Normaal ben ik niet zo van de persoonlijke dingen posten of problemen die ik zelf ervaar op het internet zetten want dat gaat internet gebruikers weinig aan, maar dit is een onderwerp waar ik me nu al een geruime tijd aan erger/irriteer, en ik ben toch eens heel erg benieuwd hoe andere mensen dit nou ervaren.
Persoonlijk ben ik iemand die enorm veel waarde 'kan' hechten aan vriendschappen. Ik heb moeite met vertrouwen, veel 'verkeerde' vrienden gehad in de zin van 'ik ging voor ze door het vuur maar vice versa was dit niet het geval' en vooral veel ondergewaardeerd en uitgescholden voor iets wat nergens over ging. Afijn. Ik ben iemand die graag leuke dingen doet met mensen, gezien ik 'interactie onderling' enorm belangrijk vind. Nu heb ik een aantal vrienden waarvan ik weet dat ik ze midden in de nacht kan wakker bellen, en dat die ook zullen luisteren. Maar de laatste tijd valt het me steeds meer op dat mensen je zo gemakkelijk 'aan de kant schuiven'? Ik zit zelf ook op Social Media, zoals elk ander, en natuurlijk 'leer je wel eens wat mensen kennen' hiervan. Hier ben ik nogal selectief in, gezien ik het helemaal niet nodig vind met 93840238 mensen m'n levensverhalen te delen, of te 'moeten' praten onder het mom 'die ken ik'. Nu heb ik de laatste tijd al een aantal keer een enorme rel gehad met een aantal mensen, en ik begin me hier nu toch wel eens aan te ergeren. Ik zoek niet snel ruzie, ik ben ook helemaal niet agressief ingesteld en sta altijd voor mensen klaar. Echter heb ik het idee dat door Social Media 'alle' vriendschappen zo enorm oppervlakkig zijn geworden. Alles gaat via app, iedereen controleert alles en alle levensverhalen worden ook maar uitgewisseld via WhatsApp of FaceBook. Ruzie's worden gemaakt en uitgepraat (of niet) op WhatsApp, relaties gaan uit omdat je een 'verkeerd' berichtje hebt gestuurd naar iemand via Facebook of je reageert niet 'snel' genoeg op WhatsApp.
Zelf werk ik in de horeca, een groot terras wat elke middag gewoon stampvol zit, zeker nu het zomer seizoen er weer aan komt. Het aantal mensen met mobieltjes op het terras is echt niet meer te tellen. Een tafel van 2 die allebei op hun mobiel zitten te kijken, een tafel van 3 waarvan 2 druk bezig zijn met de mobiel en de andere maar een beetje voor zich uit zit te kijken. Er word geen 'boe' of 'bah' meer gesproken, of er word zelfs gesproken via WhatsApp met elkaar? 'Ja, maar we spreken op Social Media met 10 man tegelijk' maar je zit toch met diegene naast je op het terras? Niet met je FaceBook of WhatsApp? Het mooie van WhatsApp is toch juist dat je niet meteen hoeft te reageren, zelfde als FaceBook berichten. Bellen is meteen reageren, WhatsApp is er juist voor gekomen dat dit dus niet hoeft. Mensen beginnen volgens mij te vergeten wat communiceren is. En niet alleen tijdens het terras zitten, maar pauzes, andere gelegenheden, het enigste waar mensen oog voor hebben is hun mobiel. Nou, gezellig zeg, een dagje shoppen. Gezellig een terrasje pakken. Avondje uit met vriendinnen, noem het maar op.
Persoonlijk vind ik dit echt een enorm zorgelijke ontwikkeling. Niet alleen voor relaties, maar voornamelijk voor vriendschappen. Communiceren is er niet meer bij, alles blijft bijna oppervlakkig en ach, als die niet reageert, dan reageert de ander wel. Er word totaal geen waarde meer aan je gehecht als persoon. Althans, dat idee krijg ik zelf de laatste tijd amper meer. Ik voel me een naampje wat 'af en toe' eens online is, en verder helemaal niks meer. Als mensen aangeven dat ze geen FaceBook hebben of er niks mee doen 'Huh? Nee, dat kan niet hoor!'.
Ben ik nou de enigste die zich hier zorgen over maakt? Want ik heb 't wel eens geprobeerd aan te kaarten bij mensen maar vaak word hier maar weinig op gereageerd.
Wat vinden jullie hier nou van? Merken jullie dit ook, wat zijn jullie argumenten? Ik ben hier eigenlijk wel eens benieuwd naar

PS: Late het wel even duidelijk zijn dat dit geen complete 'afbrand' preek is over Social Media, want er zitten echt wel goede kanten aan alle vormen van Social Media.

Dat gebeurt dus bij ons ook niet. 
En ik moet zeggen dat als ik met m'n vrienden ben we echt niet met z'n allen op onze telefoon zitten de hele tijd. Als iemand dat wel doet zeg ik daar wat van, want dat vind ik super asociaal.
En ja, het werkt wel. Heb tot nu toe mijn eigen drankjes gewoon zelf moeten betalen.