Solliciteren in de zomer, wat te dragen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1985

Solliciteren in de zomer, wat te dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 12:35

Goede middag bokkers,

Vanmiddag ga ik een rondje stad doen en wat CV's rond brengen.
Ik heb een aantal vacatures gezien die mij wel aan staan, voornamelijk sportwinkels.

Nou is het zo dat ik voor sollicitatie gesprekken altijd een zwarte broek en blazer aan trek.

Dan wou ik vandaag ook doen, echter heb ik mijn bruine blazer vernield en mijn zwarte is foetsie.

Dus zoals zo vaak vraag ik mijn zus om kledingadvies(via whatsapp).

En nou zei ze echter dat zwart uit den boze is in de zomer...
En dat het tegenwoordig niet meer zo strikt is qua zwarte broek en blazer, en dat je ook gewoon in spijkerbroek kan.

Is dat echt zo???

Nou "wil" ze dus dat ik in een midden/donker blauwe linnen broek ga met wit shirtje (v hals 3 kwart mouw)

Maar weet niet hoor...

Wat zouden jullie doen? En in welke kleding solliciteren jullie?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:36

Zo lang je er maar een beetje netjes uit ziet, moet het wel goed komen lijkt mij, helemaal als je i een sportwinkel gaat solliciteren. Heb je niet een blouse die je op die linnen broek kan doen? Dan zie je er ook netjes uit :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:37

Ligt er al helemaal aan op welke functie je solliciteert
je kan met dit warme weer ook een nette rok aandoen met blousje erop, als je netjes uit wil zien, aub geeeen teenslippers erbij aandoen
Linnen broek is ook netjes, evt blousje erop aan doen ipv shirtje

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:39

Solliciteren in een winkel zou ik niet heel netjes gaan hoor.
Ik zou met dit weer een nette broek (donkere/zwarte spijkerbroek) en een witte/lichte blouse doen. Geen gympen, maar ballerina's of iets dergelijks.

Dat lijkt me meer dan genoeg, zeker omdat het geen sollicitatiegesprekken zijn, maar jij alleen maar je CV afgeeft. Als zij interesse hebben, dan zal je daarna waarschijnlijk alsnog 'echt' op sollicitatiegesprek moeten komen.

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:44

Kleed je naar de functie waar je op wilt solliciteren. Kijk eerst even ( indien mogelijk ) wat het personeel draagt dat er al werkt. Maak het niet te bloot, niet te kleurig maar netjes. Ik ben zelf al jaren recruiter en je wilt niet weten hoe mensen soms op gesprek komen. Als men bedrijfskleding draagt, zoek iets in jouw garderobbe wat daar het beste op aansluit. Geen sterke luchtjes op doen maar wel een frisse deo spuiten.
Succes!

vanLotje

Re: Solliciteren in de zomer, wat te dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:49

1) zwart is nooit uit den boze. Nooit :)
2) solliciteer je bij een hippe, jonge toko kan een jeans best. Bij een bank dan weer niet
3) beter overdressed dan onderdressed

Success!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 12:53

Bedankt allemaal voor de tips!

Rokjes en ballarina's heb ik niet :o ben ik net niet vrouwelijk genoeg voor.

Het zijn vacatures voor winkelmedewerkers.

Heb 1 witte blouse, maar dat is een lelijk modelloos ding(moest ik toen aan van randstad).

Normaal als ik op gesprek ga heb ik mijn zwarte broek aan met zwarte of bruine blazer met wit shirt. Netjes, maar niet overdreven

Mijn nette zwarte broek is een spijkerbroek.
En daaronder heb ik zomers deze schoenen(mijne zijn iets anders, afbeelding is herenschoen)
http://www.schuurman-schoenen.nl/images ... tapper.jpg

Zal ik daar dan maar het witte shirt met v hals en 3 kwart mouwen doen? Is geen enorme inkijk en doe er een huidkleurig hempje onder.

De winkel waar ik het liefst aangenomen wil worden heeft bedrijfskleding(gelukkig)
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 09-07-13 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:54

Ik draag in de zomer altijd nette zakelijke jurkjes. Schouders netjes bedekt.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 12:58

Ik in een jurk :') , nee dat doen we maar niet

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 13:03

En ik wil eigenlijk ook een jas mee....Zo warm is het hier niet op het moment.

Heb een bruine (nep) leren en een hele gave (nep) leren groene jas.

Groen kan zeker niet he?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:05

Als het voor winkelmedewerker is, klinkt de combi die je noemt prima hoor, je linnen broek met een wit shirtje. Netjes, maar niet té. :)
Je moet ook niet overdressed aankomen, zo zal je waarschijnlijk als medewerker ook niet in de winkel komen te staan. Succes!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:36

chantalxoxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:41

MarrieLeen schreef:
Als het voor winkelmedewerker is, klinkt de combi die je noemt prima hoor, je linnen broek met een wit shirtje. Netjes, maar niet té. :)
Je moet ook niet overdressed aankomen, zo zal je waarschijnlijk als medewerker ook niet in de winkel komen te staan. Succes!

Hier sluit ik me volledig bij aan. Succes!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:47

Dispar_Vulgo schreef:
Kitty1985 schreef:
En daaronder heb ik zomers deze schoenen(mijne zijn iets anders, afbeelding is herenschoen)
http://www.schuurman-schoenen.nl/images ... tapper.jpg

:= Die schoenen zouden verboden moeten worden!
Dan kan je naar mijn idee nog beter op schone gympen :')

Blote voeten zouden zelfs beter zijn :=

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 13:49

Tja, mooi en vrouwelijk zijn ze misschien niet.

Maar ze lopen heeeeerlijk.

En randstad had ze goedgekeurd voor de horeca :)

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:52

Voor winkelmedewerker kan je denk ook sportieve schoenen aan. Zorg dat je sportief uitziet, of dat mensen kunnen zien dat je iets hebt met sport.

Ik heb eens een baan aangeboden gekregen in een sportwinkel toen ik skates ging passen, directeur was toen helemaal enthousiast omdat ik zo sportief overkwam. Denk dat dat dus wel belangrijk is.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:53

Een nette witte broek met een shirt met een mouwtje eraan daarboven en dichte schoenen ofzo. Ik zorg altijd wel dat ik er voor zoiets netje uitzie

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 14:04

Hinata schreef:
Voor winkelmedewerker kan je denk ook sportieve schoenen aan. Zorg dat je sportief uitziet, of dat mensen kunnen zien dat je iets hebt met sport.

Ik heb eens een baan aangeboden gekregen in een sportwinkel toen ik skates ging passen, directeur was toen helemaal enthousiast omdat ik zo sportief overkwam. Denk dat dat dus wel belangrijk is.

Ik heb alleen deze gympen (heb niet zoveel schoenen :o )

Afbeelding

Heb een hele mooie witte broek, maar helaas is mijn achterwerk een paar cm gegroeid :')

Trek niet de linnen broek aan, maar houdt mijn zwarte broek aan

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:07

Die grijze schoenen kunnen prima hoor. Die zien er gewoon schoon en netjes uit dus prima

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:08

Die grijze zijn prima voor dit soort bezoekjes. En ik zou gewoon een nette spijkerbroek aantrekken. Je gaat niet op sollicitatie, je gaat je cv rondbrengen. Als je totaal niet passend gekleed bent (en een hele nette zwarte broek, lelijke zwarte schoenen en blazer vind ik voor een sportwinkel niet passend) kan 't zomaar dat je niet eens toekomt aan die hele sollicitatie omdat ze bij voorbaat al denken dat je niet de goede uitstraling hebt.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:09

Dan zou ik in ieder geval voor die grijze schoenen gaan met je sollicitatie gesprek. Linnen broek en shirtje is goed hoor voor sollicitatie.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:11

Ik heb toevallig vanmiddag mijn 2e sollicitatiegesprek, en ik zat hier ook over te twijfelen.. Waar ik heen moet is een nette schoenenwinkel. Met het eerste gesprek had ik een zwarte (strakke) broek aan, met een zwart lang ding erboven en een wit met zwart ehm vestje/bousje achtig iets. En daaronder hele nette witte/grijze ballerina's. Ik kreeg gelijk te horen dat ik er keurig uitzag.

Nu moet ik weer vanmiddag, en is het een stukje warmer.. Nu doe ik een grijze of zwarte nette legging aan (Even kijken wat het beste combineert), met wederom een zwart lang ding erboven, en een leuk bruin/grijs blousje achtig iets wat je moet vastknopen bij je buik. Met dit keer grijzige open sandaaltjes.

En uiteraard zijn mijn sieraden etc hierop aangepast. (Net zoals de vorige keer)

Ik zou zelf geen spijkerbroek aan doen als ik jou was.. Staat té casual (vind ik)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:12

Naamloos1 schreef:
Ik zou zelf geen spijkerbroek aan doen als ik jou was.. Staat té casual (vind ik)

Voor een sollicitatiegesprek wel, ben ik met je eens. Maar vind je dat ook voor alleen je cv langs brengen? Dan vind ik een nette spijkerbroek prima kunnen, hoor.

PrincesjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:12

Wat je zus zegt kan prima, zo komen hier ook dames die uiteindelijk in de bancaire sector moeten gaan werken. Enkel je schoenen vind ik niet geheel passend.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:15

Dani schreef:
Naamloos1 schreef:

Voor een sollicitatiegesprek wel, ben ik met je eens. Maar vind je dat ook voor alleen je cv langs brengen? Dan vind ik een nette spijkerbroek prima kunnen, hoor.

Hmm.. Ik weet het niet. Voor langsbrengen idd misschien nog wel. Zou het alleen zelf denk ik nog niet doen. (Just in case)