger, wat niet helemaal gepland was.

Mijn contract zou worden verlengd was mij toegezegd in de week voordat ik ziek werd door leidinggevende A. Toen ik 1,5 week ziek was belde leidinggevende B mij op om te vertellen dat mijn contract niet werd verlengd in verband met mijn ziekte. Als ik weer beter was zouden ze kijken was ze voor me kunnen doen. Het ligt niet aan mijn functioneren. Heel erg balen dus.

Tegen de tijd dat ik weer beter ben, al vind ik het nogal lastig om daar een termijn aan te stellen aangezien ik pas net ziek ben verklaard, ben ik denk ik zichtbaar zwanger en vind ik dus nooit meer een baan. Al heb ik natuurlijk geen idee hoelang het gaat duren, misschien ben ik in september wel weer in staat om te werken. Op het moment kan ik bijna niets zonder beroerd te worden, ik kom mijn bed bijna niet uit.

Ik heb 1 jaar en 4 maanden gewerkt en dus recht op 4 maanden WW. Na die 4 maanden ben ik 7 maanden zwanger en is het vinden van een baan helemaal een utopie. Waarschijnlijk kom ik eerst in de ziektewet, heb ik daarna nog recht op WW? Maar dus geen zwangerschapsverlof.

Gevolg: stress! Ik weet niet meer wat te doen/denken. Niet erg bevorderlijk voor mijn herstel.

Ik heb het gevoel dat ik maar gewoon weer moet gaan werken, maar dat is niet erg realistisch. (hoe meer ik doe, hoe zieker ik me voel, hoe vaker ik flauwval ed)

Zonnetje81

Re: overspannen, zwanger en contract niet verlengd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:18

Volgens mij heb je recht op volledige zwangerschapsverlof vanuit de staat. Daarbij weet je zeker dat je 4 maanden krijgt? Volgens mij moet je 4 jaar werken om 4 maanden te krijgen en krijg je nu 3 maanden.

Erg vervelend. Is de vader ook nog in beeld?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:18

Hoe is je (thuis) situatie nu? Heb je een partner / eigen huis / inwonend / wel of geen spaargeld?

Allemaal zaken die van belang zijn om een advies te geven.

En bovenal; wat staat voor op? Je gezondheid / je kind / werk?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:20

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:24

zolang je in het ziektewet zit kunnen ze je toch niet ontslaan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:25

Wat Apple zegt :j
En zelfs als je niet zwanger was maar alleen ziek, dan krijg je bij ziek uit dienst een ZW-uitkering, en val je daarna pas terug op de WW. Het klinkt sowieso als een goed idee om het contact met je huidige werkgever warm te houden... misschien kun je dan daarna nog terug naar hun. Ook in hun voordeel, want dan begin je weer op nul qua contracten.

Voorlopig heb je in elk geval een uitkering. Dus rustig aan doen - daar word je beter van...

Paardje83: dit is geen ontslag, dit is het niet verlengen van een tijdelijk contract. Dat mag altijd.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:26

Zwangerschapsverlof heb je inderdaad recht op.. en verder sluit ik me aan bij caesar.
om je een goed advies te geven zijn de punten die caesar noemt wel belangrijk!

@paardje1983: nee maar als je contract afloopt hoeven ze het niet te verlengen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:32

Ongepland zwanger en overspannen..... Wil je wel een kind? Heb je daar al goed over nagedacht?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:32

paardje1983 schreef:
zolang je in het ziektewet zit kunnen ze je toch niet ontslaan.

Ontslaan niet, maar men is helaas niet verplicht het contract te verlengen..

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 14:38

Thuissituatie:
Ja een partner, een hele lieve gelukkig. Relatie is wel nog maar kort. Hij heeft werk en koophuis. Maar ik wil niet afhankelijk zijn en ik wil niet dat hij het door mij krap heeft. Ikzelf ben het gewend om weinig geld te hebben want ik woonde eerst alleen en verdien ongeveer 900/1000. Hij is gewend om geld te hebben.

Ik denk dat ik geen zwangerschapsverlof krijg omdat mijn WW eerder afloopt dan mijn zwangerschapsverlof in zou gaan. Tenzij ik dus nog een hele tijd ziek blijf. Maar om nou daarom ziek te blijven. Ik was van plan een beetje op tijd weer beter te zijn! Binnen een paar maanden, maar ik weet ook dat het lastig om daar nu een termijn aan te hangen. Misschien valt het mee, misschien valt het tegen.

En ja ik wil wel een kind, dat wilde ik altijd al. Al beangstigt het me nu wel regelmatig. Ik hoop of het moment van bevallen etc. niet meer overspannen te zijn.
Laatst bijgewerkt door Molzebeer op 30-07-13 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:41

Je gaat na einde contract ziek uit dienst. Dan heb je in principe recht op het Ziektewetuitkering bij het UWV of, als je (inmiddels oud) werkgever eigenrisicodrager is, bij je (oud) werkgever.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:41

Dat je niet afhankelijk wilt zijn snap ik, maar je moet het w goed met elkaar over hebben. Het is tenslotte ook zijn kind..
en uiteindelijk is je intentie om weer aan het werk te gaan toch? Je moet het toch samen gaan doen.. zeker voor de kleine.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:47

Er is een groot sociaal vangnet in Nederland, maak je dus niet te ongerust!

Op het moment dat je contract afloopt wordt je door jou werkgever ziek uit dienst gemeld bij het UWV (tot wanneer loopt het contract?). Op dit moment ben je ziek door de overspannenheid. Als je op orte termijn opknapt zul je weer worden beter gemeld en inderdaad aanspraak kunnen maken op een ww uitkering.

Blijf je ziek tot het zwangerschapsverlof dan zal je ziektewet uitkering overgaan in een wazo uitkering. Je hoeft op dat moment niet te re-integreren naar werk o.i.d want je hebt zwangerschapsverlof. Na die periode van wazo wordt er weer gekeken naar je gezondheid. Ben je weer beter? Dan kun je een ww aanvragen.

Ben je nog ziek? Dan loopt de ziektewet weer verder. De ziektewet periode vanuit een vangnet situatie (dat ben jij omdat je ziek bent geworden en straks geen werkgever meer hebt) duurt in principe 1 jaar. Miocht je na dat jaar nog steeds te ziek zijn om te werken of is er sprake van een groot inkomensverlies dan volgt er nog een jaar ziektewet.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe oud je bent gezien je pas 1,4 jaar werkt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:49

je krijgt gewoon zwangerschapsverlof
ik had ook mondeling toezegging op vast contact week later sloten enkele winkels en kon ik ook vertrekken 4 maanden zwanger. Mondeling contract beloofd moest ik maar zien te bewijzen werd gezegd....
ik heb gewoon ww en erna zwangerschapsverlof gekregen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:49

Rytir schreef:
Er is een groot sociaal vangnet in Nederland, maak je dus niet te ongerust!

Op het moment dat je contract afloopt wordt je door jou werkgever ziek uit dienst gemeld bij het UWV (tot wanneer loopt het contract?). Op dit moment ben je ziek door de overspannenheid. Als je op orte termijn opknapt zul je weer worden beter gemeld en inderdaad aanspraak kunnen maken op een ww uitkering.

Blijf je ziek tot het zwangerschapsverlof dan zal je ziektewet uitkering overgaan in een wazo uitkering. Je hoeft op dat moment niet te re-integreren naar werk o.i.d want je hebt zwangerschapsverlof. Na die periode van wazo wordt er weer gekeken naar je gezondheid. Ben je weer beter? Dan kun je een ww aanvragen.

Ben je nog ziek? Dan loopt de ziektewet weer verder. De ziektewet periode vanuit een vangnet situatie (dat ben jij omdat je ziek bent geworden en straks geen werkgever meer hebt) duurt in principe 1 jaar. Miocht je na dat jaar nog steeds te ziek zijn om te werken of is er sprake van een groot inkomensverlies dan volgt er nog een jaar ziektewet.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe oud je bent gezien je pas 1,4 jaar werkt?

26 staat in profiel, maar neem aan dat ze zolangt bij dat bedrijf pas werkt?

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 14:51

Ja dan krijg ik dus een ziektewetuitkering en daarna WW en dan moet ik er eigenlijk voor zorgen dat die samen lang genoeg zijn om ook zwangerschapsverlof te kunnen krijgen. Best stressvol want ik wil natuurlijk gewoon ziek zijn en weer werken/solliciteren als ik weer beter ben. En niet eerst gaan rekenen of het dan wel verstandig is en doen alsof. Ik denk sowieso dat ik na een paar maanden wel weer gedeeltelijk in staat ben om iets te doen, tenminste daar hoop ik wel op. Maar wat is het gevolg als ik nu bijv. weer 50% beter ben in bijv. oktober?

En moet ik dus net bevallen gaan solliciteren, ook heerlijk. ;)

Of ik moet er voor zorgen dat ik zo snel weer beter ben dat ze me weer aannemen, maar als mijn contract afloopt ben ik al 12 weken. Als ze me weer aannemen moet ik ze vrijwel direct vertellen dat ik zwanger ben. Dat weten ze nu niet. Dat is ook een leuke binnenkomer.

Ik ben net 26. Hbo diploma MWD. Langer over mijn studie gedaan omdat ik een kleine beperking heb (psychisch, lage belastbaarheid, stressgevoelig) waardoor ik nu dus ook overspannen ben. (Ik heb bijv. ook 2 jaar extra stufi gekregen hiervoor, dus wel aantoonbaar).
Laatst bijgewerkt door Molzebeer op 30-07-13 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:53

Neem maar even contact op met UWV, dan kunnen ze je uitleggen wat er gaat gebeuren. Omdat jouw contract niet verlengd wordt terwijl je ziek bent, zal jouw werkgever je op de laatste dag van je contract bij UWV 'ziek uit dienst' melden. Het UWV gaat jou dan uitbetalen en de begeleiding van je reïntegratie overnemen.
Bel even met de werknemerslijn. Sofinummer (BSN heet dat tegenwoordig) even bij de hand houden, dat heb je nodig.

Sterkte.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:55

Ook al zit je in de WW dan heb je nog recht op zwangerschapsverlof (16 weken) hier krijg je 100% van je laatst verdiende loon. Helaas kreeg ik net voor mijn verlof ook te horen dat mijn contract door te weinig leerlingen niet werd verlengd. Ik spreek dis een beetje uit ervaring. Succes in ieder geval en ik weet hoe moeilijk het nu dan is maar probeer toch te genieten van het wondertje in je!!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:00

Als eerste dus direct stoppen met dat piekeren en speculeren! Je weet het toch niet hoe lang het gaat duren en als je zo doorgaat met jezelf veel te druk maken om zaken waar je toch al geen hand in hebt, is het overspannen zijn, straks nog een burn-out ook, ben je nog verder van huis... Adem nu eerst maar eens rustig in en uit en ga dan een serieus gesprek met de pappa van jullie kindje aan, lijkt mij veel belangrijker dat die basis goed zit en trouwens maak je niet zo gek bij voorbaat, want als je straks moeder bent, kun je toch echt niet full time gaan werken en misschien wilt pappa dat niet eens....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:05

Hoe staat je vriend hierin dan? Wonen jullie al wel samen?

Je hoeft niet afhankelijk te zijn, maar als hij je kan helpen met een paar maanden overbruggen en dat je daarna weer aan het werk kunt, is het ook al een hele geruststelling toch?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:11

Molzebeer schreef:
Ja dan krijg ik dus een ziektewetuitkering en daarna WW en dan moet ik er eigenlijk voor zorgen dat die samen lang genoeg zijn om ook zwangerschapsverlof te kunnen krijgen.

Hou er rekening meer dat een WW uitkering bij een dienstverband van 1 jaar en 4 maanden ook tijdelijk is. Ik denk een maand of 4. (ik ga er nu even vanuit dat dit je arbeidsverleden is) Daarna moet je een bijstandsuitkering aanvragen en dat is helemaal geen vetpot. En zelfs dat is weer afhankelijk van factoren als heb je een eigen huis, eigen geld et.etc. En die sollicitatie plicht. Het UWV kan een enorme druk op je leggen is mijn ervaring in mijn nabije omgeving.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:20

Toen mijn baas failliet ging was ik net zwanger, ben toen in de WW terechtgekomen, had uiteraard sollicitatie plicht ( geen baas die een zwangere aanneemt maar goed) kreeg tijdens de WW ook gewoon zwangerschapsverlof en nadien ging de WW weer in, nu had ik een flink arbeidsverleden dus had lang recht op WW. Met een halfjaar bleek ik weer zwanger te zijn en kreeg ik problemen met de WW, ik moest gewoon solliciteren ondanks dat ze zelf ook wel wisten dat het totaal geen zin had. Ze hebben toen wel mijn uitkering stop gezet( regeltjes hè mevrouw 8)7 ) gelukkig kon ik zonder de uitkering.
Probeer ondanks alles te genieten van je zwangerschap, kijk hoe het allemaal loopt met de uitkering qua datums. Zoals eerder gezegd Nederland heeft een goed opvangstelstel, al is het zeker geen vetpot,maar je staat er zo te horen ook niet alleen voor!

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:17

Ik werkte net 4 weken bij een bedrijf toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, ook niet gepland.
Ik wist dat mijn contract na 6 maanden niet werd verlengd maar zat met 4 maanden zwangerschap met zwangerschapsverlof omdat ik van de dokter niet verder mocht werken omdat ik meer boven de wc hing dan dat ik werkte en doordat het zwaar werk was.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:22

Ts, heb je voor dit werk nooit gewerkt?