Wat doen jullie om je huis koel te houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

Wat doen jullie om je huis koel te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 11:49

Ik woon in een klein appartementje, nu is het zo dat het al 27 graden bij mij binnen is, En ik vind het niet leuk meer -O-

Wat doen jullie om het koel te houden?
Ik heb een ventilator aan staan, alles tegen mekaar open gezet, en de gordijnen dicht!

Wie heeft er tips om het wat af te laten koelen?

:wave:

Douraque

Re: Wat doen jullie om je huis koel te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:51

Ramen open zorgt er juist voor dat de warmte binnenkomt, je moet juist als het koeler is (bijv. s'nachts je raam open zetten). Voor de rest gordijnen dicht en ventilator aan

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:53

's Nachts alles tegen elkaar open zetten en overdag de ramen dicht houden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:53

'S ochtends vroeg en 's avonds laat alles tegen elkaar open zetten om de ruimte af te koelen en te ventileren (moet het buiten dus koeler zijn dan binnen) en de rest van de dag alles hermetisch afsluiten en ramen waardoor de zon naar binnen schijnt verduisteren door middel van gordijnen of zonneschermen.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:54

Hier houden we overdag de ramen en de rolluiken dicht. En 's avonds als het buiten wat afgekoeld is, dan zetten we alles lekker open. Het is dan echt heerlijk in de slaapkamer als we naar bed gaan.

Als je geen rolluiken hebt, zou ik inderdaad de gordijnen dicht houden.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 11:55

Het voelt zo gek om alles dicht te laten, maar misschien moet ik dat maar doen

Bedankt

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:55

Overdag zit alles dicht, alle gordijnen en ramen. Tegen een uur of 9 's avonds gaat alles pas weer open en laat ik de kleine kiepraampjes snachts open staan.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:57

Overdag ramen dicht en bij voorkeur ook de gordijnen / luxaflex dicht.

Ook hebben we het rolscherm dicht.

Sávonds gaat alles weer open.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:58

Hier is ook overdag alles dicht. (groot huis)
In mijn appartement is het rond de 24 graden en heb ik alles dichtzitten op slaapkamerramen op kiepstand en ramen boven de deuren na (ivm klussen..)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:59

Hier binnen is het 23 graden, ik was er te Laat bij met alles dichtgooien want anders was het 18 graden.
Ik doe het zonnescherm naar beneden en alle ramen en gordijnen dicht. In de ochtend en avond gaat alles open. Ik heb airco in de slaapkamer dus die gaat in de avond een uurtje aan en daarna de balkondeur op een kier voor de nacht.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:01

Overdag alles potdicht houden, gordijnen ook dicht.
Pas rond 22 uur 's avonds alle ramen tegen elkaar open zetten.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:01

Ik heb nu alles dicht gegooid op 1 raam na, die kan nu niet dicht vanwege me vliegennet voor de deur!
Hoop dat het nu niet nog warmer word

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:02

Maar hebben jullie dan ook jullie buitendeur dicht?

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:02

Alles donker en dicht houden.
En ik heb 4 waaiers in huis staan om de hoogste stand. verder spuit ik regelmatig de tuin af met ijskoud water.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:02

Mijn buitendeur staat wel gewoon open.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:03

's morgens vroeg zetten we alles tegen elkaar open. Rond negen uur gaat alles 'dicht' ook wat betreft de gordijnen op de kant waar de zon staat. 's Avonds laat weer alles even tegen elkaar open.
En euh..... :o zit nu lekker achter de PC met de airco aan. Die hebben we een paar jaar geleden over kunnen nemen en doet goed z'n werk deze dagen!
Succes!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:04

Ja een airco wil ik ook wel, maar helaas heb ik die niet!
Alleen een ventilator

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:08

Papegara schreef:
Alles donker en dicht houden.
En ik heb 4 waaiers in huis staan om de hoogste stand. verder spuit ik regelmatig de tuin af met ijskoud water.

Als je dat onder andere doet voor de bloemen en planten die in je tuin staan... Dan kun je dat beter niet doen lol
Van mijn vader heb ik vroeger als kind al geleerd dat er alleen 's morgens vroeg of 's avonds water gegeven mag worden tijdens warme zonnige dagen, dit omdat de plant anders verbrand oid, weet de precieze uitleg niet meer

Ik was zomers altijd de pineut voor de plantjes water geven als huishoudelijk klusje en we hadden een vrij grote tuin dus daar was ik met de tuinslang al gauw een uur mee bezig hartje zomers.
(we hebben nog een leuke foto in het archief waarbij ik al lezend en met mijn neus in een boek de planten sta te besproeien.... tenminste dat had ik moeten doen, richten gaat nl niet goed als je niet kijkt waar het water neerkomt :') )

Bij ons in huis is het altijd koel beneden, hoeven we niets voor te doen, maar we hebben dan ook veel tegels in huis en hele hoge plafonds. Hier heb ik ook de ramen en deuren tegen elkaar openstaan... ook gedurende de warmere tijd van de dag, omdat ik de tocht nu wel lekker vind

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:10

Ik heb een big ass ventilator in mijn appartementje aan. Heerlijk.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:10

Hier ook alles dicht. Achter staat nu de zon erop dus hebben we de rolluiken dicht. Op de achterdeur staat geen zon maar is ook dicht. Voor staat er geen zon dus daar hebben we het gewoon als normaal (vouwgordijn omhoog, zit verder geen raam die open kan). Binnen hebben we de ventilator aan. Als de zon 's avonds op de voorkant gaat staan dan gaan de luiken dicht (oud huis) en als het genoeg afgekoeld is gaat alles open en sproeier buiten aan (lijkt soms ook nog eens te helpen).
Wij hebben dan wel het geluk dat als het heel warm is we nog altijd de kelder in kunnen, waar het heerlijk koel is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:11

Ik heb ook alles dicht, ramen en gordijnen, alleen de achterdeur staat open vanwege de katten, zodra het afkoelt 's avonds zet ik alles wagenwijd open en kan alles doorwaaien.
Dat heeft gisteravond echt super gewerkt, al is het bij ons overdag ook wel 24 graden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:12

Bij mij is het nu ook 27 graden binnen, ik woon op 1 en 2 hoog, mn balkon zit op t zuiden dus bloedje heet nu, alles dicht aan die kant en aan de andere kant alles open, ventilator aan en zodra na 4-en de zon van mn balkon gaat aan die kant alles open, dan hopen op meer dan een zucht wind, veel meer valt er niet aan te doen, Airco wel aan gedacht maar dat vreet energie.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:12

lisetteexx schreef:
Ik woon in een klein appartementje, nu is het zo dat het al 27 graden bij mij binnen is, En ik vind het niet leuk meer -O-

Wat doen jullie om het koel te houden?
Ik heb een ventilator aan staan, alles tegen mekaar open gezet, en de gordijnen dicht!

Wie heeft er tips om het wat af te laten koelen?

:wave:

hetzelfde hier!
maar dan wel eens 29 of 28 graden.. -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:15

's Morgens en 's avonds idd alles een aantal uur open gooien.. 's nachts blijft de slaapkamerraam open. overdag alles dicht..
Aluminiumfolie tegen de ramen werkt heel goed. Maar hier gelukkig niet nodig omdat we al zo'n kleine ramen en witte luxaflex hebben.
en op mijn werkkamer gaat de airco aan als het echt te warm wordt :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:18

Vriendlief heeft een aantal ramen afgeblokt met karton en isolatie folie, en bij de voordeur hangt een extra gordijn tegen de zon. Alles waar de zon op staat gaat dicht (gordijnen en ramen op kiep), alles waar schaduw is gaat open. En vooral niet teveel willen met dit weer...