Waarom zijn mensen zo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Waarom zijn mensen zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 16:18

Ik wil even wat van me afschrijven.

Ik ben een erg behulpzaam persoon, en ik lieg nooit.
Ik zeg altijd waar het op staat en ben vriendlijk ( al zeg ik het zelf ;) )

Nu ben ik waarschijnlijk gewoon veel te dom, of zijn mensen echt zo?

Ik help graag mensen, ik woon in een grote flat waar veel mensen hun eigen problemen hebben. Ik weet niet hoe, maar op de een of andere manier komen ze uiteindelijk terrecht bij mij.
Ik help ze dan graag, hoewel ik echt weinig vertrouwen heb in mensen ( dat zeg ik ook altijd tegen iedereen, dus als ik met je omga zeg ik al eigenlijk van te voren dat ze gewoon altijd eerlijk moeten zijn, en niet achter mn rug om banketstaaf of scheinheilig doen) daar kan ik gewoon erg slecht tegen omdat ik dus echt NIET zo ben. En als mensen dat bij mij wel doen, kan ik daar zo boos om worden, dat ik echt wil gaan slaan ( heb ik ook wel gedaan, pas geleden nog en in mn " jongere jaren" )

Maar waarom doen mensen dat altijd? Ik help ze, praat niet achter hun rug om. Ze kunnen met alles bij me terecht ik geef wat ik kan geven. Willen ze geld krijgen ze dat. Hebben ze sigaretten nodig geef ik dat ook, spullen benzine, neem hun kinderen mee naar uitjes ( betalen wij dan ook ) noem het maar op.
Als ik het kan missen mag je het van me hebben, vraag het niet eens terug.
Kan er gewoon niet tegen, dat je uiteindelijk gewoon een mes in je rug krijg, dan of ineens kijken ze niet meer naar je om.
Of je hoort weer dan ze vet over je hebben geroddeld, of ze waarderen gewoon niet wat je voor ze heb gedaan. Ze belazeren en liegen tegen je...Waarom gebeurt dit constant bij ons?
Mijn vriend is hetzelfde hij helpt ook graag mensen als ze het nodig hebben, ook hij is zo vaak belazerd...

Ben ik dan echt dom? Schat ik iedereen verkeerd in? Moet ik mensen gewoon niet helpen ?
Ga ik te snel van het goede van een mens uit?

Als wij een keer een probleem hebben, nou dan is niemand er.... zijn we dan te goed voor de mede mens?
Ik weet het niet meer. Dit schaad mij gewoon heel erg, keer op keer gebeurd dit.
Ik kan het gewoon niet geloven, vandaag heb ik ook weer een meid in de flat geholpen, ze had geen eten, geld haar huis ziet er niet uit, ze heeft amper kleren voor dr kids.
Ik heb dr vandaag laminaat gegeven wat wij niet meer gebruikte, heb dr gister boodschappen gegeven, vandaag oook speelgoed en kleren voor dr kinderen uit gezocht.
Tot nu toe hoor ik geen slechte dingen, maar krijg ik nou straks weer een mes in mn rug?

Mijn ouders hadden al tegen mij gezegd doe dat niet meer, niet meer andere mensen helpen.
Maar ik kan het niet laten om mensen te helpen, want ik blijf er aan denken, dan help ik ze toch en ja hoor mes in mn rug...

Ik hoop dat deze meid het wel echt waardeerd, ik hoef geen beste vriendinnen te worden ( die heb ik niet wil ik ook niet meer ) maar een beetje wardering kan geen kwaad toch?

Nou respect als je dit helemaal heb gelezen, ik moest dit gewoon echt even van me afschrijven, denk er de hele dag aan... ;(

Winged

Re: Waarom zijn mensen zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:25

Je kan ook mensen helpen zonder hen spullen/geld te geven. Het klinkt mij alsof ze het wel makkelijk vinden dat jij zo jouw geld in hun steekt.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:35

TS, ik word een beetje kriegel van je bericht.
Je doet aan de ene kant alsof het zo geweldig is wat jij allemaal doet, en daar tegenover stel je de rest van de wereld die misbruik maakt van je goedheid.
Daar haal ik uit dat jij je zelf veel beter vind dan de rest van de wereld, en jij bepaalt wat goed of slecht is. Als jij iemand slaat (wat dus al twee keer voorgekomen is), dan ligt dat aan de ander, die je verkeerd behandeld hebben.
Volgens mij "help" jij mensen alleen om je zelf beter te voelen.
Anders zou die waardering niet zo belangrijk zijn. En het is echt raar dat je bij deze laatste hulppoging die je beschrijft een mes in je rug verwacht. Terwijl dat nog niet eens speelt..

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:38

Ja je bent erg lief en bedoelt het goed, maar mensen moeten jou ook waarderen om wie je bènt. En niet alleen maar omdat je ze helpt (en geld etc geeft). Helaas maken veel mensen daar misbruik van en als je ze 1 vinger geeft.......
Probeer ze te helpen door er voor ze te zijn, maar laat je niet misbruiken =) het schaadt jou alleen maar, terwijl je dat niet verdient.
En denk je ook aan jezelf?

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:40

Ik zou ten eerste eens stoppen met zoveel geld in andere mensen te stoppen die je blijkbaar niet goed kent. Je kunt ze best een keer helpen met wat boodschappen doen of een keer iets met hun kinderen doen, maar om meerdere malen boodschappen, kleren en speelgoed te kopen vind ik een beetje te ver gaan!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:41

Je kan mensen beter helpen door middel van diensten.

Helpen staat niet gelijk aan zomaar geld/goederen doneren...

Sok

Sorry, ik vind het persoonlijk vrij naïef om mensen geld, spullen en allerlei andere dingen te geven..
Ken je ze door en door, zijn het goede vrienden, okee, maar mensen uit de flat? Nee, ik had het niet gedaan.

Ik ken iemand die ook regelmatig de 'minder bedeelden' helpt met kleding, sigaretten, eten en noem maar op. Ze zegt er niets voor terug te hoeven, maar vraagt wel constant aandacht bij de mensen die ze geholpen heeft, ze claimt ze nogal, waardoor iedereen haar laat vallen en niks meer met haar te maken wil hebben, ondanks haar goede bedoelingen.. Niemand word graag betutteld of 'gecontroleerd'.. Begrijp me hier alsjeblieft niet verkeerd, ik bedoel het niet banketstaaf of dat jij je ook zo gedraagd, meer een tip om eens kritisch naar jezelf te kijken waarom mensen je zo behandelen.

vuurneon

Je geeft zelf al antwoord op je vraag waarom? Omdat JIJ het toestaat. Omdat het gewoon kan.

Je kan mensen ook helpen zonder spullen te kopen of geld te geven :)

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:43

Vroeger leerde een oude duitse mevrouw mij ooit het spreekwoord
Goedheid is domheid.
Ik vond het toen maar raar, maar kom er steeds vaker achter dat ze wel gelijk heeft.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:45

Ik herken het wel en weet ook wat je bedoelt :j Maar ik heb voor mezelf besloten om niet meer over me heen te laten lopen (want dat is eigenlijk wat gebeurt omdat je nooit nee zegt.) En ik moet zeggen dat ik me echt beter voel nu ik m'n grenzen aangeef. Je raakt mensen op die manier kwijt en bij anderen heb ik er zelf een punt achter gezet en nu ga ik voor wat ik zélf wil, maar het geeft je een groot stuk eigenwaarde terug en dat is veel meer waard dan dat soort zogenaamde vrienden. (En ik ging heel ver, afspraken afzeggen zodat ik anderen kon helpen of duizenden euro's in verzorgpaarden pompen die verkocht werden en waar je nooit een cent van terug hebt gezien... Dat soort mensen zijn je vriendschap niet waard!)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 16:45

dammie1 schreef:
TS, ik word een beetje kriegel van je bericht.
Je doet aan de ene kant alsof het zo geweldig is wat jij allemaal doet, en daar tegenover stel je de rest van de wereld die misbruik maakt van je goedheid.
Daar haal ik uit dat jij je zelf veel beter vind dan de rest van de wereld, en jij bepaalt wat goed of slecht is. Als jij iemand slaat (wat dus al twee keer voorgekomen is), dan ligt dat aan de ander, die je verkeerd behandeld hebben.
Volgens mij "help" jij mensen alleen om je zelf beter te voelen.
Anders zou die waardering niet zo belangrijk zijn. En het is echt raar dat je bij deze laatste hulppoging die je beschrijft een mes in je rug verwacht. Terwijl dat nog niet eens speelt..

Ja het is lastig om uit te leggen waarom ik heb geslagen, soms gaan mensen echt te ver.
En ik snap wel dat ik zo overkom, maar ik doe het niet voor mezelf om me beter te voelen.

Ik weet gewoon hoe het is dat je zo krap zit dat je geen eten kan halen, of dat je geen geld heb voor sigaretten. Heb ik zelf ook allemaal gehad, dus als iemand anders dat heeft wil ik ze graag helpen omdat wij die hulp nooit hebben gehad. Ik doe het echt vanuit mn hart. En soms word je ook erg close met die mensen, maar dan ineens hoor je geroddel en doe je niks goed. Dat vind ik jammer, waarom is dat nodig? Als ze iets niet fijn van me vinden kunnen ze dat toch gewoon tegen me zeggen, dan kan ik er wat aan doen. Maar als er niks word gezegd weet ik ook niet wat ik verkeerd zou hebben gedaan.

Ik hoef "vriendinnen" niet elke dag te zien, ik heb ook mn eigen leven. Tis niet dat ik push ofzo dat ze mij moeten waarderen...
Maar als ik in nood ben, zen iemand helpt mij, zou ik diegene dankbaar zijn dat is toch normaal?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:48

Weet je... je doet het wel om jezelf beter te voelen... je doet dit voor jezelf.. jij kiest hiervoor... jij had graag iemand gehad die jou in die tijd had geholpen... en nu help jij mensen die misschien eigenlijk niet op deze manier geholpen willen worden... want die mensen zijn jou niet. J

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:50

Maar TS, snap je niet dat het nu erg makkelijk is om misbruik van je te maken? Het is namelijk erg makkelijk als er iemand voor je 'zorgt' door boodschappen te doen, voor je kinderen te zorgen en je sigaretten geeft? Sommige mensen hebben dan geen zin meer om zelf iets aan hun situatie te doen... want tja, 'Sammy geeft me toch wel eten etc'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:51

Een luisterend oor bieden, raad geven etc is gratis. Helpen staat niet gelijk aan geld uitgeven.

Je kiest er zelf voor, mensen komen naar je toe omdat ze weten dat je het toch wel doet.

Wat dacht je van een assertiviteitscursus? Leren 'nee' te zeggen :)
wat wil je doorgeven aan je kind?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-07-13 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 16:52

En helpen zonder geld te geven doe ik ook, maar dat is meestal niet nodig. Ze maken schoon, koken zelf e.d. het is gewoon het geld wat ze dan even missen. Wil ik best geven.
Als iemand iets niet kan doen door iets lichaamelijks, help ik ook mee met het huishouden enzo.
Mijn vriend heeft een verhuisbedrijfje, en heeft dus een bus. En die lenen we ook uit als iemand bijv iets op mp heeft gevonden en graag wil ophalen. Betalen ze benzine geld en mn vriend helpt ze dan.

Maar op de een of ander manier hoe behulpzaam en vriendlijk ik doe ik hou geen vriendin over.
Ja heb wel vriendinnen, die niet hier wonen maar we hebben het beide druk dus we zien elkaar niet veel.
Haar heb ik ook nooit hoeven helpen omdat ze zelf alles goed voor elkaar heeft.

Maar ook gewoon kleine dingen doe ik, kinderen ophalen van school omdat ze te laat zijn e.d. het is niet alleen geld hoor :)
Maar ook gewoon helpen, ze zijn welkom bij mij thuis. Gezellig avondje wijntje drinken en happies eten enzo...
Maar dan ineens zijn ze verdwenen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:53

Word jij wel eens uitgenodigd? Koken ze wel eens voor jou?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:54

Evelijn: Dat is erg simpel gezegd, want dat hoeft niet zo te zijn. Het kan ook een onvermogen zijn om je grenzen te bewaken en aan te geven of zelfs dat je zelf niet weet wat je grenzen eigenlijk zijn. Als ik naar mezelf kijk ging ik me er écht niet beter door voelen om alles voor anderen te doen en daarna uitgebonjourd te worden :n

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:55

_JTM schreef:
Maar TS, snap je niet dat het nu erg makkelijk is om misbruik van je te maken? Het is namelijk erg makkelijk als er iemand voor je 'zorgt' door boodschappen te doen, voor je kinderen te zorgen en je sigaretten geeft? Sommige mensen hebben dan geen zin meer om zelf iets aan hun situatie te doen... want tja, 'Sammy geeft me toch wel eten etc'.

Of ze kunnen het niet doordat ze niet weten hoe. Evenals het helpen van TS op momenten dat zij het moeilijk heeft, heb niet de indruk dat zij nou altijd even duidelijk en vriendelijk communiceert. Misschien dat mensen daardoor wat terughoudend zijn, maar boodschappen afslaan terwijl je je kinderen amper te eten kan geven doe je dan misschien nog steeds niet zo gauw..

Denk dat de intenties niet eens altijd zo slecht zijn.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 16:58

Evelijn schreef:
Weet je... je doet het wel om jezelf beter te voelen... je doet dit voor jezelf.. jij kiest hiervoor... jij had graag iemand gehad die jou in die tijd had geholpen... en nu help jij mensen die misschien eigenlijk niet op deze manier geholpen willen worden... want die mensen zijn jou niet. J

Nou als ze het vragen neem ik aan dat ze het wel willen toch? Of niet vragen maar wel met opmerkingen komen waarvan ik weet dat ze het eigenlijk vragen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 17:01

@ bromfiets, ja ik kan gewoon niet niet helpen. Ik weet niet waarom. Als ik weet dat mensen het even niet lukt blijf ik daar om malen en bied ik toch hulp aan. Maar je word toch uiteindelijk misbruikt.
En dan denk ik weer weet je ik doe het niet meer, tot je weer een "hulpkreet" hoort, ja dan kan ik het toch niet laten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:01

@bromfiets... dat het effect was dat je je uiteindelijk rotter voelde... dat kan maar dat was vast ook niet jou insteek om over je grenzen te gaan en dingen voor anderen te doen ... jou insteek was vast ook dat ze je dan leuker/beter/aardiger etc. zouden vinden... de waarheid is alleen anders... mensen vinden anderen niet leuk/beter/aardig etc. als je ze met dingen 'helpt'

Schijnt trouwens om een band met iemand te krijgen beter te zijn om hulp te vragen dan om hulp te geven

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 17:03

@ kahawa, ik heb het nu niet meer moeilijk. Had ik wel maar toen hielp ik ook niemand ( wel huishoudelijk ) maar ik kreeg toen ook geen hulp. En ik heb nu ook geen hulp nodig.
Ja als je autopech heb of ze even naar je toe kunnen komen o.i.d. Als ik te laat ben om mn kids te halen om even mn kids op te halen...maar dat gebeurt niet.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:03

Sammy_xxs schreef:
Evelijn schreef:

Nou als ze het vragen neem ik aan dat ze het wel willen toch? Of niet vragen maar wel met opmerkingen komen waarvan ik weet dat ze het eigenlijk vragen.

- Als iemand jouw tijd of geld vraagt, zeg dan " ik moet er even over nadenken, want ik heb het nu druk/deze maand zelf ook veel kosten "
- En negeer hints: laat iemand maar beleefd vragen of ze iets van je willen. Als ze echt geen geld hebben voor eten, dan zullen ze het wel vragen.
Waarschijnlijk scheelt dit al een heleboel hulpvragen.
(En sigaretten kopen, nooit doen, die troep heeft niemand ooit nodig.)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:04

Waarom mensen zo zijn... Omdat we in wezen egocentrische wezens zijn :). Uiteraard de een meer dan de ander, maar vroeg of laat bezwijken we allemaal.

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:05

Denk dat je er gewoon bewust op moet letten welke mensen zo met je omgaan. Gaan ze met je om omdat je toevallig al hun zorgen kunt wegnemen, zoals dat je boodschappen voor ze doet, de kinderen betaald of sigaretten haalt? Of gaan ze met je om omdat ze jou als persoon aardig vinden, en er ook andersom voor jou willen zijn. Er wordt snel misbruik van gemaakt. Weeg voor jezelf ook af wáárin je persee wilt hebt, als je blijft helpen. Heeft iemand die sigaretten zo persee nodig, zodat hij/zij minder heeft voor boodschappen? Komen ze alleen bij je aankloppen als ze iets nodig hebben, of ook in tijden dat het beter gaat voor gewoon wat gezelligheid. En, als je ze helpt met deze dingen, help je ze dan door ze geld te geven om die spullen te halen ,of haal je daadwerkelijk die spullen voor je? Een verslaving enz houdt je makkelijk in stand door iemand geld te geven.... weet niet of dat ook speelt bij degene die je helpt? :)