Garantie hardloop schoenen...???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Garantie hardloop schoenen...???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 10:22

Omdat ik de hele dag sta (veel stilstaan en af en toe lopen) en daardoor last van mijn rug kreeg, heb ik op advies van de manuele therapeut, hardloop schoenen gekocht. Deze hebben een betere vering en je houding is anders dan op andere schoenen.

Ik heb op 11-07-2012 (morgen dus 1 jaar geleden) hardloopschoenen van het merk oasics gekocht. Ze waren € 109,95. Ikzelf vind dat een hop geld voor schoenen. Maar ik had ze echt nodig.

Ik heb ze 5 dagen per week aan, maar sta er dus vooral mee stil.

Nu trok ik ze vanochtend aan, scheurt 1 gat uit waar de veter doorheen gaat. Ik heb niet hard getrokken o.i.d.
De schoenen zien er ook nog puntgaaf uit. De zolen zijn niet versleten, ze zijn nog brandschoon, etc. Je zou ze bijna nieuw in de winkel kunnen zetten zeg maar.

Ik ben terug naar de winkel geweest (met bonnetje), maar ze willen me geen garantie geven. De reden: Omdat ik ze al een jaar heb.
Natuurlijk ben ik hier alles behalve blij mee. Dat heb ik ook duidelijk laten merken.

Is dit terecht???

Pauline

Re: Garantie hardloop schoenen...???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:27

Ik vind dat als je vijf dagen per week schoenen draagt, ze wel kunnen gaan slijten na een jaar.
Consumenttechnisch geen idee, maar lijkt me gewoon slijtage. Geen reden om je geld terug te krijgen.
In principe ren je er 3-4 keer per week een uurtje mee, ten opzichte van 5 keer per week 8-10 uur staan.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:27

Ik denk dat je het na een jaar beter bij Oasics zelf kan proberen. Kan je geen garantie geven maar sommige bedrijven werken hier erg goed aan mee.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:29

Ik weet niet hoe het bij oasics zit, maar ik weet dat mijn nikes die ik eerder had van rond dezelfde prijsklasse een garantie van 3 maanden zit. Garantie verlopen is garantie verlopen, dan heb je geen poot om op te staan. De winkel staat volledig in hun recht, het enige wat je kunt doen is klagen bij de fabrikant.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:32

Ik had hetzelfde bij wandelschoenen van de ANWB. Dacht ook dat het geen garantie zou zijn. Waren we een keer in de winkel, hadden het er over en ik mocht ze gewoon terug brengen en andere uit zoeken!!! (had niet eens het bonnetje meer, maar een bankafschrift was zelfs voldoende)
Het ligt er dus ook aan wat voor 'n winkel je hebt :P
Ik zou zeker eens contact opnemen met de fabrikant, wie weet!?

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:33

Daarnaast wordt er zelfs aangeraden om elk jaar nieuwe hardloopschoenen aan te schaffen doordat de demping ongeveer binnen een jaar eruit gaat (dat is geen slijtage maar het weefsel vergaat langzaam).

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:34

Je hebt ze morgen een jaar, niet vandaag.
Maar... je hebt ze heel intensief gebruikt voor iets waar ze niet voor gemaakt zijn. Neem contact op met Oasics zelf, nee heb je...

@Kentaro: ANWB heeft garantie van 1 jaar

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 10:49

Ja, ik geef toe dat ze al "oud" zijn. Nouja, oud. Ik doe normaal gesproken wel wat langer met mijn schoenen die dan ook nog eens een stuk goedkoper zijn.

Maar 1 jaar is toch 1 jaar. In een jaar kan er veel mee gebeurd zijn. Dus ik geef de winkel niet eens ongelijk.

Ik ga contact opnemen met oasics zelf. Wie weet.... :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:50

LotTj3 schreef:
Daarnaast wordt er zelfs aangeraden om elk jaar nieuwe hardloopschoenen aan te schaffen doordat de demping ongeveer binnen een jaar eruit gaat (dat is geen slijtage maar het weefsel vergaat langzaam).

Dat inderdaad :j Het is dus sowieso verstandig om na een jaar nieuwe schoenen aan te schaffen. Zeker als je ze zo vaak draagt!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 10:55

Ah, dat wist ik niet eens. Ik ben niet zo van het hardlopen :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:04

Al laat je je schoenen alleen in de kast staan, na een jaar heb je weer nieuwe nodig.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:53

HorseTopShop schreef:
Ja, ik geef toe dat ze al "oud" zijn. Nouja, oud. Ik doe normaal gesproken wel wat langer met mijn schoenen die dan ook nog eens een stuk goedkoper zijn.

Maar 1 jaar is toch 1 jaar. In een jaar kan er veel mee gebeurd zijn. Dus ik geef de winkel niet eens ongelijk.

Ik ga contact opnemen met oasics zelf. Wie weet.... :)

Niet om banketstaaf te doen, maar probeer het bij Asics en niet Oasics, denk dat je dan meer succes hebt! :D

Wel balen zeg, die van mij zijn met redelijk intensief gebruiken een jaar of 4 meegegaan!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:41

Bij ons wordt aangeraden om elk jaar of bij 1000 (of 1500) km nieuwe te kopen ivm demping en steun.

Dus opzich is het niet heel gek dat ze na een jaar geen garantie meer geven. Daarnaast is het voor je rug ook misschien beter om nieuwe aan te schaffen.

Heb je ze laten 'aanmeten' in een hardloopzaak?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:45

Mocht je er via de leverancier niet meer mee uitkomen, dan zou ik er zeker even mee langs een goede schoenmaker gaan. Wie weet kunnen ze voor een paar centen iets van een ringetje inslaan zodat je schoenen weer goed kunt gebruiken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 07:19

Ik heb ze niet zozeer "aan laten meten". Wel hebben we uitgebreid gepast in de winkel. Veel verschillende soorten zelfs.
Ze hebben me toen echt goed geholpen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:40

Daarnaast is het altijd beter om de schoenen rust te geven, dus niet dagelijks dragen maar af te wisselen met een ander paar, zo gaan ze ook langer mee, zeker als je ze echt 5 dagen (of meer) in de week draagt is het verstandig er een tweede paar bij te nemen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 08:45

Ik ga sowieso vandaag even nieuwe hardloop schoenen halen. Dan kan ik deze tussendoor nog gebruiken.
Ik heb trouwens ook nog andere schoenen liggen hoor. Het is niet dat ik maar 1 paar heb :P
Maar die lopen niet zo lekker als de hardloopschoenen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:53

Ik ben een beetje verbaasd dat je garantie verwacht van een schoenen die je al een jaar hebt (en bijna dagelijks gebruikt) Niet zo raar dat schoenen na een jaar stuk gaan toch? Hoelang had je verwacht te doen met deze schoenen? De prijs die je noemt is nou niet dermate hoog dat je er vanuit mag gaan dat je er drie jaar mee doet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 08:55

Ik koop nooit schoenen die zo duur waren als deze. Vaak hooguit € 50,- en daar doe ik dan echt jaren mee. Mijn laatste schoenen heb ik na 4 jaar weg mogen gooien. Deze waren echt op :P
€ 110,- vind ik echt wel een hoog bedrag. Dat is bijna 250 GULDEN. Kan me niet heugen dat ik ooit zulke dure schoenen heb gekocht.

De schoenen zijn ook helemaal nog niet "op". Alleen het vetergat is kapot.
Zelfs mijn stalschoenen van € 30,- gaan al 4 keer zo lang mee. En die misbruik ik echt :P

Maar als ik het zo lees, gaan dit soort schoenen dus niet lang mee. :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:00

HorseTopShop schreef:
Dat is bijna 250 GULDEN.

:') Serieus, ga je nu na 13 jaar de gulden erbij halen. Als het echt alleen het vetergat is, de schoenmaker maakt dit voor weinig geld (in gulden en euro :') )

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 09:01

Ja, ik weet dat het niet meer mag. Slechte gewoonte :o
Hmmm, daar heb ik helemaal nog niet aan gedacht. Ik kan natuurlijk ook even langs de schoenmaker.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:01

Hardloopschoenen zijn ontworpen om mee hard te lopen. De demping van een hardloopschoen is veel anders / groter dan bij een normale schoen en daar zit idd een prijskaartje aan.
Ik loop wel hard op mijn hardloopschoenen, jij niet leid ik af uit jouw verhaal (?), en ondanks dat ze er als nieuw uitzien, koop ik elke 1 tot 1.5 jaar nieuwe doordat de demping verminderd.

Als jij er niet op hard loopt, waarom kijk je dan niet naar wandelschoenen. Die zijn speciaal ontworpen om te wandelen/lopen ipv hardlopen ;)

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:19

Als je naar een goede hardloopzaak gaat, worden ze gratis 'aangemeten'.

Ze scannen je voeten op een plaat, daarmee kunnen ze zien hoe je op je voeten staat. Pakken schoenen die bij jou passen en daarna moet je voor een camera heen en weer lopen/rennen en kunnen ze zien of je er goed op staat.

Ook al ren je er niet mee, misschien wel handig. Je hebt hardloop schoenen met verdikking aan de binnenkant, buitenkant enz. Als ze goed worden aangemeten krijg je nergens te veel druk

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:25

€109 is echt geen wereldbedrag voor een paar hardloopschoenen. Ik denk zelfs dat je dan aan de onderkant van de prijzen zit. Dat die na een jaar versleten zijn, is echt niet heel raar hoor. Ik vind het echt 'bijzonder' dat je denk dat dat nog onder garantie valt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:33

Dat is vervelend maar ik denk ook niet dat het onder garantie kan vallen. Je hebt weleens bij schoenen dat je een half jaar of een jaar garantie hebt maar ook dat zegt heel weinig. Je hebt ze ook niet gebruikt waar ze voor zijn. Klinkt heel vreemd maar soms krijg je de meest aparte smoezen te horen om maar geen nieuw paar te krijgen.
Ik zou gewoon andere kopen en even naar de schoenmaker misschien dat die het nog kan fikse.