Advies gevraagd: Geldkwestie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Advies gevraagd: Geldkwestie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 00:31

Aangezien ik niet kan slapen van het piekeren, vraag ik jullie om advies..

Ik was/ben op zoek naar een kattenren, ik zou er echt graag 1 willen aanschaffen voor mn 2 katten..
Aangezien ze graag naar buiten willen en ik allergisch ben voor ze (kwam ik pas achter nadat ik ze had haha) maar ik durf ze niet helemaal los te laten hier ivm geen fijne omgeving hier..

Maar nu zit het zo: ik ben net sinds vorige maand uit de schulden, heb echt financieel een rottijd achter de rug, en ik krabbel nu dus net een beetje op. Nu verwacht ik nog 1 rekening van een redelijk groot bedrag en dat geld heb ik nu bijna bij elkaar gespaard. Maar dus nog niet helemaal.
Naast dit geld heb ik echt niks extra's.. Dus eigenlijk kan je het zien alsdat ik geen geld heb nog.
Dus ik dacht gister: Oke.. De kattenren moet maar wachten een jaar.. ik kan het me gewoon niet veroorloven.. En aangezien ik volgend jaar toch de tuin wil aanpakken kon ik dan net zo goed een 'passende' ren aanschaffen..

Maar toen kreeg ik ineens een heel mooi bod van iemand die ik niet ken. Een supermooie ren voor 100 euro.. Echt een koopje! Dus ik zei gelijk enthousiast: Die wil ik graag! Nou zo gezegd zo gedaan kan ik hem a.s. dinsdag ophalen.
Maar ik begin toch zo erg te twijfelen nu.. Die 100 is voor mij op dit moment zooveel geld.. Wat ik dus 'eigenlijk niet heb'
Maar die ren is zo mooi en goedkoop! Zo'n bod krijg ik niet weer..
Maar ik moet nodig nieuw ondergoed, haren verven, alle aankopen zijn me eigelijk te duur.. Laat staan die 100 euro.. Maar toch weer zo'n koopje, en het zal goed zijn voor mn katten en mij..

Geld lenen van iemand wil ik niet, iedereen heeft me al zo enorm geholpen de laatste tijd dat ik dit niet wil vragen van iemand..

Wat zouden jullie doen? Kopen met (voor mijn doen veel) geld wat er eigenlijk niet is, maar waar de katten heel blij van worden? Of dit koopje toch maar ff laten gaan, en eerst zorgen dat ik alles weer op de rit heb?

(sorry als het onduidelijk getypt is, maar is via mn mobiel..)

ELpatcho

Re: Advies gevraagd: Geldkwestie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:37

Geld dat je niet hebt moet je niet uitgeven, anders zit je zo weer in de schulden. Dus ik zou zeggen deze mooie (maar voor jou toch te dure) aanbieding aan je voorbij laten gaan. En ná de laatste rekening een spaarpotje voor een kattenren aanmaken.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:43

Kun je dan niet beter marktplaats in de gaten houden zodat je voor minder de spullen bij elkaar sprokkelt en dan zelf een ren maakt?
Of vragen of de rekening in termijnen betaald betaald mag worden?
Of misschien mag je de ren in 2 gedeelten betalen (als dat zou lukken)
Of vraag of je de ren kan reserveren omdat het nu even niet goed uitkomt maar je hem wel erg graag wil hebben?
Als deze opties niet lukken geeft het denk ik meer rust om hem te laten gaan.
Laatst bijgewerkt door zigranta op 22-07-13 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:44

Kan je inderdaad de situatie niet uitleggen aan die verkoper en vragen of er iets te regelen valt?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 00:45

Ik heb al gekeken voor zelf maken, maar voor veel goedkoper lukt het niet..
In delen betalen wil ik zelf niet. Ik ben namelijk net van alle betalingsregelingen (stress) af.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:45

Ik zou 'm kopen :o
Bij mij gaat het welzijn van m'n beestjes voor alles ...

Dan nog maar even verder in je oude ondergoed en die haren verven is ook luxe, kan ook wachten.

En misschien heb je zelf nog wel wat spulletjes om te verkopen op MP of op Bokt ?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:46

Tja, ik zou toch eerst je schulden helemaal aflossen en daarna pas aan andere dingen denken. Hoe mooi het aanbod ook is, als het niet gaat dan gaat het niet. Hoe rot het ook klinkt, typisch geval van jammer (kijkt even in ondergoed-bakje en ziet heel erg veel slips met gaten... oeps, dat gaat me geld kosten... wat ik ook niet heb en ik heb geen huisdieren meer).

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:49

Dan vragen of je hem kan reserveren en eventueel een kleine aanbetaling doen.
Nee heb je ,ja kan je krijgen!

xRebelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:50

Altijd vervelend om te horen over mensen hun geldproblemen
Ik zou willen dat ik bakken met geld had om aan iedereen wat te geven die het hard nodig heeft maar helaas.. dat heb ik niet :(
Katten zijn nou eenmaal (de meesten dan) buiten dieren en moeten dus naar buiten kunnen gaan het zou tegenover hun toch anders echt niet eerlijk. Buiten zijn is voor dieren gewoon beter. Als je niet zo'n fijne buurt hebt zou ik ook geen katten nemen. Niet eerlijk tegen over jou katten.
Ik denk dat de katten het zeker meer zouden waarderen als ze gewoon naar buiten mogen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:56

Een kat met een ren heeft volgens mij niets te klagen!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 00:58

De katten heb ik gekregen ooit voor mn verjaardag, en wil ze niet zomaar weg doen.
Verder zijn de meningen dus verdeeld..
Pff lastig..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:01

Maar waarom wil je niet dat iemand het je even voorschiet ?
Meer mensen in je omgeving/kennissenkring zullen toch beseffen dat je katten belangrijk voor je zijn en dat je graag hebt dat die beestjes het goed hebben ?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:02

Niet doen,
Je hebt het geld niet dus waarom zou je het dan uitgeven? Natuurlijk het is een koopje maar voor jou nu even niet. Dan daarbij ga de buurt eens rond en vraag of ze nog palen hebben die ze niet gebruiken.
en maak je ren zelf dan ben je altijd minder kwijt.
Zo hebben wij het ook gedaan toen we eigenlijk geen geld hadden voor een kattenren.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:07

Jaren geleden heb ik in een soortgelijke situatie gezeten en de enige manier om eruit te komen en te blijven is door zeer kritisch te zijn op uitgaven en één ding zeer goed te onthouden: geld dat je niet hebt kun je níet uitgeven. Je hebt geen enkele buffer momenteel, niets, nada en zelfs voor meer basale zaken heb nu nog bijna geen geld.

Het aanbod is relatief goed, maar het gebrek aan geld is een absoluut gegeven, daar is niets relatiefs aan.

In mijn ogen zullen jij en de katten het nog één jaar moeten volhouden in de situatie zoals die nu is. Als je nu streng bent voor jezelf en daarmee helaas ook nog een tijdje voor de katten, dan komen jullie er uiteindelijk beter uit, alledrie :) .

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:18

Moeilijk.. Ik zou ook voor mijn katten het beste willen maar als je het geld nu niet hebt dan kun je het ook niet uitgeven. Ik zou dus ook wachten met het aanschaffen van de kattenren totdat je alles hebt afbetaald.

Je kan de verkoper je situatie uitleggen en vragen of je een aanbetaling mag doen en zodra je het geld bij elkaar hebt de kattenren dan kopen? Vind het een rottige situatie voor je en ik snap dat je erom loopt te piekeren

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:30

Ik ben het eens met Gwen, geld dat je niet hebt kan je ook niet uitgeven en het is een verdomd goede gewoonte je dat ook aan te wennen. En ik weet heel goed dat dat niet bepaald makkelijk is, zeker als je huisdieren hebt waar je goed voor wil zorgen. En ondanks dat ik nu geen huisdieren meer heb, ik heb wel 17 jaar katten gehad en daarvoor toen ik thuis woonde ook altijd met huisdieren geleefd. Maar wat niet gaat gaat niet.

Ik denk dat het grootste probleem is dat je eigenlijk allergisch bent voor je katten en het siert je dat je ze daarom niet wegdoet. Dus dat je eigenlijk een keuze moet maken tussen de gezondheid van jezelf en je katten, en je financiele problemen. De katten overleven het echt wel om een jaartje langer binnen te blijven en als ze niet weten wat het is om buiten te zijn missen ze dat ook niet. Daarin zit het probleem niet. Wel in jouw gezondheid.

Ik weet natuurlijk niet hoe zwaar jouw allergie is. Kan je in een kamer met je katten zijn zonder te grote problemen of niet? Dat maakt nogal uit natuurlijk. De een met een allergie voor katten niest af en toe eens, terwijl de ander bijna stikt als ie in een ruimte is met een kattenhaar. Kan je het een tijdje uitzingen nog? Dan zeker eerst schulden aflossen en daarna de katten want voor je het weet zit je weer in de problemen en dat gaat sneller dan je denkt (been there done that, ik ging vieren dat ik uit de schulden was met als gevolg... precies...weer schulden). Maar als je zo allergisch bent dat je echt problemen krijgt met je gezondheid dan wordt het natuurlijk wel een ander verhaal. Want een serieuze allergie kan ook werk en andere mogelijkheden uit de problemen te komen in de weg staan.

Mocht je allergie zo groot zijn dat die ren noodzakelijk is voor je gezondheid, dan kan je altijd proberen of je die laatste rekening niet in 2 termijnen kan betalen, eventueel als dat mogelijk is het grootste deel eerst. Meestal is dat wel mogelijk, als je het op de juiste manier speelt en vooral de schuldeiser het idee geeft dat je meedenkt en actief naar een oplossing zoekt. En spelen op gevoel werkt daarbij bepaald niet.

Ik wens je vooral veel wijsheid en hoop dat je niet in dezelfde valkuil dondert als ik deed, hoewel ik nu schuldvrij door het leven kan gaan (maar wel met oud ondergoed).

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:32

Voordeel is dat dieren in het nu leven en niet beter weten dan hoe het nu is*. Ze denken niet over hoe het zou kunnen zijn als ze een ren hebben. Ik vrees dat je pas gemoedsrust hebt als alles is afbetaald, je geen schulden hebt bij vrienden (voor een ren of zo) en je je leven weer op de rit hebt. Neemt niet weg dat ik je twijfel begrijp, je probeert je dieren de beste zorg te bieden en toch zelf het hoofd boven water te houden.

Nog even volhouden, er komen echt betere tijden aan :) .

Edit*: wat Mick75 zegt, dus :+ .

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:38

Onze dieren gaan ook voor alles.
Dit omdat wij voor hen gekozen hebben en ze afhankelijk zijn, wij hebben de verantwoorlijkheid voor hen op ons genomen.
Als het kan had ik de katten zeker de ren gegeven.
Maar ik wil ook een potje voor de da. kosten achter de hand hebben.
Heb ik die en zijn andere echt het geen wat nodig is aanwezig of een spaarpotje daarvoor dan zou bij mij als eerste die ren komen.
Of als ik bij iemand kon lenen had ik zeker de ren al gedaan.
Onze 3 katten mogen ook naar buiten in het omheinde stuk komen en genieten daar met volle teugen van.

Bij mij zou de kapper geen moeten zijn maar de ren wel.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:42

Waarom moeten katten in een ren??????
Hier lopen de bengalen gewoon buiten......evenals een oude dove kater.....als ze wat overkomt,hebben ze in ieder geval een toffe tijd gehad.....

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 01:46

niet kopen als ik jou was, Als je zo krap zit dan niet doen

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 02:45

papagroom schreef:
Waarom moeten katten in een ren??????
Hier lopen de bengalen gewoon buiten......evenals een oude dove kater.....als ze wat overkomt,hebben ze in ieder geval een toffe tijd gehad.....

Dat moet ieder voor zich weten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:07

Hoe groot is de ren? Ik heb vorig jaar een konijnenren gemaakt met volieregaas, 2 bij 3 meter en 2 meter hoog, voor zo'n 50 euro.. Grof kippengaas is nog veel goedkoper, zeker via internet.. een paar houten balken op marktplaats zoeken, en klaar is je ren :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:13

ELpatcho schreef:
Geld dat je niet hebt moet je niet uitgeven, anders zit je zo weer in de schulden. Dus ik zou zeggen deze mooie (maar voor jou toch te dure) aanbieding aan je voorbij laten gaan. En ná de laatste rekening een spaarpotje voor een kattenren aanmaken.

Helemaal mee eens.
Geld uitgeven wat je niet hebt of wat eigenlijk voor iets anders bedoeld is, is niet goed!
Je bent net uit die ellende. Misschien kun je aangeven dat je het nu nog niet kunt betalen en of ze het voor je willen vasthouden. Je weet maar nooit!
Maar echt pas kopen als je dat geld "over" hebt! Je katten hebben er niets aan als je failliet bent!

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:52

Ik zou het niet doen en vooral omdat ik weet hoeveel stress het oplevert. Toen ik mijn vriend leerde kennen had hij ook aardig wat schulden en ik heb hem gemotiveerd om het allemaal terug te betalen. Want hij had er ook echt slapeloze nachten van. En pas daarna ben ik met hem gaan samenwonen en met mijn spaargeld hebben we toen het huis ingericht. Maar dat was al gauw op. We zijn nu twee jaar verder en hebben eindelijk een mooi bedrag kunnen sparen. Mijn katten wonen hier ook en we hebben een grote, ruime flat. Zij gaan ook niet naar buiten en hebben het prima naar hun zin. We spelen elke dag wel met ze en krijgen zoveel aandacht en liefde, dat ze echt niet ongelukkig zijn.
Maar ik zou het prettiger vinden om alles op de rit te hebben en dan pas dit soort dingen te gaan kopen die je eigenlijk niet 'echt' nodig hebt. Voedsel en kleding zijn toch wel een eerste levensbehoefte van de mens en die katten mogen allang blij zijn dat ze niet in een huis wonen zoals je soms bij animal cops op tv ziet denk ik dan :P en dan kunnen ze over een jaartje lekker naar buiten.
En tot die tijd gewoon elke dag een half uurtje met ze spelen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:57

Jouw katten hebben op dit moment geen idee dat er zoiets bestaat als een 'kattenren' en zullen dus niet teleurgesteld zijn als je 'm niet nu koopt maar pas over een half jaar. Het is dus niet een kwestie van leven of dood, of een heftige welzijnskwestie, voor jouw katten - ik ga er vanuit dat ze het opzich ook nog wel even kunnen volhouden zonder kattenren.

Dan lijkt de beslissing mij simpel; stort jezelf niet weer in een situatie van geld uitgeven dat je niet hebt. Eerst aflossen en zorgen dat alle zaken die je echt moet betalen (rekeningen etc.) betaald zijn. Met wat je overhoudt kun je dan kijken waar je geld aan wil, maar ook kan, uitgeven.
Omgekeerd; als je nu jezelf toelaat geld uit te geven aan iets wat je eigenlijk niet kunt missen, dan riskeer je dat je dit bij jezelf vaker gaat toelaten en dan kom je misschien in een neerwaartse spiraal terecht.