Wordpress?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leverage

Wordpress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 20:28

Ik wil een nieuwe website en blog maken dmv wordpress. Maar hoe werkt dat in godsnaam? Ik loop al uren te zoeken en ik ben nog niks wijzer..

Ik heb Wordpress gedownload, heb ook al een thema gevonden en dan loop ik vast. De een instaleert Wordpress via Dreamweaver, de andere via een host.

Kan iemand mij Wordpress uitleggen in Jip en Janneke taal? :+ Of heeft iemand een goede nederlandse website die alles uitlegt?

Ik heb al een domeinnaam (www.kimvanderveeke.nl, werkt op dit moment niet, nog iets wat ik niet opgelost krijg..) en mijn domein naam heb ik gekocht bij mijndomein.nl

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:36

Heb je naast de domeinnaam ook webruimte besteld? Dan kun je via het installatiepaneel van je host gewoon wordpress installeren volgens mij? (Als je dat niet hebt: het is nog niet te laat om over te stappen naar een host met betere documentatie. Want ik vind de website van mijndomein zo hopeloos onduidelijk.)
http://support.mijndomein.nl/support/so ... wordpress-

De domeinnaam lijkt overigens te werken, er staat volgens mij alleen niks om te tonen.

Edit: blijkbaar bieden ze niet een 1-click installatie aan. Veel andere hosts die Installatron hebben doen dat wel. (Nog een reden om verder te kijken.)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:38

Je hebt een host nodig waar je een mySQL database kan maken, zonder die database wil het niet.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 20:39

Shadow0 schreef:
Heb je naast de domeinnaam ook webruimte besteld? Dan kun je via het installatiepaneel van je host gewoon wordpress installeren volgens mij? (Als je dat niet hebt: het is nog niet te laat om over te stappen naar een host met betere documentatie. Want ik vind de website van mijndomein zo hopeloos onduidelijk.)
http://support.mijndomein.nl/support/so ... wordpress-

De domeinnaam lijkt overigens te werken, er staat volgens mij alleen niks om te tonen.

Ik heb het Webhosting pakket van €30 euro per jaar! Daar zit 1GB aan schijfruimte bij maar ik weet niet of dat het zelfde is.

Maar, ik moet dus Wordpress instaleren via de host? Mijndomein in dit geval dan? :)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 20:42

Lepeltje schreef:
Je hebt een host nodig waar je een mySQL database kan maken, zonder die database wil het niet.

Ik denk dat het zou moeten kunnen met de host die ik heb, zal even kijken of ik m'n inlog gegevens van mijndomein kan vinden (ben nu op vakantie, dus even kijken of ik ze nog ergens in m'n mail heb staan)

Maar ik ben in ieder geval al wijzer dan een uur geleden! :D

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:46

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:46

Leverage

Re: Wordpress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 20:48

Nou m'n Database is al vast gemaakt! :D

FTP gegevens heb ik ook, ik gebruik ook FileZilla! Werk op dit moment op m'n laptop, maar mijn huidige website (nouja, foutmelding pagina.. :+) is geupload met FileZilla via een vaste pc. Kan dat nog problemen geven? Dat ik zegmaar vanaf 2 locaties iets naar mijn domein upload?

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:00

Volgens mij maakt dat uploaden niks uit, fansites werken hier ook mee en wordt dus soms dan vaak via wel 5/6 locaties bestanden/fotos geupload :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:05

Nee hoor, dat maakt niks uit. Je moet alleen even opletten als je een melding krijgt als het bestand al bestaat, maar dat is wel logisch. Dat is normaal met opslaan ook. (FTP is wat dat betreft niet meer dan 'opslaan op afstand')

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:08

Ik heb een half off-topic vraag :o

Is dit makkelijker dan in dreamweaver coderen en via filezilla overzetten?
Want ik heb wordpress in mijn pakket en ook nog nooit gebruikt. Lijkt me dan dat ik dit topic ook even moet volgen misschien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:14

Chimello: dat ligt er aan wat je ermee wilt doen. Als je een site hebt waar niet heel vaak nieuwe berichten of pagina's aan toe wilt voegen en je kent dreamweaver al, dan denk ik dat dat makkelijker is. Ook is het makkelijker om veel controle te hebben over het uiterlijk.

Als je echt een blog wilt bijhouden dan is Wordpress handig: daar zitten alle blogfuncties al in (automatisch organiseren van links op datum, categorieen, reacties, foto's toevoegen etc.)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:18

Ah nee, voor mij is het gewoon de website in elkaar zetten in dreamweaver en dan uploaden via filezilla.
Ik heb geen blog erbij. Wil wel nog een gastenboek maar daar heb ik sowieso een database voor nodig later. Dan wordpress of ook gewoon in dreamweaver coderen en uploaden?

En oops, ik wil je topic niet overnemen hoor TS!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:42

Ook al is het een beetje off-topic: als het echt alleen om een gastenboek gaat zou ik eerder kijken naar specifieke gastenboek-software. Installatron noemt Lazarus en GBook als populaire apps. Geen ervaring mee trouwens.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 11:04

Shadow0 schreef:
Nee hoor, dat maakt niks uit. Je moet alleen even opletten als je een melding krijgt als het bestand al bestaat, maar dat is wel logisch. Dat is normaal met opslaan ook. (FTP is wat dat betreft niet meer dan 'opslaan op afstand')

Ah oke! :D Dan zal het wel geen problemen geven, ook al heb ik hier een andere mappen structuur.

chimello schreef:
Ah nee, voor mij is het gewoon de website in elkaar zetten in dreamweaver en dan uploaden via filezilla.
Ik heb geen blog erbij. Wil wel nog een gastenboek maar daar heb ik sowieso een database voor nodig later. Dan wordpress of ook gewoon in dreamweaver coderen en uploaden?

En oops, ik wil je topic niet overnemen hoor TS!

Geeft niet joh! :)

Heb alle gegevens gekregen voor m'n database, eens kijken of ik 'm aan de praat krijg!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 20:18

En het lukt me weer niet.. Heb de Wordpress map geuplod naar mijn site maar ik blijf een foutmelding zien..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:40

Shadow0 schreef:
Ook al is het een beetje off-topic: als het echt alleen om een gastenboek gaat zou ik eerder kijken naar specifieke gastenboek-software. Installatron noemt Lazarus en GBook als populaire apps. Geen ervaring mee trouwens.

Zal ze eens opzoeke, bedankt!

TS, hopelijk krijg je wordpress aan de praat, wou dat ik on helpen helaas :(

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 20:44

Helaas, nog niet gelukt. Ik word er bijna agressief van :') Volg alles stap voor stap maar nee hoor, krijg hem niet aan de praat. Ook FileZilla gaat moeilijk lopen doen..

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:38

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 12:16

Eddy_Rocks schreef:

Ik ga m'n website niet laten bouwen door iemand, in princiepe is mijn ontwerp af (een thema van Wordpress) ik krijg die alleen niet geinstaleerd en ik krijg niks meer op mijn site zelf :)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 20:09

Website werkt weer :D Alleen nu nog wordpress aan de praat zien te krijgen..

Waar moet ik al die wordpress bestanden precies naar toe uploaden? Heb ze nu gewoon in het mapje public/sites/www.kimvanderveeke.nl/wordpress gedaan maar er gebeurt niks :+

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:17

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 20:18

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:21

Als je het op www.kimvanderveeke.nl wil maken zou ik dat wel meteen doen, en niet later. :P Ik heb het ook ooit als testsite met /wordpress gemaakt, maar dat ging niet helemaal goed toen ik alles weer in de goede map terug zette omdat alle links al met /wordpress waren gecreeerd :') .
Het was wel weer te fixen, maar niet heel handig.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:22

hmm, heb je niet op de server een www map staan? Of een public_html map? Dan zou ik persoonlijk de bestanden die in de wordpress map zitten daarin opslaan, zonder de wordpress map zelf. Anders krijg je namelijk www.[naam].nl/wordpress ipv www.[naam].nl/ Dat laatste vind ik persoonlijk veel netter