Samenwonen, hoe ging dit bij jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Samenwonen, hoe ging dit bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:43

Hallo!

Ik ga deze week met mijn vriend samenwonen, zijn nu 2 jaar samen. Plan is er al langer, maar nu gaat het dus echt gebeuren. Wordt de komende dagen nog veel geklust maar vanaf het weekend wonen we dus samen, zonder op en neer gereis voor spullen. Ik vind het toch wel heel spannend allemaal en daarbij komt dat ik pas 19 ben en nu dit jaar aan een studie begin, haha. Ik vroeg me eigenlijk af hoe bij jullie het (eerste keer eventueel) samenwonen is gegaan en de valkuilen waar jullie eventueel in zijn gelopen.

Tell me, ik ben heel benieuwd :D

StalNollie

Re: Samenwonen, hoe ging dit bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:47

hier ging het eigenlijk vanzelf naar een jaar samen gaan wonen waren toch altijd al dag en nacht bij elkaar. en dat ging goed nergens geen problemen etc mee.

gezamenlijke rekening etc. wel alles op papier laten zetten dat bijv zijn muziek spullen altijd van hem zullen blijven mocht er iets tussen ons gebeuren of met hem dat het naar zijn familie zou gaan. inmiddels getrouwd dus dat geldt nu niet meer, maar toendertijd wel laten beschrijven

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:49

Ik woon nu zo'n anderhalf jaar samen, was daarvoor ook ongeveer 1,5 jaar n relatie met hem, en kende hem al zo'n 4 jaar.
We hebben eigenlijk meteen een koophuis gekocht, omdat we geen van beiden in het huurhuis van de ander wilden wonen :+
De mijne vond hij te klein, en hij woonde in een soort klein nigeria flat inclusief wietplantages en illegalen, dus niet echt wat voor een meisje :=
En omdat we dankzij onze banen niet meer in aanmerking kwamen voor huren via een instantie,maar alleen nog maar particulier konden huren (= duur) de keuze gemaakt om een huisje te kopen.

Bevalt tot op heden onwijs goed eigenlijk :)
Je komt wel een beetje de onhebbelijkheden van elkaar tegen ( kun je zo lekker verbergen als je nog niet samenwoont ;) ) maar zou niet anders willen hoor :j
Goede afspraken maken, ook op financieel gebied, en dit bij een notaris laten vastleggen.
Mocht er ooit ruzie komen, is het gewoon duidelijk wie wat krijgt en hoe.

Ik raad je wel aan om een eventuele hypotheek gezamelijk te betalen, en niet de een dat en de ander de boodschappen etc, want dan bouw je dus niets op en de ander wel, en in geval van een split up sta je met niets terwijl je wel jarenlang bijgelegd hebt.
Zeer zware tip, heb dit in de familie meegemaakt en is echt heel naar als je na pak hem beet 10 jaar n zo'n situatie terecht komt.
Laatst bijgewerkt door Lowara op 22-07-13 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:51

Wij woonden binnen een maand samen, ik hoefde niet meer naar huis van mijn vriend :) inmiddels wonen we bijna 2 jaar samen, zijn we begin dit jaar naar een groter huis gegaan. We zijn al wel 2 jaar samen :P

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:54

Wij wonen sinds december samen, allebei vanuit huis :) Dit gaat super, ik vind het heerlijk om ons eigen stekkie te hebben. We wonen in een koophuis van een vriend (onderhuur) en dit bevalt prima! Het is wel zo dat wij al lang samen zijn (6,5 jaar) en elkaar ook veel zagen voordat we samen woonden, dus de overgang was geen mega schok of beproeving ofzo :n Wel is het zo dat het financieel gewoon allemaal wat krapper is en er zijn toch altijd wel kleine dingen van de ander waar je je aan kunt ergeren, maar over het algemeen ben ik heel tevreden :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:56

Hier gaan samenwonen na 2,5 jaar relatie en elk weekend op en neer reizen.
In het begin ging het wel, maar na een tijdje kom je toch achter de ware aard van iemand. In mijn geval betekende dat, dat ik zijn moeder werd. Ik deed het huishouden, was de verantwoordelijke voor alle regelzaken, zorgde voor het eten en voor hem. En hij speelde hele dagen games en was chagrijnig continue. Moge duidelijk zijn dat we dit niet overleefd hebben samen. Wel als vrienden uit elkaar gegaan, maar qua relatie zit het er voorlopig niet meer in (zeg nooit nooit).

Praat vooral veel met elkaar en denk niet te snel: oh, het maakt niet uit dat hij dit en dat niet doet. Ik doe het wel even.. Op die manier krijg je mijn situatie. Zet afspraken op papier en hou je eraan.
Maar laat elkaar ook wel vrij om zelf dingen te doen, zonder de ander. Juist als je gaat samenwonen, heb je behoefte aan tijd voor jezelf. De een wat meer dan de ander.

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:57

Heel zakelijk, maar ook noodzakelijk: samenlevingscontract :)
Veel plezier met samenwonen *\o/* !

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:10

Toen wij nog geen half jaar iets hadden trok mijn vriend bij mij in. Sinds begin maart hebben we ons eigen plekje, en we zijn nu dik 2 jaar samen. Samenlevingscontract hebben wij niet gedaan. Vonden we zonde van de kosten, en onze ouders backten ons daarin up, dus dat hebben wij geskipt.
Maar het gaat prima, we hebben zelfs alle Ikea meubels en leenbakker meubels in elkaar geschroefd zonder te ruziën. En zoals ik het van velen naar mijn hoofd geslingerd kreeg moestdst wat zeggen, dat kon namelijk niet zonder ruzie, haha!

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 00:06

Ik volg hier even! Ga nl. wss in november samenwonen met mijn vriend. Werd wel tijd want zijn al ruim 8,5 jaar samen maar pas nu lijkt het mogelijk .. Heb nl tot nu gestudeerd En vanaf augustus mijn eerste job!

Jammer genoeg zit mijn mama nu al te wenen dat ik vertrek :Y) (ben de jongste) en heb zelf ook wat moeite om het allemaal los te laten .. Ben een redelijk zelfstandig persoon maar ga mijn ouders precies toch erg missen al woon ik nog geen 10 min ver .. Vreselijk haha :P ..

Maar ik volg even zodat ook ik niets vergeet!

Riannesodd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 00:10

Ik kreeg ruzie met mijn ouders en ben toen bij mijn schoonouders gaan wonen.
dat was niet echt een pretje dus zijn we snel op zoek gegaan naar een huisje, we vonden een chalet po marktplaats en hebben daar een half jaar gewoond, we hadden geen meubels en hebben het meeste gratis van marktplaats af gehaald. na dat half jaar kregen we een ééngezinswoning aangeboden door de woningbouw en hier wonen we nu bijna 1,5 jaar wij zijn langzaam aan steeds meer nieuwe spulletjes gaan kopen en alleen de bovenverdieping moeten we nog netjes inrichten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 00:34

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:04

Toen ik en mijn vriend een aantal maanden samen waren kreeg ik de hond waar ik al zo lang op gewacht had, en kon ik niet meer elk weekend naar zijn appartement omdat honden daar niet welkom waren, dus toen kwam hij alleen nog naar mij.. Ook doordeweeks regelmatig, en na een korte tijd ging hij alleen nog een keer per week naar zijn appartement voor de post.. Een half jaar geleden heeft hij zijn huur opgezegd, we waren toen een jaar samen, en is ie officieel bij mij ingetrokken. Ging vlekkeloos :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:19

Wij waren 2.5 jaar samen en het heen en weer rijden zat (we woonde 165 km bij elkaar vandaan).
In eerste instantie hadden we ons ingeschreven voor een huur woning maar keken evengoed ook naar koophuizen.
Al snel vonden we een erg leuk koophuis en die hebben we gekocht.

Ik denk dat we al zeker een jaar samenwoonde voordat we onze eerste echte woordenwisseling hadden.

Samenlevingscontract hebben we nooit gedaan wel een testament laten maken op de langstlevende.

Nadat we 2.5 jaar samenwoonde zijn we getrouwd. Ondertussen zijn we al ruim 12 jaar getrouwd en 2 kindjes rijker.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:22

Rebel_Jits schreef:
Hier gaan samenwonen na 2,5 jaar relatie en elk weekend op en neer reizen.
In het begin ging het wel, maar na een tijdje kom je toch achter de ware aard van iemand. In mijn geval betekende dat, dat ik zijn moeder werd. Ik deed het huishouden, was de verantwoordelijke voor alle regelzaken, zorgde voor het eten en voor hem. En hij speelde hele dagen games en was chagrijnig continue. Moge duidelijk zijn dat we dit niet overleefd hebben samen. Wel als vrienden uit elkaar gegaan, maar qua relatie zit het er voorlopig niet meer in (zeg nooit nooit).

Praat vooral veel met elkaar en denk niet te snel: oh, het maakt niet uit dat hij dit en dat niet doet. Ik doe het wel even.. Op die manier krijg je mijn situatie. Zet afspraken op papier en hou je eraan.
Maar laat elkaar ook wel vrij om zelf dingen te doen, zonder de ander. Juist als je gaat samenwonen, heb je behoefte aan tijd voor jezelf. De een wat meer dan de ander.

hier liep het ongeveer hetzelfde als bij jou. Een nadeel was dat ik niet ales in mijn eentje kon doen ivm ziekte en dus hulp nodig had. Uiteindelijk zijn we uit elkaar gegaan en sindsdien wil ik hem niet eens meer eens zien.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:36

Wij gingen samenwonen (trouwen) na 5 jaar relatie. Het ging eigenlijk allemaal vanzelf :D
Ik deed huishouden, koken wie het eerst thuis is, manlief de tuin.
Nu doet hij ook wat huishouden als ik het vraag :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:46

Wij zijn ook na 1,5 jaar gaan samenwonen en waren ook 19 jaar, op die leeftijd heb je vaak nog niet alles bij de hand.
En kom je heel veel kleine uitgaven tegen, die zich opstapelen.
Ik had toen ook nog mijn twee paardjes wat het verhaal nog iets bemoeilijkten maar dat is allemaal goed gekomen.
Het draait om de goede prioriteiten te kunnen stellen, dan komt het vaak wel goed.
Wij zijn inmiddels 33 jaar en 6 jaar geleden getrouwd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:47

Riannesodd schreef:
Ik kreeg ruzie met mijn ouders en ben toen bij mijn schoonouders gaan wonen.
dat was niet echt een pretje dus zijn we snel op zoek gegaan naar een huisje
, we vonden een chalet po marktplaats en hebben daar een half jaar gewoond, we hadden geen meubels en hebben het meeste gratis van marktplaats af gehaald. na dat half jaar kregen we een ééngezinswoning aangeboden door de woningbouw en hier wonen we nu bijna 1,5 jaar wij zijn langzaam aan steeds meer nieuwe spulletjes gaan kopen en alleen de bovenverdieping moeten we nog netjes inrichten :)

Goh, bekend verhaal zo is het bij ons ook gegaan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:49

wij woonden na 4 maanden samen en zijn inmiddels 14 jaar getrouwd :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:19

Wij gingen na 1,5 jaar samenwonen vanuit huis, een huurhuis. En dat raad ik je ook echt aan, beginnen met een huurhuis, zodat je alle tijd en mogelijkheid hebt om elkaar echt goed te leren kennen en daarbij niet in grote financiële problemen komt mocht het toch niet goed bevallen :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:11

Wij hebben nu bijna 5 jaar een relatie samen een huis gekocht, 4,5 maand non stop verbouwd en toen samen erin getrokken vanuit huis, dus toen we 5,5 jaar samen waren.
Wij werkten toen beiden 40 uur per week en verdeelden de taken, of eigenlijk deden we bijna alles samen :+ Mijn vriend helpt echt super goed mee in het huishouden, heerlijk! :+:
Verder doe ik eigenlijk altijd zelf de was en ik kook en is mijn vriend van het wassen van de auto's, schoonmaken van de konijnenhokken en het opgeruimd houden van de schuur :) .
Inmiddels bijna 7,5 jaar samen en over 1,5 maand trouwen we :+:

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:12

wij zijn heel heel snel samen gaan wonen..
Ik ben ingetrokken in zijn koophuis :)

Ik zou aanraden om inderdaad lekker rustig op zoek te gaan naar een woning, en een beetje kijken qua spullen wat jullie willen hebben en dergelijke.. Wat ik persoonlijk belangrijk vind is afspraken maken over wie betaalt wat, wij hebben bijvoorbeeld een gezamelijke rekening geopend waarop wij allebei iedere maand een x bedrag storten. Hij iets meer dan ik, gezien hij ook meer verdient..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:23

Toen wij net samen waren sliepen we bijna meteen al elke nacht samen, de ene nacht bij hem en de ander bij mij.
Vanwege omstandigheden woonde we allebei nog bij onze ouders en hadden we al snel de behoefte om iets voor onszelf te krijgen.
Na 10 maanden hebben we ons huisje gekregen en na 2 weken klussen zijn we echt samen gaan wonen.
Het ging en gaat nog niet altijd vlekkeloos, maar het gaat prima.
Hier blijft nog steeds vooral het huishouden een punt, we werken allebei, hij 38 uur en ik 24 uur, maar ik ga echt niet alles alleen doen.
Het gaat wel steeds beter, maar achteraf had ik moeten weten dat dat een punt ging worden, aangezien zijn moeder thuis alles nog voor hem deed.
Op dit moment hebben we financieel nog budgetbeheer omdat mijn vriend in de schuldsanering zit, die zorgen er elke maand voor dat alles betaald word, dus daar hebben we geen omkijken naar.
Als we niet meer in budgetbeheer zitten komt er 1 gezamenlijke rekening waar we alles voor de vaste lasten naar overmaken (naar rato) en de rest is vrij voor ieder om te besteden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:35

Hmm, officieel gingen we eind vorige maand pas samenwonen (op papier dan) maar k ben hier eigenlijk al sinds begin van het jaar, dus zou dan kunnen stellen dat ik na 3 of 4 maanden al ben gaan samenwonen met 'm :')

Voelde gewoon goed van beide kanten, zoals hij zelf altijd opmerkt tegen vrienden en familie; ze is op de bank gaan zitten en ik heb d'r niet meer naar huis laten gaan. :)

Hij betaalt de huur e.d, heeft een vrij duur huis aan maandelijkse lasten en hij weet dat ik daar wel aan mee wil betalen maar dat is nu gewoon niet haalbaar. Wel doe ik de boodschappen en als er dingen in het huis moeten komen dan regel ik dat ook :)
Daarentegen verwend hij me weer met spullen voor m'n pony :')
Heb me al 100x verontschuldigd maar hij zegt dat het geen punt is. Moet ik er wel bij zeggen dat ik ook voor 1 van z'n bedrijven nu aardig wat werk verricht en dat is volgens hem meer waard dan de helft van de huur.. Dus ik zal wel wat goed doen :D

De een vind het vrij snel zijn gegaan dat we samen zijn gaan wonen maar ik vind het precies goed, had niet meer 'thuis' willen komen, dit is al van begin van het jaar mijn thuis!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:51

Ik was 21 en wilde graag uit huis, maar mijn vriend (waar ik toen 2 jaar mee had) zat nog wel prima bij zijn ouders. Toen ik vervolgens voor mezelf een kamer ging zoeken vond hij dat toch niet leuk en wilde hij opeens wel samenwonen... Binnen no time konden we een anti-kraak appartement huren met zeezicht. We hebben niet geklust en snel een uitzetje bij elkaar gescharreld van een paar honderd euro (inclusief koelkast, wasmachine, wat meubels etc). We hebben daar een jaartje prima gewoond. Helaas moesten we daarna halsoverkop vertrekken toen het gebouw gesloopt ging worden.
Daarna hebben we 3 jaar op een krap zolderappartementje gewoond en sinds vorig jaar hebben we een prachtig appartement van de woningbouw toegewezen gekregen. Dit is het eerste huis waar we veel geklust hebben en wat helemaal ons ding is, echt geweldig.

We hebben financieel nooit iets geregeld. We hebben elk onze eigen rekening en eens in de zoveel tijd verrekenen we de uitgaven van boodschappen enzo. Ook de kosten van het klussen en alle nieuwe meubels enzo zijn netjes door de helft gegaan.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:58

Mijn vriend en ik hebben vorig jaar ons eerste huis gekocht op 24 en 22 jarige leeftijd. Hiervoor woonden we allebei nog thuis al was ik eigenlijk altijd bij hem (en zijn ouders). Wij hebben elkaar leren kennen toen mijn vriend 15 was en ik 13 jaar, we waren dus al Eem behoorlijke tijd samen.
Eerlijk? Ik vond het samenwonen zwaar! Veel zwaarder en moeilijker dan ik van te voren had ingeschat. We waren al zo'n beetje dag en nacht samen maar nu moesten we echt alles alleen doen.
We hebben behoorlijke ruzies en meningsverschillen gehad, je leert elkaar als je samenwoont echt op een andere manier kennen. Ik dacht altijd dat samenwonen vooral heel erg leuk zou zijn maar het was toch erg wennen (en zwaar).
We wonen nu een jaar samen en ik kan nu pas zeggen dat we alles, bijna, op orde hebben. Ik begin het ook steeds leuker te vinden! In het begin was het vooral kijken wie, wat zou doen, hoe het zit met betalen, huis schoonmaken etc. Nu ben ik vooral heel erg blij dat we deze stap gezet hebben, we komen steeds meer in een ritme dat ons beide bevalt.
Heel veel plezier met samenwonen hoor! Maar het is dus echt niet allemaal lang leve de lol, wat ik verwacht had.