Boos op vriendin: terecht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Boos op vriendin: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 12:16

Ik ben het echt even zat...

Ik heb een vriendin, een geweldige meid hoor, altijd dikke lol, kan altijd bij haar terecht, we zien elkaar altijd wel een paar keer in de week.. Maar oh zo laks soms. Spreek je met haar af, komt ze gerust een kwartier te laat... Of belt ze op "Is over een uur ook goed?" terwijl jij al klaar staat om te vertrekken.. Of zegt ze last minute af.

Afspraken met haar zijn gewoon nooit zeker. Ze kan altijd afbellen. "Mijn zoontje is ziek." "Mijn zoontje slaapt nog." "Mijn moeder wil ineens niet meer oppassen." "Duurt langer dan verwacht." Blabla. Ik zeg overal 'prima, is goed' op, want hé, ze heeft wel een kind en dan kan je niet altijd elke kant uit en willen er wel eens onverwachte dingen gebeuren.. Ik kan daar dus ook niet kwaad op wezen, maar stiekem borrelt het soms wel van irritatie. Weer zegt ze af..

Daarbovenop komen dus de dingen die gebeuren omdat ze gewoon laks is en totaal onvoorbereid. Dingen die niet hoeven te gebeuren als ze eens logisch nadenkt en één vinger wil uitsteken.

Voorbeeld 1. Ik heb een voorstelling en ben helemaal in mijn nopjes ermee. Maanden van tevoren geef ik aan haar al de datum door dat ik de voorstelling heb en ze beloofd om te komen. Drie dagen van te voren zegt ze dat ze nog geen kaartje heeft gekocht. De voorstelling is op die avond al uitverkocht, maar weet toch een kaartje te regelen, met veel moeite, door een andere vriendin te vragen op een andere avond te komen en dit kaartje aan haar te verkopen. Zo geschied... Om de dag van te voren ineens te zeggen "Ja, heb geen oppas en vervoer. Kost weer treingeld en bladiebla" Ehm, hallo.. Je wist maanden van tevoren al dat ik die voorstelling had en je hebt geen oppas geregeld? Ik word dus kwaad.. Omdat ik kwaad ben, weet ze ineens last-minute wel wat te regelen en komt ze. De show is leuk. Daarna hebben we een gezellige avond.. Maar die is alleen maar bewerkstelligd omdat ik er moeite voor heb gedaan en kwaad moest worden. Ik voelde me er daarna toch niet lekker bij, want heb door hoepels moeten springen en haar zo ongeveer moeten dwingen te komen.. En dat hoort toch eigenlijk niet in een vriendschap.

Nou, dan weer vandaag. Ik ben op 'vakantie' in de Randstad en ze zou hierheen komen en dan zouden we naar de boulevard in Scheveningen gaan. Ze had ontzettend veel zin om te komen zei ze, maar de treinreis van Drenthe naar hier was niet goedkoop. Gelukkig vond ik dat je dagkaarten bij de AH kon kopen voor 17,- nu en dat zou ze dus doen en dan zou ze komen. Om 9 uur zou ze trein nemen. Ik bel haar dus vanochtend op "Zit je al in de trein?" ... En daar begon het gesodemieter. Bij de AH in haar woonwijk hadden ze de kaarten niet.. En je moest ze ook nog uitprinten via de NS website en je had geen printer en blabla. Maar ze zou nu naar het centrum fietsen, kijken of ze de kaarten daar hadden en dan printen zou ze wel ergens uitvinden.. Zucht. Het was ondertussen alweer half 10. "Wacht even," zeg ik "Ik bel je zo terug." en probeer het weer op te lossen voor der.

Ik bel naar de AH in het centrum, of ze de kaarten hebben. Ja hoor. Daarna bel ik naar de Kopiewinkel of ze via de NS website iets kan uitprinten daar. Ja hoor, dat kan. Ik bel haar dus terug. Opgelost. Als je snel bent kan je de trein van iets over 10 nog halen. Zou ze doen zegt ze.

Om kwart over 10 bel ik.. "En, zit je in de trein?" .. Nee.. Ik zucht diep, want had het wel verwacht. "Waarom niet?" Heel verhaal, dat ze bij de AH de kaartjes wilde kopen, maar geen saldo had, was vast een storing, want haar loon moest er al echt zijn! Ze zou wel even bij de ING langs gaan. Ik had de hoop al opgegeven, maar goed, ga maar even langs de ING.. Nee hoor, geen storing, ze had gewoon geen saldo..

"Ik fiets wel snel weer naar huis, leen ik wel geld van mijn moeder" etc etc.. Ondertussen is het al half 11.. Voordat ze dat klaar heeft.. Kan ze pas de trein om half 12 eens pakken en is ze pas om half 2 eens hier, om vervolgens al vroeg weer te vertrekken want heb 's avonds een andere afspraak. De moeite is het mij dus niet meer waard.. En zeg dat haar ook.. Laat maar.

Ze is teleurgesteld, want ze had zich echt verheugd op een leuke dag. Ja, anders ik wel.. En ik word kwaad. Heel kwaad.

Als ze nou gisteren, zoals ik haar had gezegd (weer ik die haar instructies moet geven), alles had geregeld! Dan was het klaar geweest. Dan had ze gisteren gemerkt dat ze geen saldo had gehad, maar nog geen nood, want dan had ik haar het bedrag wel even overgemaakt en voila, klaar. Dan ze gisteren het kaartje uitgeprint bij de kopiewinkel.. En had ze vandaag gewoon om 9 uur in de ochtend op de trein kunnen stappen.. Maar neee..

"Ik kan er toch niets aan doen," zegt ze.. "Mijn loon is er normaal altijd al." En dat maakt me helemaal kwaad. Ik kan er niets aan doen.. Nee, zoals ze nooit ergens wat aan kan doen.. Maar alles loopt altijd wel in de soep omdat ze niet even normaal kan nadenken of op tijd kan regelen..

UGH.. Dus nu zit ik hier met het mooie weer met geen flikker te doen, want ken hier verder ook niemand.. De rest van de vakantie heb ik elke dag wel iets, dus dat komt wel goed.. Maar vandaag ga ik me dus dood vervelen, terwijl ik gezellig op het strand had kunnen zitten.

Ik ben dus kwaad. Goed kwaad. Eigenlijk iets te kwaad gezien de situatie, maar ik denk dat het een ophoping is van alle frustraties, van alle afspraken die fout gaan.. Van alle soortgelijke situaties..

Ben echt dol op haar, echt waar. Ze is gewoon echt mijn beste vriendin.. Maar wat haalt ze met het bloed onder de nagels vandaan soms! En we hebben het echt 90% van de tijd leuk en gezellig en neem haar gedrag vaak met een korreltje zout.. Maar na de zoveelste keer is nu toch wel een grens overschreden.. En ben het ook wel zat om altijd alles te moeten uitvinden en googelen en te regelen, omdat zij dat anders niet doet en het er dan gewoon bij laat zitten. Die moeite stop ik liever ergens anders in..

Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee moet en of het wel heel erg terecht is dat ik nu zo pissig ben... Of dat ik over reageer.. Hoe dan ook, ik moet het sowieso wel met haar delen, dit.. En uitpraten.. Maar dat is niet makkelijk, want hoe ga je zoiets uitpraten, als je al begint met "Ik ben kwaad op jouw omdat jij telkens dit en dat doet." Lekker aanvallend en daar gaat ze dus vast ook niet vrolijk op reageren.. Maar zin in ruzie heb ik ook niet bepaald.

Anoniem

Re: Boos op vriendin: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:49

Ja ik snap je wel, ik had die energie die jij erin steekt al helemaal niet meer erin gestoken. Ik vind dat een vriendschap van 2 kanten moet komen, als je voor je gevoel steeds moet trekken aan een vriendin om haar daar te krijgen waar je wilt, dan had ik daar op een gegeven moment voor bedankt. Hoef je niet met ruzie uit elkaar te gaan oid, maar je legt de bal even bij je vriendin neer en het is aan haar om er iets mee te doen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:56

Ik kan me wel voorstellen dat je er een beetje zat van bent. Zoals Relaxed al zegt moet een vriendschap van 2 kanten komen, maar volgens mij komt er veel meer van jou kan dan van haar kant. Als je alles steeds maar blijft regelen zal ze waarschijnlijk ook nooit in actie komen (maar goed kans is dat als je t niet doet ze ook niks doet). Lastig hoor! Maar zou haar iig wel vertellen wat je dwars zit.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:59

Laat haar lekker doen.
Geen moeite meer in steken, geen geld meer aan uitgeven, geen woorden meer aan vuil maken.
Als zij ook graag vriendinnen met jou wil zijn, dan doet zij maar eens een keer moeite.
Je bent toch zeker niet gek?

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:01

Ik heb iets soortegelijks gehad, alleen in iets mindere mate maar het kwam er alsnog op neer dat ik alle moeite deed en zij vrijwel niks. Omdat ik genoeg andere vriendinnen heb, heb ik voor mezelf besloten: als het zo moet, zoveel moeite kost en niks of weinig oplevert, dan stop ik er mee.
Dat heb ik ook gedaan. Ik heb altijd veel lol met haar gehad maar op een gegeven moment is de koek op. Ben niet boos op haar geworden of iets, we hebben het er ook over gehad en heeft ze ook toe gegeven dat ze nooit iets liet horen van haar kant. Ze wou het verbeteren maar dit is nooit gebeurd. Op een gegeven moment ben ik ook gestopt met steeds van mij laten horen. No hard feelings als we elkaar tegen komen hoor. Het is gewoon uit gebloeid zegmaar :)
Misschien moet je voor jezelf nagaan of jij het waard vind er zó veel moeite in te stoppen en relatief weinig terug te krijgen. Ik snap goed hoe je je voelt.

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:04

Konstantine schreef:
Laat haar lekker doen.
Geen moeite meer in steken, geen geld meer aan uitgeven, geen woorden meer aan vuil maken.
Als zij ook graag vriendinnen met jou wil zijn, dan doet zij maar eens een keer moeite.
Je bent toch zeker niet gek?

Inderdaad, als zij echt graag jouw vriendin wil zijn zal ze er wel moeite voor doen. Zo niet, dan maakt het haar blijkbaar niet zo veel uit..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:05

Als ik het zo lees denk ik dat ze het financieel niet makkelijk heeft en daarom het maar op zijn beloop laat gaan. Ik zou niet zo veel regelen als ik jou was, als ze echt wil regelt ze het zelf wel.
Spreek gewoon met iemand anders af in dat soort situaties.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 13:07

Alleen het 'probleem' is, het komt ook wel van haar kant. Als ik niets van me laat horen, smst ze zelf wel of belt ze me wel van 'zullen we wat doen' en dan spreken we wat af. We zien elkaar ook vaak zat, zowel als zij een leuk idee heeft om te doen, of ik.. Het is alleen dat als het erop aan komt, of het nou door haar of mij is afgesproken, het dus de verkeerde kant op gaat. Ook niet altijd, maar vaak genoeg om me eraan te ergeren..

En tja, ik ga er dan wel weer achteraan, omdat ik gewoon zin heb om iets met haar te ondernemen en haar dus ook hier of daar wil hebben.. En zij niet zo creatief of bedacht is als ik. Om bijvoorbeeld even de AH te bellen of te googlen of er een kopieshop is, dat zijn dingen waar zij dan niet over na zou denken.

Eigenlijk moet ik daar dus mee ophouden.. Maarja, dan heb ik mezelf daarmee ook in het nadeel als ik iets leuks wil doen.

Ik stond vanochtend ook al bijna op het punt mijn vader te bellen of hij even met de auto naar de AH wilde, dat kaartje voor haar kopen (dan wel dat ze het terugbetaald later), naar de kopieshop wilde gaan en haar het kaartje op het station wilde geven. Iets wat hij ook gewoon zou doen.. En iets wat ik normaal ook zou doen.. Koste wat het kost, is het bij mij soms.. Maar was nu zo kwaad, dat ik dacht, ik ga niet meer zo ver voor je. Dus dat is al een stap in de goede richting.

Alleen verveel ik me nu wel dood en als ik pa had gebeld, dan was ze straks hier :P

En het is niet dat ze een slechte vriendin is. Ik kan altijd bij haar terecht. Ze heeft me door zoveel drama geloodst. Maar ze is gewoon.. Laks.. Nonchalant.. Misschien ook wel dom wat dat betreft. Ze denkt gewoon niet na over dingen en dan krijg je dus die irritante situaties die voorkomen hadden kunnen worden.

@IkbenEllen: Inderdaad, financieel heeft ze het niet makkelijk, dus zei ook, je hoeft niet te komen, want het is best prijzig.. Maar 17,- wilde ze er wel voor uitgeven, zei ze... Of zou ik teveel hebben gepushed? En dat ze zoiets heeft van, het is wel prima nu, want dan hoef ik geen geld uit te geven.. Hmm.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:11

Denk inderdaad ook dat ze het financieel niet kan opbrengen en dat ze daar jou niet mee wil belasten. Ze had waarschijnlijk gehoopt dat je gratis voor haar voor kaartjes kon zorgen, dan moet ze ook de oppas nog betalen en eten hebben voor je kind is dan even belangrijker dan jou voorstelliing. Is een idee, ik kan het mis hebben, maar dat is wat ik een beetje uit je verhaal haal.

passiepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:13

Als het echt je beste vriendin is dan vergeef je het haar gewoon, uiteindelijk geeft dat jou namenlijk een veeeeel beter gevoel dan dat je er vandaag de hele dag de pest in gaat zitten hebben!
Je hoeft niet boos op haar te worden, gewoon zeggen dat je teleur gesteld bent in deze hele situatie. ook mag je best zeggen dat je haar graag mag/veel geeft om jullie vriendschap maar dat ze je wel vaak teleur steld en dat vind jij erg jammer.. werkt altijd beter dan domweg boos worden en met verwijten komen. Nu geef je haar iets om over na te denken en is het aan haar om er wel of niet wat mee te doen / te veranderen.

Verder kan ik alleen maar zeggen, meid geen reden om je te vervelen vandaag je bent ten slotte in de stad en daar is altijd wel wat te doen!! mensen zat dus ga er lekker op uit!
en als je naar het strand wil dan doe je dat lekker, boekje mee, muziek in je oren en lekker bakken in de zon. misschien minder gezellig maar geniet er nou maar gewoon van! en richt je energie niet op het boos zijn dat is zonde van je vakantie en het is ten slotte niet altijd mooi weer in NL.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:14

uhm, zoals ik het lees voed je het zelf ook een beetje, jij regelt het wel allemaal voor der als ze het zelf niet doet.
Spreek haar erop aan wat je er van vindt en zeg niet altijd maar ja en amen.
Als jij niet voor jezelf opkomt maakt zij er gebruik van, zij het onbewust.
Praat er eens met haar over hoe jij je daarbij voelt.
waarschijnlijk heeft ze het zelf nog niet eens in de gaten wat het met jou doet.
praat er met haar over en los het niet iedere keer voor haar op

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:16

Heel herkenbaar.. Ik heb ook zo'n "vriendin".
Ze hoeft maar te gillen en ik sta voor haar klaar dag en nacht. Met andersom... Je spreekt dingen af en áltijd op het laatste moment afzeggen met een of andere rotsmoes.als ik met haar afspreek ga ik er gewoon vanuit dat het toch al niet door gaat maar ik maak en houd er wel tijd voor vrij en iedere x krijg je weer die deksel op je neus omdat jij weer te goed bent eigenlijk en dus steeds weer een kans geeft.

Heb het al aantal keer voorzichtig wat ter sprake gebracht of duidelijk laten weten dat dat niet mijn insteek van een vriendschap is en vervolgens hoor je dan weer weken of maanden niks en dan ineens zoekt ze weer contact alsof er niets ad hand is waar het vervolgens weer steeds opnieuw begint.
Zij heeft ook een zoontje die ze ook van genoeg als "excuus" gebruikt. Tuurlijk heb ik er alle begrip voor dat ze nou wel rekening met iemand moet houden altijd en daarom durfde Ik er ook nooit echt over te beginnen. Magoed de. Eerst volgende keer dat ze weer contact zoekt wil ik eerst een goed gesprek voeren en het toch een keer kwijt, ik erger mij dood en vreet mijzelf enorm op omdat ik zelf totaal niet zo in elkaar zit.

Strekte ts! Ik lees even mee.
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 18-07-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:17

Het grootste probleem tussen jullie is het verschil in karakter;
jij bent een regelaar en zij ziet wel hoe het loopt.
Met allebei is niets mis, alleen moet je het wel weten van elkaar en daar een weg in vinden.

Je kunt natuurlijk ook van elkaar leren :j zij van jou meer regelen en jij van haar dingen nemen zoals ze komen en daar ok mee zijn.

Dat je boos bent snap ik heel goed maar haar manier van in het leven staan ga je niet veranderen en moet je niet willen ook.

Niet laten schieten hoor deze vriendin. Maar wel over jullie verschillen praten en daar een oplossing voor vinden. Misschien vindt zij het wel vervelend hoe jij alles altijd van te voren regelt en voelt ze zich daardoor opgejaagd.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:17

Dat maakt de situatie wel wat anders ja, dat zij wel van zich laat horen. Inderdaad niet hetzelfde als in mijn geval. Minderen met alles te regelen en voor te kauwen voor haar vind ik inderdaad wel een goede tip. En aangeven dat je teleur gesteld bent zal beter werken dan zeggen dat je kwaad bent. Ik lees nog even mee :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 13:18

Wel blij dat ik dit topic heb geopend, want mijn boosheid is nu wel over. Ze bedoelt het inderdaad allemaal ook niet zo en doet het echt niet expres, dus kwaad zijn is onzin.. En waar 'strijd' is komt het van twee kanten. Ik heb natuurlijk ook wel in invloed in dit gedrag, door het inderdaad te voeden.. Of misschien push ik haar wel teveel, zoals met de voorstelling en nu weer, of ze wil langskomen. Denk dat ik het daar ook met haar ga over hebben. Want snap echt wel dat financieel haar kind prioriteit heeft en dat ze het niet wil uitgeven aan een kaartje voor de show of een treinticket.. Maar als dat zo is, dan moet ze dat gewoon kunnen zeggen tegen me en maak ik er echt geen probleem van.. Maar het feit dat ze 'doet alsof' ze wil gaan en dan last minute het nog veranderd, dat is niet de manier en zorgt alleen voor frustratie.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:21

Heb een tijd lang ook zo eentje gehad. Zo'n dikke 8 jaar mee bevriend gehad (met de nodige ruzie's tussendoor en nogal vervelende actie's van haar kant). Maar goed, 't is een goede vriendin, je zet je erover heen. Totdat je een afspraak maakt ergens voor en ze vervolgens laat weten dat ze ergens anders kaarten voor heeft en dus niet mee gaat. Na 8 jaar drama was ik 't zat, heb d'r verteld dat ze me niet meer hoefde te contacten en ik er klaar mee was. 'Maar ik ben toch je beste vriendin?' luidde het dezelfde dag nog, en vervolgens niks meer van d'r gehoord.

Ik vind dat je terecht boos bent. Zoals hierboven al staat, een vriendschap 'moet' van twee kanten komen. Last minute dingen afzeggen gaat er bij mij ook enorm verkeerd in, ik ben vaak degene die overal heen reist en hier heb ik echt helemaal geen moeite mee (heb toch een OV) maar dan moeten mensen niet last minute dingen gaan cancellen als het al langer vast stond (tenzij sterfgevallen, ziekenhuis etc etc).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:24

Misschien is ze bang dat ze je teleurstelt met bv die voorstelling.
Verder ben ik het eens met Justkid.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 13:26

@justkid: Wij zijn inderdaad als dag en nacht. Ik plan dingen van te voren heel goed en zij ziet wel. Ik moet weten welke datum, welk tijdstip.. En zij heeft zoiets, volgende week woensdag ofzo, we zien nog wel hoe laat, bel je nog wel.. En dan belt ze je op woensdag om 12 uur nog even "Is 1 uur goed." En dat kan ik dan niet zo hé. Vaak genoeg moet ik haar zelfs nog bellen, want ze belt mij maar niet "Kom je nog vandaag dan?" "Ja, straks zo, eerst nog even snel naar de winkel, ben er met een uurtje!" en dan staat ze 2 uur later op de stoep.

Maar dat is iets wat ik ook heb 'afgeleerd'. Als ik nu met haar afspreek en ze zegt "wie zien wel." dan zeg ik nee, woensdag 1 uur, zie ik je.. En dan kan het soms alsnog 2 uur worden. Maar ik heb in ieder geval de zekerheid dat ze rond die tijd op komt dagen.

IkbenEllen: Ze is zelf niet zo van voorstellingen, maar wilde wel heen omdat hij voor mij echt een Big Deal was.. Alleen last minute zegt ze dus dat ze niet gaat. Toen werd ik dus kwaad en was ook behoorlijk teleurgesteld. Toen ging ze wel heen. Voor mij, maar niet voor haar plezier.. En daar voelde ik me naderhand ook wel rot over. Aan de andere kant, prima als je niet wilt gaan omdat theater gewoon niet je ding is.. Zou het wel jammer vinden, maar oké.. Alleen zeg dat dan gewoon vanaf het begin..

Is dus wel echt een puntje om het met haar over te hebben. Denk dat ze gewoon vaak genoeg niet wil/kan, maar dit niet meteen zegt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:42

Vriendschap moet van beide kanten komen en heb moet je energie geven ipv energie kosten

Jullie zijn idd dag en nacht verschil, dat hoeft geen probleem te zijn als jij wat makkelijker wordt en haar maar in haar sop laat gaar koken dan hoef je je er ook niet meer aan te ergeren

Ik zou me er ook aan dood ergeren hoor... ik vind dat ze best wel wat moeite voor je mag doen zo niet... dan zou ik het lekker langzaam aan laten afzakken en zien waar het eindigd.

Tuurlijk heeft ze een kind en er kan altijd iets zijn maar volgens mij is er altijd bij haar iets.
Zo werkt het niet....

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:47

Je vriendin moet het gewoon eerlijk aangeven als het niet lukt, ipv in bochten gaan wringen.
Ik snap dat je teleurgesteld bent.
Ik zou vandaag gewoon lekker in je eentje naar het strand, ben je er toch ff uit.
En met je vriendin even een gesprek aangaan.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:48

justkid schreef:
Het grootste probleem tussen jullie is het verschil in karakter;
jij bent een regelaar en zij ziet wel hoe het loopt.
Met allebei is niets mis, alleen moet je het wel weten van elkaar en daar een weg in vinden.

Je kunt natuurlijk ook van elkaar leren :j zij van jou meer regelen en jij van haar dingen nemen zoals ze komen en daar ok mee zijn.

Dat je boos bent snap ik heel goed maar haar manier van in het leven staan ga je niet veranderen en moet je niet willen ook.

Niet laten schieten hoor deze vriendin. Maar wel over jullie verschillen praten en daar een oplossing voor vinden. Misschien vindt zij het wel vervelend hoe jij alles altijd van te voren regelt en voelt ze zich daardoor opgejaagd.

Met bovenstaande ben ik het volledig eens. Begin bij jezelf en stop met de dingen overnemen regelen, waarschijnlijk komt ze dan vanzelf met actie.

Veel plezier nog daar :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:54

Oe dat was ook niks voor mij.

Ik ben meer zoals jij, vantevoren dingen plannen, dag/tijdstip liefst ruim vantevoren vastzetten.
En als mensen te laat komen of helemaal ineens niet komen opdagen kan ik wel ontploffen.
Heb altijd het idee dat ze dan denken dat ik niks beters te doen heb, of dat de hele wereld wel rekening houdt met hun.

Nu weet ik wel dat ik daar ook redelijk extreem in ben (zeker inde ogen van ander) Maar klaar is klaar he.

Ja ze is je beste vriendin en er is niks mis met wederzijds begrip. maar als vriendin zijnde moet zij ook weten hoe jij bent en dat je een hekel hebt aan deze laksheid van haar. Zij zou daar ook rekening mee kunnen houden.

Mischien volgende keeral je iets afdpreket met dr er vantevoren bijzeggen dat ze het niet hoeft te flikken om opt laatste moment af te zeggen omdat je dr wat doet (kun je ook op een lollige manier brengen maar wel zo dat ze weet dat je heul serieus bent ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:10

Op het eerste gezicht klinkt je vriendin als een twaalfjarige die het gewoon niet overziet en dat is jammer.

Ik denk dat er bij haar meer achter zit, zoals bijv. financiële problemen en dan natuurlijk ook de zorg en verantwoordelijkheid voor haar kind, waardoor ze niet zo flexibel is als jij. Dat geeft allemaal niets zo lang ze daar dan maar eerlijk over is naar jou toe. Als jullie beiden eerlijk zijn kunnen jullie je verwachtingen van elkaar bijstellen en de vriendschap in stand houden. Want dat is zo te lezen voor jullie allebei belangrijk.
Bijv. ook jouw voorstelling die voor jou zo belangrijk is. Als zij liever niet komt kan ze dat toch gewoon tegen je zeggen en kan jij daar toch begrip voor opbrengen, ook al is het jammer?

Hopelijk heb je toch een fijne dag. Scheveningen is ook in je eentje best leuk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:41

justkid schreef:
Niet laten schieten hoor deze vriendin. Maar wel over jullie verschillen praten en daar een oplossing voor vinden.

Helemaal mee eens (ook met de rest vd post overigens :D ).
ElineS schreef:
Ze bedoelt het inderdaad allemaal ook niet zo en doet het echt niet expres, dus kwaad zijn is onzin..

Tuurlijk mag jij boos zijn, jij hebt toch recht op je eigen gevoel?

Als je het gaat bespreken zou ik proberen het zoveel mogelijk bij jezelf te houden, bv: 'als jij op het laatste moment afzegd voel ik me...'. Zo beschuldig je haar nergens van en geef je aan wat haar actie met jou doet. Succes.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 14:53

Jawel, ik heb wel recht op mijn eigen gevoel.. Maar ik schiet er uiteindelijk niets mee op, met dat kwaad zijn. Heb mezelf er alleen maar mee en mijn vriendin snapt niet waarom ik kwaad ben, want ze bedoelde het toch niet zo.. En dan geef ik haar ook een rotgevoel, terwijl ze niet begrijpt waarom.. Dus dat kwaad zijn moet ik laten varen en het gewoon normaal proberen iut te praten, zonder woede.

Maflinger: Ik denk dat het financiële er inderdaad wel achter zit. Ik was bijvoorbeeld laatst jarig en gaf een feest, waar ze ook naartoe zou gaan. Wederom, dit stond al weken vast. Op de dag zelf zegt ze dat ze niet komt. Ehh, mijn beste vriendin niet op mijn verjaardagsfeest? Dat vond ik niet bepaald prettig. Dat ze geen cadeau meeneemt omdat ze er geen geld voor heeft, dat vind ik prima en ook echt niet erg. Dat heeft geen prioriteit.. Maar niet komen omdat ze, wederom geen oppas had geregeld, terwijl het al weken stond.. Zucht.. (en oppas kost haar geen geld, want oma doet het vaak, of haar vriend) Ik zo, neem hem dan mee, dan leggen we hem boven op bed neer, kan hij mooi doorslapen.. Nee, dat kon ook niet. En toen kwam het hoge woord eruit. Ze kon sowieso niet komen, want ze had geen geld voor de trein. Oké, heel vervelend.. En het was al te laat om het geld via internetbankieren over te boeken, aangezien we niet dezelfde bank hebben, en dat zou enkele uren duren voordat het er was. Als ze het nou wederom, eerder had gezegd...

Maar goed, oké, dat snap ik. Je hebt geen geld. Je komt niet. Gaan we niet moeilijk over doen.

Maar als ze de week daarop dan lekker met haar schoonmoeder gaat shoppen in de stad en mij smst "Kijk nieuwe schoenen!" en "Ben naar de kapper geweest!" dan wringt het wel. Plus, dat ze een paar dagen eerder ook wel wist dat ze geen treingeld had, dus waarom zegt ze het dan niet..

Heb wel afgeleerd om veel dingen voor haar te betalen. Dat doe ik niet meer. Lenen, dat kan altijd.. Maar betalen, nee. Af en toe een wijntje tijdens het uitgaan of een drankje of ijsje op het terras, jawel, en zo heel af en toe misschien wat duurders, waar ik ook profijt van heb, maar meer dan dat doe ik ook niet.

Was sowieso nooit veel. We deden en doen heel veel leuke (gratis) dingen.. Ze is ook vriendinnen kwijt geraakt omdat ze nooit geld had en zij dus van alles wilden doen en zij telkens niet kon.. Maar daar hoeft ze bij mij niet bang voor te zijn. De dingen die wel duur zijn en die zij niet kan doen, doe ik met iemand anders en dan weer andere dingen met haar. Dus dat zit wel goed. Ze hoeft echt niet bang te zijn dat ik haar ineens laat vallen omdat ze geen geld heeft. Misschien dat daar wel de angst zit en ze daarom niet vanaf begin af aan nee, ik heb geen geld zegt.. Bang dat ze weer een vriendin kwijtraakt.

Maar ik heb ook echt wel begrip als je gewoon geen geld hebt om dat theaterkaartje te kopen of het treinkaartje hiernaartoe.. Vind het balen, maar heel logisch en zou daar echt niet moeilijk over doen.. Maar dan moet ze het wel laten weten..

Als ik terug ben, maar even een goed gesprek met haar aanknopen en deze punten aankaarten en dan zien wat daaruit komt. Het moet ook niet blijven broeien.. En ze is me te waardevol om simpel te zeggen tabee, we zetten het even op een laag pitje.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 18-07-13 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt