Tweede nationaliteit?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Tweede nationaliteit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 19:24

Help! :D

In verband met een nieuwe baan heb ik net een VOG moeten aanvragen. Tegenwoordig kan dat online, je gegevens vanuit de GBA worden dan opgevraagd en je krijgt je VOG dan thuisgestuurd. Mijn persoonsgegevens kwamen er dus automatisch uitrollen, die ik eerst moest checken voordat ik op 'verder' klikte. Geen probleem.

Tot ik bij 'nationaliteit' ineens 'Nederlandse' én 'Ghanese' tegenkwam. :oo Nu is mijn vader wel Ghanees, maar mijn moeder en ik allebei Nederlands, ben hier geboren en getogen en as far as I know ben ik gewoon 100% Nederlandse, qua nationaliteit dan.

Maar aangezien dit gegevens vanuit de GBA zijn, kan ik me zo voorstellen dat er een kern van waarheid in moet zitten? Kán dat, dat ik mijn hele leven al de Ghanese nationaliteit heb, zonder het te weten? :') Dat gaat toch niet automatisch, als je geboren wordt uit één ouder met een andere nationaliteit, dat jij die ook krijgt? Of wel? :=

StalNollie

Re: Tweede nationaliteit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:27

er is nooit een 2de nationaliteit aangevragen dus dan ben je gewoon nederlands met 1 nationaliteit naar mijn weten. anders hadden ze dat aan moeten vragen geloof ik

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:27

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:28

Nou volgens mij kan dat wel inderdaad. Ik ken iemand met een Franse vader en een Nederlandse moeder en die is geboren als Franse en heeft nu de Nederlandse nationaliteit.
Volgens mij kan je in ieder geval makkelijk die andere nationaliteit aannemen.

Misschien eens googlen?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:28

Volgens mij kan dat wel, vriendinnetje met een Amerikaanse vader heeft in elk geval wel dubbele nationaliteit terwijl ze geloof ik hier geboren en getogen is :j heb er eerder niet zoveel verstand van maar kan me wel voorstellen dat dat bij jou dan ook klopt!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:29

het kan ook wel idd maar dat moet dan geloof ik door beide ouders aangevragen/ondertekend zijn

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:30

Marokkanen hebben toch ook standaard die nationaliteit als hun ouders beide marokkaans zijn?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:31

Sommige nationaliteiten krijg je automatisch, en sommigen moet je apart aanvragen.
Ik weet niet hoe dat in het geval van Ghanese nationaliteit is, maar misschien kun je dat eens opzoeken. \

Kan me in ieder geval voorstellen dat je verbaasd was!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:33

Vroeger kon je inderdaad twee nationaliteiten hebben, tegenwoordig (dus bij baby's die nu geboren worden) moet er een keuze gemaakt worden, nederlands of de andere nationaliteit. Een van de weinige uitzonderingen is voor kinderen met een Turkse ouder - voor de Turkse wet is iedereen met minimaal 1 Turkse ouder zelf ook Turk, ongeacht wat er hier beslist wordt.

Waarschijnlijk hebben je ouders hier indertijd toestemming voor gegeven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:33

Mijn vader is duits en mijn moeder nederlands. Ik ben in nederland geboren en dus echt nederlands, maar ik het wel duits als tweede nationaliteit. Ik zal je zeggen.. ik heb een dochter (met mijn nederlandse vriend) en zelfs DIE kreeg automatisch duits als tweede nationaliteit op haar papieren!Het gaat dus tot 2 generaties verder zelfs :). Ik vind het niet erg, het is zoals het is, dus maakt mij niet uit.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:35

Een vriendin van mij is Thais, zo ook haar beide ouders.
Maar ze heeft 2 nationaliteiten!
Zowel Belg als Thais :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:40

toen ik geboren werd (in 1966) kreeg je automatisch de nationaliteit van je vader, in mijn geval kreeg ik de Italiaanse nationaliteit. Pas toen ik 21 was heb ik de Nederlandse nationaliteit aangevraagd en gekregen. Voor mijn broer was het een lastiger verhaal, hij kon geen afstand doen van de Italiaanse nationaliteit, dit was de Italiaanse wet. Hij heeft dus nog steeds twee nationaliteiten.

Als ik jou was zou ik de IND even bellen...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:43

Heeft je vader een andere nationaliteit(dan NL), dan krijg je die wel. Maar als de moeder een andere(dan NL) nationaliteit dan krijg je die niet.

De moeder van mijn vader is/was een Duitse, maar mijn vader heeft geen Duitse nationaliteit en ik ook niet.

Althans, zo zegt mijn vader het.

Ik snap er geen snars meer van, en van google wordt ik niet veel wijzer

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 19:44

Ha, nou, wat leuk, dan kan het dus wel kloppen. Zal het mijn moeder eens vragen, maar kan me niet voorstellen dat zij zich er bewust van is, dan had ze het me wel gezegd..

Nou, bij deze ben ik dus een Ghanees. 8-)

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:47

als 1 van de ouders in het buitenland geboren is ben je automatisch allochtoon.

Heeft je vader nooit een ghanees paspoort voor je aangevraagd? tegenwoordig is het moeilijk om 2 nationaliteiten te behouden, zeker als je in nederland bent geboren en getogen.
Maar voor sommige landen (zoals bijv. Marokko), geldt dit niet en krijg je bij je geboorte automatisch de nationaliteit van de afkomst van je ouders.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:49

Joyce_ schreef:
Ha, nou, wat leuk, dan kan het dus wel kloppen. Zal het mijn moeder eens vragen, maar kan me niet voorstellen dat zij zich er bewust van is, dan had ze het me wel gezegd..

Dat was je sowieso al, want je vader is Ghanees. Dus jij hebt Ghanees bloed. Alleen heb je nu dus ook een Ghanese nationaliteit :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 19:50

Ja, dat ik allochtoon ben, weet ik.. Haha, vind dat ook zo'n onzin, er zijn weinig Nederlanders die meer van kaas en bloemkool houden dan ik.. :D

Net mijn moeder gebeld en die heeft in ieder geval niets ondertekend of aangevraagd bij mijn geboorte. Het lijkt haar sterk dat het klopt. Morgen maar eens bellen naar de gemeente ofzo.. Voor ik in een identiteitscrisis beland.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 19:51

Kitty1985 schreef:
Joyce_ schreef:

Dat was je sowieso al, want je vader is Ghanees. Dus jij hebt Ghanees bloed. Alleen heb je nu dus ook een Ghanese nationaliteit :)

Maar Ghanees bloed hebben is wat anders dan een Ghanees zijn/Ghanese nationaliteit hebben.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:52

Oh lekker dan kan je in Ghana gaan wonen als je Nederlandse weer zat bent :D

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:56

Joyce_ schreef:
Kitty1985 schreef:

Maar Ghanees bloed hebben is wat anders dan een Ghanees zijn/Ghanese nationaliteit hebben.

Dat schrijf ik toch ook :)

Je hebt het bloed, dus je bent het (half). Alleen heb je niet definitie de nationaliteit.

Mijn vader heeft voor meer dan 50% Duits bloed. Hij is dus een halve Duitser, maar zonder de nationaliteit. :D overigens wel met Duitse achternaam, omdat zijn overovergrootvader naar NL is gekomen

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:58

Leorah schreef:
Mijn vader is duits en mijn moeder nederlands. Ik ben in nederland geboren en dus echt nederlands, maar ik het wel duits als tweede nationaliteit. Ik zal je zeggen.. ik heb een dochter (met mijn nederlandse vriend) en zelfs DIE kreeg automatisch duits als tweede nationaliteit op haar papieren!Het gaat dus tot 2 generaties verder zelfs :). Ik vind het niet erg, het is zoals het is, dus maakt mij niet uit.

mijn vriend is spaans x nederlands ook hier geboren en heeft 2 nationaliteiten maar zo ook onze kids :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:59

Ik denk dat je vooral de nationaliteitswet van Ghana moet opzoeken. Het ene land eist dat je in hun land bent geboren, bij het andere land moeten je beide ouders de nationaliteit hebben, misschien is het in Ghana nog anders? Alleszins, gefeliciteerd :D

Ik heb ook 2 nationaliteiten, mijn ouders zijn beiden Belg maar ik ben in Amerika geboren, waar het zo is dat je de nationaliteit krijgt als je op hun grondgebied ben geboren. Dus ik ben zowel Amerikaans als Belgisch en heb gewoon 2 paspoorten :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:05

Joh, wat maakt het uit (identiteitscrisis). Je hebt 2 nationaliteiten en een nederlands paspoort.

Ikzelf heb ook dubbele nationaliteit. Maakt mij eigenlijk niet zoveel uit.vergeet het vaak, maar inderdaad met GBA uitdraaien wordt het weer even bevestigd.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 20:06

Rocamor: natuurlijk was dat een grapje. Ik heb allang verwerkt dat ik bruin ben ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:07

Ik dacht dat 2 nationaliteiten helemaal niet mocht hier in NL?
Althans, zoiets had ik geloof ik ooit van mn pa begrepen (luisterde toendertijd maar met een half oor hoor ;) , dus kan best zijn dat ik het fout onthouden heb). Hij in geboren en getogen in Zuid Afrika en woont vanaf zn 21ste hier maar hij heeft alleen nog nederlanse nationaliteit.