Hoe vertel je iemand dat ze niet zo fris ruiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Hoe vertel je iemand dat ze niet zo fris ruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 22:25

Het zit namelijk zo, niet ik maar mijn vriendin zit met dit probleem. Ze heeft een vriendin die ze nu 4 jaar kent. Ze zijn geen beste vriendinnen markanten het wel goed met elkaar vinden.

Nu is het zo dat dit meisje niet zo fris ruikt. Het ruikt alsof ze haar kleren niet wat maar er alleen deo over spuit. Een nogal oude zweet lucht, helaas. Vandaag hadden mijn vriendin en ik het er over, hoe kun je zoiets zeggen zonder iemand kei hard te kwetsen en ook vooral ben je wel de aangewezen persoon om dat iemand te vertellen?

Dus hoe zeg je dat iemand niet zo lekker ruikt (stinkt) en wanneer ben je de aangewezen persoon en wanner moet je je gewoon lekker met je eigen zaken bemoeien? En misschien heeft iemand hier wel ervaring mee? Alle tips zijn welkom want het blijft een terugkerend gespreksonderwerp omdat we het zo lastig vinden.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:27

Hmm lastig.
Heb wel eens dat een vriendin wel eens een beetje naar zweet ruikt, en dan zeg ik gewoon dat ze even een beetje deo moet gebruiken. :+
Maar dit is natuurlijk wel iets anders, maar misschien zou je dat ook een keertje kunnen proberen?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:12

Ik heb het ooit, lang lang geleden tegen iemand vertelt. Is mij niet in dank afgenomen. Ik waag me er niet meer aan :+

Seni

Re: Hoe vertel je iemand dat ze niet zo fris ruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:15

Ooit, toen ik, denk ik rond een jaar of 12 was, kreeg ik dit tijdens de turnles van mijn lerares te horen (ik had toen nog niet van deo gehoord haha) maar dit had ik haar toen ook niet in dank afgenomen. Nu zeg ik wel eens tegen een vriendin of vriend van misschien moet je even deo opdoen. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:15

Als je vriendinnen bent kun je misschien eens zeggen dat je het idee hebt dat haar kleren niet zo fris ruiken, en haar de tip geven wat vaker een schoon shirtje aan te doen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:19

Ik zou het in ieder geval 1 op 1 vertellen, geen andere mensen erbij waardoor de persoon zich tegenover meerdere personen opgelaten kan gaan voelen. Gewoon eens vragen hoe lang ze haar kleding draagt voordat die het gewassen wordt. En vragen of je een tip mag geven. En vervolgens aanraden om dat vaker te doen. Een leuk vooruitzicht is het niet, maar bij vriendschap horen ook dit soort minder leuke dingen. Hopelijk kan die persoon het waarderen.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:20

Ik zou het zelf ook willen weten als ik niet fris ruik, zeker van mijn vriendinnen. Als ik het iemand zou willen vertellen dan zou ik dat voorzichtig proberen te doen. Gewoon een op een vragen of ze weet dat ze niet zo fris ruikt. Misschien hard, maar liever dat dan deo cadeau krijgen ofzo ;)

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:25

Een woord: Niet :Y)

Sommige mensen voelen zich hier heel erg zelfbewust over en ookal is je advies goedbedoeld, het kan ze heel erg kwetsen. Een familielid van me heeft dezelfde 'oude' penetrante zweetlucht. Maar hoevaak ze haar kleren ook wast, de lucht blijft er in hangen, en hoeveel deo ze ook spuit, de lucht blijft ze hebben. Dus zelf kan ze er eigenlijk weinig aan doen. Grote kans dat jou vriendin hetzelfde probleem heeft ;)

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:26

Of gewoon heel subtiel een bepaald wasmiddel aanraden, wat o zo goed je kleren schoon maakt. Echt 5 minuten enthousiast over praten en dan bijv. jouw fles geven met nog een beetje wasmiddel erin. Natuurlijk hoeft dat wasmiddel helemaal niet zo bijzonder goed te zijn, maar gewoon goed. En dan de volgende keer vragen, 'en heb je 't geprobeerd?' Bij een 'ja', maar nog steeds stank weet je dat t niet daarvan komt, mits ze dezelfde kleren draagt als dat ze gewassen heeft :P.
Is idd wel een heel lastige om rechtstreeks te zeggen.

shilady

Re: Hoe vertel je iemand dat ze niet zo fris ruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:27

Ik spray dan even met mn deo en dan zeg ik ja deze is echt lekker doe ook een beetje op! :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:29

Ik heb een keer bij iemand in het busje gezeten en gezegd ik ga deo kopen bij het busstation en gezegd moet je ook wat hij weigerde en heb hem verteld dat het echt te erg was , het drong niet door, dus mezelf maar onderb gespoten zeer royaal , toen rook ik hem amper

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:30

Hmm, zoiets is toch altijd een beetje gênant, zeker als je het zelf niet in de gaten hebt. Ik zou het dus zeker níet op een nare/afkattende manier zeggen.

Wanneer een vriendin van mij naar zweet ruikt, gebruik ik zelf mijn deo even en vraag ik vervolgens of zij ook even wil lenen.. Vaak wordt deze hint goed opgepakt. :j

Nu is dit echter een ander verhaal, zeker omdat het lijkt of ze haar kleren niet wast en alleen deo spuit. In zo'n geval zou ik het zelf ook erg moeilijk vinden om te zeggen.. Lastig!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:32

Als ik even vanuit mijzelf kijk.. Ik zou het, ondanks dat het misschien niet heel aardig klinkt, toch wel van een vertrouwd iemand willen horen als ik inderdaad regelmatig onfris ruik! Liever van een bekende, dan dat ik door anderen wordt aangesproken/ontweken.

Maar hoe.. Sowieso één op één en aangeven dat het echt niet vervelend bedoeld is, maar dat je het zelf graag van haar zou horen als dit bij jou het geval is. Wellicht ook dat het jou echt niet uitmaakt en dat het de vriendschap niet beïnvloed of zo?

Blijft lastig

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:34

franka75 schreef:
Ik heb een keer bij iemand in het busje gezeten en gezegd ik ga deo kopen bij het busstation en gezegd moet je ook wat hij weigerde en heb hem verteld dat het echt te erg was , het drong niet door, dus mezelf maar onderb gespoten zeer royaal , toen rook ik hem amper

Nee dat is lekker voor andere mensen. Jij wilt niet met andermans zweetlucht opgescheept zijn, dus dan maar anderen met jouw deo-stank opschepen. Vind teveel deo sowieso ontzettend storend, ik hoef mensen niet van een meter afstand te ruiken.

Als ze goed bevriend zijn, gewoon voorzichtig 1-op-1 brengen. Zijn ze niet zo heel goed bevriend, dan zou ik in haar plaats niets zeggen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:35

Als je haar elke dag ziet: heeft ze vaak dezelfde kleding aan? Als ze elke dag iets anders aanheeft en ze gebruikt deo, kan ze er misschien weinig aan doen...

Kun je misschien zeggen dat je anderen over haar hoort praten dat ze niet zo lekker ruikt? Ik zou in elk geval niet zeggen dat ze haar kleren eens moet wassen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:36

Is een moeilijk iets vind ik altijd.
Ik ken ook een paar personen die al snel naar vies indringend zweet ruiken. Nu gaan ze minimaal 1x per dag en vaak wel 2x daags onder de douche en kunnen daar niets aan doen (dagelijks schone kleding, meerdere keren per dag gebruik van deo). Hebben beide ook nog eens een baan in de bouw, dus hard werken.
Voor hun is het ook echt een kwetsend iets omdat ze er veel aan doen.

Mocht de lucht in de kleding blijven hangen na het wassen, daar werkt een klein scheutje schoonmaakazijn bij de was super voor! Je was ruikt heerlijk naar het wasmiddel, geen zuren azijn lucht erin. Tevens werkt het wasverzachtend en is daarbij ook nog eens ontkalkend voor je wasmachine.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:37

RusselNuwell schreef:
franka75 schreef:

Nee dat is lekker voor andere mensen. Jij wilt niet met andermans zweetlucht opgescheept zijn, dus dan maar anderen met jouw deo-stank opschepen. Vind teveel deo sowieso ontzettend storend, ik hoef mensen niet van een meter afstand te ruiken.

Als ze goed bevriend zijn, gewoon voorzichtig 1-op-1 brengen. Zijn ze niet zo heel goed bevriend, dan zou ik in haar plaats niets zeggen.

Ik ging op dat moment bijna plat zonder open raam en dan nog , was echt heeel erg

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:39

Ik geloof dat ik er niet eens heel veel woorden aan vuil zou maken.
"joh, ik weet niet watvoor wasmiddel/wasverwachter je tegenwoordig gebruikt maar het is troepzooi. Zeker met dit heerlijke zweetjezweetje weer wint het zweetjezweetje dus als je nog een tip wilt; doe er wat aan". En vervolgens weer doodleuk over iets anders beginnen. Mocht ze er op terug willen komen dan hoor je het wel. Vooral niet te beladen maken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:40

Als ze het gaat zeggen sowieso ergens in een aparte ruimte. Niet in een openbare gelegenheid in ieder geval. Zo iets is natuurlijk erg gênant en is niet leuk om te horen. Maar wat zou je zelf liever hebben dat een vriendin eerlijk is of met andere gaat bespreken dat je stinkt? Natuurlijk zal ze even gekwetst zijn maar liever dat dan dat er iemand in het openbaar een keer een opmerking maakt over haar lucht. Dat lijkt me namelijk veel erger en zou ik me toch wel afvragen waarom mijn vriendin niets gezegd heeft.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:42

recht voor zijn raap vertellen maar wel als je alleen bent met haar/hem. Ook oplossingen aandragen zoals dagelijks douchen en schone kleren maar bv ook dat er deo's zijn speciaal voor overmatig zweten. er zijn zelfs behandelingen om je zweetklieren "lam" te leggen.
Bedenk dat zij het meest van allemaal met het probleem zit en dat jullie "alleen" maar kunnen helpen.
Alleen zeggen dat ze meurt is niet genoeg en zal je niet in dank afgenomen worden.. hulp bieden door mee te denken wel.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:44

franka75 schreef:
Ik ging op dat moment bijna plat zonder open raam en dan nog , was echt heeel erg

Dan nog, mijn punt is dat ik het asociaal vind om anderen tot last te zijn met je geur zodat zij jou niet tot last zijn. Daarbij vind ik het al helemaal asociaal om deo te gaan spuiten in een bus. Maar goed, dat is mijn mening, en redelijk off-topic.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:47

Je kunt ook beginnen met aangeven dat jij het ook rot vindt om te zeggen en dat je begrijpt dat het niet leuk is om te horen. Dan haal je meteen de lading van de moeilijkheid van het gesprek een beetje weg. Ik hoop echt dat mensen het tegen me zeggen als ik zou stinken. Of een maanzaadje tussen mijn tanden heb, of een vlek op mijn broek. Ik kwam een keer thuis met zo'n maanzaadje :oo , de hele dag gewerkt, en gepraat en gelachen :D , maar niemand had het gezegd. Zo banketstaaf vond ik dat! Sindsdien zeg ik het altijd gewoon maar direct, en toch subtiel, en nog niemand meegemaakt die het niet leuk vond, ze zijn je meestal toch dankbaar hoor! :j

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 23:49

Bedankt alvast voor de tips. De truc met de deo gaat helaas niet werken omdat ze dus al heel erg naar deo ruikt. We denken wel dat ze haar kleren vaak wast, want ze vertelde laatst dat ze een specifiek truitje had gewassen zodat ze die twee dagen achter elkaar kon dragen oid.

Het is zo lastig want je wilt iemand niet kwetsen en al helemaal niet voor schut zetten, en wat Tytonidae zegt kan ook weer kloppen. We willen haar natuurlijk niet nog meer inwrijven als ze het al weet. Maar aan de andere kant ik zou het heel erg vinden als ik de persoon was en mijn vrienden zouden niets zeggen maar het zou wel iedereen opvallen.

Over iemand die af en toe stinkt (door dit warme weer of net sporten ofzo) waren we ook alle twee van mening dat we dan gewoon even zouden zeggen van 'misschien moet je even deo op doen'. Maar omdat dit stelselmatig is maakt het het lastiger.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:56

delerium schreef:
Ik geloof dat ik er niet eens heel veel woorden aan vuil zou maken.
"joh, ik weet niet watvoor wasmiddel/wasverwachter je tegenwoordig gebruikt maar het is troepzooi. Zeker met dit heerlijke zweetjezweetje weer wint het zweetjezweetje dus als je nog een tip wilt; doe er wat aan". En vervolgens weer doodleuk over iets anders beginnen. Mocht ze er op terug willen komen dan hoor je het wel. Vooral niet te beladen maken.

Nou zeer subtiel inderdaad!! :') Ik denk als een vriendin dit tegen mij zou zeggen ik haar voorlopig niet hoef te zien!

Zo zie je maar weer dat iedereen zijn eigen manier heeft. Ik zou een op een zeggen dat ze de laatste tijd wat minder fris ruikt. Wie weet gebruikt ze andere deo of wasmiddel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:00

franka75 schreef:

Ook al rook hij niet fris, jouw reactie vind ik dan gewoon ronduit onbeschoft en asociaal, zeker wanneer je die persoon helemaal niet kent :oo